moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Mały Mustang” coraz bliżej

Polska armia finalizuje zakup samochodów mających zastąpić wysłużone Honkery. – Niedługo wojsko otrzyma co najmniej 485 nowych samochodów terenowych. Inspektorat Wsparcia otrzymał trzy oferty na „małego Mustanga”. Wszystkie spełniają kryteria cenowe. Wkrótce wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie umowy – poinformował minister obrony, Mariusz Błaszczak.

Będą miały silnik o mocy co najmniej 150 KM, ważyły nie więcej niż 3500 kilogramów oraz zostaną przystosowane do przewozu pięciu osób – czterech pasażerów plus kierowca. Takie parametry mają spełniać nowe pojazdy terenowe, które polska armia chce kupić w ramach programu „mały Mustang”. Wczoraj szef MON poinformował w mediach społecznościowych, że przetarg w tej sprawie jest już na ostatniej prostej. – Niedługo wojsko otrzyma co najmniej 485 nowych samochodów terenowych, które zastąpią wysłużone Honkery. Inspektorat Wsparcia otrzymał trzy oferty w postępowaniu na „małego Mustanga”. Wszystkie spełniają kryteria cenowe – napisał minister obrony Mariusz Błaszczak. Zapewnił, że wkrótce zostanie wybrana najkorzystniejsza oferta i dojdzie do podpisania umowy.

To bardzo ważna wiadomość dla polskiej armii, gdyż wojsko od kilku lat stara się wymienić Honkery na nową konstrukcję. Przetarg na kupno nowych pojazdów trzykrotnie rozpisywał Inspektorat Uzbrojenia MON – wojskowi chcieli zamówić około 600 pojazdów (w wersji opancerzonej i nieopancerzonej), ale za każdym razem procedura kończyła się fiaskiem (lipiec 2015, lipiec 2017 i sierpień 2018 roku). W końcu zadanie to powierzono ekspertom z Inspektoratowi Wsparcia Sił Zbrojnych, którzy zmodyfikowali wymagania techniczne wobec aut (zrezygnowano z wersji opancerzonej). Niestety, specjalistom od logistyki również wtedy nie udało się kupić pojazdów za pierwszym podejściem.

Problemem, podobnie jak w przypadku przetargów organizowanych przez IU MON, były środki finansowe przeznaczone na zakup pojazdów. W przetargu ogłoszonym w czerwcu 2019 roku, a unieważnionym w sierpniu 2019, wojsko miało zarezerwowane na ten cel 80 mln złotych. Złożone oferty dotyczyły zaś na kwot od 148 mln złotych do 159 mln złotych.
W kolejnym postępowaniu, ogłoszonym w sierpniu 2019 roku a unieważnionym w grudniu 2019 roku, wojsko miało zarezerwowane 121 mln złotych. Niestety, złożone oferty znów przekraczały budżet i wynosiły od 154,3 do 171,8 mln złotych.

Do trzech razy sztuka

Wszystko wskazuje na to jednak, że trzecie podejście IWspSZ do zakupu tzw. „małych Mustangów” zakończy się podpisaniem umowy. Odpowiedzialna za postępowanie jest 2 Regionalna Baza Logistyczna. Do 5 marca, czyli ostatniego dnia składania ofert, złożono trzy niepodlegające odrzuceniu. Zgłosiły się: konsorcjum Glomex MS Polska Sp. z o.o. i Glomex MS s.r.o. (na 98,5 mln zł.); spółka Demarko (105,8 mln zł) oraz firma STEELER Marcin Piasecki (99,7 mln zł). Nie oznacza to jednak, że kontrakt zostanie podpisany automatycznie z podmiotem, który zaproponował najmniej. Złożone oferty zostaną ocenione według następujących kryteriów: cena (waga 60 proc.), moc silnika (waga 20 proc.), dodatkowa moc silnika (waga 7 proc.), czas wykonania dodatkowej gwarancji (waga 7 proc.) i czas wykonania naprawy gwarancyjnej na terenie RP (waga 6 proc.).

Jakie samochody mogą zostać wybrane? Tego niestety jeszcze nie ujawniono. Eksperci oceniają jednak, że postawione przez wojsko wymagania spełniają obecnie m.in.: SsangYong Musso, Mitsubishi L200, Nissan Navara, Toyota Hilux, Ford Ranger i Jeep Wrangler.

Kiedy nowe wozy trafią do wojska? Zgodnie z warunkami przetargu, pierwsza partia – 210 sztuk (plus 50 w opcji), ma zostać przekazana polskiej armii do końca 2020 roku. Kolejna transza – 210 sztuk (plus 50 w opcji) – do końca 2021 roku, a ostatnia – 215 sztuk (plus 50 w opcji) do końca października 2022 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze

~Edi
1585340460
Nie zastąpi, okazało się że nie spełnia wymagań
B8-86-E5-5E
~adis
1583565120
Cytując: INFORMACJA Z OTWARCIA OFERT "Na podstawie art. 86 ust. 5, ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych Zamawiający 2. Regionalna Baza Logistyczna, informuje, że w dniu 05.03.2020 r. o godzinie 09:00 odbyło się publiczne otwarcie złożonych ofert w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego na dostawę samochodów ciężarowo – osobowych ogólnego przeznaczenia w latach 2020 - 2022. Zgodnie z brzmieniem art. 86 ustawy, Zamawiający informuje, iż na sfinansowanie zamówienia gwarantowanego przeznaczył kwotę brutto w wysokości: 92 319 265,00 zł." Pierwszy oferent brutto: 121 252 545,15 zł Drugi: 122 742 007,50 zł Trzeci: 130 169 793,00 zł Ceny netto jak w artykule. Gdzie szukać szczegółów?
E4-0B-FF-2B
~ja
1583512140
"(zrezygnowano z wersji opancerzonej)." Czyli sprzęt na defilady. Jakie to budujące!
80-AB-16-01

Świat F-35
 
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
GROM’s DNA
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Planowano zamach na Zełenskiego
Podejrzane manewry na Bałtyku
Musimy być szybsi niż zagrożenie
NATO przechodzi do działania
K2. Azjatycka pantera
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Wypadek Rosomaka
Kajakami po medale
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Podróż w ciemność
Nowa dostawa Homarów-K
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Ratownik w akcji
Wyższe stawki dla niezawodowych
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Flyer, zdobywca przestworzy
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Pancerny kot w polskim wojsku
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Pionierski dron
Święto sportów walki w Warendorfie
Ewakuacja Polaków z Izraela
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
„Różycki” zwodowany
The Power of Infrastructure
Rakiety dla polskich FA-50
Inwestycja w żołnierzy
Strażnicy polskiego nieba
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Śmierć gorsza niż wszystkie
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Policjanci w koszarach WOT
Dzień, który zmienił bieg wojny
Specjalsi pod nowym dowództwem
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Drukowanie dronów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO