moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Remont lotniska w Łasku na finiszu

Wydłużony do trzech kilometrów pas startowy, nowoczesny system odwadniania oraz ostrzegania przed oblodzeniem – lotnisko w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego zmieniło się diametralnie. Piloci polskich myśliwców z Łasku już wkrótce będą mogli korzystać z nowoczesnej infrastruktury, otwarcie lotniska planowane jest na jesień tego roku.

Remont lotniska w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku trwa od kwietnia 2017 roku. – Dziś jesteśmy na finiszu prac, spodziewamy się, że na jesieni lotnisko zostanie otwarte – mówi płk pil. Tomasz Jatczak, dowódca łaskiej Bazy. Czekają na to szczególnie piloci oraz obsługa techniczna samolotów F-16, którzy od niemal dwóch lat muszą dojeżdżać do 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach, gdzie stacjonują łaskie Jastrzębie. Zostały tam przeniesione na czas remontu. – Dla załóg samolotów to były wyczerpujące dwa lata i cieszę się, że z nowym lotniskiem Baza wreszcie wraca do gry – dodaje dowódca.

Dłuższy pas nie tylko dla F-16

Koszt remontu lotniska to niemal 100 mln zł (dokładnie 99 876 400 zł). Inwestycja jest realizowana we współpracy z amerykańskimi siłami powietrznymi. – Amerykanie zbudowali dodatkową część pasa startowego, o długości 500 metrów. W tej chwili rozpoczęli również budowę domku pilota – wyjaśnia  mjr Adam Janas, szef infrastruktury  lotniska w Łasku.  Za pozostałą część modernizacji odpowiadała strona polska.

Co obejmował remont? Przede wszystkim modernizację 2,5-kilometrowego pasa startowego. – Nie zrywaliśmy starej nawierzchni, nie było takiej potrzeby. Położyliśmy na nią nową warstwę z betonu cementowego. Nośność pasa wynosi teraz 65 PCN (Pavement Classification Number), dzięki temu na lotnisku będą mogły lądować nawet duże samoloty transportowe – wyjaśnia mjr Janas. Zmodernizowany pas łączy się z nowym odcinkiem wybudowanym przez Amerykanów. – Ten fragment był realizowany od zera. Teren był wcześniej porośnięty trawą, trzeba go było zagęścić, wykonać podbudowę i wylać nawierzchnię od podstaw. Połączenie tych dwóch części inwestycji było dla nas wyzwaniem, musieliśmy mieć pewność, że wszystko będzie do siebie pasowało: i szerokość, i wysokość drogi startowej – mówi mjr Janas.

Pas startowy łaskiego lotniska został również wyposażony w nowoczesny i skuteczny system odwadniania. Wody opadowe będą spływać do studzienek, odwodnień liniowych, a następnie do dwóch podziemnych zbiorników retencyjnych, które będą opróżniane za pomocą specjalnych pomp. – To jest bardzo ważny element tej modernizacji. Ponieważ droga startowa została wykonana pod jednoprocentowym kątem, woda spływała przez 60 metrów szerokości pasa na jedną stronę i wokół tworzyły się tereny podmokłe. Ten system jest też ważny dla pilotów. Im mniej wody na pasie startowym, tym lepsze hamowanie, lepsza przyczepność – wyjaśnia szef infrastruktury lotniska. Aby odprowadzanie wody było jeszcze lepsze, pas będzie ryflowany – ponacinany w poprzek. – Powstałe w ten sposób wgłębienia ułatwią oraz przyspieszą spływanie wody, ale też dzięki nim zwiększy się szorstkość płyty lotniska. To szczególnie ważne dla amerykańskich pilotów, których samoloty nie są wyposażone w spadochrony hamujące. Nasza wersja myśliwców takie posiada i dzięki temu droga hamowania na mokrej nawierzchni startowej może być znacznie skrócona – mówi Janas.

System ostrzeże przed oblodzeniem

Znajdujący się na lotnisku system BAK-12, służący do awaryjnego zatrzymywania samolotu, został zmodernizowany do wersji 14. – W razie awarii, na przykład hamulców, w poprzek pasa była ręcznie rozwijana stalowa, gruba lina. Samolot wypuszczał wówczas hak, który zaczepiał o linę, a maszyna była stopniowo wyhamowywana, aż do całkowitego zatrzymania – wyjaśnia mjr Janas. W wersji BAK-14 lina będzie schowana w pasie startowym. W sytuacji awaryjnej podniesie ją automatycznie kontroler lotniska. Na trzykilometrowym pasie będą dwie takie liny.

Oprócz tego lotnisko zostało wyposażone w nowoczesny system Ice Alert. Na drodze startowej znajdują się trzy czujniki, które będą przekazywać informacje o temperaturze powietrza tuż przy nawierzchni pasa. – Służby meteo mierzą ją na wysokości około metra, tak więc pomiar z Ice Alert będzie dla służb zajmujących się usuwaniem oblodzenia znacznie przydatniejszy – mówi mjr Janas.

Na lotnisku zmieni się również oświetlenie. – Będziemy mieli więcej świateł niż wcześniej. W związku z tym musieliśmy wymienić zasilacze na dużo większe, które są w stanie zapewnić działanie tylu lampom – mówi mjr Janas.  Wymienione zostało również urządzenie UPS (uninterruptible power supply), zapewniające podtrzymanie napięcia najważniejszych systemów lotniska. Lotnisko w Łasku może czerpać prąd z dwóch źródeł, ale przełączenie z jednego na drugie trwa kilka sekund. – Taka kilkusekundowa zwłoka może być niebezpieczna, gdy dokładnie w tym momencie samolot będzie lądował. Więc UPS podtrzymuje napięcie przez tę krótką chwilę – dodaje szef infrastruktury lotniska.

Remont na łaskim lotnisku jeszcze trwa, ale to już finisz. – Wkrótce na pasie zostaną namalowane oznaczenia. Specjalnymi preparatami zabezpieczymy go też przed chłonięciem wody oraz środków do odlodzenia. W trakcie jest jeszcze budowa wału do zabezpieczenia procesu uzbrajania i rozbrajania samolotów, prowadzona przez stronę amerykańską – wyjaśnia major. Nowy pas jest teraz dokładnie sprawdzany, eksperci porównują, czy wszystko zostało wykonane zgodnie z projektem. Prawdopodobnie wczesnym latem odbędą się pierwsze obloty techniczne w celu sprawdzenia pomocy nawigacyjnych i nowych procedur lotniskowych.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze

~Stszer
1554363780
Jakim finiszu ? Podobno wystąpiły juz pękniecia na drodze startowej czyli szybko samoloty nie wrócą na lotnisko EPLA
42-A6-42-33

„Road Runner” w Libanie
Kircholm 1605
Święto w stolicy polskiego pentatlonu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Polskie wojsko na Gotlandii
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
Rekompensaty na nowych zasadach
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Soboty z wojskiem
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
Cios w plecy
Nurkowie kontra dywersanci
Brytyjczycy na wschodniej straży
Jednym głosem w sprawie obronności
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
Polski „Wiking” dla Danii
Przedwczesny triumf
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Krótka droga na Gotlandię
W Sejmie o konsultacjach z sojusznikami
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Speczespół wybierze „Orkę”
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Zawiszacy mają „Zjawę”
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Maratońskie święto w Warszawie
Rekordowy rocznik rozpoczął naukę na WAT
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Dwie agresje, dwie okupacje
Orlik na Alfę
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Europa ma być zdolna do obrony
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
Kolejne Legwany dla Wojska Polskiego
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
W obronie gazoportu
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
Na tropie Bursztynowej Komnaty
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Pięciobojowe duety na medal
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Bohaterowie, których etos trwa
Człowiek w pętli
Medale na ściance i na torze regatowym
Brytyjczycy żegnają Malbork
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
Koniec dzieciństwa
Cichociemni w oczach swoich następców
W poszukiwaniu majora Serafina
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
„Gaudeamus igitur” u wojskowych medyków
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
Podniebny sprawdzian

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO