moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Amerykańska przyszłość WZL

Warszawskie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 specjalizują się w naprawach silników myśliwców MiG-29 oraz szturmowych Su-22. Przyszłością zakładów są jednak konstrukcje amerykańskie. Na początku sierpnia firma przekazała wojsku pierwszy moduł wentylatora silnika Pratt & Whitney F100-PW-229 z samolotu F-16, który w całości wyremontowano w spółce.

Na początku sierpnia należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 przekazały 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego z Krzesin pierwszy wyremontowany w całości w warszawskiej spółce moduł wentylatora silnika Pratt & Whitney F100-PW-229 z samolotu F-16. Przedstawiciele WZL nr 4 podkreślają, że to bardzo ważny moment w historii zakładów, gdyż do tej pory były w nim remontowane co najwyżej pojedyncze podzespoły silników Jastrzębi.

Bardziej skomplikowane zadania, czyli naprawy całych modułów (zespół napędowy F100-PW-229 składa się z pięciu: wentylatora, głównego silnika, turbiny napędu wentylatora, dopalacza oraz skrzynki napędu agregatów) były realizowane przez producenta, czyli firmę Pratt & Whitney. Teraz to się zmieni. Na mocy umowy zawartej w ubiegłym roku pomiędzy WZL nr 4 a 3 Regionalną Bazą Logistyczną w Krakowie – Wydziałem Techniki Lotniczej w Kutnie, warszawskie zakłady zajmą się remontami silników do polskich F-16. Same naprawią w całości moduły wentylatora oraz skrzynki napędu agregatów.

REKLAMA

Dlaczego nie wszystkie? Ponieważ firma potrzebuje jeszcze sporych inwestycji w potrzebne do tego technologie. – Niezbędne jest pozyskiwanie nowych zdolności remontowo-obsługowych oraz uzyskanie odpowiednich certyfikatów. To wymaga kosztownych i wieloletnich inwestycji. Niektóre zostały już zrealizowane, inne są w trakcie lub jeszcze przed nami – wyjaśniają przedstawiciele Departamentu Komunikacji i Marketingu PGZ.

Jednak w PGZ nie mają żadnych wątpliwości, iż wszystkie wojskowe zakłady lotnicze należące do Grupy, muszą przeformatować swoją obecną działalność. – Przed tymi spółkami stoi duże wyzwanie reorientacji strategicznej, przestawienia się na obsługę i serwisowanie maszyn amerykańskich – zapowiada Witold Słowik, prezes PGZ.

F100-PW-229 firmy Pratt & Whitney to modułowy, dwuprzepływowy turbinowy silnik odrzutowy z mieszalnikiem i dopalaczem. Modułowy oznacza, że każdy z pięciu modułów – wentylatora, główny silnika, turbiny napędu wentylatora, dopalacza oraz skrzynki napędu agregatów, może zostać (np. w warunkach polowych) wymieniony na taki sam, z innego silnika. Dwuprzepływowość napędu F100-PW-229 oznacza, iż występuje w nim dwutorowy obieg powietrza. Część jest sprężana i ulega zapłonowi po wtryśnięciu paliwa (i wylatując przez dyszę wylotową), a część opływa silnik, chłodząc go.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arch. 32 BLT, Michał Zieliński

dodaj komentarz

komentarze


Jedna misja, jeden zespół
 
Iranian Chess Game
Thin Blue Line
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Podchorąży mistrzem Wojska Polskiego w szachach
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
A Torn Subcontinent
Polscy weterani i książę Harry
„Most współpracy”, czyli polska armia bliżej NATO
„Górale” zdobywają miasto
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Szer. rez. Szymon Sajnok na podium w Madrycie
Agresja sowieckiego kolosa
Wojsko wraca do Łomży
Natowskie brygady pod polskim dowództwem
Polska nie pozostanie osamotniona
Polskie firmy na targach w Londynie
Walka i dyplomacja
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Umowa na Feniksy
Chorwacki test polskich kadetów
Nowa misja i nowy sprzęt
Spadochroniarze walczyli o tytuł mistrza Wojska Polskiego
Irańskie szachy
Debiuty MSPO: Mistrz misji
Zapal lampkę bohaterom Września’39
Samochód do desantowania
Oko na Europę
Śląskie sceny z życia
Terytorialsi na wysokościach
Modernizacja starów 266
Klasy wojskowe po nowemu
GROM Challenge
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie
Dead to the World
Boxer, czyli waga ciężka na londyńskich targach
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Pamięć o tragedii
Defendery 2019 – część 4
Wyspecjalizowany jak nurek, wszechstronny jak zwiadowca
Cztery lata LITPOLUKBRIG
W Indiach mieli swój drugi dom
Rozpoczynamy nową erę
Selekcja w pigułce
Sprawdzają Brutusa
Stulecie 16 Dywizji Zmechanizowanej
Cienka niebieska linia
Z maratonu programowania do wojska
Cyberprzestrzeń priorytetem MON
Modernizacja Sokołów
„Operacja Wuhan”: Judo mężczyzn
Nowy wiceminister w MON
Głos (z) płonącej Warszawy
Pylon dla śmigłowca Black Hawk
Pięć medali żołnierzy w Mistrzostwach Polski w Półmaratonie
Stalin czekał i kalkulował
Festiwal Orkiestr w Mundurach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO