moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Amerykańska przyszłość WZL

Warszawskie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 specjalizują się w naprawach silników myśliwców MiG-29 oraz szturmowych Su-22. Przyszłością zakładów są jednak konstrukcje amerykańskie. Na początku sierpnia firma przekazała wojsku pierwszy moduł wentylatora silnika Pratt & Whitney F100-PW-229 z samolotu F-16, który w całości wyremontowano w spółce.

Na początku sierpnia należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 przekazały 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego z Krzesin pierwszy wyremontowany w całości w warszawskiej spółce moduł wentylatora silnika Pratt & Whitney F100-PW-229 z samolotu F-16. Przedstawiciele WZL nr 4 podkreślają, że to bardzo ważny moment w historii zakładów, gdyż do tej pory były w nim remontowane co najwyżej pojedyncze podzespoły silników Jastrzębi.

Bardziej skomplikowane zadania, czyli naprawy całych modułów (zespół napędowy F100-PW-229 składa się z pięciu: wentylatora, głównego silnika, turbiny napędu wentylatora, dopalacza oraz skrzynki napędu agregatów) były realizowane przez producenta, czyli firmę Pratt & Whitney. Teraz to się zmieni. Na mocy umowy zawartej w ubiegłym roku pomiędzy WZL nr 4 a 3 Regionalną Bazą Logistyczną w Krakowie – Wydziałem Techniki Lotniczej w Kutnie, warszawskie zakłady zajmą się remontami silników do polskich F-16. Same naprawią w całości moduły wentylatora oraz skrzynki napędu agregatów.

REKLAMA

Dlaczego nie wszystkie? Ponieważ firma potrzebuje jeszcze sporych inwestycji w potrzebne do tego technologie. – Niezbędne jest pozyskiwanie nowych zdolności remontowo-obsługowych oraz uzyskanie odpowiednich certyfikatów. To wymaga kosztownych i wieloletnich inwestycji. Niektóre zostały już zrealizowane, inne są w trakcie lub jeszcze przed nami – wyjaśniają przedstawiciele Departamentu Komunikacji i Marketingu PGZ.

Jednak w PGZ nie mają żadnych wątpliwości, iż wszystkie wojskowe zakłady lotnicze należące do Grupy, muszą przeformatować swoją obecną działalność. – Przed tymi spółkami stoi duże wyzwanie reorientacji strategicznej, przestawienia się na obsługę i serwisowanie maszyn amerykańskich – zapowiada Witold Słowik, prezes PGZ.

F100-PW-229 firmy Pratt & Whitney to modułowy, dwuprzepływowy turbinowy silnik odrzutowy z mieszalnikiem i dopalaczem. Modułowy oznacza, że każdy z pięciu modułów – wentylatora, główny silnika, turbiny napędu wentylatora, dopalacza oraz skrzynki napędu agregatów, może zostać (np. w warunkach polowych) wymieniony na taki sam, z innego silnika. Dwuprzepływowość napędu F100-PW-229 oznacza, iż występuje w nim dwutorowy obieg powietrza. Część jest sprężana i ulega zapłonowi po wtryśnięciu paliwa (i wylatując przez dyszę wylotową), a część opływa silnik, chłodząc go.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arch. 32 BLT, Michał Zieliński

dodaj komentarz

komentarze


„San 2020” – międzynarodowy trening na mapach
 
Defense Without Politics
Lotnicy pomagają chorej dziewczynce
Jak gra dowódca, grają wszyscy
Czerwoni w odwrocie
Ściana zachodnia też ma już swoich terytorialsów
We Are All Darfur
Nauka zimowego pływania
„Polski Czołg”, czyli żołnierz niepokonany w oktagonie
Gen. Kukuła: jesteśmy w połowie drogi
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Żołnierze w dziesiątce najlepszych sportowców Polski
Gen. Piotrowski: zagrożenie w Iraku nie wzrasta
Własne interesy Europy
Hokeiści Grunwaldu o krok od podium Pucharu Europy
Double Eagle po nowemu
Polscy żołnierze niosą pomoc w Libanie
Iran uderza w USA
Operacja „Adolphus”, czyli pierwszy skok
Nowy pilot F-16 Tiger Demo Team
Ważka bliżej
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Arsenał Iranu
Żyj zdrowiej
Krwawe walki o Monte Cassino
„Brilliant Jump” – gotowi na sygnał
Obradowała Rada Gabinetowa
Polska świętuje powrót nad Bałtyk
Iskra – dama polskiego lotnictwa
Chcę zadbać o sprawy wszystkich żołnierzy
„Leonidas”, czyli szkolenie dowódców WOT
Wszyscy jesteśmy Darfurczykami
Pamiętajmy o przeszłości – konkursy MON
Nowy wiceminister w MON
They Train Together, They Fight Together
Jałta była zdradą naszych sojuszników
Laureat Buzdygana znów najlepszy!
Żołnierze najlepsi na festiwalu sztuk walki
USA nie zacznie wojny z Iranem
O Patriotach na WAT
Jastrzębie przechwyciły rosyjskie myśliwce
Szer. Robert Baran wicemistrzem Europy w zapasach
Arsenał talibów rozbity przez polskich żołnierzy
F-35 – polska Harpia
Klasy wojskowe – MON czeka na wnioski szkół
NATO pozostaje w Iraku, Polska także
Podziemna potęga
Chciałem walczyć z Niemcami
Przekaż 1 proc. dla poszkodowanych saperów
Rok pod znakiem kondycji i zdrowia
Umowa na Harpie podpisana!
Jakie zmiany dla chętnych do służby za granicą?
Szturmani na Lipie
Darłowo czeka na śmigłowce
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
Klasy wojskowe po nowemu
Centrum dla Viperów w Łodzi?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO