moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pilot F-16 oślepiony laserem

W poniedziałek późnym wieczorem podczas podejścia do lądowania, około 7 km od lotniska w Łasku, ktoś próbował oślepić pilota laserem. Na szczęście nikomu nic się nie stało i pilot bezpiecznie wylądował w bazie. – Takie zachowanie sprawcy stanowi zagrożenie dla życia i zdrowia. Sprawę zgłosiliśmy na policję – mówią lotnicy z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Za sterami wielozadaniowego F-16 siedział doświadczony pilot, który bezpiecznie wylądował w bazie. Lotnicy od razu sprawę zgłosili na policję. Funkcjonariusze próbują zidentyfikować sprawcę zdarzenia. Postępowanie wyjaśniające prowadzi Komenda Powiatowa Policji w Bełchatowie. – Kierowanie lasera w kierunku statków powietrznych jest skrajnie nieodpowiedzialne i stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia i życia pilota – podkreśla kapitan Michał Kolad, oficer prasowy 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Incydent z 18 maja, niestety, nie jest wyjątkiem. Dowództwo 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, któremu podlegają bazy taktyczne wyposażone w F-16 w Krzesinach i w Łasku, przyznaje, że takie przypadki się zdarzają. Tylko w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku w ciągu ostatnich trzech lat odnotowano cztery takie sytuacje.

– To jest naprawdę poważne zagrożenie i nie można go lekceważyć. W przypadku lotów wykonywanych na F-16 do takich zdarzeń najczęściej dochodzi w newralgicznych momentach, czyli podczas startu lub lądowania, kiedy pilot musi być maksymalnie skupiony na wykonywanym zadaniu – mówi specjalista do spraw bezpieczeństwa lotów z jednostki podległej 2 Skrzydłu. – Oczywiście przepisy mówią, aby w razie zauważenia wiązki laserowej nie patrzeć w jej stronę, lecz naprawdę nie jest to łatwe, zwłaszcza w nocy – zauważa.

O tym, jak niebezpieczne może być mierzenie laserem do statku powietrznego, świadczy zdarzenie, do którego doszło jesienią ubiegłego roku w Warszawie. Zieloną wiązką lasera został oślepiony lekarz, jeden z członków załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. W efekcie doznał on poważnego uszkodzenia siatkówki oka.

W całej Polsce takich przypadków jest co roku ponad 100. Dwa lata temu Urząd Lotnictwa Cywilnego zainaugurował ogólnopolską kampanię społeczną „Laser to nie zabawka”. Jej celem jest uświadamianie społeczeństwa, jak niebezpieczne jest kierowanie wiązki lasera w stronę samolotów. Jest to także niezgodne z przepisami. Prawo lotnicze zabrania bowiem emitowania wiązki lasera w kierunku statku powietrznego.

Za oślepienie załogi i sprowadzenie zagrożenia w ruchu powietrznym grozi grzywna i kara więzienia od roku do 10 lat, a w szczególnych sytuacjach nawet do 12 lat pozbawienia wolności.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze


Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Mundurowi z benefitami
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Panczeniści na podium w Hamar
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Dzień wart stu lat
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Snowboardzistka i pływacy na medal
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Najdłuższa noc
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Przełomowy czas dla WZL-2
Paczka dla bohatera już w drodze!
W hołdzie poległym
Gala Boksu na Bemowie
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Gdy ucichnie artyleria
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Plan na WAM
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
The Taste of Military Service
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Wojsko ma swojego satelitę!
Kolejne AW149 nadlatują
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Odpalili K9 Thunder
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Combat 56 u terytorialsów
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Polski Rosomak dalej w produkcji
Niebo pod osłoną
Wisła dopłynęła
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Pancerniacy jadą na misję
„Burza” nabiera kształtów
Historyczna „Wisła”
Noc na „pasku”
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Astronauta w Szkole Orląt
Kto zostanie Asem Sportu?
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Piątka z czwartego wozu
Sukces bezzałogowego skrzydłowego

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO