moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Koniec remontu – Jastrzębie wracają!

Dwa myśliwce F-16 wróciły do 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku po długiej, ponad dwuletniej przerwie. Jutro dołączą do nich kolejne Jastrzębie. Żołnierze będą testować nowo wprowadzone procedury oraz system awaryjnego hamowania, a jeśli wszystko będzie w porządku, w przyszłym tygodniu lotnisko 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego rozpocznie działalność operacyjną.

Eskadra samolotów F-16 stacjonowała w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach, ponieważ na ich macierzystym lotnisku prowadzony był remont. – Wczoraj dwa pierwsze myśliwce wróciły do 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego – mówi płk Tomasz Jatczak, dowódca bazy. Myśliwce, wracając do Łasku, wykonały dodatkową, treningową misję. – Od momentu startu w Krzesinach do lądowania minęło około dwóch godzin – mówi dowódca grupy działań lotniczych, który w środę siedział za sterami jednego z Jastrzębi. – Może się to wydawać długo jak na F-16, ale nie był to zwykły lot z punktu A do punktu B. Przy okazji wykonaliśmy również misję rozpoznawczą – dodaje pilot.

Powrót samolotów do Łasku oznacza, że lotnisko 32 Bazy wróci do pełnej gotowości operacyjnej. – Prawdopodobnie stanie się to w przyszłym tygodniu. Jednak wcześniej musimy sprawdzić dwie rzeczy – mówi dowódca bazy. Po pierwsze, certyfikować system BAK-14, który służy do awaryjnego hamowania myśliwców. – Sprawdzimy również procedury dotyczące przyrządowego podejścia do lądowania. Ponieważ są one nowe, musimy mieć pewność, że wszystko jest ok – dodaje jeden z pilotów, dowódca Grupy Działań Lotniczych. Prawdopodobnie już w przyszłym miesiącu w Łasku będzie prowadzony – pierwszy po remoncie lotniska – dyżur bojowy pary myśliwców F-16.

Zakończenie remontu w Łasku to ulga dla personelu latającego i zabezpieczającego szkolenie lotnicze. – Przez ponad dwa lata byliśmy właściwie nieobecni w domach. Większość czasu spędziliśmy w Krzesinach, a część z nas była również na misji w Kuwejcie – mówi pilot F-16. O wyczerpujących dla wszystkich dwóch latach mówi również płk Jatczak. – Bardzo się cieszę, że nasze lotnisko wraca na lotniczą mapę Polski i nie będzie już konieczności działania z dwóch lokalizacji. To były bardzo trudne dwa lata, wymagające dużego wysiłku od całego personelu bazy, nie tylko tego zaangażowanego bezpośrednio w szkolenie lotnicze – przyznaje pułkownik.

Oficjalne otwarcie lotniska odbędzie się jednak dopiero we wrześniu. – Chcieliśmy połączyć to wydarzenie ze świętem naszej bazy, które obchodzimy 21 września.

Remont lotniska w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku trwał od kwietnia 2017 roku. Obejmował przede wszystkim modernizację 2,5-kilomterowej drogi startowej i przedłużeniu jej o dodatkowe pół kilometra. Po nałożeniu na starą nawierzchnię betonu cementowego, jego nośność pozwala na to, by lądowały tu nawet duże samoloty transportowe. Droga startowa ma bardzo nowoczesny system odwadniania, dzięki którym wody opadowe będą spływać do studzienek i podziemnych zbiorników retencyjnych. Pas jest również ryflowany – ponacinany w poprzek. Wgłębienia przyspieszą spływanie wody, ale też dzięki nim zwiększy się szorstkość płyty lotniska. To szczególnie ważne dla amerykańskich pilotów stacjonujących tu cyklicznie w ramach ćwiczenia Aviation Detachment, których samoloty nie są wyposażone w spadochrony hamujące. Nasza wersja myśliwców takie posiada i dzięki temu droga hamowania na mokrej nawierzchni może być znacznie skrócona.

Znajdujący się na lotnisku system BAK-12, służący do awaryjnego zatrzymywania samolotu, został zmodernizowany do wersji 14. Oprócz tego lotnisko zostało wyposażone w system Ice Alert. Umieszczone na pasie czujniki będą wskazywać, jaka temperatura jest przy nawierzchni pasa i automatycznie ostrzega przed możliwością wystąpienia oblodzenia. Zmodernizowano również system oświetlenia lotniska i system zasilania w energię elektryczną.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Leszek Jóźwik, Dariusz Kempski, kpt. Michał Kolad

dodaj komentarz

komentarze


Człowiek w pętli
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Kolejne Legwany dla Wojska Polskiego
Speczespół wybierze „Orkę”
Brytyjczycy na wschodniej straży
Soboty z wojskiem
W Sejmie o konsultacjach z sojusznikami
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Maratońskie święto w Warszawie
Przedwczesny triumf
Na tropie Bursztynowej Komnaty
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
Cios w plecy
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
Kircholm 1605
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Koniec dzieciństwa
Podniebny sprawdzian
W obronie gazoportu
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
„Road Runner” w Libanie
Bohaterowie, których etos trwa
Jednym głosem w sprawie obronności
Święto w stolicy polskiego pentatlonu
Europa ma być zdolna do obrony
Zawiszacy mają „Zjawę”
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Orlik na Alfę
Medale na ściance i na torze regatowym
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
Nurkowie kontra dywersanci
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
Brytyjczycy żegnają Malbork
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
„Gaudeamus igitur” u wojskowych medyków
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Cichociemni w oczach swoich następców
W poszukiwaniu majora Serafina
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
Kawaleria pancerna spod znaku 11
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Krótka droga na Gotlandię
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
Dwie agresje, dwie okupacje
Rekordowy rocznik rozpoczął naukę na WAT
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Polski „Wiking” dla Danii
Polskie wojsko na Gotlandii
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
Pięciobojowe duety na medal
Rekompensaty na nowych zasadach
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO