moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Strategiczny most powietrzny

Dwadzieścia minut po godzinie trzeciej rano na wrocławskim lotnisku Strachowice wylądował potężny ukraiński samolot An-124-100 Rusłan. Na pokładzie drugiej pod względem wielkości na świecie maszyny znajdowało się 50 ton środków ochrony osobistej dla personelu medycznego. To sprzęt niezbędny do walki z epidemią koronawirusa.

Na blisko 230 paletach transportowych z Szanghaju w Chinach trafiło do Polski 190 tys. maseczek, milion rękawiczek, 180 tys. kombinezonów ochronnych oraz 50 tys. gogli. Ładunek, który w dobie pandemii COVID-19 jest wyjątkowo cenny, zajął 371 metrów sześciennych ładowni potężnej maszyny. Towar kupiła w Chinach Agencja Rozwoju Przemysłu. Wojsko podjęło się nie tylko jego przetransportowania, ale także wyładunku w miejscu docelowym. Zajął się tym wyspecjalizowany wojskowy zespół przeładunków lotniczych Komendy Obsługi Lotniska Wrocław. 22-osobowa grupa żołnierzy pod dowództwem por. Adriana Urbańskiego wykonała to zadanie w zaledwie trzy godziny.

Jak poinformował nas Szymon Płoński, przedstawiciel zespołu zagranicznego ds. dostaw materiałów medycznych Agencji Rozwoju Przemysłu, środki ochrony po wyładowaniu z samolotu trafiły wprost na samochody ciężarowe, które przetransportują je do trzech magazynów Agencji Rezerw Materiałowych – w Ostrowi Mazowieckiej, Lublińcu oraz Strzałkowie. Tam decyzją ministerstwa zdrowia zostaną rozdysponowane do najbardziej potrzebujących szpitali i placówek medycznych.

Film: Bogusław Politowski/polska-zbrojna.pl

Czwartkowa dostawa samolotem An-124-100 Rusłan oraz utworzenie przez wojsko mostu powietrznego na potrzeby transportu towarów w związku z epidemią odbyła się w ramach wielonarodowego programu SALIS (Strategic Airlift International Solution), którego Polska jest członkiem. Został on stworzony w ramach wspólnej inicjatywy 9 państw członkowskich NATO – Belgii, Czech, Francji, Niemiec, Węgier, Norwegii, Polski, Słowacji i Słowenii – w celu zapewnienia zdolności do wojskowego transportu strategicznego. Możliwości te wykorzystywane są do prowadzenia operacji NATO i Unii Europejskich oraz zabezpieczania innych potrzeb państw członkowskich, takich jak misje humanitarne czy – jak obecnie – do walki z pandemią koronawirusa. Przewozy lotnicze w ramach programu SALIS koordynuje Szefostwo Transportu i Ruchu Wojsk – Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk podległe MON.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze


Okręt skrojony na Bałtyk
Razem na ratunek
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
The Darker, the Better
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Pociski rakietowe dla Husarzy
Początek „Ratownika”
Pancerniacy jadą na misję
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Kapral Bartnik mistrzem świata
Nowe zasady dla kobiet w armii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Marynarze podjęli wyzwanie
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Dzień wart stu lat
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Bojowe Rosomaki dla podhalańczyków
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
W krainie Świętego Mikołaja
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
Komplet medali wojskowych na ringu
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Krajowa produkcja amunicji
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Orka po szwedzku
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Militarne Schengen
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Akademia Górniczo-Hutnicza w szeregach Cyber Legionu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Bezzałogowy nurek
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii
Obywatele chcą być #wGotowości
Gdy ucichnie artyleria
Zwalczyć strach, rozwiać mity
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Udany start Peruna
Pilica w linii
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Niebo pod osłoną
Plan na WAM
„Horyzont” przeciw dywersji
Wojsko na Horyzoncie
Nowe Kraby w Sulechowie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Ogień z Leopardów na Łotwie
Mundurowi z benefitami
AW149 made in Poland
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Wojskowy bus do szczęścia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO