moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Podniebny trening transportowców

Trzy amerykańskie samoloty C-130 Hercules i 100 żołnierzy przyleciało do Polski na ćwiczenia lotnicze. To pierwsza w tym roku zmiana pododdziału Aviation Detachment. Polscy i amerykańscy piloci transportowców będą razem szkolić się w desantowaniu żołnierzy i ładunków, w lądowaniu na nieutwardzonych pasach oraz w nocnych lotach z użyciem noktowizji.

Transportowce C-130H2 z żołnierzami amerykańskich sił powietrznych wylądowały w połowie marca w Powidzu. Amerykanie na co dzień służą w 181 eskadrze lotniczej, która stacjonuje w Forth Worth w Teksasie. Piloci, nawigatorzy, technicy i loadmasterzy przylecieli zza oceanu, by wspólnie szkolić się z żołnierzami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego z Powidza. – Załogi trzech amerykańskich samolotów z załogami dwóch polskich transportowców C-130E będą się szkolić w dzień i w nocy w polskiej przestrzeni powietrznej, głównie nad poligonem drawskim i toruńskim – mówi kpt. Martyna Fedro-Samojedny, rzecznik prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego.

Podczas pierwszej w tym roku rotacji pododdziału Aviation Detachment piloci trenować będą loty w ugrupowaniu kilku maszyn, desantować ludzi i ładunki wspólnie z 6 Brygadą Powietrznodesantową oraz ćwiczyć lądowanie na nieutwardzonych nawierzchniach. W planach są także loty nocne z wykorzystaniem gogli noktowizyjnych. – Głównym celem polsko-amerykańskich ćwiczeń jest dopracowanie i ujednolicenie obowiązujących procedur oraz podnoszenie kwalifikacji personelu pokładowego – mówi kpt. Fedro-Samojedny. Kpt. pil. Michał Ruba, dowódca załogi z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego wyjaśnia, że chodzi o to, by w przyszłości lotnicy z obu krajów mogli działać w jak najbardziej zbliżony sposób. – Każda przestrzeń powietrzna jest inna. Podobnie jak specyfika, taktyka i sposób szkolenia w każdym kraju nieco się różnią. Podczas naszego współdziałania chcemy niwelować te różnice, na przykład zasady poruszania się na terenie przestrzeni powietrznej danego kraju – tłumaczy kpt. pil. Ruba.

Podczas zgrupowania w Powidzu polskie i amerykańskie załogi wspólnie przygotowują się do wykonywania zadań. Planują misje lotnicze, uczestniczą razem w briefingach przed lotem i odprawach po ich zakończeniu. Prawdopodobnie dojdzie także do mieszania załóg lotniczych na pokładzie samolotów, by Polacy i Amerykanie mogli działać razem także w powietrzu.

Zgodnie z planem szkolenia, piloci transportowców wezmą także udział w ćwiczeniach z innymi jednostkami sił zbrojnych. – We współpracy z pilotami wielozadaniowych F-16 będziemy trenować taktykę przechwytywania przez myśliwce i taktykę unikania przechwycenia – mówi kpt. pil. Ruba. – Z żołnierzami 12 Dywizji Zmechanizowanej przećwiczymy natomiast zasady działania z obroną przeciwlotniczą. Przeciwlotnicy będą próbowali wykryć nasz samolot, a załogi transportowców będą próbowały tego uniknąć – dodaje. Dowódca C-130E wyjaśnia też, że walka z myśliwcami odbędzie się na dużych wysokościach, a pozostałe zadania – jak najniżej ziemi, czyli na wysokości 150-200 metrów.

Amerykanie zostaną w Polsce do końca marca. Na koniec ich szkolenia w Powidzu odbędą się zawody, w których wystartują polskie i amerykańskie załogi. Lotnicy będą rywalizowali w precyzyjnych zrzutach ładunku i precyzyjnym lądowaniu.

Komponent lotniczy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych, tzw. Aviation Detachment (Av-Det), stacjonuje w Polsce na stałe na podstawie polsko-amerykańskiego porozumienia Memorandum of Understanding z 2011 roku. W Łasku Aviation Detachment tworzy grupa kilku amerykańskich żołnierzy: pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność. Dodatkowo na ćwiczenia lotnicze do Polski przylatują piloci i personel techniczny z USA. Szkolą się na zmianę z pilotami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu oraz 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach i 32 Bazy w Łasku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: kpt. Fedro-Samojedny

dodaj komentarz

komentarze


Moc wrażeń na defiladzie
Rozkaz: sformować brygadę
Cisza przed wojną
Logistyczna rewolucja
Kosiniak-Kamysz: Tylko zjednoczeni zwyciężamy
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Jak zostać kapralem rezerwy
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Amunicja dla FA-50 kupiona
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Najważniejszy jest żołnierz
Hekatomba na Woli
Beret „na rekinka” lub koguta
Rosyjski atak po spotkaniu w sprawie pokoju
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Warszawo, do broni!
Muzeum Bitwy Warszawskiej zaprasza!
Świetne występy polskich żołnierzy
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Strzelanina w bazie US Army
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
„Road Runner” w Libanie
Polskie drony dla wojska
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Karol Nawrocki objął urząd prezydenta
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
Żołnierze-sportowcy o bezpieczeństwie nad wodą
Szef rządu odwiedził „urodzonych zwycięzców”
Rosnąca sprzedaż i inwestycje
Bezpieczni dzięki żołnierzom
Czternastka – pożegnanie z legendą
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prezydent Nawrocki: Będziemy najsilniejszą armią NATO w Europie
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Terytorialsi i czarna taktyka
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
Nas nikt nie oszuka
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Kolejne spotkanie Trump-Zełenski
Wojskowa Bożena i jej możliwości
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Gen. Kukuła: Musimy być gotowi na prowokacje w trakcie „Zapadu”
Muzeum Bitwy Warszawskiej otwarte
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Zwycięska batalia o stolicę
Akcja ratunkowa amerykańskich żołnierzy
Coraz więcej Panter w Polsce
Brytyjczycy żegnają Malbork
Orlik na Alfę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO