moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

ORP Lech w drodze do Rygi

Okręt ratowniczy ORP Lech zaprezentuje biało-czerwoną banderę podczas obchodów 100-lecia utworzenia Łotewskiej Marynarki Wojennej. Uroczystości odbędą się w dniach 9 - 11 sierpnia w stolicy Łotwy - Rydze. 

Załogę okrętu pożegnała delegacja Sztabu 3 Flotylli Okrętów i Dywizjonu Okrętów Wsparcia na czele z dowódcą 3 FO kontradmirałem Mirosławem Jurkowlańcem.

Oprócz jednostek państwa gospodarza oraz polskiego okrętu ratowniczego ORP Lech w uroczystościach uczestniczyć będą okręty innych bander w tym m. in. Niemiec, Szwecji, Finlandii, Litwy i Estonii. W ramach obchodów 100-lecia Łotewskiej MW odbędzie się parada morska okrętów. Następnie załogi okrętów wezmą udział w ceremonii przekazania historycznych dokumentów Łotewskiej Marynarki Wojennej do Muzeum Wojennego, a także złożą wiązanki kwiatów pod Pomnikiem Wolności. W ramach wizyty na Łotwie, jednostka nosząca biało-czerwoną banderę zostanie udostępniona do zwiedzania. Do macierzystego portu ORP Lech powróci 12 sierpnia.


ORP Lech to duży okręt ratowniczy przystosowany do wykonywania zadań ratowniczych, w tym poszukiwania i ewakuacji rozbitków. Okręt może, samodzielnie i współdziałając z jednostkami nawodnymi i lotniczymi, udzielać pomocy innym statkom i okrętom w zakresie zwalczania przecieków, awarii systemu wodnego, holowania i ściągania z mielizny oraz walki z pożarami, a także w zakresie medycznym. Jednostka przystosowana jest do zadań z zakresu patrolowania i kontroli statków w ramach blokad morskich, międzynarodowego embarga oraz na rzecz gospodarki morskiej. ORP Lech prowadzi prace podwodne na głębokościach do 60 metrów, a przy wykorzystaniu mieszanek oddechowych - nawet do 100-120 metrów. Dzięki temu może udzielać pomocy zanurzonym okrętom podwodnym oraz wydobywać z dna morskiego przedmioty o masie do 7 ton. Posiada ekologiczne systemy oczyszczania fekaliów oraz obojętne dla środowiska systemy przeciwpożarowe.

W maju 2003 roku ORP Lech prowadził prace podwodne na transportowcu Goya, a następnie w sierpniu tego samego roku uczestniczył w pracach wydobywczych wraku samolotu SU-22. W 2007 roku przeprowadził inspekcję wraku lotniskowca Graff Zeppelin, a dwa lata później badał przyczyny i okoliczności katastrofy kutra WŁA-127 oraz współpracował z Centralnym Muzeum Morskim w Gdańsku w pracach na Zbożowcu z XVII / XVIII wieku.

Tekst: Radosław Pioch

red. PZ

autor zdjęć: Radosław Pioch

dodaj komentarz

komentarze


Polki pobiegły po srebro!
 
Daglezje poszukiwane
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
NATO na północnym szlaku
NATO on Northern Track
Pierwsi na oceanie
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
Konkurs MON-u na pracę o cyberbezpieczeństwie
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Zmiany w dodatkach stażowych
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
25 lat w NATO – serwis specjalny
Posłowie dyskutowali o WOT
Pytania o europejską tarczę
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Pilecki ucieka z Auschwitz
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Patriotyczny maraton
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Pływacy i maratończycy na medal
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wioślarze i triatlonistka na podium
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Wiedza na czas kryzysu
Husarz na straży nieba
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Wojna w świętym mieście, epilog
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Czarne oliwki dla sojuszników
Tragiczne zdarzenie na służbie
Pierwszy polski technik AH-64
Wytropić zagrożenie
Ameryka daje wsparcie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Odliczanie do misji na Łotwie
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
W obronie wschodniej flanki NATO
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Awanse na Trzeciego Maja
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO