moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Pierwsze Leopardy 2PL już w Polsce

Niemiecki Rheinmetall przekazał firmie Bumar pierwsze trzy czołgi Leopard 2A4 zmodernizowane do standardu 2PL. Do 2020 roku unowocześnione mają zostać wszystkie 142 maszyny, które są w wyposażeniu Wojska Polskiego. Za realizację kontraktu odpowiadają Bumar, Polska Grupa Zbrojeniowa oraz ich niemiecki producent.

Umowa na modernizację czołgów Leopard 2A4 została podpisana w 2015 roku. Na mocy kontraktu wartego 2,4 mld zł oraz późniejszego aneksu o wartości 300 mln zł unowocześnione mają zostać wszystkie maszyny tego typu, jakie ma Wojsko Polskie. Do 2020 roku 142 wozy mają być już wyposażone zgodnie ze standardem 2PL. W ramach pakietu zmian m.in. dodatkowo opancerzona zostanie wieża, wymieniony zostanie układ stabilizacji armaty i napędów wieży z hydraulicznych na elektryczne, zainstalowane zostaną nowe przyrządy optoelektroniczne – obserwacyjne działonowego i dowódcy, kamera cofania. Niemiecki koncern zbrojeniowy Rheinmetall przekazał już Bumarowi-Łabędy pierwsze zmodernizowane czołgi. To trzy egzemplarze z liczącej pięć sztuk partii przedseryjnej.

Prototyp czołgu Leopard 2PL jest w kraju już od wakacji. – Jego testy rozpoczęły się w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku w sierpniu 2018 roku, a ich zakończenie przewidywane jest na luty 2019 roku – mówi kpt. Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia. Podkreśla jednocześnie, że zarówno przebieg badań, jak i wyniki testów są niejawne.

REKLAMA

Umowa o wartości 2,4 mld zł na modernizację 128 posiadanych przez wojsko czołgów Leopard 2A4 została podpisana 28 grudnia 2015 roku. Za jej wykonanie odpowiedzialne jest konsorcjum Zakładów Mechanicznych Bumar-Łabędy i Polskiej Grupy Zbrojeniowej, które jako podwykonawców kontraktu wykorzystuje kilka firm wchodzących w skład narodowego holdingu: PCO S.A., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. w Poznaniu, Zakłady Mechaniczne Tarnów S.A, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” sp. z o.o. oraz Rosomak S.A.

W lutym 2016 roku podpisana została umowa z niemieckim koncernem zbrojeniowym Rheinmetall Landsysteme GmbH o wartości 130 mln euro. Zgodnie z jej zapisami za naszą zachodnią granicą miał powstać prototyp unowocześnionego Leoparda 2PL, składająca się z pięciu wozów partia przedseryjna oraz wykonana już w Polsce (w Bumarze) pod nadzorem zachodnich specjalistów partia próbna licząca12 sztuk.

Reszta czołgów ma zostać zmodernizowana już samodzielnie przez polskich inżynierów na podstawie przekazanego przez Niemców know-how. Zamiast 110 sztuk będą to jednak 124 sztuki. W lipcu br. podpisany został bowiem wart 300 mln zł kontrakt na modernizację dodatkowych 14 Leopardów 2A4 (które zostały kupione w 2013 roku wraz z Leopardami 2A5). W ramach tej umowy poszerzony został także pakiet ulepszeń wszystkich Leopardów 2PL, ale dotychczas nie ujawniono, jakie konkretnie elementy obejmuje ten dodatkowy zestaw.

Dużą część modernizacji przeprowadzają spółki niemieckie. Rheinmetall Waffe Munition odpowiedzialny jest za modernizację armaty, Rheinmetall Defence Electronics za celowniki EMES 15 i SKO, a IBD Deisenroth Engineering za nowe opancerzenie. W proces zaangażowane są także rodzime przedsiębiorstwa. Poznańskie Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne zajmują się przeglądami i remontami czołgów oraz naprawą zespołów napędowych. Przemysłowe Centrum Optyki dostarcza do wozów kamery termowizyjne, celownik działonowego, przyrząd obserwacyjny dowódcy oraz przyrządy obserwacyjne kierowcy, w tym kamerę do obserwacji przestrzeni z tyłu czołgu. Zakłady Mechaniczne Tarnów dostarczają elektryczne napędy obrotu wieży i układy stabilizacji uzbrojenia. Co do pancerza, to technologię daje IBD Deisenroth Engineering, ale ostatecznie (przy produkcji seryjnej) ma ona trafić na licencji do Rosomaka.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Rheimetall

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1547294160
Co jest tańsze ? Leopart iV czy picku z 4 FGM-148 Javelin . lub to https://www.youtube.com/watch?v=8c8YJodvn1g
EC-B4-95-43
~dfs
1547242500
Czy ten sam pancerz można dołożyć do PT-91 i do T-72-M ?
CC-FD-13-79
~gromko
1546514700
Armata T-14 też ma taką potężną "dziurę" z przodu
9A-A7-E1-15
~Marek1
1546208280
Nadal nikogo nie dziwi i nie interesuje potężna dziura w czołowym pancerzu wierzy Leo 2PL ??? Tak pro forma napisze tylko, że przednia półsfera wieży czołgu jest najczęściej trafianym w walce fragmentem pojazdu. No ale modernizacja miała być "po taniości", więc i jej efekty też są takowe ...
90-30-A0-70
~Scooby
1545714780
Teraz pozostaje dylemat . Czy zamówić kolejne 145 w wersji 7 czy zamontować do każdego system TROPHY. Cieszę się , że gro kontraktu wykonują spółki niemieckie. Znają ten sprzęt, potrafią robić to sprawnie no i Niemcy jako główny płatnik netto w UE wybudowali nam 1/4 autostrad, dworców, metra w warszawie , stąd czas odwrotnych zamówień .
EC-B4-95-43
~Scooby
1545661800
Może czas pomyśleć by zainstalować te pociski : https://en.wikipedia.org/wiki/LAHAT
EC-B4-95-43
~Scooby
1545661140
Nie lubię czołgów ale dla mnie petarda .
EC-B4-95-43

W Sejmie o formowaniu nowej dywizji
Tysiące osób pożegnały prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza. Trwa żałoba narodowa
Pilot z precyzją chirurga
Buzdygan Internautów – rusza głosowanie
Żołnierze zdominowali mistrzostwa Polski w biatlonie
Zostań żołnierzem Żelaznej Dywizji
Dzieląc się tym, co najcenniejsze
Technologiczne inwestycje HSW
Lekcja zimowego przetrwania
Poszukiwana Harpia
Cel – bezpieczna Europa
Album na urodziny „Łuka”
Czarter samolotów dla VIP-ów
Proobronna „Anakonda”
Kolejna zmiana PKW „Orlik” już na Litwie
Antoś, symbol Lwowa
Widzimy się na macie
Programy NATO dla ukraińskich saperów
Pierwsze pomruki nadciągającej „Burzy”
„Sophia” do końca marca
Curse of the Black Gold
„Snipy” to oczy...
Polscy generałowie w strukturach NATO
Komandosi z Agatu na Kaukazie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Bal na rzecz weteranów
Pułkownik, który stworzył „Wojownika”
Franciszek Jach – pilot z fantazją
Pielęgniarka spod Monte Cassino
Cybernetyczna foka lustruje dno
Wspólny konkurs resortów obrony i edukacji
Jakie zmiany w programie „Legii Akademickiej”?
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
Więcej pieniędzy dla kombatantów
Powrót lekkich czołgów w US Army
Klątwa czarnego złota
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Granice są po to, by je przekraczać
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
Militaria z morskiego dna
Ogniowy sprawdzian zmotoryzowanych
Polsko-niemieckie strzelanie w Jägerbrück
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Morze niezgody
IV zmiana PKW Rumunia rozpoczyna misję
Zrobiłem to, co do mnie należało
Polskie święta na misjach
Lotnisko Chopina zyska tereny od wojska
Jak zostać żołnierzem? Dowiesz się w górach
Szer. rez. Justyna Święty-Ersetic czwartym sportowcem w kraju
Playing the World
Panie bez taryfy ulgowej
Centrum w zawieszeniu
See You On The Mat
Minister Błaszczak u żołnierzy w Bośni i Hercegowinie
Szpadzistki drugie w Pucharze Świata, a szpadziści tuż za podium
Testament geopolityczny prezydenta
13 Desperadoes
W Brukseli o bezpieczeństwie
Spadochroniarze na kanadyjskich szlakach
Józef Dowbor-Muśnicki: generał potrzebny od zaraz
ORP „Drużno” po nowemu

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO