moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe odrzutowce dla pogotowia lotniczego

Ministerstwo Obrony Narodowej oraz Ministerstwo Zdrowia wspólnie kupią dwa nowe samoloty odrzutowe dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Maszyny mają zastąpić obecnie wykorzystywane turbośmigłowe maszyny Piaggio P.180 Avanti II. Na co dzień będą używane przez LPR do transportu chorych lub zespołów medycznych, a w razie potrzeby żołnierzy rannych na zagranicznych misjach.

Resort obrony narodowej będzie współfinansował zakup przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe – kontrolowane przez Ministerstwo Zdrowia – dwóch niedużych samolotów odrzutowych. Na co dzień LPR będzie używało tych maszyn do transportu chorych i zespołów medycznych. W razie potrzeby wojsko będzie mogło je wykorzystać do przewozu żołnierzy rannych na misjach zagranicznych.

Środki, które desygnuje MON – około 80 procent wartości umowy – będą pochodziły z funduszy modernizacyjnych sił zbrojnych. Resztę – około 20 procent – dołoży Ministerstwo Zdrowia.

Obecnie Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, aby jak najszybciej przewieźć chorych lub zespoły medyczne na znaczne odległości (do 1000 km) używa dwóch samolotów turbośmigłowych Piaggio P.180 Avanti II. Te ważące jedynie nieco ponad 3,5 tony maszyny, dzięki nietypowej konstrukcji nośnej skrzydeł, rozwijają imponującą – jak na samoloty tej klasy – prędkość maksymalną 732 km/h.

Pierwszego Piaggio P.180 LPR kupiło w 2004 roku, a drugiego w 2007. Niestety, ponieważ oba są bardzo intensywnie eksploatowane, a niedawno zbankrutował ich producent i dostęp do części zamiennych oraz serwisu stał się bardzo mocno utrudniony, LPR musi w najbliższych miesiącach kupić ich następców.

Ministerstwo Zdrowia, które nadzoruje LPR, zdecydowało, że będą to fabrycznie nowe samoloty. Resort zdrowia chce także by były to maszyny odrzutowe, a nie jak dotychczas śmigłowe.

Jeśli chodzi o szczegółowe wymagania techniczne, to nowe samoloty mają być w stanie pokonać odległość 1500 mil morskich (2778 km) oraz zabrać na pokład dwuosobową załogę, dwie osoby personelu medycznego i od dwóch do czterech pacjentów – w różnych konfiguracjach kabiny (na noszach, w inkubatorze, siedzących). Maszyny muszą być także wyposażone w defibrylatory, respiratory, pompy infuzyjne, instalacje tlenowe i próżniowe, a także w lodówkę na leki.

Pierwszy przetarg w sprawie zakupu dwóch samolotów dla LPR ogłoszono w ubiegłym roku. Niestety, jesienią został on unieważniony, gdyż jedyna złożona oferta – amerykańskiej firmy Fargo Jet Center – przekraczała przeznaczone na ten cel środki. W sierpniu tego roku ogłoszony został drugi przetarg i on również został unieważniony z tych samych powodów. 1 października został ogłoszony trzeci. Tym razem firmy zainteresowane dostarczeniem – wartych około 100 mln złotych maszyn – mają czas tylko do 14 października na składanie ofert.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpt. Tomasz Pierzak

dodaj komentarz

komentarze

~Mieciu
1573731480
a moze by tak reaktywowąć PZL m-20 Mewa (z nowszymi silnikami od najnowszych Piperów Seneca)? Chyba umiemy je jeszce produkować?
3C-4C-F2-71

Cios w plecy
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Czołgiści w ogniu
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Zwycięska batalia o stolicę
Brytyjczycy na wschodniej straży
Pożegnanie z Columbią
Tukan na smyczy
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
NATO – jesteśmy z Polską
Rekompensaty na nowych zasadach
Największy transport Abramsów w tym roku
Kurs dla najlepszych w SERE
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Defendery skompletowane
Z najlepszymi na planszy
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Hekatomba na Woli
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Dwie agresje, dwie okupacje
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Krok ku niezależności
Black Hawki nad Warszawą
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Święto Wojsk Lądowych
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Debiut polskich Patriotów
Brytyjczycy żegnają Malbork
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Świetne występy polskich żołnierzy
Premier: prowokacja bez precedensu
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
„Road Runner” w Libanie
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Wielkie zbrojenia za Odrą
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Orlik na Alfę
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Husarz z polskim instruktorem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO