moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pilot F-16 oślepiony laserem

W poniedziałek późnym wieczorem podczas podejścia do lądowania, około 7 km od lotniska w Łasku, ktoś próbował oślepić pilota laserem. Na szczęście nikomu nic się nie stało i pilot bezpiecznie wylądował w bazie. – Takie zachowanie sprawcy stanowi zagrożenie dla życia i zdrowia. Sprawę zgłosiliśmy na policję – mówią lotnicy z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Za sterami wielozadaniowego F-16 siedział doświadczony pilot, który bezpiecznie wylądował w bazie. Lotnicy od razu sprawę zgłosili na policję. Funkcjonariusze próbują zidentyfikować sprawcę zdarzenia. Postępowanie wyjaśniające prowadzi Komenda Powiatowa Policji w Bełchatowie. – Kierowanie lasera w kierunku statków powietrznych jest skrajnie nieodpowiedzialne i stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia i życia pilota – podkreśla kapitan Michał Kolad, oficer prasowy 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Incydent z 18 maja, niestety, nie jest wyjątkiem. Dowództwo 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, któremu podlegają bazy taktyczne wyposażone w F-16 w Krzesinach i w Łasku, przyznaje, że takie przypadki się zdarzają. Tylko w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku w ciągu ostatnich trzech lat odnotowano cztery takie sytuacje.

– To jest naprawdę poważne zagrożenie i nie można go lekceważyć. W przypadku lotów wykonywanych na F-16 do takich zdarzeń najczęściej dochodzi w newralgicznych momentach, czyli podczas startu lub lądowania, kiedy pilot musi być maksymalnie skupiony na wykonywanym zadaniu – mówi specjalista do spraw bezpieczeństwa lotów z jednostki podległej 2 Skrzydłu. – Oczywiście przepisy mówią, aby w razie zauważenia wiązki laserowej nie patrzeć w jej stronę, lecz naprawdę nie jest to łatwe, zwłaszcza w nocy – zauważa.

O tym, jak niebezpieczne może być mierzenie laserem do statku powietrznego, świadczy zdarzenie, do którego doszło jesienią ubiegłego roku w Warszawie. Zieloną wiązką lasera został oślepiony lekarz, jeden z członków załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. W efekcie doznał on poważnego uszkodzenia siatkówki oka.

W całej Polsce takich przypadków jest co roku ponad 100. Dwa lata temu Urząd Lotnictwa Cywilnego zainaugurował ogólnopolską kampanię społeczną „Laser to nie zabawka”. Jej celem jest uświadamianie społeczeństwa, jak niebezpieczne jest kierowanie wiązki lasera w stronę samolotów. Jest to także niezgodne z przepisami. Prawo lotnicze zabrania bowiem emitowania wiązki lasera w kierunku statku powietrznego.

Za oślepienie załogi i sprowadzenie zagrożenia w ruchu powietrznym grozi grzywna i kara więzienia od roku do 10 lat, a w szczególnych sytuacjach nawet do 12 lat pozbawienia wolności.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze


Gotowi na zagrożenia cyfrowe
AW149 made in Poland
Marynarze podjęli wyzwanie
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Wojskowy bus do szczęścia
107 lat polskiej Marynarki Wojennej
Nowe Kraby w Sulechowie
Noc Dnia Podchorążego
Niebo pod osłoną
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Militarne Schengen
Nowe zasady dla kobiet w armii
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Dzień wart stu lat
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Plan na WAM
Po co wojsku satelity?
Czwarta dostawa Abramsów
Mundurowi z benefitami
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Zwrot na Bałtyk
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
wGotowości do reakcji
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Najdłuższa noc
Polscy marynarze na misjach
Wojsko ma swojego satelitę!
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
W krainie Świętego Mikołaja
Komplet medali wojskowych na ringu
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Wojsko na Horyzoncie
Zwalczyć strach, rozwiać mity
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Skytrucki dla Niemiec
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
The Darker, the Better
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
Razem na ratunek
Kapral Bartnik mistrzem świata
Pancerniacy jadą na misję
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Więcej Herculesów dla Abramsów
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Pociski rakietowe dla Husarzy
Gdy ucichnie artyleria
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Polski „Wiking” dla Danii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO