moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pylon dla śmigłowca Black Hawk

PZL Mielec podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach zaprezentował lekkie i łatwe w montażu jednostanowiskowe skrzydełko, które może służyć do podwieszenia w maszynie uzbrojenia czy zbiorników z paliwem. Testy nowego rozwiązania mają rozpocząć się w 2020 roku. Po ich pozytywnym zakończeniu produkt pojawi się w ofercie firmy.

Podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego Lockheed Martin zaprezentował śmigłowiec S-70i Black Hawk. Cztery takie maszyny, mają wkrótce trafić do polskich wojsk specjalnych. Wszystkie zostaną wyprodukowane w PZL Mielec, największych zakładach Lockheeda poza Stanami Zjednoczonymi. Nic więc dziwnego, że polska firma przedstawiła rozwiązanie, które może być wdrożone w maszynie na przyszłe potrzeby klientów.

A chodzi o pylon, nazwany przez producenta jednostanowiskowym skrzydełkiem. Lekkie skrzydełko z pojedynczą stacją może przenosić zbiornik paliwa, karabin maszynowy, rakiety kierowane i niekierowane, pociski powietrze-ziemia. Jest to alternatywa dla stosowanych znacznie częściej dwustanowiskowych skrzydełek zewnętrznych. – To nasza odpowiedź na zapytania sił zbrojnych z Europy, Ameryki Łacińskiej i Azji o śmigłowiec wsparcia bojowego, który może być uzbrojony do różnych rodzajów misji, które nie zawsze wymagają czterech stanowisk ogniowych – mówi Janusz Zakręcki, prezes zarządu PZL Mielec. – W ten sposób pokazujemy także, że jesteśmy nie tylko producentem śmigłowców, ale także angażujemy się w ich rozwój – dodaje.

Prezentowane w Kielcach skrzydełko jest o wiele lżejsze niż jego dwustanowiskowy odpowiednik. Dzięki temu załoga śmigłowca będzie np. miała możliwość zabrania na pokład więcej ładunku. Sprawia o wiele mniejszy opór podczas lotu, a także umożliwia strzelcom pokładowym szersze pole rażenia. Jego zaletą jest też łatwość montażu – mogą to zrobić dwie osoby w zaledwie 15 minut. Atrakcyjna jest również cena, która ma wynosić jedną czwartą ceny skrzydełka dwustanowiskowego.


Film: Paweł Sobkowicz / polska-zbrojna.pl

Wkrótce PZL Mielec ma skonstruować prototyp prezentowanego rozwiązania. Zostanie on wyposażony w system paliwowy, a także w wiązki, które umożliwią sterowanie uzbrojeniem i odrzucenie podwieszonego zasobnika w sytuacji awaryjnej. Loty testowe śmigłowca ze skrzydełkiem mają się rozpocząć w 2020 roku, a w ofercie firmy produkt znajdzie się rok później.

Prezentowany na MSPO śmigłowiec miał dodatkowo złożone dwie łopaty wirnika głównego. W ten sposób producent chciał zwrócić uwagę na fakt, iż Black Hawk jest maszyną, którą można łatwo transportować. – Dzięki specjalnemu stelażowi istnieje możliwość złożenia wszystkich czterech łopat wirnika głównego, nie ma konieczności ich demontażu. Jeśli dodatkowo złożymy stabilizator poziomy i pylon, śmigłowiec będzie zajmował naprawdę bardzo mało miejsca – mówi Wojciech Szlęk, kierownik sekcji technicznej prac hangarowych PZL Mielec. – To zdecydowanie ułatwi jego załadunek, na przykład na pokład innych maszyn, takich jak C-130 Hercules. Samo przygotowanie śmigłowca do transportu, od jego lądowania do startu transportowca, trwa tylko cztery godziny – podkreśla Szlęk.

Black Hawk S-70i to średni, dwusilnikowy śmigłowiec wielozadaniowy. Maszyna może transportować, w zależności od wyposażenia oraz konfiguracji kabiny, od 11 do 14 żołnierzy. Jej zasięg, bez dodatkowych zbiorników paliwa to 600 km, a maksymalna prędkość przelotowa – 297 km/h.

Do tej pory śmigłowce Black Hawk znajdują się na wyposażeniu sił zbrojnych 32 państw. Na początku roku cztery takie maszyny kupiło Ministerstwo Obrony Narodowej. Wart 683,4 mln zł kontrakt obejmuje nie tylko dostawę śmigłowców, ale także części zapasowe, eksploatacyjne oraz sprzęt do naziemnej obsługi śmigłowców, a także szkolenia zarówno pilotów, jak i personelu technicznego. Zgodnie z zapowiedzią, maszyny powinny rozpocząć służbę w Wojsku Polskim jeszcze w tym roku.

Trzy maszyny Black Hawk S-70i służą już w polskiej policji.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Jak Orlęta stają się Orłami?
 
Pierwszy polski lot Apache’a
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Cel: zbudować odporność państwa
Kajakami po medale
Wołyń – pamiętamy
Tłumy na zawodach w Krakowie
Moc Czarnych Panter
Tak walczyły pancerne kolosy
K9 – nieoceniony sojusznik
Pieta Michniowska
Warsztaty dają siłę
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Demony wojny nie patrzą na płeć
Więcej niż ćwiczenia
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Żołnierz ranny na granicy
Przygotowania do Święta Wojska Polskiego
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
BWP-1 – historia na dekady
Podejrzane manewry na Bałtyku
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Planowano zamach na Zełenskiego
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Pucharowe zmagania Polaków
Witamy na Ziemi
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Radomski Air Show coraz bliżej
Rekompensaty na ostatniej prostej
Umacnianie ściany wschodniej
Święto sportów walki w Warendorfie
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Terytorialsi zawitają do Płocka
Czarna Pantera celuje
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Nabór do „Wakacji z wojskiem” 2025 trwa
Ewakuacja Polaków z Izraela
Rywalizacja snajperów
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
More Than an Exercise
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Dzieci wojny
MSWiA: Zachodnia granica jest bezpieczna
Ostatnia niedziela…
Nowe Abramsy już w Wesołej
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Kolarskie święto w stolicy
PT-91, czyli trzy dekady twardej służby
Czarne Pantery, ognia!
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
Broń przeciwko wrogim satelitom
Wyższe stawki dla niezawodowych
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
PGZ buduje suwerenność amunicyjną

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO