moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”

Przechwytywali samoloty, pomagali załogom statków powietrznych, które straciły łączność radiową i prowadzili walki powietrzne w różnych konfiguracjach. Między innymi takie zadania podczas ćwiczeń „Ramstein Alloy” wykonywali piloci z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Lotnicy od czterech miesięcy pełnią służbę w ramach PKW „Orlik” w Estonii.

„Ramstein Alloy” to ćwiczenia organizowane od lat przez Sojusznicze Dowództwo Sił Powietrznych NATO. Zawsze rozgrywane są w przestrzeni powietrznej Litwy, Łotwy i Estonii, a ich celem jest doskonalenie procedur związanych z patrolowaniem i zadaniami typu air policing.

W pierwszej w tym roku edycji ćwiczeń wzięło udział kilkudziesięciu pilotów krajów członkowskich NATO z Polski, Belgii, Litwy, Łotwy, Estonii, Niemiec, Czech oraz państw partnerskich Sojuszu – Finlandii i Szwecji. W powietrzu spotkały polskie i belgijskie F-16, fińskie F-18, szwedzkie Gripeny, niemieckie Eurofightery. Zadania wykonywały także litewski transportowiec C-27J Spartan, estońskie samoloty L-39, niemiecki tankowiec A400M, śmigłowce oraz natowski samolot wczesnego ostrzegania i kontroli AWACS.

REKLAMA

– Polskie samoloty F-16 zostały poderwane, gdy litewski transportowiec C-27J Spartan podczas lotu pomiędzy Estonią a Finlandią utracił łączność radiową – mówi ppłk pil. Krzysztof Duda, dowódca polskiego kontyngentu „Orlik” w Estonii. Z ramienia polskich sił powietrznych to właśnie piloci z „Orlika”, którzy od czterech miesięcy strzegą granic powietrznych krajów bałtyckich, wzięli udział w „Ramstein Alloy”. – Ponieważ zgodnie ze scenariuszem ćwiczeń, nie było łączności z załogą Spartana, to nasi piloci jedynie za pomocą sygnałów niewerbalnych mogli wydać im polecenia, a następnie eskortować ich przelot. W takich przypadkach cywilna maszyna zawsze podporządkowuje się samolotom wojskowym – opowiada ppłk Duda.

Podczas ćwiczeń piloci polskich wielozadaniowych F-16 wykonywali także misje przechwycenia samolotu, który zgodnie ze scenariuszem, naruszył przestrzeń powietrzną krajów bałtyckich. – Początkowo samolot eskortowały belgijskie F-16, później my przejęliśmy odpowiedzialność za naruszyciela. Zadaniem pilotów było zmuszenie go do lądowania na estońskim lotnisku w Ämari – wyjaśnia dowódca PKW „Orlik”.

Piloci brali także udział w operacjach rozpoznawczych. Mieli np. określić kierunek lotu i wysokość, na jakiej porusza się inny statek powietrzny. Sfotografować jego uzbrojenie i wyposażenie, a także numery boczne, które pozwalają na identyfikację samolotu z konkretną jednostką wojskową.

– Najciekawszym epizodem ćwiczenia były dla pilotów walki powietrzne – mówi mjr Tomasz Antkowiak, oficer prasowy dziewiątej zmiany PKW „Orlik”. – W tej części ćwiczenia brały udział myśliwce F-16, F-18, JAS-39 Gripen oraz Eurofighter – dodaje. Polscy piloci symulowane walki prowadzili z niemieckimi i fińskimi myśliwcami. – To była doskonała okazja, by szlifowali umiejętności na poziomie taktycznym. Walka powietrzna to dla pilota wojskowego podstawa, ale takie umiejętności też trzeba trenować – podkreśla ppłk Duda, dowódca PKW. Piloci prowadzili walkę w różnych konfiguracjach, m.in. dwa na dwa, dwa na jeden i jeden na jeden.

Poza tym, podczas manewrów „Ramstein Alloy” przećwiczono np. działania poszukiwawczo-ratownicze, gdy po symulowanej katastrofie belgijskiego F-16 pilota samolotu odnalazła załoga litewskiego Mi-8. Eurofihtery i Airbus A400M przećwiczyły tankowanie w powietrzu, a belgijskie i szwedzkie myśliwce przechwyciły lecący na niskiej wysokości i z niewielką prędkością śmigłowiec.

Natowskie ćwiczenia z cyklu „Ramstein Alloy” zostały zapoczątkowane dwanaście lat temu. Choć przez lata zmieniały się nazwy manewrów, to ich cel wciąż pozostaje ten sam. To integracja lotnictwa natowskiego oraz państw partnerskich, doskonalenie pilotów w misjach typu air policing. „Ramstein Alloy” zawsze odbywają się w przestrzeni Litwy, Łotwy i Estonii, czyli krajów, które nie mają swojego lotnictwa bojowego.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: NATO

dodaj komentarz

komentarze


Nowa strategia z podpisem prezydenta
 
Pracowity tydzień flotylli
Online z mistrzami sportu
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Co z tegorocznym MSPO?
Patrioty z polskimi przyczepami
Kierunek: Drawsko Pomorskie
Widzieć i nie być widzianym
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Święto żołnierzy służących na misjach
Podchorążowie za sterami Bielików
Army of Medics
Białe noce podhalańczyków
Kontrakty na Raki i nowe mundury
Czas na praktyczne szkolenie studentów Legii
Akcja krwiodawstwa proobronnych
Na zakupy do sklepu AMW
Ćwiczenia z torpedą
Wojsko wspiera pensjonariuszy placówek opiekuńczych
Prawdziwi wojownicy
Ostatnie prace przed „Defenderem”
Rubiny w walce z epidemią
Hełm pomoże oddychać chorym na COVID-19
Agent w generalskich szlifach
„Nagroda specjalna” dla płk. Tomasza Bartkowiaka
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
„Ratownik” od nowa
NATO walczy z koronawirusem
Granatniki dla GROM-u poszukiwane
Pancerniacy szykują się do misji w Afganistanie
Obradowała Rada Gabinetowa
F-16 kończą misję w Estonii
Dunkierka, czyli 80 lat od operacji „Dynamo”
Wojsko przeciw wirusowi
Na misjach święta inne niż zwykle
Partyzanci rozgromili ubeków
Nowy wiceminister w MON
Przeciwlotnicza Sona
Wirtualny bieg na Monte Cassino na ostatniej prostej
Witold Pilecki: twórca konspiracji w obozie Auschwitz
Pierwsze Leopardy 2PL odebrane
NATO pozostaje w Iraku, Polska także
Zostań w domu i czytaj „Polskę Zbrojną”
„Harpun” do walki
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Polskie porty bardziej otwarte
Rosyjskie zagrożenie w kosmosie
Koniec kijowskiego snu
Specjalsi świętują
Terytorialsi nie stracą dodatku
„Spartan” znów na Mazurach
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Gen. Andrzejczak na wschodniej granicy
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
Amerykanie odmładzają F-16
Wirtualne strzelanie w Błękitnej Brygadzie
Gotowi na „Defendera”
Sukcesy sportowców w mundurach
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
MON nie wycofuje się z MSPO
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
W tym roku weterani stawiają na rehabilitację

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO