moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Koniec remontu – Jastrzębie wracają!

Dwa myśliwce F-16 wróciły do 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku po długiej, ponad dwuletniej przerwie. Jutro dołączą do nich kolejne Jastrzębie. Żołnierze będą testować nowo wprowadzone procedury oraz system awaryjnego hamowania, a jeśli wszystko będzie w porządku, w przyszłym tygodniu lotnisko 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego rozpocznie działalność operacyjną.

Eskadra samolotów F-16 stacjonowała w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach, ponieważ na ich macierzystym lotnisku prowadzony był remont. – Wczoraj dwa pierwsze myśliwce wróciły do 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego – mówi płk Tomasz Jatczak, dowódca bazy. Myśliwce, wracając do Łasku, wykonały dodatkową, treningową misję. – Od momentu startu w Krzesinach do lądowania minęło około dwóch godzin – mówi dowódca grupy działań lotniczych, który w środę siedział za sterami jednego z Jastrzębi. – Może się to wydawać długo jak na F-16, ale nie był to zwykły lot z punktu A do punktu B. Przy okazji wykonaliśmy również misję rozpoznawczą – dodaje pilot.

Powrót samolotów do Łasku oznacza, że lotnisko 32 Bazy wróci do pełnej gotowości operacyjnej. – Prawdopodobnie stanie się to w przyszłym tygodniu. Jednak wcześniej musimy sprawdzić dwie rzeczy – mówi dowódca bazy. Po pierwsze, certyfikować system BAK-14, który służy do awaryjnego hamowania myśliwców. – Sprawdzimy również procedury dotyczące przyrządowego podejścia do lądowania. Ponieważ są one nowe, musimy mieć pewność, że wszystko jest ok – dodaje jeden z pilotów, dowódca Grupy Działań Lotniczych. Prawdopodobnie już w przyszłym miesiącu w Łasku będzie prowadzony – pierwszy po remoncie lotniska – dyżur bojowy pary myśliwców F-16.

Zakończenie remontu w Łasku to ulga dla personelu latającego i zabezpieczającego szkolenie lotnicze. – Przez ponad dwa lata byliśmy właściwie nieobecni w domach. Większość czasu spędziliśmy w Krzesinach, a część z nas była również na misji w Kuwejcie – mówi pilot F-16. O wyczerpujących dla wszystkich dwóch latach mówi również płk Jatczak. – Bardzo się cieszę, że nasze lotnisko wraca na lotniczą mapę Polski i nie będzie już konieczności działania z dwóch lokalizacji. To były bardzo trudne dwa lata, wymagające dużego wysiłku od całego personelu bazy, nie tylko tego zaangażowanego bezpośrednio w szkolenie lotnicze – przyznaje pułkownik.

Oficjalne otwarcie lotniska odbędzie się jednak dopiero we wrześniu. – Chcieliśmy połączyć to wydarzenie ze świętem naszej bazy, które obchodzimy 21 września.

Remont lotniska w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku trwał od kwietnia 2017 roku. Obejmował przede wszystkim modernizację 2,5-kilomterowej drogi startowej i przedłużeniu jej o dodatkowe pół kilometra. Po nałożeniu na starą nawierzchnię betonu cementowego, jego nośność pozwala na to, by lądowały tu nawet duże samoloty transportowe. Droga startowa ma bardzo nowoczesny system odwadniania, dzięki którym wody opadowe będą spływać do studzienek i podziemnych zbiorników retencyjnych. Pas jest również ryflowany – ponacinany w poprzek. Wgłębienia przyspieszą spływanie wody, ale też dzięki nim zwiększy się szorstkość płyty lotniska. To szczególnie ważne dla amerykańskich pilotów stacjonujących tu cyklicznie w ramach ćwiczenia Aviation Detachment, których samoloty nie są wyposażone w spadochrony hamujące. Nasza wersja myśliwców takie posiada i dzięki temu droga hamowania na mokrej nawierzchni może być znacznie skrócona.

Znajdujący się na lotnisku system BAK-12, służący do awaryjnego zatrzymywania samolotu, został zmodernizowany do wersji 14. Oprócz tego lotnisko zostało wyposażone w system Ice Alert. Umieszczone na pasie czujniki będą wskazywać, jaka temperatura jest przy nawierzchni pasa i automatycznie ostrzega przed możliwością wystąpienia oblodzenia. Zmodernizowano również system oświetlenia lotniska i system zasilania w energię elektryczną.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Leszek Jóźwik, Dariusz Kempski, kpt. Michał Kolad

dodaj komentarz

komentarze


Święto sportów walki w Warendorfie
 
Pancerny kot w polskim wojsku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Odbudowa obrony cywilnej kraju
The Power of Infrastructure
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Policjanci w koszarach WOT
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Ratownik w akcji
Broń przeciwko wrogim satelitom
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Wyższe stawki dla niezawodowych
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Pracowity pobyt w kosmosie
BWP-1 – historia na dekady
Wypadek Rosomaka
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Podróż w ciemność
Prezydent na wschodniej granicy
Strażnicy polskiego nieba
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Czarna Pantera celuje
Planowano zamach na Zełenskiego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Flyer, zdobywca przestworzy
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Podejrzane manewry na Bałtyku
Bezpieczniejsza Europa
Dzieci wojny
Pierwsze oficerskie gwiazdki
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Świat F-35
„Różycki” zwodowany
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Śmierć gorsza niż wszystkie
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Inwestycja w żołnierzy
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Drukowanie dronów
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Kajakami po medale
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Ewakuacja Polaków z Izraela
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO