moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Pilot F-16 oślepiony laserem

W poniedziałek późnym wieczorem podczas podejścia do lądowania, około 7 km od lotniska w Łasku, ktoś próbował oślepić pilota laserem. Na szczęście nikomu nic się nie stało i pilot bezpiecznie wylądował w bazie. – Takie zachowanie sprawcy stanowi zagrożenie dla życia i zdrowia. Sprawę zgłosiliśmy na policję – mówią lotnicy z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Za sterami wielozadaniowego F-16 siedział doświadczony pilot, który bezpiecznie wylądował w bazie. Lotnicy od razu sprawę zgłosili na policję. Funkcjonariusze próbują zidentyfikować sprawcę zdarzenia. Postępowanie wyjaśniające prowadzi Komenda Powiatowa Policji w Bełchatowie. – Kierowanie lasera w kierunku statków powietrznych jest skrajnie nieodpowiedzialne i stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia i życia pilota – podkreśla kapitan Michał Kolad, oficer prasowy 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Incydent z 18 maja, niestety, nie jest wyjątkiem. Dowództwo 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, któremu podlegają bazy taktyczne wyposażone w F-16 w Krzesinach i w Łasku, przyznaje, że takie przypadki się zdarzają. Tylko w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku w ciągu ostatnich trzech lat odnotowano cztery takie sytuacje.

REKLAMA

– To jest naprawdę poważne zagrożenie i nie można go lekceważyć. W przypadku lotów wykonywanych na F-16 do takich zdarzeń najczęściej dochodzi w newralgicznych momentach, czyli podczas startu lub lądowania, kiedy pilot musi być maksymalnie skupiony na wykonywanym zadaniu – mówi specjalista do spraw bezpieczeństwa lotów z jednostki podległej 2 Skrzydłu. – Oczywiście przepisy mówią, aby w razie zauważenia wiązki laserowej nie patrzeć w jej stronę, lecz naprawdę nie jest to łatwe, zwłaszcza w nocy – zauważa.

O tym, jak niebezpieczne może być mierzenie laserem do statku powietrznego, świadczy zdarzenie, do którego doszło jesienią ubiegłego roku w Warszawie. Zieloną wiązką lasera został oślepiony lekarz, jeden z członków załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. W efekcie doznał on poważnego uszkodzenia siatkówki oka.

W całej Polsce takich przypadków jest co roku ponad 100. Dwa lata temu Urząd Lotnictwa Cywilnego zainaugurował ogólnopolską kampanię społeczną „Laser to nie zabawka”. Jej celem jest uświadamianie społeczeństwa, jak niebezpieczne jest kierowanie wiązki lasera w stronę samolotów. Jest to także niezgodne z przepisami. Prawo lotnicze zabrania bowiem emitowania wiązki lasera w kierunku statku powietrznego.

Za oślepienie załogi i sprowadzenie zagrożenia w ruchu powietrznym grozi grzywna i kara więzienia od roku do 10 lat, a w szczególnych sytuacjach nawet do 12 lat pozbawienia wolności.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze


Dwanaście Bielików jest już w Dęblinie
 
Lwów otrzymuje Virtuti Militari
Piekło „Pługa”
Żołnierze spieszą z pomocą
Oświetlenie podczas ćwiczeń polowych. Czy wiesz jak się przygotować?
Amerykanie odmładzają F-16
Ukraiński kurs na Zachód
Proobronni wspierają potrzebujących
Attention, Controlled Flight
Poprady w lubelskiej „Dziewiętnastce”
PGZ pomaga walczyć z pandemią
Admirał Bauer nowym szefem Komitetu Wojskowego NATO
Sąd nad systemem
„Tumak ’20”, czyli test 16 Dywizji Zmechanizowanej
13 medali żołnierzy na ringu
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Kierunek Turcja, czyli nowa misja polskich żołnierzy
Będzie kodyfikacja wojskowych przepisów
Tak się ćwiczy na rumuńskich poligonach
Dominatorzy biegów na orientację
Świąteczne prezenty od AMW
Laserowa artyleria US Army
Lotnicy z pomocą humanitarną dla Libanu
Zmiany w dodatkowym wynagrodzeniu
Pracowity weekend żołnierzy
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
NATO o przyszłości misji w Iraku i Afganistanie
Zakłady z Zegrza w łańcuchu dostawców Wisły
„Polacy! Wybiła godzina zemsty!”
Pustynna burza wokół Husajna
Deflagracja Tallboya – wnioski z saperskiej operacji
Nowe samoloty w „Szkole Orląt”
Wojskowi wspierają medyków
Kolejny sukces wojownika z Błękitnej Brygady
Prezydent Duda: współpraca wojskowa z USA ponad polityką
HackYeah, czyli programiści na start!
Jakie zmiany w mundurówce?
Obrady ministrów obrony NATO
F-16 kończą misję w Estonii
Pierwsze międzynarodowe ćwiczenia „Ślązaka”
Komisje sejmowe o umowie z USA
Armia donatorów krwi
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Stał prosto, o łaskę nie prosił
Przełajowcy i sztangiści zdobyli 16 medali
Jakie zmiany w umundurowaniu?
As If We’re There
Ostatnie w tym roku pieniądze na zapomogi
18 Dywizja na drodze do certyfikacji dowództwa
Sukces polskich wioślarzy na mistrzostwach Europy
„GeoTrashing”, czyli aplikacja na medal
Posłowie o przyczynach tragedii z 10 kwietnia
Nowe zasady wynagradzania za służbę przygotowawczą
„Iron Wolf '20” – siłą szpicy jest współdziałanie
Kolejny dzień walki z koronawirusem
31 medali marynarzy i rezerwistów na torze kolarskim

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO