moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kawalerzyści na górskich trasach

Z zastosowaniem noktowizorów pokonują górskie serpentyny w całkowitych ciemnościach. Kierowcy z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej uczą się, jak wjeżdżać ciężkimi, wojskowymi ciężarówkami na strome zbocza gór – szkolą się w Kotlinie Kłodzkiej przed wyjazdem na kolejną zmianę misji w Kosowie. Wylecą tam na przełomie 2018 i 2019 roku.

W Ośrodku Szkolenia Piechoty Górskiej „Jodła” w Dusznikach-Zdroju trwa szkolenie około 50 kierowców – żołnierzy 25 Brygady Kawalerii Powietrznej. – Wkrótce wyjadą na kolejną zmianę misji w Kosowie. Obecnie przygotowują się do jazdy w trudnych warunkach górskich – mówi kpt. Michał Kolad, rzecznik prasowy Brygady. Wśród szkolących się są osoby z dużym doświadczeniem, zdobytym również podczas misji w Afganistanie i Iraku, a także z niewielkim stażem służby jako wojskowi kierowcy. – Szkolenie to ma wyrównać poziom ich umiejętności – podkreśla rzecznik. Kierowcy podczas misji w Kosowie będą prowadzić pojazdy uczestniczące w patrolach i konwojach oraz transportujące żołnierzy i sprzęt.

Żołnierzy szkolą instruktorzy z Centrum Szkolenia Logistyki w Grudziądzu. – Najpierw obserwujemy każdego z kursantów i sprawdzamy, co potrafi. Następnie do każdego dostosowujemy indywidualnie szkolenie – mówi st. chor. sztab. Tomasz Majrowski, jeden z instruktorów. Każdy z żołnierzy przechodzi dwa etapy kursu: jazdę w czasie dnia oraz w nocy w goglach noktowizyjnych.

W czasie dnia na wąskie i strome drogi oraz górskie serpentyny wyjeżdżają pojazdy wojskowe typu Star 266, Land Rovery, Honkery i autobusy. Kierowcy ćwiczą kilka godzin dziennie, na przykład podjazd na strome wzniesienie. – Górskie drogi nie tylko dla początkujących kierowców są wyzwaniem, zwłaszcza gdy jedzie się dużym, wojskowym samochodem z przyczepą – mówi kpr. Dariusz Pisarkiewicz z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej, uczestnik misji w Iraku i Afganistanie. Wyjaśnia, że instruktorzy wskazują, w jaki sposób prowadzić pojazd, by zwiększyć moc silnika, oraz co zrobić, by jazda była bezpieczna. – Trasy, na których szkolimy kierowców, to drogi publiczne. Zależy nam na tym, by zaszczepić w nich dbałość o bezpieczeństwo swoje i innych uczestników ruchu – informuje st. chor. sztab. Tomasz Majrowski, specjalista ds. szkolenia zgrupowania. Instruktorzy uczą też żołnierzy poruszania się w kolumnach i patrolach, czyli jakie odległości zachować między pojazdami, z jaką prędkością jechać oraz jak prowadzić pojazdy, by jadący w nich żołnierze byli bezpieczni. – Bezpieczeństwo jest bardzo ważne, dlatego dużo o tym mówimy podczas szkolenia – mówi chor. Majrowski i dodaje, że młodzi kierowcy mają skłonność do szybkiej jazdy. – Wraz z doświadczeniem kierowca zaczyna zdawać sobie sprawę, że to, jak prowadzi pojazd, wpływa na bezpieczeństwo wielu osób – wyjaśnia Tomasz Majrowski.



Druga część kursu to jazda w nocy. – Nie ma świateł ulicznych latarni, nie ma świateł pojazdu, są tylko światło gwiazd i księżyca oraz noktowizory – tłumaczy kpr. Dariusz Pisarkiewicz. Kpt. Kolad dodaje, że w takich warunkach żołnierze będą prowadzić pojazdy w Kosowie podczas nocnych patroli. – Może się zdarzyć, że będą musieli być niewidoczni, więc muszą wyłączyć światła samochodu. Wtedy trzeba polegać wyłącznie na noktowizji – mówi rzecznik. Ten element szkolenia żołnierze ćwiczą na górskich krętych drogach. Przy tym, jak zaznacza instruktor, w nocy odcinki drogi, na której się szkolą, są wyłączane z ruchu publicznego. – To nie jest łatwa umiejętność. Wzrok musi się przyzwyczaić do noktowizji. Pojawia się stres, nerwowe ruchy. Z czasem jest oczywiście lepiej, ale ta część szkolenia powinna odbywać się w miejscu, gdzie nie ma cywilnych pojazdów – wyjaśnia instruktor. To, że jazda w nocy jest zdecydowanie trudniejsza, przyznają nawet doświadczeni kierowcy. – Widzisz tylko czarny pas drogi i delikatnie jaśniejsze pobocze. Trzeba się oczywiście trzymać tej czarnej drogi, ale też obserwować pobocze. Uważać na przykład na dzikie zwierzęta, które w każdej chwili mogą wybiec z lasu – mówi st. szer. Maciej Oskres, żołnierz 25 Brygady Kawalerii Powietrznej, jeden ze szkolonych kierowców.

REKLAMA

Dwutygodniowy kurs nie kończy się egzaminem, instruktorzy jedynie opiniują kierowców. – Po zakończonym szkoleniu żołnierze otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu doskonalącego w warunkach górzystych, wydane przez Centrum Szkolenia Logistyki w Grudziądzu – dodaje st. chor. sztab. Tomasz Majrowski.

Kierowcy z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej wylecą do Kosowa na XXXIX zmianę PKW na przełomie 2018 i 2019 roku.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


16–31 października 1918 roku – Polacy tworzą regularną armię
Więcej pieniędzy dla armii!
Inspektorat wrócił nad Bałtyk
Współpraca terytorialsów z pogranicznikami
Saperzy na start, czyli łotewskie ćwiczenia „Detonator”
Zmiany w ustawie o weteranach
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Kpr. Jakub Tynka
Zmiany w powołaniach do służby wojskowej
Minister obrony z wizytą w Łuczniku
Weterani rozpoczęli swoje igrzyska
Jastrzębie w Albacete
Ratownicy – zawsze na służbie
Poznaj stuletnie dzieje Sztabu Generalnego
Rząd za kluczowymi zmianami
Komitet Wojskowy NATO w Warszawie
Minister zaprasza w szeregi armii
Kargil – pierwsza wojna nuklearnych mocarstw
Amerykanie będą mieli wojska kosmiczne
Chętni na dostawę Mustanga
Prezydent Duda w Białym Domu
Drugie życie BWR-ów
„Wostok”, czyli pokaz sztuczek wojennych
St. chor. sztab. Marek Stosio
Plut. Krzysztof Polusik
Wyślij paczkę do PKW
Odkryto kolejne miejsce pochówku na Rakowieckiej
Amerykańskie dowództwo przyszłości
Krwiodawcy nie tylko w mundurach
Na macie z mistrzem
Afgańska zmiana gotowa do misji
Polska Casa nad Irakiem
„Patrol ‘18”: atak na lotnisku
„Patrol” walczy ze skażeniami
Prezydent w ONZ: wszyscy musimy przestrzegać prawa międzynarodowego
„Bolko” na wodzie
MON sfinansuje budowę szpitala w Legionowie
Reach for More
The United States of America Have It Their Way
Po Bieszczadach dla Berdychowskiego
Nothing Can Stop Our Tanks
Kleszcze zamiast BRDM-ów
USA w hołdzie gen. Pułaskiemu
Zmiany w dodatkach służbowych
Optoelektronika dla Leopardów
Razem dla bezpieczeństwa
Nowoczesny schron nie tylko dla saperów
Nowy inspektor sił powietrznych
Żołnierze na podium Pucharu Świata w kolarstwie torowym
Kawalerzyści na górskich trasach
Our efforts passed muster
Kpr. Mariusz Mańczak
Stalowa nowoczesność
Broń nie tylko dla mundurowych
„Lalek”, czyli pół życia w konspiracji

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO