moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Nowe odrzutowce dla pogotowia lotniczego

Ministerstwo Obrony Narodowej oraz Ministerstwo Zdrowia wspólnie kupią dwa nowe samoloty odrzutowe dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Maszyny mają zastąpić obecnie wykorzystywane turbośmigłowe maszyny Piaggio P.180 Avanti II. Na co dzień będą używane przez LPR do transportu chorych lub zespołów medycznych, a w razie potrzeby żołnierzy rannych na zagranicznych misjach.

Resort obrony narodowej będzie współfinansował zakup przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe – kontrolowane przez Ministerstwo Zdrowia – dwóch niedużych samolotów odrzutowych. Na co dzień LPR będzie używało tych maszyn do transportu chorych i zespołów medycznych. W razie potrzeby wojsko będzie mogło je wykorzystać do przewozu żołnierzy rannych na misjach zagranicznych.

Środki, które desygnuje MON – około 80 procent wartości umowy – będą pochodziły z funduszy modernizacyjnych sił zbrojnych. Resztę – około 20 procent – dołoży Ministerstwo Zdrowia.

Obecnie Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, aby jak najszybciej przewieźć chorych lub zespoły medyczne na znaczne odległości (do 1000 km) używa dwóch samolotów turbośmigłowych Piaggio P.180 Avanti II. Te ważące jedynie nieco ponad 3,5 tony maszyny, dzięki nietypowej konstrukcji nośnej skrzydeł, rozwijają imponującą – jak na samoloty tej klasy – prędkość maksymalną 732 km/h.

Pierwszego Piaggio P.180 LPR kupiło w 2004 roku, a drugiego w 2007. Niestety, ponieważ oba są bardzo intensywnie eksploatowane, a niedawno zbankrutował ich producent i dostęp do części zamiennych oraz serwisu stał się bardzo mocno utrudniony, LPR musi w najbliższych miesiącach kupić ich następców.

Ministerstwo Zdrowia, które nadzoruje LPR, zdecydowało, że będą to fabrycznie nowe samoloty. Resort zdrowia chce także by były to maszyny odrzutowe, a nie jak dotychczas śmigłowe.

Jeśli chodzi o szczegółowe wymagania techniczne, to nowe samoloty mają być w stanie pokonać odległość 1500 mil morskich (2778 km) oraz zabrać na pokład dwuosobową załogę, dwie osoby personelu medycznego i od dwóch do czterech pacjentów – w różnych konfiguracjach kabiny (na noszach, w inkubatorze, siedzących). Maszyny muszą być także wyposażone w defibrylatory, respiratory, pompy infuzyjne, instalacje tlenowe i próżniowe, a także w lodówkę na leki.

Pierwszy przetarg w sprawie zakupu dwóch samolotów dla LPR ogłoszono w ubiegłym roku. Niestety, jesienią został on unieważniony, gdyż jedyna złożona oferta – amerykańskiej firmy Fargo Jet Center – przekraczała przeznaczone na ten cel środki. W sierpniu tego roku ogłoszony został drugi przetarg i on również został unieważniony z tych samych powodów. 1 października został ogłoszony trzeci. Tym razem firmy zainteresowane dostarczeniem – wartych około 100 mln złotych maszyn – mają czas tylko do 14 października na składanie ofert.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpt. Tomasz Pierzak

dodaj komentarz

komentarze

~Mieciu
1573731480
a moze by tak reaktywowąć PZL m-20 Mewa (z nowszymi silnikami od najnowszych Piperów Seneca)? Chyba umiemy je jeszce produkować?
3C-4C-F2-71

Marynarze z 8 Flotylli na czele zespołu NATO
 
Szef MON: w XXI wieku fake newsy stały się bronią
Po raz dziesiąty pobiegli „śladami gen. Nila”
Będzie więcej szkoleń z pierwszej pomocy
UE o wspólnym bezpieczeństwie
Polscy żołnierze polecą na Islandię
Course on Diplomacy
W Tokio zgasł olimpijski znicz
Czołgi do ataku!
Defendery. Innowacyjność w cenie
Szczyt NATO o zagrożeniach dla bezpieczeństwa
Techniki linowe dla wybranych
Przez sport do wojska!
„Ocean 2020”, czyli drony na straży morskich granic
Żołnierze z Leźnicy trenują siatkarzy
Nowe święto w rocznicę powstania wielkopolskiego?
PGZ na londyńskich targach zbrojeniowych
Szczyt NATO w Brukseli – punkt zwrotny dla Sojuszu
Wybierz się na wojskowe studia
Symulator skoków ze spadochronem
Defender, czyli innowacyjny obrońca
Wojsko dla mediów, media dla wojska
Żołnierze wyjechali, problemy zostały
Biegacze na orientację z Czarnej Dywizji najlepsi
Ocalić od zapomnienia
Pomnik prawdy o Katyniu
MSPO 2021 - serwis specjalny
Do broni!
Komunikacja strategiczna to dziś priorytet
Baza ofiar zbrodni wołyńskiej
Misja, w której stawką było życie
Ministrowie państw bałtyckich o zagrożeniach i współpracy
Dezinformacja – oręż wojny hybrydowej
Musimy myśleć tylko o jednym – walka aż do zwycięstwa!
In the Only Right Direction
Wojsko nie może zapominać o dialogu ze społeczeństwem
Współpraca i walka w komunikacji
W walce na dwa fronty – bez szans
Nowy system naboru zmienia też armię
HSW ma ofertę dla armii
Prosty język to najważniejsza maksyma!
Ziemia z misji na pamiątkę
OWŚ – betonowa wizja obrony
Służbowe „M” dla żołnierzy z Zamościa
Rzetelna informacja w cenie!
Srebro sztafety i brąz kajakarek
Poznajcie produkty nagrodzone podczas XXIX MSPO
Symulator dla kierowców ciężarówek
Wojskowy żargon tylko w jednostkach
Żołnierze powinni być aktywni w mediach i lokalnie
Szkoły dumne z mundurowych uczniów
Skok na głęboką wodę
Niech żyje pamięć niezłomnych!
Terytorialsi zapraszają na WOT Games!
AW 139 W dla Wojska Polskiego?
Wyścig zbrojeń nie ustaje
Ewakuacja z Afganistanu dobiegła końca
Żołnierze bez testów z WF-u
Rozwój i wyzwania wojskowej logistyki
Szczyt NATO już w poniedziałek
Ćwierćwiecze AMW
Czarna Dywizja świętuje
„Ryś”, czyli nowe zadania w nieznanym terenie
W jedynym słusznym kierunku
Afganistan. Czas wracać do domu
Żołnierze wrócili do Polski
Zakaz noszenia mundurów podczas protestów
Emerytura wypłacana w … karmie
„Northern Coasts”, czyli debiut „Kormorana”
Kosmiczne technologie na MSPO
Nowe racje dla specjalsów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO