moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-35 dla Polski

Wojsko Polskie mogłoby otrzymać pierwsze cztery samoloty F-35A w 2024 roku, w ramach 16. serii produkcyjnej, a pierwszą eskadrę, 16 sztuk, do 2026 roku – zapowiedział Greg Ulmer, wiceprezes firmy Lockheed Martin i dyrektor programu F-35 Lightning II. Zapewnił także, że amerykański koncern wciąż jest otwarty na nowych kooperantów mogących produkować elementy tego samolotu.

F-35 – amerykański wielozadaniowych samolot piątej generacji – jest niewątpliwie jedną z największych atrakcji tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Targowi goście mogą nie tylko zobaczyć jego pełnowymiarowy model, ale także zasiąść w symulatorze za sterami tej maszyny i wypróbować jej możliwości w trakcie wirtualnego lotu.

 

Aktywność producenta tej maszyny – koncernu Lockheed Martin – to efekt rozpoczętego procesu zakupu tych maszyn dla naszych sił powietrznych. W ramach programu „Harpia” Polska chce kupić dwie eskadry Lightningów w wersji A (klasycznego startu). W maju polski rząd złożył już w tej sprawie do rządu amerykańskiego oficjalne zapytanie ofertowe i czeka na odpowiedz.


Model F-35 zaprezentowany na MSPO w Kielcach.

Przedstawiciele Lockheed Martina przekonywali w Kielcach, że pierwsze F-35 dla Polski mogą być gotowe wcześniej niż dotychczas spekulowano. – Polskie siły powietrzne mogłyby otrzymać pierwsze cztery samoloty F-35A w 2024 roku – zapowiedział Greg Ulmer, wiceprezes firmy Lockheed Martin i dyrektor programu F-35 Lightning II. Maszyny trafiłyby wówczas do bazy US Air Force Luke w Arizonie, gdzie byłyby wykorzystywane do szkolenia pilotów i personelu naziemnego. – Całą eskadrę, czyli 16 sztuk, Polska mogłaby odebrać w 2026 roku. Drugą do 2030 roku – mówił Greg Ulmer.

Szef programu F-35 Lightning II podkreślał, że w ostatnich latach koncern Lockheed Martin znacząco obniżył cenę samolotu. W obecnej transzy wynosi ona mniej niż 80 mln dolarów – To oznacza, że za cenę maszyny czwartej generacji mamy maszynę najnowszej, piątej generacji – przekonywał. Jak poinformował, teraz firma skupia się na obniżeniu kosztów eksploatacji samolotu. Jej celem jest obniżenie kosztu jednej godziny lotu poniżej 25 tysięcy dolarów.

Greg Ulmer mówił również, że zakup maszyn piątej generacji przez polską armię to również ogromna szansa dla rodzimego przemysłu, nie tylko zbrojeniowego. – Obecnie w Polsce produkuje się tylko niewielkie elementy F-35, części do silnika, podwozia i amunicji. To może się zmienić, bo wciąż poszukujemy nowych partnerów do naszego łańcucha dostaw – zadeklarował.

 

 

Na Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach „Polska Zbrojna” przygotowała wydanie specjalne.

 

Nasze wydawnictwo będziecie mogli bezpłatnie dostać w czasie trwania kieleckiej imprezy na naszym stoisku (stoisko nr D66, hala D), na stoisku Ministerstwa Obrony Narodowej oraz w punkcie prasowym MSPO.

 

Czytelników, którzy nie dotrą na największe w Polsce targi zbrojeniowe, zachęcamy do lektury elektronicznej wersji numeru specjalnego „Polski Zbrojnej”.

 

 

 

 

 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Lockheed Martin, Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~Put-in
1643052720
16 samolotów? To chyba jakiś kiepski żart. My potrzebujemy przynajmniej kolejnych 48 samolotów do kolejnego skrzydła taktycznego, aby stanowić jakąkolwiek siłę bojową. Najlepszym rozwiązaniem byłoby wzięcie kolejnych F-16C/D w najnowszym bloku zamiast x-razy droższego F-15
17-58-A2-61

H145M – ciekawa oferta dla Polski
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Pożegnanie z Columbią
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Orlik na Alfę
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Z najlepszymi na planszy
Największy transport Abramsów w tym roku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Czołgiści w ogniu
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Wielkie zbrojenia za Odrą
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Black Hawki nad Warszawą
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
„Road Runner” w Libanie
Rekompensaty na nowych zasadach
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
W poszukiwaniu majora Serafina
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Hekatomba na Woli
Husarz z polskim instruktorem
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Zwycięska batalia o stolicę
Debiut polskich Patriotów
Święto Wojsk Lądowych
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Dwie agresje, dwie okupacje
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Brytyjczycy na wschodniej straży
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Brytyjczycy żegnają Malbork
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
NATO – jesteśmy z Polską
Żandarmeria skontroluje także cywilów
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Cios w plecy
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Kurs dla najlepszych w SERE
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Defendery skompletowane
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Krok ku niezależności
17 września 1939. Nigdy więcej
Trenują przed „Zapadem ‘25”
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO