moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Pilot F-16 oślepiony laserem

W poniedziałek późnym wieczorem podczas podejścia do lądowania, około 7 km od lotniska w Łasku, ktoś próbował oślepić pilota laserem. Na szczęście nikomu nic się nie stało i pilot bezpiecznie wylądował w bazie. – Takie zachowanie sprawcy stanowi zagrożenie dla życia i zdrowia. Sprawę zgłosiliśmy na policję – mówią lotnicy z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Za sterami wielozadaniowego F-16 siedział doświadczony pilot, który bezpiecznie wylądował w bazie. Lotnicy od razu sprawę zgłosili na policję. Funkcjonariusze próbują zidentyfikować sprawcę zdarzenia. Postępowanie wyjaśniające prowadzi Komenda Powiatowa Policji w Bełchatowie. – Kierowanie lasera w kierunku statków powietrznych jest skrajnie nieodpowiedzialne i stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia i życia pilota – podkreśla kapitan Michał Kolad, oficer prasowy 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Incydent z 18 maja, niestety, nie jest wyjątkiem. Dowództwo 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, któremu podlegają bazy taktyczne wyposażone w F-16 w Krzesinach i w Łasku, przyznaje, że takie przypadki się zdarzają. Tylko w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku w ciągu ostatnich trzech lat odnotowano cztery takie sytuacje.

– To jest naprawdę poważne zagrożenie i nie można go lekceważyć. W przypadku lotów wykonywanych na F-16 do takich zdarzeń najczęściej dochodzi w newralgicznych momentach, czyli podczas startu lub lądowania, kiedy pilot musi być maksymalnie skupiony na wykonywanym zadaniu – mówi specjalista do spraw bezpieczeństwa lotów z jednostki podległej 2 Skrzydłu. – Oczywiście przepisy mówią, aby w razie zauważenia wiązki laserowej nie patrzeć w jej stronę, lecz naprawdę nie jest to łatwe, zwłaszcza w nocy – zauważa.

O tym, jak niebezpieczne może być mierzenie laserem do statku powietrznego, świadczy zdarzenie, do którego doszło jesienią ubiegłego roku w Warszawie. Zieloną wiązką lasera został oślepiony lekarz, jeden z członków załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. W efekcie doznał on poważnego uszkodzenia siatkówki oka.

W całej Polsce takich przypadków jest co roku ponad 100. Dwa lata temu Urząd Lotnictwa Cywilnego zainaugurował ogólnopolską kampanię społeczną „Laser to nie zabawka”. Jej celem jest uświadamianie społeczeństwa, jak niebezpieczne jest kierowanie wiązki lasera w stronę samolotów. Jest to także niezgodne z przepisami. Prawo lotnicze zabrania bowiem emitowania wiązki lasera w kierunku statku powietrznego.

Za oślepienie załogi i sprowadzenie zagrożenia w ruchu powietrznym grozi grzywna i kara więzienia od roku do 10 lat, a w szczególnych sytuacjach nawet do 12 lat pozbawienia wolności.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze


Poligon na miarę XXI wieku
 
BohaterON - wyślij kartkę do powstańca
Świat skacze w otchłań
Groty dla proobronnych
Wilki znów na Mazurach
Afganistan: powrót do domu
Terytorialsi pomagają poszkodowanym w powodziach
Powstanie było czymś niezwykłym
Wojsko pomaga powodzianom w Małopolsce
Szczyt NATO o zagrożeniach dla bezpieczeństwa
Wyścig zbrojeń nie ustaje
Nagroda nie tylko od dowódcy
Szczyt NATO już w poniedziałek
Żołnierze bez testów z WF-u
Czekamy na pierwszy medal w Tokio
Lider po amerykańsku
Wiosłują dla Emily
Co ze sprawdzianem z WF?
Kat warszawskiego getta przed sądem
Kontyngent do zmiany
Abrams – czołg niepokonany w walce
Abramsy dla 1 Brygady
V-2 leci do aliantów
„Kobra ’21”, czyli rozpoznanie specjalsów
Nowe książeczki wojskowe
Kat Matejki, czyli prawda i mity bitwy pod Grunwaldem
Polacy blisko podium, ale bez medalu
Podwodne centrum przyszłości
Wioślarki wywalczyły pierwszy medal w Tokio
GROM, czyli gotowi ratować życie
Javelin gwarantuje skuteczność
Stalowy człowiek
Polak najlepszym podoficerem NATO
Będzie więcej szkoleń z pierwszej pomocy
Sikorski–Majski, czyli układ, który uratował Sybiraków
Chorwaci uczą się od polskich pilotów
Sukcesy żołnierzy na AFN
Pancerniacy ruszają na Łotwę
UE o wspólnym bezpieczeństwie
NATO ćwiczy w Gruzji
Course on Diplomacy
Afganistan. Czas wracać do domu
Żeglarki wciąż liderkami, szóste miejsce pływaka
Kurs na dyplomację
Szczyt NATO w Brukseli – punkt zwrotny dla Sojuszu
Polskie F-16 gotowe na Islandię
Umowa na Mieczniki podpisana
Żeglarki na kursie po medal
Rozwój i wyzwania wojskowej logistyki
Rusza PKW Islandia
Legioniści w drodze po oficerskie gwiazdki
Świętuj razem z żołnierzami!
Ankona – bitwa po polsku
Combining Two Worlds
Psy (w) WOT
„Projekt Wojownik”, czyli skok do basenu
Jutro otwarcie igrzysk olimpijskich w Tokio
Polscy żołnierze polecą na Islandię
Lato w wojskowym klimacie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO