moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Bałtycki transporter

W kwietniu Estonia dołączyła do rozpoczętego przez Łotwę i Finlandię programu, którego celem jest opracowanie wspólnego kołowego pojazdu opancerzonego. Łotysze, Estończycy i Finowie potrzebują wozu, który poprawi mobilność i interoperacyjność ich wojsk, a jednocześnie nie będzie kosztowny w produkcji i eksploatacji.

List intencyjny dotyczący zbadania możliwości stworzenia wspólnego kołowego pojazdu opancerzonego został podpisany 17 grudnia 2019 roku. Wstępna ocena wypadła pozytywnie i w styczniu 2020 roku ministrowie obrony Łotwy i Finlandii zawarli porozumie techniczne dotyczące rozpoczęcia prac. Teraz do projektu dołączyła Estonia. – Jesteśmy bardzo zadowoleni, że Estonia stała się częścią tego programu rozwojowego – stwierdził stały sekretarz w fińskim ministerstwie obrony Jukka Juusti.

Uczestnicy projektu już uzgodnili, że wspólny wóz będzie oparty na prototypie sześciokołowego transportera fińskiej firmy Patria, który pierwszy raz był zaprezentowany w 2018 roku podczas wystawy Eurosatory w Paryżu. Wyboru dokonano po testach i ocenach, które wykazały, że spełnia on wstępne wymagania.

Transporter Patria 6x6 ma modułową ochronę balistyczną oraz przeciwminową. Ma chronić także przed improwizowanymi urządzeniami wybuchowymi (IED) o mocy odpowiadającej 10 kg trotylu. Przy maksymalnej masie bojowej 24 t ma ładowność aż 8,5 t. Dlatego nawet przy opancerzeniu na poziomie 4 według STANAG 4569 w pojeździe można umieścić dużą ilość wyposażenia.

W egzemplarzu prototypowym skrętne są koła pierwszej i drugiej osi, ale w opcji jest trzecia oś skrętna. Transporter ma w pełni niezależne zawieszenie z podwójnym wahaczem na każdym zespole koła. Napęd zapewnia mu pięciocylindrowy silnik Diesla z turbodoładowaniem o mocy 294 kW (400 KM) z automatyczną skrzynią biegów (siedem do przodu i dwa wsteczne). Transporter może rozwinąć maksymalną prędkość 100 km/h, a jego zasięg wynosi 700 km.

Wóz ten pokonuje przeszkody pionowe do 0,6 m i rowy o szerokości do 1 m. Patria podaje, że jej pojazd przejeżdża rzeki i strumienie o głębokości 1,5 m, ale opcjonalnie może zostać przystosowany do pływania. Załoga transportera może liczyć dwie lub trzy osoby. W jego przedziale desantowym jest miejsce dla 8–10 żołnierzy. Istnieje możliwość zamontowania na nim różnorodnego uzbrojenia – od karabinu maszynowego kalibru 7,62 mm po 120-milimetrową armatę lub tego samego kalibru moździerz. Oczywiście Patria 6x6 może być platformą bazową dla pojazdów specjalistycznych. Według prezesa Patrii Land Jussiego Järvinena długotrwałość konstrukcji i łatwa konserwacja sprawiają, że transporter jest bardzo opłacalny.


Transporter Patria 6x6

Firma opracowała go jako następcę pochodzących z lat 80. kołowych transporterów opancerzonych Patria 6x6 „Pasi” z serii XA. Fińskie wojska lądowe posiadają ponad 600 należących do niej wozów XA-180/185, XA-202 i XA-203. Estonia dysponuje zaś około 140 transporterami XA-180 i XA-188 odkupionymi od Finlandii i Holandii. Natomiast Łotwa nie posiada tej klasy pojazdów. Co prawda, tamtejszy resort obrony ogłosił w 2018 roku, że wybrał w przetargu wóz opancerzony GTP 4x4 fińskiej Sisu Auto, ale organ kontrolujący zamówienia publiczne (IUB) zablokował podpisanie umowy i nakazał powtórzenie procedury.

Transporter Patria 6x6 jest interesującą ofertą dla innych użytkowników pojazdów z serii XA i AMV. Nieprzypadkowo na oficjalnej stronie fińskiej firmy jest dostępna jego broszura reklamowa w języku polskim. Fiński pojazd był też prezentowany w ubiegłym roku na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Natomiast dla Łotwy i Estonii współpraca z Finlandią przy dopracowywaniu transportera Patrii ma znaczenie nie tylko militarne, ale również gospodarcze. Program ten może dać impuls do rozwoju ich własnych przemysłów obronnych.

Tadeusz Wróbel , publicysta „Polski Zbrojnej”

autor zdjęć: patriagroup.com

dodaj komentarz

komentarze


Wojna w świętym mieście, część trzecia
 
Wojna w świętym mieście, epilog
Husarz na straży nieba
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Wioślarze i triatlonistka na podium
NATO on Northern Track
Czarne oliwki dla sojuszników
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO na północnym szlaku
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Daglezje poszukiwane
Polki pobiegły po srebro!
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Szybki marsz, trudny odwrót
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Biel i czerwień łączy pokolenia
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Pływacy i maratończycy na medal
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Ameryka daje wsparcie
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
W obronie wschodniej flanki NATO
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Tragiczne zdarzenie na służbie
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Barwy Ojczyzny
Pytania o europejską tarczę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Pierwsi na oceanie
Awanse na Trzeciego Maja
Posłowie dyskutowali o WOT
25 lat w NATO – serwis specjalny
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Konkurs MON-u na pracę o cyberbezpieczeństwie
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Pierwszy polski technik AH-64
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Pilecki ucieka z Auschwitz
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Patriotyczny maraton
Wytropić zagrożenie
Zmiany w dodatkach stażowych
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO