moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wielka gra w cieniu pandemii

Gdy w ogarniętym wojną Jemenie zdiagnozowano pierwszy przypadek zarażenia SARS-CoV-2, siły rządowe i wspierająca je Arabia Saudyjska ogłosiły jednostronne zawieszenie broni ze względów humanitarnych. Przesadziłby jednak z optymizmem ktoś, kto sądziłby, że oznacza to przynajmniej chwilową ulgę dla zrujnowanego wojną kraju. W tle wciąż toczy się wielka polityka i pandemia jest tylko wygodnym pretekstem.

Mija pięć lat od rozpoczęcia interwencji Arabii Saudyjskiej i jej sojuszników w celu przywrócenia do władzy prezydenta Abd Rabbuha Mansura Hadiego, obalonego przez rebelię Houthich. Jednak wojna daleka jest od rozstrzygnięcia. Rebelianci, początkowo pokonani w bitwie o Aden i odrzuceni na północ, zdołali jednak utrzymać nie tylko swój matecznik w prowincji Saada, ale również dużą część kraju łącznie ze stolicą. Od kilku lat front niemal nie drgnął, a jeśli już to na korzyść Houthich, jak chociażby w marcu, gdy przełamali oni front i zdołali opanować niemal całą prowincję Al-Dżauf i część Maribu. Tuż po tej ofensywie, 9 kwietnia, do kraju dotarła pandemia. W Jemenie zdiagnozowano wprawdzie dopiero jeden przypadek zarażenia i liczba ta nie zmieniła się przez prawie dwa tygodnie, ale jest to po części spowodowane izolacją ogarniętego wojną kraju, a po części po prostu brakiem testów. W rzeczywistości chorych może być znacznie więcej. Siły rządowe i Arabia Saudyjska, uznając, że skutki rozprzestrzeniania się wirusa w zrujnowanym wojną kraju, byłyby katastrofalne, ogłosiły wstrzymanie wszelkich operacji na froncie, by pomóc w walce z epidemią. Ciężko jednak uwierzyć, że względy humanitarne rzeczywiście były powodem podjęcia tej decyzji. W ciągu pięciu lat wojny, znacznie gorsze katastrofy nie tylko nie powstrzymywały koalicji przed prowadzeniem działań zbrojnych, ale były wręcz tych działań skutkiem.

Od 2016 roku w Jemenie szaleje epidemia cholery. Do tej pory – w tym trzydziestomilionowym kraju – odnotowano ponad 2 miliony przypadków zachorowań, mniej więcej tyle, co zdiagnozowanych przypadków koronawirusa na całym świecie. Co najmniej 4 tysiące ludzi zmarło na cholerę, ale dane te zapewne są zaniżone, choćby dlatego, że to kraj, w którym brakuje sprzętu, personelu medycznego oraz funduszy i w którym ze względu na toczące się walki, mobilność ludności jest znacznie ograniczona. Wielu ludzi umiera więc „po cichu”, we własnych domach lub obozach dla uchodźców i śmierci te nie są odnotowywane w żadnych statystykach. Najbardziej przerażające są jednak dane dotyczące klęski głodu: według niektórych szacunków od początku wojny z głodu mogło umrzeć nawet 90 tysięcy dzieci. Samych tylko dzieci, nie ma danych co do dorosłych.

 

Zarówno epidemia cholery, jak i głód – w przeciwieństwie do pandemii COVID-19 – nie są zjawiskami, które pojawiły się nagle i nie wiadomo skąd, zaskakując wszystkich, a wynikają z konkretnych działań i są po części skutkiem ubocznym, a po części zaplanowanym efektem. Cholera pojawiła się z powodu braku dostępu do czystej wody, co z kolei jest wynikiem uszkodzenia w czasie walk wodociągów i systemów kanalizacji. Jej gwałtowne rozprzestrzenianie się jest efektem braku dostępu do infrastruktury medycznej: ponad połowa szpitali leży w gruzach, większość z nich w wyniku intencjonalnych bombardowań prowadzonych przez Arabię Saudyjską.

Zniszczony budynek mieszkalny w południowej dzielnicy Sany. Fotografia z czerwca 2015 r. Fot. Wikipedia

Klęska głodu zaś spowodowana jest głównie utrzymywaniem blokady morskiej terytoriów kontrolowanych przez Houthich, nie tylko przez królestwo Saudów, ale też przez okręty US Navy czy brytyjskiej marynarki wojennej. Od 2018 roku trwają też walki o Al-Hudajdę, jedyny port, którym dociera zaopatrzenie do północnej części kraju. W grudniu 2018 roku zgodzono się na zawieszenie broni w tym mieście i utworzenie korytarza humanitarnego, którym mogłaby być dostarczana pomoc, ale porozumienie od samego początku jest nagminnie łamane przez obie strony. Gwoli sprawiedliwości trzeba dodać, że sami Houthi też nie są bez winy: nie tylko wielokrotnie naruszali zawieszenie broni, ale też przejmowali pomoc humanitarną przeznaczoną dla cywilów.

Skoro więc nie względy humanitarne stoją za decyzją o zawieszeniu broni, to jaki jest jej cel? Wygląda na to, że czysto polityczny. Arabia Saudyjska nie tylko nie zdołała pokonać Houthich, ale ci ostatni przenosili działania wojenne na jej terytorium, atakując przygraniczne miasta i ostrzeliwując lotniska. W 2018 roku dzięki kampanii ataków terrorystycznych na saudyjskie statki handlowe na Morzu Czerwonym zmusili je do obierania znacznie dłuższej i bardziej kosztownej trasy wokół Afryki. We wrześniu 2019 r. atakując za pomocą dronów rafinerię w Bukajku i pola naftowe Churajs zdołali zakłócić płynność dostaw ropy do portów w Zatoce Perskiej, jednocześnie unieruchamiając saudyjskie tankowce oczekujące na załadunek surowca. W pierwszym kwartale 2020 roku odnieśli kilka spektakularnych zwycięstw nad siłami rządowymi i saudyjskimi najemnikami, a dzięki pozyskaniu systemów obrony przeciwlotniczej Thaqib po raz pierwszy od początku wojny pozbawili koalicję panowania w powietrzu. Jednym słowem Arabia Saudyjska wojnę jemeńską przegrała i teraz pozostaje jej tylko wycofać się z twarzą. Pandemia COVID-19 – znacznie bardziej nośna medialnie niż epidemia cholery – jest wygodnym pretekstem.

Zwłaszcza, że w samym królestwie źle się dzieje. Wojna cenowa zapoczątkowana przez Arabię Saudyjską w celu osłabienia Rosji i innych rywali wymknęła się spod kontroli. Związany z pandemią gwałtowny spadek zapotrzebowania na ropę spowodował obniżenie cen surowca poniżej 20 dolarów za baryłkę, co z kolei mocno uderzyło w finanse kraju. Kolejne fluktuacje na rynku ropy, wraz z ogromnym tąpnięciem 20 kwietnia, grożą całkowitym załamaniem budżetu. Jednocześnie w Arabii Saudyjskiej gwałtownie rozprzestrzenia się koronawirus, zarówno wśród najwyższych, jak i najniższych warstw społecznych. W rodzie królewskim zarażonych jest już ponad 150 osób, w tym gubernator Rijadu. Król Salman przebywa na kwarantannie, po tym jak wirusa wykryto u jego lekarza. A jego syn i następca tronu Mohammed bin Salman poddał się izolacji. Jednocześnie pandemia pozbawiła zarówno pracy, jak i możliwości wyjazdu z kraju rzesze migrantów zarobkowych, głównie z krajów Azji Południowo-Wschodniej, których w Arabii Saudyjskiej jest więcej niż rdzennych mieszkańców. Zatłoczone slumsy, pełne narażonych na zakażenie, pozbawionych pomocy medycznej i środków do życia ludzi łatwo mogą stać się rozsadnikiem rewolucji.

Nawet jeśli Arabia Saudyjska wycofa się z Jemenu, nie oznacza to końca wojny. Kraj wciąż podzielony jest między proirańskich, szyickich Houthi a zwolenników prezydenta Hadiego i sprzymierzoną z nimi Radą Tymczasową, żądającą powrotu do podziału Jemenu na północny i południowy. W kraju aktywne są także Al-Kaida Półwyspu Arabskiego i lokalny odłam ISIS. Co najważniejsze jednak ani światowe ani regionalne potęgi nie mogą sobie pozwolić na ignorowanie tego, kto rządzi w Jemenie i kontroluje cieśninę Bab al-Mandab, przez którą przechodzi jedna dziesiąta całego światowego handlu morskiego i niemal połowa ropy transportowanej drogą morską. Region ten jest istotny nie tylko dla Arabii Saudyjskiej czy Iranu, ale i dla Europy, Stanów Zjednoczonych czy dla chińskiego projektu Nowego Jedwabnego Szlaku. Wszystkie te państwa mniej lub bardziej otwarcie wspierają którąś ze stron konfliktu. W cieniu pandemii wciąż toczy się rywalizacja o wpływy, surowce i kontrolę nad szlakami handlowym, stara jak świat „wielka gra”.

Stanisław Sadkiewicz , były żołnierz 6 Brygady Powietrznodesantowej, specjalista ds. bezpieczeństwa i zarządzania ryzykiem

autor zdjęć: Wikipedia

dodaj komentarz

komentarze


Patriotyczny maraton
 
Wojna w świętym mieście, epilog
Daglezje poszukiwane
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Szybki marsz, trudny odwrót
Pytania o europejską tarczę
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Czarne oliwki dla sojuszników
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO na północnym szlaku
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Wiedza na czas kryzysu
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Pływacy i maratończycy na medal
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Awanse na Trzeciego Maja
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Polki pobiegły po srebro!
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
W obronie wschodniej flanki NATO
Zmiany w dodatkach stażowych
Husarz na straży nieba
Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
Wioślarze i triatlonistka na podium
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pierwszy polski technik AH-64
Konkurs MON-u na pracę o cyberbezpieczeństwie
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
NATO on Northern Track
Ameryka daje wsparcie
Posłowie dyskutowali o WOT
Wytropić zagrożenie
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Tragiczne zdarzenie na służbie
Pilecki ucieka z Auschwitz
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Odliczanie do misji na Łotwie
25 lat w NATO – serwis specjalny
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Pierwsi na oceanie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO