moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Następca HMMWV zaczyna służbę

Choć waży prawie 6,5 tony i ma ponad 6 metrów długości, lepiej radzi sobie w terenie, zapewnia żołnierzom nie tylko wysoki poziom ochrony balistycznej, lecz także komfort podróżowania. JTLV to nowoczesna konstrukcja, która zastąpi popularne w amerykańskiej armii HMMWV. Pierwszych sześć wozów JTLV dotarło już do 3 Dywizji Piechoty.

Rozpoczęła się pokoleniowa zmiana we flocie pojazdów US Army. Sprawdzone na wojnach przez ostatnie cztery dekady samochody terenowe HMMWV – potocznie nazywane Humvee – zostaną zastąpione przez nowy wóz – JTLV (Joint Light Tactical Vehicle). Opracował go amerykański koncern motoryzacyjny Oshkosh. JTLV waży w podstawowej wersji prawie 6500 kilogramów, ma długość 6,2 metra, szerokość 2,5 metra i wysokość 2,6 metra. Pojazd napędza silnik Gale Banks Engineering 866T o pojemności 6,6 litra, który generuje moc 300 koni mechanicznych. Dzięki niemu JTLV może rozpędzić się do 110 kilometrów na godzinę (po drogach asfaltowych). Prędkość uzależniona jest od rodzaju podłoża, ale jak zapewniają konstruktorzy, regulowane zawieszenie TAK-4i sprawia, że 70–80 kilometrów na godzinę nie jest niczym niezwykłym.

Plany amerykańskiej armii zakładały, że nowe pojazdy zastąpią HMMWV w wojskach lądowych i Korpusie Piechoty Morskiej. W sumie to około 60 tysięcy wozów! Wymagania od początku były jasne: następca Humvee musi być pod każdym względem lepszy.

REKLAMA

Program skonstruowania JTLV ruszył w 2006 roku. – Biuro programowe skupiło się na opracowaniu pojazdu o znacznie większych możliwościach taktycznych, który lepiej radzi sobie w terenie i jest w większym stopniu niezawodny. Zapewnia żołnierzom nie tylko wysoki poziom ochrony balistycznej, ale również wyższy komfort podróżowania – wyjaśnia płk Shane Fullmer, kierownik projektu Joint Light Tactical Vehicles.

Propozycję zbudowania nowego pojazdu zgłosiło kilkanaście czołowych amerykańskich firm zbrojeniowo-motoryzacyjnych. Ostatecznie w 2012 roku (w tym czasie zmieniały się wymagania, pojawił się m.in. wymóg odporności na miny) Pentagon wybrał trzy z nich: Lockheeda Martina, Oshkosha i AM General, którym zlecił stworzenie prototypów.

Ostatecznie za najlepszy US Army oraz US Marine Corps uznały – a decydowały możliwości techniczne, cena, terminarz dostaw, okres gwarancji – opracowany przez Oshkosha L-ATV (Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle – to nazwa handlowa wozu).

Koncern zgodził się, za 6,7 mld dolarów, dostarczyć 16 tys. tych pojazdów do końca 2024 roku. Umowa obejmuje cztery typy: wielozadaniowy M1280 General Purpose, wóz wsparcia ogniowego M1281 Close Combat Weapon Carrier, nośnik uzbrojenia M1278 Heavy Guns Carrier oraz wóz wsparcia M1279 Utility. Pojazdy mają być – w zależności od oczekiwań odbiorcy – dostarczone w wersji dwudrzwiowej: Combat Support Vehicle (CSV) lub czterodrzwiowej: Combat Tactical Vehicle (CTV).

Wprowadzanie JTLV do służby już się rozpoczęło. W połowie stycznia do 1 Pancernej Brygadowej Grupy Bojowej (ABCT, Armored Brigade Combat Team) z 3 Dywizji Piechoty US Army dotarło pierwszych sześć wozów.

Zanim jednak JTLV rozpoczął służbę w US Army i US Marine Corps (a chce go również US Air Force), kupiły go inne armie. W 2017 roku prawie 2800 tych pojazdów zamówiła armia brytyjska (zapłaci za nie 1 mld dolarów), a w 2018 roku 200 sztuk zamówiła Litwa, a 38 Słoweńcy.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: US Army

dodaj komentarz

komentarze


Jakie egzaminy dla kandydatów na podchorążych
Sukcesy biegających żołnierzy
NATO i kosowska łamigłówka
Bieliki wystartowały. Za sterami podchorążowie
Wodowanie „Artemisa”
Kolejka dostawców niszczycieli
Leopards in a Trap
Bliski Wschód. Region bez klucza
Panie bez taryfy ulgowej
Świadczyli o zbrodni Sowietów
Polscy biatloniści wygrali wojskowe zawody
Więcej wojska w Łomży
Życzenia od zwierzchnika sił zbrojnych i szefa MON
Zajrzyj do poniemieckich bunkrów
Żołnierskie podium mistrzostw Polski w maratonie
„Strzelnica w powiecie” – MON czeka na wnioski o dotacje
Alarm dla Jastrzębi
„Marsz ’19”. Systemy rakietowe wyjechały na ulice
Umowa offsetowa na śmigłowce ZOP/CSAR
„Bukowo” u brzegów Łotwy
Komandosi uczcili we Włoszech swoich poprzedników
Karbala – ikona polskich misji zagranicznych
Life Enchanted in Museum Display Case
Cel – bezpieczna Europa
Wojna w świętym mieście, epilog
Silni w sojuszach – 3 maja defilada w Warszawie
Błękitna Armia przybywa do Polski
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
Premier złożył żołnierzom życzenia świąteczne
Życie zaklęte w gablotach
Leopardy w pułapce
Odliczanie do majowej defilady
Załoga „Kaszuba” zdała test z obsługi nowej armaty
Żandarmeria współpracuje z Muzeum Katyńskim
Żołnierze z medalami w biegach przełajowych
Irackie zapiski gen. Bieńka
Natowscy żołnierze w Dolinie Rospudy
Tryumf w cieniu Jałty
Ostatnie dni na oświadczenia żołnierzy
Do Dęblina przylecą nowe Bieliki
Zwiadowcy wkroczyli do miast
Ducha nie wolno tracić
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
Tarcza przeciwko agresji
Wsparcie Państwa Podziemnego dla zrywu w getcie
Żołnierzem możesz się stać, nie musisz się nim urodzić!
„Sophia” z nową zmianą
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Remont „Piasta” na finiszu
Selekcja do Agatu. Zobacz sam!
Szef NATO w Warszawie
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi
Sportowcy podsumowali 2018 rok i czekają na igrzyska w Chinach
Prezydent Duda z wizytą na Bałkanach
Święto stołecznego garnizonu
Defilada 3 maja. Kogo zobaczymy na Wisłostradzie?
Kampania wyborcza poza armią
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Minister Błaszczak w Drawsku Pomorskim
Katyńskie pamiątki
Wilno w polskich rękach

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO