moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wodowanie i chrzest holownika H-3 „Leszko”

2 czerwca w Gdańsku odbyła się uroczystość chrztu i wodowania holownika (H-3) „Leszko”. To ostatnia, z trzech nowoczesnych jednostek typu B860 przeznaczonych do służby w 3 Flotylli Okrętów.

Uroczystość chrztu i wodowania, piątego z sześciu zakontraktowanych holowników proj. B 860 budowanego dla Marynarki Wojennej, miała miejsce w Gdańsku na terenie stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. Matką chrzestną została pani mgr inż. Hanna Szkodo - dyrektor Zespołu Szkół Morskich im. Bohaterskich Obrońców Westerplatte w Gdańsku. Podczas uroczystości, wypowiedziała ona tradycyjne słowa chrztu: „Płyń po morzach i oceanach świata, sław imię polskiego stoczniowca i polskiego marynarza. Nadaję ci imię Leszko”, po czym nastąpiło symboliczne rozbicie butelki o burtę jednostki. Następnie rozpoczęło się opuszczanie jednostki na wodę z wykorzystaniem dźwigu pływającego.

W uroczystości wzięli udział: dowódca 3 Flotylli Okrętów kontradmirał Mirosław Jurkowlaniec, dowódca Dywizjonu Okrętów Wsparcia komandor Robert Szymaniuk, przedstawiciel Inspektoratu Marynarki Wojennej oraz zaproszeni goście.

Kontrakt na budowę sześciu holowników dla Marynarki Wojennej RP podpisano w czerwcu 2017 r. w wyniku rozstrzygnięcia przetargu pn. „Zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pk. Holownik”. Realizacja zamówienia dotyczy zaprojektowania i wybudowania jednostek pływających klasy holownik.

Holowniki są przeznaczone m.in. do: zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Klasa lodowa holowników pozwala na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Uciąg holowników wynosi ponad 35 t.

Podstawowe parametry holownika typu B860

Długość całkowita: 29,20 m
Szerokość: 10,40 m
Uciąg: 35 t
Załoga (osób): 10
Wyporność: do 490 t
Wysokość na śródokręciu: 4,95 m

System napędowy:

Silniki Główne: 2 x 1200 kW
Pędniki azymutalne: 2 x 1200 kW

Tekst: kmdr ppor. Radosław Pioch

red. PZ

autor zdjęć: kmdr ppor. Radosław Pioch

dodaj komentarz

komentarze


Ameryka daje wsparcie
 
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
W obronie wschodniej flanki NATO
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wojna w świętym mieście, epilog
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Posłowie dyskutowali o WOT
Weterani pod wszechstronną opieką
Pływacy i maratończycy na medal
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Zmiany w dodatkach stażowych
Pilecki ucieka z Auschwitz
Wioślarze i triatlonistka na podium
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Daglezje poszukiwane
Awanse na Trzeciego Maja
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Pierwsi na oceanie
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Pytania o europejską tarczę
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Bohater września ’39 spełnia marzenia
W Italii, za wolność waszą i naszą
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
25 lat w NATO – serwis specjalny
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Tragiczne zdarzenie na służbie
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Gunner, nie runner
Barwy Ojczyzny
NATO on Northern Track
Dumni z munduru
Husarz na straży nieba
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Szybki marsz, trudny odwrót
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Biel i czerwień łączy pokolenia
Święto stołecznego garnizonu
Wytropić zagrożenie
Pod skrzydłami Kormoranów
NATO na północnym szlaku
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO