moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolej na BWP

Już dwa miesiące żołnierze – kierowcy bojowych wozów piechoty (BWP) z batalionu zmechanizowanego oraz bojowych wozów rozpoznawczych z 1 Batalionu Czołgów uczestniczą w kursie kierowców. Jest to dla nich czas zdobywania wiedzy oraz umiejętności, które będą im niezbędne w dalszej służbie na zajmowanych stanowiskach.

W kursie uczestniczy dwudziestu pięciu żołnierzy. Przez osiem tygodni żołnierze początkowo nabywali wiedzę z zakresu zasad nauki jazdy, budowy i eksploatacji pojazdu oraz obsługi BWP. Gdy każdy ze szkolonych znał już podstawy teoretyczne, przyszedł czas na zajęcia z praktyki, czyli nauki jazdy. Kierowcy uczyli się jeździć zarówno w dzień, jak i w nocy, po drogach poligonowych, ucząc się pokonywania zapór inżynieryjnych, a także jazdy po stokach i zboczach, czy wzniesieniach. Istotnym zagadnieniem była również jazda w kolumnie, która miała na celu przygotowanie ich do wykonywania w przyszłości przemieszczenia całym pododdziałem.

W czwartek, 10 stycznia 2019 roku, przyszedł czas na realizację kolejnego zagadnienia, z którym większość z nich z całą pewnością spotka się podczas swojej dalszej służby. Dla niektórych będzie to już marzec br., kiedy to dragoni wyjadą na szkolenie poligonowe.

Załadunek na transport kolejowy, to zadanie, które wymaga dużego doświadczenia, umiejętności oraz współpracy pomiędzy kierowcą, a żołnierzem, który będzie go wprowadzał na platformę kolejową, która jest dość wąska. Nic więc dziwnego, że przyszłym kierowcom BWP podczas realizowanych zajęć, towarzyszył stres. Instruktorzy z 10 Batalionu Zmechanizowanego Dragonów oraz przedstawiciele Wojskowej Komendy Transportu dołożyli jednak wszelkich starań, aby przed przystąpieniem do praktycznych czynności, każdy z żołnierzy został zaopatrzony w niezbędną wiedzę teoretyczną. Dzięki temu wjazd na platformy kolejowe oraz właściwe zabezpieczenie Bojowych Wozów Piechoty było znacznie łatwiejsze i przebiegło we właściwy sposób.

- Przed przystąpieniem do załadunku żołnierze sprawdzają stan techniczny podstawionych platform kolejowych. W przypadku zauważenia jakichkolwiek nieprawidłowości, uwagi przekazują obecnemu podczas załadunku przedstawicielowi Wojskowej Komendy Transportu. W warunkach zimowych konieczne jest również odśnieżenie platform. Następnie grupa załadowcza przystępuje do opuszczenia burt w wagonach. Po przypomnieniu warunków bezpieczeństwa przez komendanta transportu, można przystąpić do wjazdu pojazdów na platformy kolejowe – powiedział porucznik Dawid Andrzejczuk, przedstawiciel Wojskowej Komendy Transportu, który był obecny na szkoleniu świętoszowskich kawalerzystów.

Kierowców BWP od dwóch miesięcy szkolą doświadczeni żołnierze z 10 Batalionu Zmechanizowanego Dragonów z 10 Brygady Kawalerii Pancernej. Kurs zakończy się 23 stycznia egzaminem, na który przyjedzie komisja z Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych z Poznania. Dragoni zostaną sprawdzeni zarówno z teorii, jak i praktyki. Po zaliczeniu egzaminu każdy z żołnierzy będzie mógł wykonywać zadania jako etatowy kierowca Bojowego Wozu Piechoty. Dalsza służba zweryfikuje to, czego nauczyli się przez dwa miesiące.

Tekst: kpt. Katarzyna Sawicka

red. PZ

autor zdjęć: kpt. Katarzyna Sawicka

dodaj komentarz

komentarze


Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Czołgiści w ogniu
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Brytyjczycy na wschodniej straży
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Święto Wojsk Lądowych
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Z najlepszymi na planszy
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Hekatomba na Woli
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Rekompensaty na nowych zasadach
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Zwycięska batalia o stolicę
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
NATO – jesteśmy z Polską
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Krok ku niezależności
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Orlik na Alfę
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Black Hawki nad Warszawą
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Debiut polskich Patriotów
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Pożegnanie z Columbią
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
17 września 1939. Nigdy więcej
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Człowiek w pętli
Miliardy na budowę schronów
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Największy transport Abramsów w tym roku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Dwie agresje, dwie okupacje
Wielkie zbrojenia za Odrą
WOT sprawdzał się w Nowej Dębie
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Cios w plecy
Brytyjczycy żegnają Malbork
W poszukiwaniu majora Serafina
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Kurs dla najlepszych w SERE
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Husarz z polskim instruktorem
„Road Runner” w Libanie
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Apache’e nad Inowrocławiem
Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO