moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Airbus będzie serwisował Casy i Orliki

Przez kolejne cztery lata za remonty i przeglądy samolotów C-295M i PZL-130 Orlik będzie odpowiadać Airbus  Poland S.A.  Umowa na obsługę maszyn została dziś podpisana w Krakowie między komendantem 3 Regionalnej Bazy Logistycznej a prezesem polskiego oddziału Airbusa. Za serwisowanie samolotów armia zapłaci ponad 100 mln zł.

Porozumienie sygnowali płk Mirosław Molik, komendant 3 Regionalnej Bazy Logistycznej w Krakowie, oraz Manuel Heredia Ortiz, prezes zarządu Airbus Poland S.A. i członek zarządu spółki Ivan Valcuende Villacorta. Zawarte dziś porozumienie przedłuża dotychczasową współpracę między armią a konsorcjum Airbus. Poprzednią umowę podpisano w 2015 roku.

– Kontynuujemy współpracę ze spółką Airbus Poland, bo jest to bardzo istotne dla sił zbrojnych. Umowa gwarantuje nam naprawy, obsługę, modyfikacje i eksploatację samolotów na wysokim poziomie sprawności technicznej – mówił płk Molik w Krakowie.

Kontrakt dotyczy czteroletniego serwisowania samolotów transportowych średniego zasięgu C-295M, które stacjonują w 8 Bazie Lotnictwa Transportowego w Balicach, oraz szkolnych PZL-130 Orlik z 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu. Za serwis C-295 armia zapłaci 89 milionów złotych, a za konserwację i obsługę Orlików – 12,5 mln złotych.

Spółka Airbus Poland, wchodząca w skład europejskiego konsorcjum Airbus Military, została wybrana w trybie niekonkurencyjnym, z tzw. wolnej ręki, ponieważ ma wyłączne prawa od producenta samolotów na wykonywanie tego rodzaju zadań.

– Jesteśmy wdzięczni za zaufanie, jakim obdarzył nas klient, podpisując tę umowę. Na podstawie porozumienia będziemy nadal zapewniać polskim siłom powietrznym serwisowanie i modernizację floty samolotów C-295, a także usługi umożliwiające eksploatację samolotów szkoleniowych i szkolenie przyszłych pilotów wojskowych – mówi Manuel Heredia Ortiz, prezes zarządu Airbus Poland S.A.

Polskie siły powietrzne dysponują 28 samolotami PZL-130 Orlik. Maszyny stacjonują w Radomiu i służą do szkolenia lotniczego podchorążych Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie. Samoloty są obecnie modernizowane do najwyższego standardu, czyli wersji TC-II Advanced, przez Polskie Zakłady Lotnicze w Warszawie (jest to spółka należąca do Airbus Military). Podpisana w Krakowie umowa o serwisowaniu samolotów dotyczy obsługi technicznej, napraw oraz przeglądów samolotów zgodnie z resursem godzinowym lub kalendarzowym.

Na balickim lotnisku stacjonuje 16 transportowców C-295M. Samoloty wykonują zadania transportowe – przewożąc ludzi i sprzęt – na terenie kraju i w Europie. Zabezpieczają logistycznie także polskie kontyngenty wojskowe. Wykonują również loty o statusie HEAD, czyli z najważniejszymi osobami w państwie.

Zgodnie z umową spółka Airbus Poland będzie udzielała wsparcia technicznego, które ma polegać na wykonywaniu napraw, prac związanych z obsługą oraz niezbędnych modyfikacji, będzie wykonywała także np. malowanie płatowca czy naprawy strukturalne. Airbus jest jedynym właścicielem dokumentacji techniczno-remontowej, na podstawie której powinny być serwisowane samoloty C-295, i już od kilku lat wykonuje ich przeglądy oraz obsługi w Centrum Serwisowym C-295M w Warszawie. Samoloty C-295M podlegają obsłudze okresowej zarówno po osiągnięciu resursu godzinowego, jak i kalendarzowego. W warszawskim Centrum wykonywana jest m.in. najbardziej wymagająca obsługa, tzw. 8Y, czyli po każdych ośmiu latach eksploatacji. Wówczas szczegółowo są sprawdzane wszystkie elementy struktury płatowca oraz instalacje i systemy samolotu. W 2019 roku 8 Baza Lotnictwa Transportowego skieruje do Warszawy cztery samoloty na obsługę 8Y.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: st. chor. sztab. mar. Arkadiusz Dwulatek / CC DORSZ, Magdalena Kowalska-Sendek

dodaj komentarz

komentarze


Kolejne FlyEle dla wojska
 
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Kolejni Ukraińcy gotowi do walki
Prawda o zbrodni katyńskiej
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Sprawa katyńska à la española
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Przygotowania czas zacząć
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Mundury w linii... produkcyjnej
NATO on Northern Track
NATO na północnym szlaku
Front przy biurku
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
25 lat w NATO – serwis specjalny
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Zmiany w dodatkach stażowych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na straży wschodniej flanki NATO
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Charge of Dragon
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Optyka dla żołnierzy
Szpej na miarę potrzeb
Barwy walki
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Odstraszanie i obrona
Zachować właściwą kolejność działań
V Korpus z nowym dowódcą
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Głos z katyńskich mogił
Szarża „Dragona”
Rakiety dla Jastrzębi
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Święto stołecznego garnizonu
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Strażacy ruszają do akcji
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Wojna w świętym mieście, epilog
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Zbrodnia made in ZSRS
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Wojna w świętym mieście, część druga
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ramię w ramię z aliantami
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Ocalały z transportu do Katynia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO