moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Dodatkowe szkolenie pilotów Gulfstreamów

FlightSafety International, jedna z największych amerykańskich firm zajmujących się treningiem personelu latającego, zorganizuje szkolenie dla pilotów samolotów Gulfstream G550. To właśnie na pokładzie tych maszyn podróżują najważniejsze osoby w państwie, m.in. prezydent czy premier. Za kurs dla dwunastu pilotów MON zapłaci ponad 3,5 mln złotych.

Kontrakt został zawarty pomiędzy 1 Bazą Lotnictwa Transportowego a firmą FlightSafety International. Przedsiębiorstwo ma siedzibę w Nowym Jorku, a filie w kilkunastu państwach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Norwegii, Francji i Holandii. Zatrudnia ponad 1800 instruktorów, którzy prowadzą rocznie około 1,4 miliona godzin szkoleniowych, z czego ponad połowę w różnego typu symulatorach lotów. Porozumienie zostało podpisane po tym, jak FlightSafety International wygrał rozpisany przez wojsko przetarg. Wartość umowy wynosi 3 mln 600 tys. złotych i przewiduje zorganizowanie szkoleń dla 12 polskich pilotów G550. Pierwsi mają rozpocząć kurs za kilka tygodni.

W programie szkolenia jest 16 godzin zajęć teoretycznych oraz 16 godzin ćwiczeń w lotniczych symulatorach. Piloci polskich Gulfstreamów będą mieć zajęcia na symulatorach typu FFS - Full Flight Simulator, czyli obecnie najbardziej zaawansowanych technicznie urządzeniach szkolenia lotniczego. W skrócie, są to zbudowane w skali 1:1 repliki kabin danego modelu statku powietrznego, które są wyposażone we wszystkie urządzenia i systemy, jakie ma latający oryginał. 

Jak wygląda szkolenie w symulatorze? – To, co zwykle znajduje się na zewnątrz samolotu, widzi się na ekranach wstawionych w miejsce szyb, z kolei silniki hydrauliczne poruszają całą kabiną, imitując ruch maszyny – opowiada Mirosław Jackowski, emerytowany pilot, który szkolił się na symulatorach pasażerskich Boeingów. Jackowski dodaje, że w symulatorach załogi mogą przećwiczyć procedury działania w sytuacjach kryzysowych, np. awarii kluczowych systemów.

Wojskowi piloci G550, aby móc usiąść za sterami Gulfstreamów, przeszli wszystkie szkolenia zorganizowane przez producenta tych maszyn. Kursy, na które teraz została podpisana umowa, to dodatkowe przedsięwzięcie, mające utrwalać zdobyte umiejętności.

Kontrakt na zakup dwóch samolotów, które mogą zabierać na pokład maksymalnie 16 pasażerów i bez międzylądowania pokonać trasę Warszawa – Nowy Jork, podpisano 14 listopada 2016 roku. Pierwszy polski G550 został przekazany wojsku 21 czerwca 2017 roku i otrzymał nazwę „Książę Józef Poniatowski”. Drugi, który otrzymał nazwę „Gen. Kazimierz Pułaski”, przyleciał z fabryki amerykańskiego producenta 29 lipca 2017 roku. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~Ślązak
1553351160
Oby następne G550 przyleciały do nas w wersji WRE ( program Płomykówka )
0C-C4-6B-89

Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
 
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Strażacy ruszają do akcji
Zachować właściwą kolejność działań
Ocalały z transportu do Katynia
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Wojna w świętym mieście, część druga
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Optyka dla żołnierzy
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szpej na miarę potrzeb
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Ramię w ramię z aliantami
Głos z katyńskich mogił
Barwy walki
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Przygotowania czas zacząć
Odstraszanie i obrona
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Zbrodnia made in ZSRS
Charge of Dragon
Sprawa katyńska à la española
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
25 lat w NATO – serwis specjalny
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
NATO na północnym szlaku
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Kadisz za bohaterów
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Prawda o zbrodni katyńskiej
Sandhurst: końcowe odliczanie
Kolejne FlyEle dla wojska
Rakiety dla Jastrzębi
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
NATO on Northern Track
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
V Korpus z nowym dowódcą
Święto stołecznego garnizonu
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Front przy biurku
SOR w Legionowie
Na straży wschodniej flanki NATO
Szarża „Dragona”
Mundury w linii... produkcyjnej
Zmiany w dodatkach stażowych
Wojna w świętym mieście, epilog

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO