moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Kawalerzyści na górskich trasach

Z zastosowaniem noktowizorów pokonują górskie serpentyny w całkowitych ciemnościach. Kierowcy z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej uczą się, jak wjeżdżać ciężkimi, wojskowymi ciężarówkami na strome zbocza gór – szkolą się w Kotlinie Kłodzkiej przed wyjazdem na kolejną zmianę misji w Kosowie. Wylecą tam na przełomie 2018 i 2019 roku.

W Ośrodku Szkolenia Piechoty Górskiej „Jodła” w Dusznikach-Zdroju trwa szkolenie około 50 kierowców – żołnierzy 25 Brygady Kawalerii Powietrznej. – Wkrótce wyjadą na kolejną zmianę misji w Kosowie. Obecnie przygotowują się do jazdy w trudnych warunkach górskich – mówi kpt. Michał Kolad, rzecznik prasowy Brygady. Wśród szkolących się są osoby z dużym doświadczeniem, zdobytym również podczas misji w Afganistanie i Iraku, a także z niewielkim stażem służby jako wojskowi kierowcy. – Szkolenie to ma wyrównać poziom ich umiejętności – podkreśla rzecznik. Kierowcy podczas misji w Kosowie będą prowadzić pojazdy uczestniczące w patrolach i konwojach oraz transportujące żołnierzy i sprzęt.

Żołnierzy szkolą instruktorzy z Centrum Szkolenia Logistyki w Grudziądzu. – Najpierw obserwujemy każdego z kursantów i sprawdzamy, co potrafi. Następnie do każdego dostosowujemy indywidualnie szkolenie – mówi st. chor. sztab. Tomasz Majrowski, jeden z instruktorów. Każdy z żołnierzy przechodzi dwa etapy kursu: jazdę w czasie dnia oraz w nocy w goglach noktowizyjnych.

W czasie dnia na wąskie i strome drogi oraz górskie serpentyny wyjeżdżają pojazdy wojskowe typu Star 266, Land Rovery, Honkery i autobusy. Kierowcy ćwiczą kilka godzin dziennie, na przykład podjazd na strome wzniesienie. – Górskie drogi nie tylko dla początkujących kierowców są wyzwaniem, zwłaszcza gdy jedzie się dużym, wojskowym samochodem z przyczepą – mówi kpr. Dariusz Pisarkiewicz z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej, uczestnik misji w Iraku i Afganistanie. Wyjaśnia, że instruktorzy wskazują, w jaki sposób prowadzić pojazd, by zwiększyć moc silnika, oraz co zrobić, by jazda była bezpieczna. – Trasy, na których szkolimy kierowców, to drogi publiczne. Zależy nam na tym, by zaszczepić w nich dbałość o bezpieczeństwo swoje i innych uczestników ruchu – informuje st. chor. sztab. Tomasz Majrowski, specjalista ds. szkolenia zgrupowania. Instruktorzy uczą też żołnierzy poruszania się w kolumnach i patrolach, czyli jakie odległości zachować między pojazdami, z jaką prędkością jechać oraz jak prowadzić pojazdy, by jadący w nich żołnierze byli bezpieczni. – Bezpieczeństwo jest bardzo ważne, dlatego dużo o tym mówimy podczas szkolenia – mówi chor. Majrowski i dodaje, że młodzi kierowcy mają skłonność do szybkiej jazdy. – Wraz z doświadczeniem kierowca zaczyna zdawać sobie sprawę, że to, jak prowadzi pojazd, wpływa na bezpieczeństwo wielu osób – wyjaśnia Tomasz Majrowski.



Druga część kursu to jazda w nocy. – Nie ma świateł ulicznych latarni, nie ma świateł pojazdu, są tylko światło gwiazd i księżyca oraz noktowizory – tłumaczy kpr. Dariusz Pisarkiewicz. Kpt. Kolad dodaje, że w takich warunkach żołnierze będą prowadzić pojazdy w Kosowie podczas nocnych patroli. – Może się zdarzyć, że będą musieli być niewidoczni, więc muszą wyłączyć światła samochodu. Wtedy trzeba polegać wyłącznie na noktowizji – mówi rzecznik. Ten element szkolenia żołnierze ćwiczą na górskich krętych drogach. Przy tym, jak zaznacza instruktor, w nocy odcinki drogi, na której się szkolą, są wyłączane z ruchu publicznego. – To nie jest łatwa umiejętność. Wzrok musi się przyzwyczaić do noktowizji. Pojawia się stres, nerwowe ruchy. Z czasem jest oczywiście lepiej, ale ta część szkolenia powinna odbywać się w miejscu, gdzie nie ma cywilnych pojazdów – wyjaśnia instruktor. To, że jazda w nocy jest zdecydowanie trudniejsza, przyznają nawet doświadczeni kierowcy. – Widzisz tylko czarny pas drogi i delikatnie jaśniejsze pobocze. Trzeba się oczywiście trzymać tej czarnej drogi, ale też obserwować pobocze. Uważać na przykład na dzikie zwierzęta, które w każdej chwili mogą wybiec z lasu – mówi st. szer. Maciej Oskres, żołnierz 25 Brygady Kawalerii Powietrznej, jeden ze szkolonych kierowców.

Dwutygodniowy kurs nie kończy się egzaminem, instruktorzy jedynie opiniują kierowców. – Po zakończonym szkoleniu żołnierze otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu doskonalącego w warunkach górzystych, wydane przez Centrum Szkolenia Logistyki w Grudziądzu – dodaje st. chor. sztab. Tomasz Majrowski.

Kierowcy z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej wylecą do Kosowa na XXXIX zmianę PKW na przełomie 2018 i 2019 roku.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Szef NATO w Warszawie
75 lat temu Polacy zdobyli Monte Cassino. Cześć i chwała bohaterom!
15 lat JFTC
ORP „Lech” niósł pomoc ofiarom symulowanej kolizji na morzu
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Obrady Rady Unii Europejskiej
Polki najszybsze w sztafecie 4x400 m
Weterani 2 Korpusu przynieśli nam wolność
Pomóżmy bliskim żołnierza
Modernizacja bombowców
Legionowo – kolebka polskiego spadochroniarstwa
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
WOT pomaga na Lubelszczyźnie
Ostatnie pożegnanie red. Andrzeja Wernica
My, Włosi zawsze będziemy kustoszami pamięci o polskich żołnierzach
Wywiad AK w służbie aliantów
Kierunek: Afganistan
F-16 wracają do Polski
Dołącz do zawodowców
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Nano-drony dla specjalsów
Specjalsi dołączyli do „Projektu Wojownik”
„Dragon ’19” na lądzie, morzu, w powietrzu i w cyberprzestrzeni
Jihadist Mill
Ich zadanie – zdobyć informację
„Kościuszko” i „Arctowski” idą do remontu
Zdążyć przed deszczem
Nowy batalion podhalańczyków
Śmigłowiec na „Ślązaku”
Uchylone wrota piekieł
Tu się zadań nie wybiera
Czarna taktyka Agatu
Targi Air Fair 2019
Raport w sprawie reparacji od Niemiec
Święto specjalsów
Generałowie i olimpijczycy z „Sokoła”
Region Without a Key
Nie bądź głupi, nie daj się zabić
St. szer. Radosław Zawrotniak drugi w Pucharze Świata
Don’t Be Stupid, Don’t Get Killed
Bieg na Monte Cassino – coś więcej niż sport
Sprawdzian dla WOT-u
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
Zmiany w przepisach mundurowych
„Baltic Protector”
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Grupa Bojowa gotowa do unijnego dyżuru
Fabryka dżihadystów
FENIXFS - ręczny inhibitor aerozolowy
Szpadzistki bezkonkurencyjne w zawodach o Puchar Świata
Żołnierze pomagają powodzianom
22 maja 1919 – błękitna odsiecz Lwowa
ORP „Czajka” pomaga Łotyszom
Ostatnie dni na oświadczenia żołnierzy
Wojownicy z 16 Dywizji Zmechanizowanej najlepsi w oktagonie
Jelcze dla Wisły
Follow Me
Modernizacja floty powietrznej
Medale dla uczestników walk w Karbali
Kampania wyborcza poza armią

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO