moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Pierwszy krok do „Mewy”

Ruszyła budowa ORP „Mewa”, trzeciego z serii niszczycieli min typu Kormoran II. Symbolicznym początkiem inwestycji było tzw. cięcie blach, które zostało przeprowadzone w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding. W tym miejscu powstaje również drugi z Kormoranów – ORP „Albatros”. Natomiast pierwsza jednostka tego typu od dwóch lat służy w marynarce.


ORP Mewa będzie okrętem klasy Kormoran

Tym razem obyło się bez dziennikarzy, błysku fleszy i okolicznościowej uroczystości. W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. kilka dni temu zostało przeprowadzone cięcie blach pod nowy okręt dla marynarki wojennej – ORP „Mewa”. Oznacza to, że budowa trzeciego i (na razie) ostatniego niszczyciela min typu Kormoran II oficjalnie się rozpoczęła. – Będziemy pracowali przy dwóch Kormoranach jednocześnie – przypomina Grzegorz Landowski, rzecznik Remontowa Holding S.A., do którego należy gdańska stocznia. W grudniu ubiegłego roku została położona stępka pod bliźniaczą jednostkę ORP „Albatros”.

To dla stoczni spore wyzwanie. Kadłuby okrętów budowane są bowiem z amagnetycznej stali, a to wymaga zachowania specjalnych procedur. Z myślą o takich inwestycjach na terenie zakładu została urządzona specjalna hala odgrodzona od reszty pomieszczeń śluzą, gdzie między innymi filtrowane jest powietrze. Dostęp do tego miejsca mają jedynie odpowiednio przeszkoleni pracownicy.

REKLAMA

Landowski zapewnia, że stocznia podoła zadaniu. – Harmonogram inwestycji został ustalony dużo wcześniej. Hala jest wystarczająco duża, by budować w niej dwie jednostki równolegle. Mamy też odpowiednią do tego liczbę pracowników – podkreśla rzecznik Holdingu. W myśl założeń budowa „Mewy” powinna się zakończyć w czwartym kwartale 2021 roku. „Albatros” ma być gotowy rok wcześniej. Tymczasem prototypowa jednostka serii – ORP „Kormoran” został przekazany marynarce w listopadzie 2017 roku.

Okręt został przeznaczony przede wszystkim do poszukiwania, klasyfikacji i niszczenia min morskich. Sam również może je stawiać, zarówno pojedynczo, jak i w zagrodach. W przyszłości będzie reprezentował Polskę podczas misji stałych zespołów NATO. ORP „Kormoran” ma 58,5 metra długości, 10,3 metra szerokości oraz wyporność 850 ton. Konstrukcja kadłuba i cichy napęd znacząco podnoszą bezpieczeństwo marynarzy podczas operacji bojowych. Współcześnie używane miny reagują bowiem najczęściej na odpowiednio wysokie pole magnetyczne albo natężenie dźwięków. Podczas ich poszukiwania załoga może korzystać z kilku sonarów. Pierwszy został umieszczony pod kilem, dwa kolejne zaś na pojazdach podwodnych Double Eagle Mk III oraz Hugin. Miny wykryte przez marynarzy mogą być likwidowane na kilka sposobów. Służą do tego kolejne dwa typy podwodnych pojazdów. Zdalnie sterowany Morświn podkłada pod niebezpieczne znaleziska ładunki wybuchowe zwane toczkami. Głuptak w wersji bojowej sam detonuje się w pobliżu miny.

Na pokładzie ORP „Kormoran” jest także miejsce dla wyspecjalizowanych nurków minerów, którzy do dyspozycji mają na przykład komorę dekompresyjną. Niszczyciel min posiada trzy wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm oraz armatę Wróbel kalibru 23 mm.

Już dziś wiadomo, że dwa kolejne niszczyciele min będą się nieco różniły od prototypu. – Zamawiający zgłosił pewne pomysły na modernizację w trakcie budowy oraz rozszerzenie systemów okrętowych. Propozycje te są obecnie negocjowane – przyznaje Landowski. Na pewno „Albatros” i „Mewa” zamiast armaty Wróbel będą miały na pokładzie 35-mm armatę opartą na konstrukcji Tryton. Pewien czas temu urządzenie zostało zamontowane na korwecie ORP „Kaszub” i tam pomyślnie przeszło testy

Wszystkie Kormorany będą stacjonować w Gdyni. Trafią do 13 Dywizjonu Trałowców, który podlega 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Zastąpią tam starsze jednostki projektu 206FM.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 8 FOW

dodaj komentarz

komentarze

~bcgv
1561837680
Co z systemem Tryton? Czy można na "kormoranach" do samoobrony zamontować Poprada?
CC-FD-13-79
~Ślązak
1561388460
Kończyć tą serie to błąd brak wyobraźni i szacunku dla pieniędzy podatników mamy jeszcze drugi dywizjon trałowców wybudujmy niszczyciele min także dla niego koszty jednostkowe pójdą wyraźnie w dół , ale to trzeba mieć odrobinę zdrowego rozsądku.
08-62-4F-44

16 sekund Liberatora
 
Szef MON w Żelaznej Dywizji
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Polskie porty bardziej otwarte
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
„Defender” – pracowity poligon saperów
Współzawodnictwo rozwija
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
Brawurowe zagony motorowe
Ogromne zainteresowanie Soną
Mały Katyń pod Augustowem
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Laserowa artyleria US Army
Prezydent Duda jedzie do USA
Rakiety z Mesko w F-35
Powstaną kolejne strzelnice
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Na misjach święta inne niż zwykle
Wojsko przeciw wirusowi
Poćwicz online z siedmioma sportsmenkami
Weterani znów staną na macie
Zbiegowie z innego świata
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Wojsko ma ofertę dla cywili
MON dofinansuje mural o Bitwie Warszawskiej
F-16 z Krzesin przebazowane do Łasku
Ofensywa Tuchaczewskiego
Zostań w domu i czytaj „Polskę Zbrojną”
Na WF-ie dokładniej ocenią wytrzymałość żołnierzy
Prezydent Andrzej Duda w Białym Domu
Kraby w Bolesławcu
F-16 kończą misję w Estonii
Groty z granatnikiem
Amerykanie odmładzają F-16
Wzmacnianie sojuszu polsko-amerykańskiego
Ochotnicy na ratunek
Powstaje Szkoła Podoficerska Logistyki
Oficer jak biała karta...
Most do współpracy
Na WAT o cyberbezpieczeństwie
„Wojownik Niezłomny” wśród terytorialsów
Kawalerzyści na Jeziorze Solińskim
Rosyjskie zagrożenie w kosmosie
Kawalerowie Orderu Krzyża Wojskowego, wystąp!
Krwawy Wołyń
Amerykanie zredukują swój kontyngent w Niemczech
Ułańska szarża
Czarna taktyka w kawalerii powietrznej
Przysięga podkarpackich terytorialsów
Minister Błaszczak dziękuje medykom
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Szkolenie wodne podhalańczyków
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
W MON o polsko-słowackiej współpracy
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Żołnierze w sztafecie pomocy
Baretki Orderu Krzyża Wojskowego
Odznaka dla ratowników pola walki
„Karakal ’20”: wyzwanie w Nowej Dębie
PGZ będzie obecna na MSPO
Online z mistrzami sportu
Kolejne Groty dla wojska

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO