moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojskowy Kierowca Roku 2019

Od 3 do 7 czerwca w Centrum Szkolenia Marynarki Wojennej w Ustce rywalizowali kierowcy w XVI finale konkursu „Wojskowy Kierowca Roku 2019”.

Organizatorem konkursu było Szefostwo Transportu i Ruchu Wojsk - Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk. Jednym z nadrzędnych celów szesnastej edycji konkursu „Wojskowy Kierowca Roku 2019" było wyłonienie drogą eliminacji przeprowadzanych na poszczególnych etapach konkursu: najlepszego kierowcy samochodu w klasyfikacji indywidualnej, najlepszego kierowcy motocykla w klasyfikacji indywidualnej i najlepszej drużyny w klasyfikacji zespołowej.

Rywalizacja wymagała od zawodników wszechstronnego przygotowania. Zmagania rozpoczęły się od testu teoretycznego obejmującego zagadnienia z przepisów ruchu drogowego, budowy i eksploatacji pojazdów mechanicznych, zasad udzielania pierwszej pomocy ofiarom wypadku drogowego oraz wiedzy ogólnej z bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym.

Prawdziwa walka o bycie najlepszym wśród kierowców toczyła się na placu manewrowym. Próba zwrotności po wyznaczonym odcinku drogi samochodem ciężarowo-osobowym wysokiej mobilności (osobowo-terenowym) typu Honker z zamocowaną przed maską podstawą utrzymującą „talerz” z piłką tenisową na uwięzi, która nie miała prawa spaść, aby zawodnik uniknął punktów karnych, to naprawdę poważne wyzwanie. Slalom samochodem średniej ładowności wysokiej mobilności (ciężarowo-terenowym) marki Star 266 także wymagał od żołnierzy ogromnego skupienia oraz doskonałych umiejętności kierowania. W obu konkurencjach każde dotknięcie bramek lub ich przewrócenie skutkowało punktami karnymi. Do tego bardzo trudna konkurencja próby terenowej, gdzie zawodnicy musieli pokonać naturalne i sztuczne przeszkody terenowe. Na pojeździe, przed jego maską był zamocowany wysięgnik utrzymujący naczynie cylindryczne wypełnione wodą. Komisja sędziowska mierzyła po każdym przejeździe ilość wylanej wody.

Im więcej wody poza pojemnikiem tym więcej punktów karnych. Wszystkie punkty karne były zamieniane na sekundy, które były dodawane do uzyskanego czasu przejazdu. Liczyła się więc nie tylko szybkość pokonania odcinka, ale przede wszystkim dokładności i precyzja. W ostatnim zadaniu z jakim zmierzyli się zawodnicy należało zabezpieczyć miejsce wypadku, powiadomić odpowiednie służby medyczne pamiętając o procedurach, udzielić pomocy w postaci resuscytacji krążeniowo-oddechowej oraz ułożyć poszkodowanego w pozycji bocznej ustalonej.

Rywalizacja toczyła się także o miano Wojskowego Kierowcy Motocykla Roku 2019. Motocykliści pokonywali trasę slalomu i tor przeszkód. Na koniec zmagań jeszcze konkurencja zespołowa. Sześć drużyn reprezentujących: Wojska Lądowe, Siły Powietrzne, Marynarkę Wojenną, Dowództwo Garnizonu Warszawa, Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych i Wojska Obrony Terytorialnej pokonywało na czas trasę naszpikowaną zadaniami do wykonania. Piłowanie drewna, napełnianie wodą kanistrów, toczenie kół, wymiana i pompowanie koła w samochodzie Star 266, samowyciąganie przy użyciu wyciągarki, czy też przepychanie samochodu Honker, którym poruszała się startująca drużyna, wymagały niezwykłego zgrania drużyny i wzajemnego motywowania do działania.

Po zaciętej, ale prowadzonej w duchu koleżeństwa i wzajemnej pomocy rywalizacji, wyniki ogłosił Sędzia Główny konkursu ppłk Ryszard OCIESA. Miano najlepszego „Wojskowego Kierowcy Roku 2019” uzyskał st. szer. Andrzej KACZMAREK z DGW. Drugie miejsce wywalczył st. szer. Marcin MITKA z WLąd, trzecie miejsce zajął plut. Kamil FIGIŃSKI z DGW. Medale, puchary, dyplomy oraz nagrody wręczyli: Zastępca Szefa Logistyki Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych płk Artur KĘPCZYŃSKI oraz Szef Szefostwa Transportu i Ruchu Wojsk - Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk płk Wiktor BARCZYKOWSKI.

W klasyfikacji indywidualnej w konkursie „Wojskowy Kierowca Motocykla Roku 2019” pierwsze miejsce uzyskał st. chor. sztab. Paweł MARCINKIEWICZ z ŻW, drugie miejsce wywalczył ppor. Tomasz MAGDOŃ z WOT, a trzecie zajął
st. szer. Mirosław SZYSZKA z WLąd.

W klasyfikacji zespołowej „Wojskowa Drużyna Roku 2019”, pierwsze miejsce zajęła drużyna z Dowództwa Garnizonu Warszawa, drugie z Wojsk Lądowych, a trzecie z Sił Powietrznych.

Przyznano także nagrody za pierwsze miejsca w poszczególnych konkurencjach indywidualnych:
• zwrotność na samochodzie HONKER – st. szer. Tomasz CICHULSKI z WOT,
• slalom na samochodzie STAR 266 – st. szer. Marcin MITKA z WLąd,
• jazda terenowa na samochodzie STAR 266 – plut. Krzysztof MAZUROWSKI z DGW
• slalom na motocyklu YAMAHA – ppor. Tomasz MAGDOŃ z WOT,
• tor przeszkód na motocyklu YAMAHA – szer. Tomasz STĘPIŃSKI z WOT,
• pierwsza pomoc ofiarom wypadku drogowego - mł. chor. Andrzej NOWICKI z IWsp SZ,
• drużynowo – Dowództwo Garnizonu Warszawa.

Tekst: ppłk Ryszard Ociesa 

red. PZ

autor zdjęć: CSMW w Ustce

dodaj komentarz

komentarze


Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
 
Posłowie dyskutowali o WOT
NATO na północnym szlaku
Pierwsi na oceanie
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Pod skrzydłami Kormoranów
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
25 lat w NATO – serwis specjalny
Gunner, nie runner
Wioślarze i triatlonistka na podium
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Wojna w świętym mieście, epilog
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
W Italii, za wolność waszą i naszą
Rekordziści z WAT
Wojna w świętym mieście, część druga
Pilecki ucieka z Auschwitz
Metoda małych kroków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wytropić zagrożenie
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
NATO on Northern Track
Wioślarze i triatlonistka na podium
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Pytania o europejską tarczę
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Daglezje poszukiwane
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
W obronie wschodniej flanki NATO
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Zmiany w dodatkach stażowych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Tragiczne zdarzenie na służbie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Święto stołecznego garnizonu
Weterani pod wszechstronną opieką
Szybki marsz, trudny odwrót
Kadisz za bohaterów
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Ameryka daje wsparcie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO