moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
„Jastrzębie” przechwyciły rosyjski samolot

19 stycznia polskie F-16 biorące udział w VIII zmianie PKW Orlik przechwyciły rosyjski samolot rozpoznawczy Su-24MR, który leciał nad Morzem Bałtyckim, w pobliżu granicy z państwami bałtyckimi. Maszyna nie miała włączonego transpondera – urządzenia służącego do identyfikacji samolotów. Nie było również łączności z jego załogą.

Informację o zdarzeniu podało litewskie Ministerstwo Obrony Narodowej, a potwierdził ją ppłk pil. Adam Kalinowski, dowódca PKW Orlik. – Polskie myśliwce przechwyciły samolot Federacji Rosyjskiej. Piloci zrobili zdjęcia, sprawdzili charakter jego misji i po wykonaniu zadania samoloty wróciły miejsca dyslokacji – informuje ppłk Kalinowski.

Rosyjski samolot rozpoznawczy Su-24MR leciał z Rosji w stronę Kaliningradu. Nie miał włączonego transpondera, dzięki któremu służby naziemne identyfikują statek powietrzny, nie było też łączności z jego załogą. Combined Air Operations Centre (CAOC), natowskie dowództwo, któremu podlegają piloci służący w PKW Orlik, wydało rozkaz poderwania myśliwców do lotu i przechwycenia nieznanej maszyny. Jak mówi ppłk Adam Kalinowski, tego typu misja może trwać od kilku minut do nawet godziny, nie udziela jednak informacji na temat tego, ile trwała w tym przypadku. – Po wykonaniu misji rozpoznawczej piloci F-16 eskortowali rosyjski samolot do granicy z Federacją Rosyjską. W tym momencie rola polskich pilotów skończyła się i wrócili do miejsca dyslokacji – mówi dowódca kontyngentu.

REKLAMA

Ministerstwo Obrony Narodowej Litwy podało również, że kilka dni wcześniej, 16 stycznia para dyżurna NATO przechwyciła Ił-20 lecący z Rosji do Kaliningradu. Samolot również nie miał włączonego transpondera. Ta operacja nie była jednak wykonywana przez polskich pilotów.

Polska jest krajem wiodącym w trwającej misji Baltic Air Policing. Polacy chronią przestrzeń powietrzną nad terytorium Litwy, Łotwy i Estonii. Do ich zadań należą m.in. misje rozpoznania powietrznego oraz misje polegające na przechwyceniu niezidentyfikowanego samolotu, który wtargnąłby w przestrzeń powietrzną któregoś z państw. Myśliwce wykonują również loty patrolowe.

Misja Baltic Air Policing rozpoczęła się w 2004 roku, gdy Litwa, Łotwa i Estonia – nieposiadające własnych myśliwców – poprosiły NATO o pomoc w patrolowaniu ich przestrzeni powietrznej. Polacy weszli w skład BAP dwa lata po jej rozpoczęciu. Jako pierwsi polecieli tam piloci z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Od I do VI zmiany nad krajami bałtyckimi latały wyłącznie myśliwce MiG-29. VII zmianę tworzyły F-16 z Krzesin, natomiast rozpoczynającą się VIII zmianę PKW Orlik miały ponownie tworzyć MiG-29. Niestety, ze względu na tragiczny wpadek, w którym zginął pilot myśliwca kpt. Krzysztof Sobański, maszyny zostały uziemione. Postanowiono, że zmianę utworzą F-16 z Krzesin.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze

~Karol R.
1549542360
BRAWO POLSCY PILOCI I POLSKIE JASTRZĘBIE.....
2C-7D-FE-13

Macedonia Północna w drodze do NATO
Pokonać strach przed ogniem
Triumf szpadzistek w zawodach o Puchar Świata
Harcerz zwany Flo
W Brukseli o bezpieczeństwie
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Kontrakt na HIMARS-y podpisany
Nurkowie ćwiczą pod lodem
Breakdown? Do not panic
Więcej miejsc dla przyszłych cyberżołnierzy
HIMARS: broń dalekiego zasięgu
Cel – bezpieczna Europa
Nauka i staż, czyli studia dualne dla mechaników lotniczych
Posłowie podsumowali ostatnie trzy lata działalności MON
W środę kontrakt na dostawę HIMARS-ów
Rozejm w Trewirze zakończył wielkopolski zryw
The holy mission
Panie bez taryfy ulgowej
Wybierasz liceum? Zostań wojskowym informatykiem
Polscy nurkowie ćwiczyli w Pakistanie
Spotkanie ministrów obrony państw NATO
Deputowani z USA murem za NATO
Zwiad w miejskiej dżungli
Pożegnanie żołnierzy przed wyjazdem do Iraku
Podchorążowie na zimowym survivalu
Zadbają o groby polskich żołnierzy na Wschodzie
Dowództwo wielonarodowej dywizji w nowej siedzibie
Sukces kaprala Marcina Lewandowskiego
W Sejmie o formowaniu nowej dywizji
„Pułaski” wraca do zespołu NATO
Peaceful Pretexts of Putin
Interoperacyjność Jaśmina
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
IPN zidentyfikował ofiary UPA
Obrady NATO w Brukseli
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
Jubileuszowy Półmaraton Komandosa z rekordami
Polowanie na zbrodniarzy
„Jastrzębie” przechwyciły rosyjski samolot
Remont lotniska w Łasku na finiszu
PKW „Pułaski”: pierwszy sprawdzian w zespole NATO
Więcej Polski w Eurokorpusie
Na wyciągnięcie ręki
Podwójne zamrożenie
Neptuny wchodzą do służby
Krew na śniegu – początek bitwy o Monte Cassino
19 medali żołnierzy
Prezydenci trzech państw w LITPOLUKRBRIG
Kampania wyborcza poza armią
Polska i Litwa wzmacniają współpracę
Szer. rez. Kamila Żuk wicemistrzynią świata juniorek w biatlonie
WOT na szklanym ekranie
Zgrupowanie bojowe pancerniaków
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
Ramię w ramię z pogranicznikami
Akcja antynarkotykowa żandarmów

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO