moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”

Przechwytywali samoloty, pomagali załogom statków powietrznych, które straciły łączność radiową i prowadzili walki powietrzne w różnych konfiguracjach. Między innymi takie zadania podczas ćwiczeń „Ramstein Alloy” wykonywali piloci z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Lotnicy od czterech miesięcy pełnią służbę w ramach PKW „Orlik” w Estonii.

„Ramstein Alloy” to ćwiczenia organizowane od lat przez Sojusznicze Dowództwo Sił Powietrznych NATO. Zawsze rozgrywane są w przestrzeni powietrznej Litwy, Łotwy i Estonii, a ich celem jest doskonalenie procedur związanych z patrolowaniem i zadaniami typu air policing.

W pierwszej w tym roku edycji ćwiczeń wzięło udział kilkudziesięciu pilotów krajów członkowskich NATO z Polski, Belgii, Litwy, Łotwy, Estonii, Niemiec, Czech oraz państw partnerskich Sojuszu – Finlandii i Szwecji. W powietrzu spotkały polskie i belgijskie F-16, fińskie F-18, szwedzkie Gripeny, niemieckie Eurofightery. Zadania wykonywały także litewski transportowiec C-27J Spartan, estońskie samoloty L-39, niemiecki tankowiec A400M, śmigłowce oraz natowski samolot wczesnego ostrzegania i kontroli AWACS.

– Polskie samoloty F-16 zostały poderwane, gdy litewski transportowiec C-27J Spartan podczas lotu pomiędzy Estonią a Finlandią utracił łączność radiową – mówi ppłk pil. Krzysztof Duda, dowódca polskiego kontyngentu „Orlik” w Estonii. Z ramienia polskich sił powietrznych to właśnie piloci z „Orlika”, którzy od czterech miesięcy strzegą granic powietrznych krajów bałtyckich, wzięli udział w „Ramstein Alloy”. – Ponieważ zgodnie ze scenariuszem ćwiczeń, nie było łączności z załogą Spartana, to nasi piloci jedynie za pomocą sygnałów niewerbalnych mogli wydać im polecenia, a następnie eskortować ich przelot. W takich przypadkach cywilna maszyna zawsze podporządkowuje się samolotom wojskowym – opowiada ppłk Duda.

Podczas ćwiczeń piloci polskich wielozadaniowych F-16 wykonywali także misje przechwycenia samolotu, który zgodnie ze scenariuszem, naruszył przestrzeń powietrzną krajów bałtyckich. – Początkowo samolot eskortowały belgijskie F-16, później my przejęliśmy odpowiedzialność za naruszyciela. Zadaniem pilotów było zmuszenie go do lądowania na estońskim lotnisku w Ämari – wyjaśnia dowódca PKW „Orlik”.

Piloci brali także udział w operacjach rozpoznawczych. Mieli np. określić kierunek lotu i wysokość, na jakiej porusza się inny statek powietrzny. Sfotografować jego uzbrojenie i wyposażenie, a także numery boczne, które pozwalają na identyfikację samolotu z konkretną jednostką wojskową.

– Najciekawszym epizodem ćwiczenia były dla pilotów walki powietrzne – mówi mjr Tomasz Antkowiak, oficer prasowy dziewiątej zmiany PKW „Orlik”. – W tej części ćwiczenia brały udział myśliwce F-16, F-18, JAS-39 Gripen oraz Eurofighter – dodaje. Polscy piloci symulowane walki prowadzili z niemieckimi i fińskimi myśliwcami. – To była doskonała okazja, by szlifowali umiejętności na poziomie taktycznym. Walka powietrzna to dla pilota wojskowego podstawa, ale takie umiejętności też trzeba trenować – podkreśla ppłk Duda, dowódca PKW. Piloci prowadzili walkę w różnych konfiguracjach, m.in. dwa na dwa, dwa na jeden i jeden na jeden.

Poza tym, podczas manewrów „Ramstein Alloy” przećwiczono np. działania poszukiwawczo-ratownicze, gdy po symulowanej katastrofie belgijskiego F-16 pilota samolotu odnalazła załoga litewskiego Mi-8. Eurofihtery i Airbus A400M przećwiczyły tankowanie w powietrzu, a belgijskie i szwedzkie myśliwce przechwyciły lecący na niskiej wysokości i z niewielką prędkością śmigłowiec.

Natowskie ćwiczenia z cyklu „Ramstein Alloy” zostały zapoczątkowane dwanaście lat temu. Choć przez lata zmieniały się nazwy manewrów, to ich cel wciąż pozostaje ten sam. To integracja lotnictwa natowskiego oraz państw partnerskich, doskonalenie pilotów w misjach typu air policing. „Ramstein Alloy” zawsze odbywają się w przestrzeni Litwy, Łotwy i Estonii, czyli krajów, które nie mają swojego lotnictwa bojowego.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: NATO

dodaj komentarz

komentarze

~www
1599334320
no i jak im poszlo w tej walce z niemcami?
5C-E7-2E-B9

Sojusznicza obrona
Niebo pod osłoną
Kto zostanie Asem Sportu?
Koniec bezkarności floty cieni?
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Piątka z czwartego wozu
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Mundurowi z benefitami
Paczka dla bohatera już w drodze!
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Misja na rzecz zdrowia
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Historyczna „Wisła”
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Marynarz uratował turystkę w Tatrach
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Combat 56 u terytorialsów
Snowboardzistka i pływacy na medal
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Noc na „pasku”
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Przygotowani na każdy scenariusz
Prezydent złożył życzenia żołnierzom
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
Polski Rosomak dalej w produkcji
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Gdy ucichnie artyleria
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Panczeniści na podium w Hamar
W hołdzie poległym
Dziękujemy za waszą świąteczną służbę
Ciepły dom dla bohaterki od żołnierzy WOT z Małopolski
„Burza” nabiera kształtów
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Dzień wart stu lat
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Pancerniacy jadą na misję
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
The Taste of Military Service
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Plan na WAM
Przełomowy czas dla WZL-2
Wojsko z nowym programem rozwoju
Wojsko ma swojego satelitę!
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
Odpalili K9 Thunder
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Najdłuższa noc
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Gala Boksu na Bemowie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO