moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
F-35 dla Polski

Wojsko Polskie mogłoby otrzymać pierwsze cztery samoloty F-35A w 2024 roku, w ramach 16. serii produkcyjnej, a pierwszą eskadrę, 16 sztuk, do 2026 roku – zapowiedział Greg Ulmer, wiceprezes firmy Lockheed Martin i dyrektor programu F-35 Lightning II. Zapewnił także, że amerykański koncern wciąż jest otwarty na nowych kooperantów mogących produkować elementy tego samolotu.

F-35 – amerykański wielozadaniowych samolot piątej generacji – jest niewątpliwie jedną z największych atrakcji tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Targowi goście mogą nie tylko zobaczyć jego pełnowymiarowy model, ale także zasiąść w symulatorze za sterami tej maszyny i wypróbować jej możliwości w trakcie wirtualnego lotu.

 

REKLAMA

Aktywność producenta tej maszyny – koncernu Lockheed Martin – to efekt rozpoczętego procesu zakupu tych maszyn dla naszych sił powietrznych. W ramach programu „Harpia” Polska chce kupić dwie eskadry Lightningów w wersji A (klasycznego startu). W maju polski rząd złożył już w tej sprawie do rządu amerykańskiego oficjalne zapytanie ofertowe i czeka na odpowiedz.


Model F-35 zaprezentowany na MSPO w Kielcach.

Przedstawiciele Lockheed Martina przekonywali w Kielcach, że pierwsze F-35 dla Polski mogą być gotowe wcześniej niż dotychczas spekulowano. – Polskie siły powietrzne mogłyby otrzymać pierwsze cztery samoloty F-35A w 2024 roku – zapowiedział Greg Ulmer, wiceprezes firmy Lockheed Martin i dyrektor programu F-35 Lightning II. Maszyny trafiłyby wówczas do bazy US Air Force Luke w Arizonie, gdzie byłyby wykorzystywane do szkolenia pilotów i personelu naziemnego. – Całą eskadrę, czyli 16 sztuk, Polska mogłaby odebrać w 2026 roku. Drugą do 2030 roku – mówił Greg Ulmer.

Szef programu F-35 Lightning II podkreślał, że w ostatnich latach koncern Lockheed Martin znacząco obniżył cenę samolotu. W obecnej transzy wynosi ona mniej niż 80 mln dolarów – To oznacza, że za cenę maszyny czwartej generacji mamy maszynę najnowszej, piątej generacji – przekonywał. Jak poinformował, teraz firma skupia się na obniżeniu kosztów eksploatacji samolotu. Jej celem jest obniżenie kosztu jednej godziny lotu poniżej 25 tysięcy dolarów.

Greg Ulmer mówił również, że zakup maszyn piątej generacji przez polską armię to również ogromna szansa dla rodzimego przemysłu, nie tylko zbrojeniowego. – Obecnie w Polsce produkuje się tylko niewielkie elementy F-35, części do silnika, podwozia i amunicji. To może się zmienić, bo wciąż poszukujemy nowych partnerów do naszego łańcucha dostaw – zadeklarował.

 

 

Na Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach „Polska Zbrojna” przygotowała wydanie specjalne.

 

Nasze wydawnictwo będziecie mogli bezpłatnie dostać w czasie trwania kieleckiej imprezy na naszym stoisku (stoisko nr D66, hala D), na stoisku Ministerstwa Obrony Narodowej oraz w punkcie prasowym MSPO.

 

Czytelników, którzy nie dotrą na największe w Polsce targi zbrojeniowe, zachęcamy do lektury elektronicznej wersji numeru specjalnego „Polski Zbrojnej”.

 

 

 

 

 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Lockheed Martin, Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Polska nie pozostanie osamotniona
 
„Operacja Wuhan”: Judo mężczyzn
„Górale” zdobywają miasto
W Indiach mieli swój drugi dom
Dead to the World
Debiuty MSPO: Mistrz misji
Modernizacja Sokołów
Pięć medali żołnierzy w Mistrzostwach Polski w Półmaratonie
Sprawdzają Brutusa
Modernizacja starów 266
Jedna misja, jeden zespół
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
GROM Challenge
Chorwacki test polskich kadetów
Iranian Chess Game
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
Podchorąży mistrzem Wojska Polskiego w szachach
Szer. rez. Szymon Sajnok na podium w Madrycie
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie
Klasy wojskowe po nowemu
Rozpoczynamy nową erę
Nowy wiceminister w MON
Thin Blue Line
Defendery 2019 – część 4
Polscy weterani i książę Harry
Festiwal Orkiestr w Mundurach
Polskie firmy na targach w Londynie
Terytorialsi na wysokościach
Selekcja w pigułce
Stulecie 16 Dywizji Zmechanizowanej
Pamięć o tragedii
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Boxer, czyli waga ciężka na londyńskich targach
Natowskie brygady pod polskim dowództwem
Zapal lampkę bohaterom Września’39
Cienka niebieska linia
Z maratonu programowania do wojska
Walka i dyplomacja
Umowa na Feniksy
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Śląskie sceny z życia
Wojsko wraca do Łomży
Cztery lata LITPOLUKBRIG
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Irańskie szachy
Głos (z) płonącej Warszawy
„Most współpracy”, czyli polska armia bliżej NATO
Samochód do desantowania
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Cyberprzestrzeń priorytetem MON
Wyspecjalizowany jak nurek, wszechstronny jak zwiadowca
Agresja sowieckiego kolosa
Nowa misja i nowy sprzęt
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
Spadochroniarze walczyli o tytuł mistrza Wojska Polskiego
Stalin czekał i kalkulował
Pylon dla śmigłowca Black Hawk
A Torn Subcontinent
Oko na Europę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO