moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Wojskowi lotnicy na ratunek cywilom

To nie był spokojny weekend dla załóg SAR z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego z Gdyni. Piloci dwa razy podejmowali akcje ratunkowe. Najpierw ewakuowali mężczyznę z platformy oddalonej o około 100 km od Gdyni. Później wojskowy śmigłowiec poderwał się, by pomóc pasażerowi promu. Obaj mężczyźni są już pod opieką lekarzy, ich życiu nie zagraża niebezpieczeństwo.

– Pierwsze wezwanie załoga dyżurna otrzymała w piątek, 9 lutego, chwilę po godzinie 19 – mówi kmdr ppor. Marcin Braszak, rzecznik prasowy Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Okazało się, że jeden z pracowników platformy wydobywczej potrzebował pomocy medycznej. Platforma znajdowała się około 100 km na północ od Gdyni – dodaje rzecznik.

Parą dyżurną SAR (search and rescue) w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni dowodził tego wieczoru kmdr ppor. pil. Adam Sołopa. Śmigłowiec Anakonda wyleciał o godzinie 19.22. Załoga musi być gotowa do lotu w 20 minut od otrzymania rozkazu do lotu. Decyzję o przeprowadzeniu ewakuacji przez pilotów podejmuje Centrum Operacji Morskich. Akcja trwała nieco ponad godzinę. – O 20.37 Anakonda wylądowała na lotnisku Oksywie, gdzie na mężczyznę czekała już karetka pogotowia ratunkowego – relacjonuje Braszak.

Druga akcja rozpoczęła się dziś kilkanaście minut przed czwartą rano. – Tym razem pomocy potrzebował pasażer promu Stena Spirit. Mężczyzna miał uraz głowy – mówi kmdr ppor. Marcin Braszak. Prom znajdował się około 54 km na północ od Łeby. Załogą dowodził kmdr por. pil. Waldemar Orliński. Gdy śmigłowiec zawisł nad promem, ratownik medyczny zszedł na jego pokład na specjalnej linie. Nieprzytomnego mężczyznę wciągnięto na noszach na pokład śmigłowca. Tuż przed godziną 5 maszyna wylądowała na lotnisku w Gdyni Babich Dołach. – Poszkodowany natychmiast znalazł się pod opieką załogi karetki pogotowia – wyjaśnia rzecznik Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Morskiego.

Były to druga i trzecia akcja poszukiwawczo-ratownicza przeprowadzona przez lotników morskich w tym roku. Od momentu powstania Brygady w 1995 roku morscy lotnicy wykonali 641 tego rodzaju operacji, udzielili pomocy 340 osobom. – Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną w Polsce formacją lotniczą utrzymującą ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi – mówi kmdr ppor. Marcin Braszak. Całodobowy dyżur SAR jest pełniony przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach oraz śmigłowców Mi-14PŁ/R lub W-3WARM w 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Przez cały czas system ratownictwa wspiera załoga samolotu patrolowego M28B 1R Bryza, pełniąca całodobowy dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

Ewa Korsak

autor zdjęć: BLMW

dodaj komentarz

komentarze


Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
 
W Wuhan zapłonął olimpijski znicz
Niechciany traktat
W drodze po zwycięstwo
„Operacja Wuhan”: Pięciobój nowoczesny i szermierka
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
„Operacja Wuhan”: Boks, judo kobiet i zapasy
Trening medyczny przed misją
Amerykański żołnierz z … pilotem w ręku
Aviation Detachment, czyli F-16 w akcji
Ponad 520 miliardów zł na uzbrojenie Wojska Polskiego
Niezwyciężeni znowu trenują
Gavia na Atlantyku
Na strzelnicy w szczytnym celu
Nowa misja i nowy sprzęt
Stan poszkodowanych saperów jest poważny
68W znaczy ratownik
Życie po zdjęciu munduru
„Operacja Wuhan”: Pływanie
Thin Blue Line
Raki strzelały na Bałkanach
Bożeny do modyfikacji
Osa na patrole
„Operacja Wuhan”: Lekka atletyka
Maraton po bieszczadzkich szlakach
Sosnkowski przywrócony
Zmarł trzeci z rannych saperów
„Albatros” już na wodzie
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Piotr Naimski: w 2022 roku Polska uniezależni się od rosyjskiego gazu
Włochy też chcą Tempesta
Klasy wojskowe po nowemu
68W Means Lifesaver
„Sophia” – certyfikacja zaliczona!
Nowy wiceminister w MON
Iranian Chess Game
Cienka niebieska linia
Rapują zapraszając do WOT
Nowe odrzutowce dla pogotowia lotniczego
Wabik z WAT-u
Rozmowy z diabłem
Materiały wybuchowe trzeba „czuć”
Zapomniany żołnierz Niepodległej
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Wyjątkowa operacja minerów
Jani, cudem ocalony
Wsparcie dla saperów
Snajper walczy także z wiatrem
Rozpoczynamy nową erę
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Kolejne Raki dla wojska
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie
Rusza budowa szpitala w Legionowie
Rescue Like You Would in a War
Nowe spojrzenie na 1939 rok – debata historyków
Fort zagłady
Lotem przeciw bolszewikom
Wojskowe szkolenie dla studentów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO