moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Strategiczny most powietrzny

Dwadzieścia minut po godzinie trzeciej rano na wrocławskim lotnisku Strachowice wylądował potężny ukraiński samolot An-124-100 Rusłan. Na pokładzie drugiej pod względem wielkości na świecie maszyny znajdowało się 50 ton środków ochrony osobistej dla personelu medycznego. To sprzęt niezbędny do walki z epidemią koronawirusa.

Na blisko 230 paletach transportowych z Szanghaju w Chinach trafiło do Polski 190 tys. maseczek, milion rękawiczek, 180 tys. kombinezonów ochronnych oraz 50 tys. gogli. Ładunek, który w dobie pandemii COVID-19 jest wyjątkowo cenny, zajął 371 metrów sześciennych ładowni potężnej maszyny. Towar kupiła w Chinach Agencja Rozwoju Przemysłu. Wojsko podjęło się nie tylko jego przetransportowania, ale także wyładunku w miejscu docelowym. Zajął się tym wyspecjalizowany wojskowy zespół przeładunków lotniczych Komendy Obsługi Lotniska Wrocław. 22-osobowa grupa żołnierzy pod dowództwem por. Adriana Urbańskiego wykonała to zadanie w zaledwie trzy godziny.

Jak poinformował nas Szymon Płoński, przedstawiciel zespołu zagranicznego ds. dostaw materiałów medycznych Agencji Rozwoju Przemysłu, środki ochrony po wyładowaniu z samolotu trafiły wprost na samochody ciężarowe, które przetransportują je do trzech magazynów Agencji Rezerw Materiałowych – w Ostrowi Mazowieckiej, Lublińcu oraz Strzałkowie. Tam decyzją ministerstwa zdrowia zostaną rozdysponowane do najbardziej potrzebujących szpitali i placówek medycznych.

Film: Bogusław Politowski/polska-zbrojna.pl

Czwartkowa dostawa samolotem An-124-100 Rusłan oraz utworzenie przez wojsko mostu powietrznego na potrzeby transportu towarów w związku z epidemią odbyła się w ramach wielonarodowego programu SALIS (Strategic Airlift International Solution), którego Polska jest członkiem. Został on stworzony w ramach wspólnej inicjatywy 9 państw członkowskich NATO – Belgii, Czech, Francji, Niemiec, Węgier, Norwegii, Polski, Słowacji i Słowenii – w celu zapewnienia zdolności do wojskowego transportu strategicznego. Możliwości te wykorzystywane są do prowadzenia operacji NATO i Unii Europejskich oraz zabezpieczania innych potrzeb państw członkowskich, takich jak misje humanitarne czy – jak obecnie – do walki z pandemią koronawirusa. Przewozy lotnicze w ramach programu SALIS koordynuje Szefostwo Transportu i Ruchu Wojsk – Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk podległe MON.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze


Nowe zasady dla kobiet w armii
Elementy Wisły testowane w USA
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
„Road Runner” w Libanie
Mundurowi z benefitami
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Brytyjczycy na wschodniej straży
Dodatkowe zapory
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Żołnierze pomagają w akcji na torach
„Zamek” pozostał bezpieczny
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Polski „Wiking” dla Danii
Drony w szkołach
Ułani szturmowali okopy
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Marynarze podjęli wyzwanie
Studenci ewakuowali szpital
Ogień z Leopardów na Łotwie
Kapral Bartnik mistrzem świata
Gdy ucichnie artyleria
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Mity i manipulacje
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Razem na ratunek
Merops wdrażany natychmiast
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Niebo pod osłoną
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Is It Already War?
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
„Horyzont” przeciw dywersji
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Dostawa Homarów-K
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Sukces Polaka w biegu z marines
Dywersja na kolei. Są dowody
Dzień wart stu lat
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Nieoceniona siła edukacji
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Wojskowy bus do szczęścia
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Plan na WAM
My, jedna armia
Militarne Schengen
Najmłodszy żołnierz generała Andersa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO