moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Nowe odrzutowce dla pogotowia lotniczego

Ministerstwo Obrony Narodowej oraz Ministerstwo Zdrowia wspólnie kupią dwa nowe samoloty odrzutowe dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Maszyny mają zastąpić obecnie wykorzystywane turbośmigłowe maszyny Piaggio P.180 Avanti II. Na co dzień będą używane przez LPR do transportu chorych lub zespołów medycznych, a w razie potrzeby żołnierzy rannych na zagranicznych misjach.

Resort obrony narodowej będzie współfinansował zakup przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe – kontrolowane przez Ministerstwo Zdrowia – dwóch niedużych samolotów odrzutowych. Na co dzień LPR będzie używało tych maszyn do transportu chorych i zespołów medycznych. W razie potrzeby wojsko będzie mogło je wykorzystać do przewozu żołnierzy rannych na misjach zagranicznych.

Środki, które desygnuje MON – około 80 procent wartości umowy – będą pochodziły z funduszy modernizacyjnych sił zbrojnych. Resztę – około 20 procent – dołoży Ministerstwo Zdrowia.

REKLAMA

Obecnie Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, aby jak najszybciej przewieźć chorych lub zespoły medyczne na znaczne odległości (do 1000 km) używa dwóch samolotów turbośmigłowych Piaggio P.180 Avanti II. Te ważące jedynie nieco ponad 3,5 tony maszyny, dzięki nietypowej konstrukcji nośnej skrzydeł, rozwijają imponującą – jak na samoloty tej klasy – prędkość maksymalną 732 km/h.

Pierwszego Piaggio P.180 LPR kupiło w 2004 roku, a drugiego w 2007. Niestety, ponieważ oba są bardzo intensywnie eksploatowane, a niedawno zbankrutował ich producent i dostęp do części zamiennych oraz serwisu stał się bardzo mocno utrudniony, LPR musi w najbliższych miesiącach kupić ich następców.

Ministerstwo Zdrowia, które nadzoruje LPR, zdecydowało, że będą to fabrycznie nowe samoloty. Resort zdrowia chce także by były to maszyny odrzutowe, a nie jak dotychczas śmigłowe.

Jeśli chodzi o szczegółowe wymagania techniczne, to nowe samoloty mają być w stanie pokonać odległość 1500 mil morskich (2778 km) oraz zabrać na pokład dwuosobową załogę, dwie osoby personelu medycznego i od dwóch do czterech pacjentów – w różnych konfiguracjach kabiny (na noszach, w inkubatorze, siedzących). Maszyny muszą być także wyposażone w defibrylatory, respiratory, pompy infuzyjne, instalacje tlenowe i próżniowe, a także w lodówkę na leki.

Pierwszy przetarg w sprawie zakupu dwóch samolotów dla LPR ogłoszono w ubiegłym roku. Niestety, jesienią został on unieważniony, gdyż jedyna złożona oferta – amerykańskiej firmy Fargo Jet Center – przekraczała przeznaczone na ten cel środki. W sierpniu tego roku ogłoszony został drugi przetarg i on również został unieważniony z tych samych powodów. 1 października został ogłoszony trzeci. Tym razem firmy zainteresowane dostarczeniem – wartych około 100 mln złotych maszyn – mają czas tylko do 14 października na składanie ofert.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpt. Tomasz Pierzak

dodaj komentarz

komentarze


Wypadek saperów
 
Iranian Chess Game
Wsparcie dla saperów
Jani, cudem ocalony
68W znaczy ratownik
Niechciany traktat
Maraton po bieszczadzkich szlakach
Rescue Like You Would in a War
„Operacja Wuhan”: Boks, judo kobiet i zapasy
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Amerykański żołnierz z … pilotem w ręku
Nowe odrzutowce dla pogotowia lotniczego
Wabik z WAT-u
Nowa misja i nowy sprzęt
Niezwyciężeni znowu trenują
Piotr Naimski: w 2022 roku Polska uniezależni się od rosyjskiego gazu
Nowy wiceminister w MON
Lotem przeciw bolszewikom
„Operacja Wuhan”: Strzelectwo
Materiały wybuchowe trzeba „czuć”
Snajper walczy także z wiatrem
Ponad 520 miliardów zł na uzbrojenie Wojska Polskiego
Trening medyczny przed misją
Wojskowe szkolenie dla studentów
Groty i VIS-y dla armii
Aviation Detachment, czyli F-16 w akcji
„Operacja Wuhan”: Pięciobój nowoczesny i szermierka
Zmarł trzeci z rannych saperów
Rusza budowa szpitala w Legionowie
Wyjątkowa operacja minerów
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
68W Means Lifesaver
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie
Bożeny do modyfikacji
„Operacja Wuhan”: Lekka atletyka
Raki strzelały na Bałkanach
W drodze po zwycięstwo
Gavia na Atlantyku
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
„Sophia” – certyfikacja zaliczona!
Na strzelnicy w szczytnym celu
Stan poszkodowanych saperów jest poważny
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
Fort zagłady
Thin Blue Line
Kolejne Raki dla wojska
Cienka niebieska linia
Sosnkowski przywrócony
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
Klasy wojskowe po nowemu
Nowe spojrzenie na 1939 rok – debata historyków
Rozpoczynamy nową erę
Osa na patrole
Życie po zdjęciu munduru
„Operacja Wuhan”: Pływanie
„Albatros” już na wodzie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO