moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następca HMMWV zaczyna służbę

Choć waży prawie 6,5 tony i ma ponad 6 metrów długości, lepiej radzi sobie w terenie, zapewnia żołnierzom nie tylko wysoki poziom ochrony balistycznej, lecz także komfort podróżowania. JTLV to nowoczesna konstrukcja, która zastąpi popularne w amerykańskiej armii HMMWV. Pierwszych sześć wozów JTLV dotarło już do 3 Dywizji Piechoty.

Rozpoczęła się pokoleniowa zmiana we flocie pojazdów US Army. Sprawdzone na wojnach przez ostatnie cztery dekady samochody terenowe HMMWV – potocznie nazywane Humvee – zostaną zastąpione przez nowy wóz – JTLV (Joint Light Tactical Vehicle). Opracował go amerykański koncern motoryzacyjny Oshkosh. JTLV waży w podstawowej wersji prawie 6500 kilogramów, ma długość 6,2 metra, szerokość 2,5 metra i wysokość 2,6 metra. Pojazd napędza silnik Gale Banks Engineering 866T o pojemności 6,6 litra, który generuje moc 300 koni mechanicznych. Dzięki niemu JTLV może rozpędzić się do 110 kilometrów na godzinę (po drogach asfaltowych). Prędkość uzależniona jest od rodzaju podłoża, ale jak zapewniają konstruktorzy, regulowane zawieszenie TAK-4i sprawia, że 70–80 kilometrów na godzinę nie jest niczym niezwykłym.

Plany amerykańskiej armii zakładały, że nowe pojazdy zastąpią HMMWV w wojskach lądowych i Korpusie Piechoty Morskiej. W sumie to około 60 tysięcy wozów! Wymagania od początku były jasne: następca Humvee musi być pod każdym względem lepszy.

Program skonstruowania JTLV ruszył w 2006 roku. – Biuro programowe skupiło się na opracowaniu pojazdu o znacznie większych możliwościach taktycznych, który lepiej radzi sobie w terenie i jest w większym stopniu niezawodny. Zapewnia żołnierzom nie tylko wysoki poziom ochrony balistycznej, ale również wyższy komfort podróżowania – wyjaśnia płk Shane Fullmer, kierownik projektu Joint Light Tactical Vehicles.

Propozycję zbudowania nowego pojazdu zgłosiło kilkanaście czołowych amerykańskich firm zbrojeniowo-motoryzacyjnych. Ostatecznie w 2012 roku (w tym czasie zmieniały się wymagania, pojawił się m.in. wymóg odporności na miny) Pentagon wybrał trzy z nich: Lockheeda Martina, Oshkosha i AM General, którym zlecił stworzenie prototypów.

Ostatecznie za najlepszy US Army oraz US Marine Corps uznały – a decydowały możliwości techniczne, cena, terminarz dostaw, okres gwarancji – opracowany przez Oshkosha L-ATV (Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle – to nazwa handlowa wozu).

Koncern zgodził się, za 6,7 mld dolarów, dostarczyć 16 tys. tych pojazdów do końca 2024 roku. Umowa obejmuje cztery typy: wielozadaniowy M1280 General Purpose, wóz wsparcia ogniowego M1281 Close Combat Weapon Carrier, nośnik uzbrojenia M1278 Heavy Guns Carrier oraz wóz wsparcia M1279 Utility. Pojazdy mają być – w zależności od oczekiwań odbiorcy – dostarczone w wersji dwudrzwiowej: Combat Support Vehicle (CSV) lub czterodrzwiowej: Combat Tactical Vehicle (CTV).

Wprowadzanie JTLV do służby już się rozpoczęło. W połowie stycznia do 1 Pancernej Brygadowej Grupy Bojowej (ABCT, Armored Brigade Combat Team) z 3 Dywizji Piechoty US Army dotarło pierwszych sześć wozów.

Zanim jednak JTLV rozpoczął służbę w US Army i US Marine Corps (a chce go również US Air Force), kupiły go inne armie. W 2017 roku prawie 2800 tych pojazdów zamówiła armia brytyjska (zapłaci za nie 1 mld dolarów), a w 2018 roku 200 sztuk zamówiła Litwa, a 38 Słoweńcy.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: US Army

dodaj komentarz

komentarze


Przygotowania czas zacząć
 
Gunner, nie runner
Święto stołecznego garnizonu
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO on Northern Track
25 lat w NATO – serwis specjalny
Strażacy ruszają do akcji
Front przy biurku
Sprawa katyńska à la española
Wojna w świętym mieście, epilog
NATO na północnym szlaku
Ramię w ramię z aliantami
Pod skrzydłami Kormoranów
Rekordziści z WAT
Kolejne FlyEye dla wojska
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Sandhurst: końcowe odliczanie
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Charge of Dragon
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Na straży wschodniej flanki NATO
Kadisz za bohaterów
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wojna w świętym mieście, część druga
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Wojna na detale
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
SOR w Legionowie
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Wytropić zagrożenie
Szpej na miarę potrzeb
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
W Italii, za wolność waszą i naszą
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Zachować właściwą kolejność działań
Zmiany w dodatkach stażowych
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO