moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wodowanie „Artemisa”

Ma 74 metry długości i będzie miał około 2200 ton wyporności. W PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni odbyła się dziś uroczystość wodowania przeznaczonego dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej okrętu rozpoznania radioelektronicznego. Kadłub jednostki zbudowały wspólnie stocznie Nauta i PGZ Stocznia Wojenna, a specjalistyczne wyposażenie zostanie zainstalowane w stoczni w Kockums.

– „Artemis” ma nie tylko wielkie znaczenie dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej, ale również dla całego regionu – mówił dzisiaj w Gdyni admirał Jens Nykvist. Dowódca szwedzkiej marynarki wojennej wziął udział w wodowaniu HSwMS „Artemis”. To okręt rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT – signals intelligence). Jego zadaniem będzie wykrywanie urządzeń emitujących fale elektromagnetyczne (mogą to być np. radary, nadajniki radiowe, środki łączności) oraz przechwytywanie przesyłanych przez nie danych. W jego budowie uczestniczą dwie polskie stocznie: Nauta i PGZ Stocznia Wojenna. – Okręt będzie stanowił część strategicznego natowskiego planu, by skutecznie gromadzić informacje. Jest to potrzebne, byśmy byli w stanie właściwie odpowiadać na stojące przed nami wyzwania. Musimy wiedzieć, żeby móc odpowiedzieć – podkreślał szwedzki oficer.

Zwodowana dzisiaj jednostka będzie nosiła nazwę HSwMS „Artemis”. Okręt ma 74 metry długości. Kiedy zostanie ukończony i wyposażony w specjalistyczny sprzęt, m.in. pasywne radary oraz różnego typu stacje odbiorcze i nasłuchowe, będzie miał około 2200 ton wyporności. W linii ma zastąpić zwodowanego w 1984 roku HSwMS „Orion”.

Jak podkreślał admirał Nykvist, po wejściu do służby „Artemis” będzie najprawdopodobniej najnowocześniejszym okrętem tej klasy na Bałtyku. – To nie jest zwykły okręt. To kluczowe, strategiczne aktywo narodowe. Wynik 40 lat użytkowania jego starszej siostry lub jak kto woli brata, „Oriona” – mówił Gunnar Wieslander, prezes stoczni Saab Kockums. Przedsiębiorstwo to jest generalnym wykonawcą okrętu. Za zbudowanie kadłuba „Artemisa” odpowiadały polskie stocznie Nauta oraz PGZ Stocznia Wojenna. Sebastian Chwałek, wiceprezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej, do której należy PGZ Stocznia Wojenna, a poprzez udziały w funduszu Mars również Stocznia Remontowa Nauta, podkreślał, że budowa okrętu rozpoznania radioelektronicznego dla szwedzkiej armii to dowód zaufania do możliwości technicznych polskich stoczni oraz do jakości ich pracy. – Palenie blach do budowy tego okrętu rozpoczęło się w marcu 2018 roku, a już trzy miesiące później w PGZ Stoczni Wojennej położono pod niego stępkę – komentował.

W ciągu najbliższych tygodni kadłub HSwMS „Artemis” zostanie doposażony w PGZ Stoczni Wojennej w podstawowe systemy i urządzenia. Montaż specjalistycznego sprzętu rozpoznania radioelektronicznego zostanie przeprowadzony dopiero w szwedzkiej stoczni Saab Kockums.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PGZ, Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~Luke
1555506960
Wyglada jak Ark Noego, teraz czasz dla Szweduw nam zaczac budowac OP dla MW
89-B5-6E-3D

Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Szczelna sieć dla Tarczy
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Nocne ataki na Ukrainę
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Detect & Classify: satelity z AI
Tuga – postrach dronów
Drony w ofensywie
Czas nowych inwestycji
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Dwie agresje, dwie okupacje
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Z najlepszymi na planszy
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Orlik na Alfę
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Pilica+ coraz bliżej
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Wielkie zbrojenia za Odrą
Zwycięska batalia o stolicę
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
„Był twarzą sił powietrznych”
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Startuje „Żelazny obrońca”
Spotkanie Trump-Nawrocki
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Zakupy według potrzeb
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Na motocyklach śladami historii
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Drones on the Offensive
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Radary, które widzą wszystko
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Huta Stalowa Wola na MSPO
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
„Road Runner” w Libanie
Świetne występy polskich żołnierzy
Klucz do bezpieczeństwa
Najmłodszy w rodzinie
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Norwegowie budują na polskim poligonie
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Nietypowa premiera targowa
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Beret „na rekinka” lub koguta
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Kikimora o wielu twarzach
Brytyjczycy żegnają Malbork
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Wyczekiwane przyspieszenie
Baobab z miotaczem
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Pancerna pięść
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Hekatomba na Woli
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Lepsza efektywność
Dron-śmigłowiec dla marynarki
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO