moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowy hangar dla samolotów Szkoły Orląt

Statki powietrzne wyposażone są w nowoczesną awionikę, która jest wrażliwa na zmienne warunki atmosferyczne. Maszynom szczególnie dokucza wilgoć, dlatego nie chcemy, by nasze samoloty i śmigłowce parkowały pod chmurką – mówi ppłk Grzegorz Kozłowski z Lotniczej Akademii Wojskowej. Uczelnia wybudowała nowy hangar, w którym będzie garażowanych kilkanaście samolotów.


Dotychczas Lotnicza Akademia Wojskowa korzystała z dwóch hangarów. W jednym jest prowadzona tzw. obsługa okresowa i są wykonywane wszelkiego rodzaju naprawy, a drugi to hangar postojowy. Powstał w 2014 roku i może pomieścić w sumie 17 maszyn.

Flotę Akademii tworzą samoloty Diamond w różnych wersjach, Zliny, An-2, śmigłowce Robinson oraz Guimbal. W sumie mamy już 32 statki powietrzne, a za kilka tygodni dotrze do nas kolejnych sześć samolotów Diamond DA-20 – mówi mjr Marek Kwiatek, rzecznik prasowy Lotniczej Akademii Wojskowej. – Kupujemy nowe maszyny, musimy więc inwestować w pomieszczenia do ich przechowywania. Hangarowanie statków powietrznych wydłuża okres ich eksploatacji – dodaje oficer.

Władze LAW-u podjęły zatem decyzję o zbudowaniu kolejnego lekkiego hangaru. Realizacja inwestycji zajęła rok i kosztowała 10,5 mln zł (przy czym 6,8 mln przekazało MON, a 3,7 mln to środki własne LAW-u). Budynek ma 68 m szerokości, 23 m długości i niemal 11 m wysokości. Na ponad 1500 m2 powierzchni użytkowej będzie mogło parkować 15 średniej wielkości samolotów.

– Statki powietrzne są wyposażone w nowoczesną awionikę, która jest wrażliwa na zmienne warunki atmosferyczne. Szczególnie dokuczliwe jest to jesienią i wiosną, gdy są duże różnice temperatur i jest duża wilgoć w powietrzu. Poza tym parkowane na powietrzu samoloty mogą zostać uszkodzone np. przez silne gradobicie – wyjaśnia ppłk Grzegorz Kozłowski, dowódca Grupy Obsługi Technicznej Akademickiego Centrum Szkolenia Lotniczego LAW. – Dlatego właśnie zbudowaliśmy tzw. hangar liniowy. To miejsce, z którego samoloty bezpośrednio będą wyciągane na płaszczyznę postoju i parkowały zaraz po lotach. W hangarze będzie można wykonywać obsługi przedlotowe, np. kontrolę poziomu napełnienia instalacji olejowej i paliwowej – dodaje.

W nowym budynku są również różnego rodzaju pomieszczenia biurowe oraz magazynowe na części zapasowe. – Wydzieliliśmy tam m.in. pomieszczenie dla dyżurnego mechanika oraz dla instruktora pilota. Być może jedno z pomieszczeń będzie także wykorzystywane przez pilotów jako sala briefingowa, gdzie będą przygotowywać się do lotów – mówi ppłk Kozłowski.

Dowódca Grupy Obsługi Technicznej zwraca także uwagę na to, że tuż przed hangarem została zbudowana nowa płaszczyzna postojowo-manewrowa o powierzchni ponad 11 000 m2. Może się na niej zatrzymywać do 25 samolotów. Płyta jest oświetlana i spełnia wymagania także jako lądowisko dla śmigłowców.

W nowym hangarze LAW-u będą parkowały głównie samoloty, a w tym z 2014 roku mają stacjonować śmigłowce. W najstarszym z hangarów nadal będzie prowadzona tzw. obsługa okresowa maszyn (zgodnie z resursem kalendarzowym lub godzinowym).

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: LAW

dodaj komentarz

komentarze


Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
 
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Posłowie dyskutowali o WOT
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Zachować właściwą kolejność działań
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Tragiczne zdarzenie na służbie
Metoda małych kroków
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wojna w świętym mieście, epilog
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
NATO na północnym szlaku
Ameryka daje wsparcie
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
W Italii, za wolność waszą i naszą
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pod skrzydłami Kormoranów
Sprawa katyńska à la española
Szpej na miarę potrzeb
Kolejne FlyEye dla wojska
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, część trzecia
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Na straży wschodniej flanki NATO
Kadisz za bohaterów
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Wojna w świętym mieście, część druga
Sandhurst: końcowe odliczanie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
NATO on Northern Track
SOR w Legionowie
Charge of Dragon
Front przy biurku
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Wytropić zagrożenie
Ramię w ramię z aliantami
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Gunner, nie runner
25 lat w NATO – serwis specjalny
Święto stołecznego garnizonu
Zmiany w dodatkach stażowych
Szybki marsz, trudny odwrót
Rekordziści z WAT
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Wojna na detale
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO