moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Transportowcy gotowi na każde wyzwanie

Dzięki staraniom transportowców Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych im. generała Bronisława Kwiatkowskiego (DORSZ) odbyły się przeloty wojskowych statków powietrznych z polskich kontyngentów wojskowych, na pokładzie których znajdowali się Gruzini, Ukraińcy, Chorwaci oraz Węgrzy.

Oddział Transportu i HNS (Host Nation Support - Wsparcie przez państwo gospodarza) DORSZ, realizuje zadania na najwyższym poziomie, nawet wobec restrykcji wymuszonych przez pandemię koronawirusa.

Do codziennych zadań żołnierzy oddziału należą: planowanie przedsięwzięć w podsystemie transportu i ruchu wojsk na rzecz operacji wojskowych, w które zaangażowane są Siły Zbrojne RP poza granicami kraju, koordynacja realizowanych przedsięwzięć transportowych z instytucjami i dowództwami narodowymi oraz sojuszniczymi, nadzór nad przebiegiem procesu zaopatrywania oraz rotacji personelu i sprzętu wojskowego kontyngentów wojskowych, a także organizacja przewozu sprzętu do Polskich Kontyngentów Wojskowych i z powrotem.

Realizacja powyższych zadań jest niezwykle istotna, szczególnie przez pryzmat funkcjonowania polskich kontyngentów wojskowych. Polscy żołnierze funkcjonują na co dzień w środowisku sojuszniczym, w ramach planowania działań, jak i podczas wspólnych ćwiczeń i treningów na terenie Polski. Najwyższym wymiarem współdziałania jest jednak służba żołnierzy polskich z sojusznikami w trakcie realizacji zadań na misjach poza granicami kraju. Podczas różnych międzynarodowych przedsięwzięć, żołnierze WP niejednokrotnie mogli się przekonać, że na sojusznikach i żołnierzach państw partnerskich mogą polegać.



Tym samym, to również żołnierze Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej wiele razy udowadniali, że są odpowiedzialnymi i wiarygodnymi partnerami. Teraz, w trudnym okresie trwania pandemii, potwierdzili tylko ten status, wykazując się najwyższą gotowością do niesienia pomocy.

Wprowadzone na całym świecie obostrzenia doprowadziły m.in. do ograniczeń w funkcjonowaniu komercyjnych linii lotniczych, w pewnym stopniu ograniczając zdolności transportowe kontyngentów wojskowych niektórych państw sojuszniczych. Dlatego też udzielone wsparcie koalicjantom polegające na ich przetransportowaniu, w ramach mostów powietrznych wykonywanych na potrzeby PKW, z miejsc stacjonowania poza granicami kraju do ich ojczyzn - w dzisiejszej rzeczywistości niewątpliwie cementuje sojusz.

Wychodząc naprzeciw wyzwaniom, transportowcy DO RSZ oraz podległe komórki transportowe w PKW zaplanowali i skoordynowali możliwość powrotu do krajów żołnierzy innych nacji. To właśnie dzięki ich staraniom odbyły się przeloty wojskowych statków powietrznych z Polskich Kontyngentów Wojskowych, na pokładzie których znajdowali się Gruzini, Ukraińcy, Chorwaci oraz Węgrzy. Należy zaznaczyć, że udzielenie wsparcia wymagało wysiłku i współdziałania również dyplomatycznego oraz innych form współpracy, polegających na skoordynowaniu przemieszczeń wyżej wymienionego personelu zarówno poza granicami, jak i w kraju.

Oczywiście całość tych przedsięwzięć nie miałaby szans powodzenia, gdyby nie udział i zaangażowanie wielu osób, między innymi z: 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego, które było organizatorem lotów oraz jego jednostki podległej - Komendy Obsługi Lotniska we Wrocławiu. Jej żołnierze za każdym razem potwierdzają swoją sprawność realizując na wysokim poziomie zadania lotniskowe. Do szeregu przedsięwzięć związanych z przetransportowaniem personelu należy również włączyć działania Wojskowego Zgrupowania Zadaniowego, wynikające z wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego Wojska Polskiego, które narzuciły konieczność odpowiedniego przygotowania personelu do lotu jak i przeprowadzenia zabiegów specjalistycznych na lotnisku podczas wyładowania.

To właśnie dzięki sprawnej koordynacji przedstawicieli DORSZ z wymienionymi elementami misje transportowe zakończyły się sukcesem, a sojusznicy bezpiecznie trafili do domów.

Źródło: DORSZ 

red. PZ

autor zdjęć: st. sierż. Krystian Szczur-Gwozdecki

dodaj komentarz

komentarze


Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Polski „Wiking” dla Danii
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Sportowcy na poligonie
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Pamięć łączy pokolenia
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Abolicja dla ochotników
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Standardy NATO w Siedlcach
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Operacja NATO u brzegów Estonii
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Brytyjczycy na wschodniej straży
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Edukacja z bezpieczeństwa
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Husarze bliżej Polski
„JUR” dla terytorialsów
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Bóbr na drodze Hannibala
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Sukces Polaka w biegu z marines
Koniec dzieciństwa
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
„Road Runner” w Libanie
MID w nowej odsłonie
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Kircholm 1605
Niespokojny poranek pilotów
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Wyrównać szanse
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Mity i manipulacje
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Pięściarska uczta w Suwałkach
W wojsku orientują się najlepiej
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Wellington „Zosia” znad Bremy
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO