moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polska Casa nad Irakiem

Piloci, technicy pokładowi i loadmasterzy, a do tego personel naziemny i samolot transportowy C-295M ruszyli kilka dni temu do Kuwejtu. Lotnicy z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego po raz pierwszy dołączyli do składu Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Iraku. Będą wykonywać loty dla polskich żołnierzy, m.in. wojsk specjalnych, oraz dla sojuszników.

Żołnierze z balickiej jednostki w rejon misji ruszyli kilka dni temu, ale lotnicze zadania wykonywać będą od 1 października. – Żołnierze i samolot transportowy tworzą zespół lotniczy, który jest wzmocnieniem naszego PKW. Lotnicy działać będą nad terenem Iraku w ramach misji „Inherent Resolve” – mówi ppłk Piotr Walatek, rzecznik prasowy Dowództwa Operacyjnego SZ.

Żołnierze 8 Bazy Lotnictwa Transportowego z podkrakowskich Balic stacjonować będą w wojskowej bazie Al-Jaber na terenie Kuwejtu. W tej samej bazie wcześniej przebywali piloci samolotów wielozadaniowych F-16, którzy prowadzili misje rozpoznawcze nad Irakiem i wzięli udział w operacji wymierzonej przeciwko ISIS, tzw. Inherent Resolve.

REKLAMA

Loty z bazy Al-Jaber będą wykonywane w przestrzeni powietrznej Iraku. Samoloty będą także lądować na irackich lotniskach. – Z transportu powietrznego skorzystają przede wszystkim żołnierze zespołów szkoleniowych, wojska specjalne oraz sojusznicy – dodaje ppłk Walatek.

Lotniczy zespół wchodzący w skład PKW tworzy jeden samolot C-295M oraz piloci i technicy pokładowi, a także technicy załadunku, tzw. loadmasterzy. Ponadto do PKW Irak poleciała obsługa techniczna, personel naziemny oraz żołnierze innych specjalności, np. oficer ds. bezpieczeństwa lotów.

– W rejon misji wysłaliśmy doświadczonych pilotów, którzy w powietrzu spędzili tysiące godzin. Załogi mają już doświadczenie w lotach w strefie działań wojennych, m.in. wielokrotnie latali do Afganistanu i stacjonowali tam w ramach PKW – tłumaczy ppłk pil. Sławomir Byliniak, dowódca Grupy Działań Lotniczych z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. – Poza personelem pokładowym do PKW Irak wysłaliśmy także grupę transportu i załadunku, którą wystawiła Komenda Obsługi Lotniska we Wrocławiu. To specjaliści, których zadaniem będzie przygotowanie do transportu lotniczego ładunków osobowych oraz cargo – uzupełnia oficer.

Dowódcą zespołu lotniczego został mjr pil. Jan Romanek. To pilot z ogromnym doświadczeniem. Jest nie tylko instruktorem, ale także pilotem doświadczalnym, ma za sobą służbę w PKW w Afganistanie. W powietrzu spędził około 5700 godzin. W 2019 roku będzie dowódcą komponentu lotniczego w składzie Sił Odpowiedzi NATO.

Załogi do wyjazdu przygotowywały się od kilku miesięcy, lotnicy przeszli m.in. szkolenie SERE „C”. Zespół lotniczy certyfikowany był w czerwcu 2018 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Damian Figaj

dodaj komentarz

komentarze


Jastrzębie w Albacete
Nothing Can Stop Our Tanks
Weterani rozpoczęli swoje igrzyska
Wyślij paczkę do PKW
Żołnierze na podium Pucharu Świata w kolarstwie torowym
Inspektorat wrócił nad Bałtyk
Plut. Krzysztof Polusik
Razem dla bezpieczeństwa
Rząd za kluczowymi zmianami
„Lalek”, czyli pół życia w konspiracji
Po Bieszczadach dla Berdychowskiego
Na macie z mistrzem
Drugie życie BWR-ów
Reach for More
The United States of America Have It Their Way
Zmiany w powołaniach do służby wojskowej
Our efforts passed muster
Prezydent w ONZ: wszyscy musimy przestrzegać prawa międzynarodowego
Prezydent Duda w Białym Domu
Stalowa nowoczesność
Więcej pieniędzy dla armii!
„Patrol” walczy ze skażeniami
Kleszcze zamiast BRDM-ów
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
16–31 października 1918 roku – Polacy tworzą regularną armię
Nowy inspektor sił powietrznych
Nowoczesny schron nie tylko dla saperów
Minister obrony z wizytą w Łuczniku
Pole by choice
Chętni na dostawę Mustanga
Optoelektronika dla Leopardów
„Bolko” na wodzie
Saperzy na start, czyli łotewskie ćwiczenia „Detonator”
„Wostok”, czyli pokaz sztuczek wojennych
Współpraca terytorialsów z pogranicznikami
USA w hołdzie gen. Pułaskiemu
Odkryto kolejne miejsce pochówku na Rakowieckiej
Zmiany w ustawie o weteranach
Broń nie tylko dla mundurowych
St. chor. sztab. Marek Stosio
Polska Casa nad Irakiem
Zmiany w dodatkach służbowych
Ratownicy – zawsze na służbie
Kargil – pierwsza wojna nuklearnych mocarstw
Minister zaprasza w szeregi armii
Komitet Wojskowy NATO w Warszawie
Kawalerzyści na górskich trasach
MON sfinansuje budowę szpitala w Legionowie
St. szer. Łukasz Wojciechowski
Kpr. Mariusz Mańczak
„Patrol ‘18”: atak na lotnisku
Amerykańskie dowództwo przyszłości
Amerykanie będą mieli wojska kosmiczne
Kpr. Jakub Tynka
Afgańska zmiana gotowa do misji

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO