moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pilot F-16 oślepiony laserem

W poniedziałek późnym wieczorem podczas podejścia do lądowania, około 7 km od lotniska w Łasku, ktoś próbował oślepić pilota laserem. Na szczęście nikomu nic się nie stało i pilot bezpiecznie wylądował w bazie. – Takie zachowanie sprawcy stanowi zagrożenie dla życia i zdrowia. Sprawę zgłosiliśmy na policję – mówią lotnicy z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Za sterami wielozadaniowego F-16 siedział doświadczony pilot, który bezpiecznie wylądował w bazie. Lotnicy od razu sprawę zgłosili na policję. Funkcjonariusze próbują zidentyfikować sprawcę zdarzenia. Postępowanie wyjaśniające prowadzi Komenda Powiatowa Policji w Bełchatowie. – Kierowanie lasera w kierunku statków powietrznych jest skrajnie nieodpowiedzialne i stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia i życia pilota – podkreśla kapitan Michał Kolad, oficer prasowy 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Incydent z 18 maja, niestety, nie jest wyjątkiem. Dowództwo 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, któremu podlegają bazy taktyczne wyposażone w F-16 w Krzesinach i w Łasku, przyznaje, że takie przypadki się zdarzają. Tylko w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku w ciągu ostatnich trzech lat odnotowano cztery takie sytuacje.

– To jest naprawdę poważne zagrożenie i nie można go lekceważyć. W przypadku lotów wykonywanych na F-16 do takich zdarzeń najczęściej dochodzi w newralgicznych momentach, czyli podczas startu lub lądowania, kiedy pilot musi być maksymalnie skupiony na wykonywanym zadaniu – mówi specjalista do spraw bezpieczeństwa lotów z jednostki podległej 2 Skrzydłu. – Oczywiście przepisy mówią, aby w razie zauważenia wiązki laserowej nie patrzeć w jej stronę, lecz naprawdę nie jest to łatwe, zwłaszcza w nocy – zauważa.

O tym, jak niebezpieczne może być mierzenie laserem do statku powietrznego, świadczy zdarzenie, do którego doszło jesienią ubiegłego roku w Warszawie. Zieloną wiązką lasera został oślepiony lekarz, jeden z członków załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. W efekcie doznał on poważnego uszkodzenia siatkówki oka.

W całej Polsce takich przypadków jest co roku ponad 100. Dwa lata temu Urząd Lotnictwa Cywilnego zainaugurował ogólnopolską kampanię społeczną „Laser to nie zabawka”. Jej celem jest uświadamianie społeczeństwa, jak niebezpieczne jest kierowanie wiązki lasera w stronę samolotów. Jest to także niezgodne z przepisami. Prawo lotnicze zabrania bowiem emitowania wiązki lasera w kierunku statku powietrznego.

Za oślepienie załogi i sprowadzenie zagrożenia w ruchu powietrznym grozi grzywna i kara więzienia od roku do 10 lat, a w szczególnych sytuacjach nawet do 12 lat pozbawienia wolności.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze


PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Snowboardzistka i pływacy na medal
Wojsko z nowym programem rozwoju
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Paczka dla bohatera już w drodze!
Mundurowi z benefitami
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Najdłuższa noc
W hołdzie poległym
Przełomowy czas dla WZL-2
Panczeniści na podium w Hamar
Dzień wart stu lat
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Dziękujemy za waszą świąteczną służbę
Ciepły dom dla bohaterki od żołnierzy WOT z Małopolski
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Combat 56 u terytorialsów
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Noc na „pasku”
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Odpalili K9 Thunder
Marynarz uratował turystkę w Tatrach
Kto zostanie Asem Sportu?
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Wojsko ma swojego satelitę!
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Historyczna „Wisła”
Gdy ucichnie artyleria
Polski Rosomak dalej w produkcji
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Sojusznicza obrona
Pancerniacy jadą na misję
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Piątka z czwartego wozu
Koniec bezkarności floty cieni?
Niebo pod osłoną
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Prezydent złożył życzenia żołnierzom
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Szukali zaginionych w skażonej strefie
MON przejmuje Hutę Częstochowa
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Przygotowani na każdy scenariusz
Plan na WAM
Gala Boksu na Bemowie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Burza” nabiera kształtów
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
The Taste of Military Service
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Misja na rzecz zdrowia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO