moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Sokoły pola walki

W październiku Inspektorat Uzbrojenia MON rozpocznie rozmowy z firmami, które chcą wziąć udział w modernizacji śmigłowców W-3 Sokół. Wojska lądowe planują przebudować wszystkie wiropłaty do wersji W-3WA Wsparcia Pola Walki, czyli standardu nieco wyższego niż śmigłowce Głuszec.

Dialog techniczny z przedstawicielami przemysłu zbrojeniowego będzie dotyczył pięciu najważniejszych kwestii związanych z modernizacją W-3. Chodzi o wymagania taktyczno-techniczne, koszty zakupu i eksploatacji, wycofania ze służby, a także harmonogram realizacji zlecenia, zasady systemu zabezpieczenia logistycznego i szkolenia.

Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił, że rozmowy w sprawie unowocześnienia Sokołów do standardu WPW – Wsparcie Pola Walki, potrwają do lutego 2019 roku (firmy miały czas do 21 września, by zgłosić się do dialogu).

Szczegółowe warunki taktyczno-techniczne, jakie trzeba będzie spełnić, by sprostać oczekiwaniom armii, nie zostały jeszcze ogłoszone. Nieoficjalnie wiadomo jednak, że MON chce zmodernizować Sokoły do nieco wyższego standardu niż unowocześnione parę lat temu maszyny W-3PL Głuszec. W śmigłowcach wsparcia i ratownictwa bojowego zainstalowano wówczas m.in. nową awionikę, zdalnie sterowany system uzbrojenia oraz głowicę optoelektroniczną.

Maszyny wsparcia pola walki miałyby dysponować lepszymi systemami uzbrojenia, przede wszystkim przeciwpancernymi pociskami kierowanymi typu powietrze–ziemia.

Warunkiem udziału w dialogu (i realizacji ewentualnego zlecenia na modernizację) jest posiadanie „praw własności intelektualnej do dokumentacji technicznej śmigłowca W-3 Sokół, w szczególności autorskich praw majątkowych lub licencji, zawierające dokładne wskazanie poszczególnych praw”, czytamy w zaproszeniu do dialogu technicznego. Prawa do licencji ma PZL Świdnik (będący częścią koncernu Leonardo Helicopters), producent Sokołów.

– Jesteśmy do modernizacji śmigłowca Sokół przygotowani merytorycznie – zapewnia Krzysztof Krystowski, wiceprezes Leonardo Helicopters. Podkreśla, że nowa maszyna może otrzymać nie tylko cyfrową awionikę, czyli Glass Cockpit, ale także nowe łopaty, które znacząco zwiększą jej możliwości transportowe oraz pociski przeciwpancerne. – Możemy zintegrować Sokoły z rakietami Spike, możliwe jest także zastosowanie innych pocisków, jeśli tak zdecyduje polska armia – przekonywał wiceprezes podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Wojska lądowe dysponują ponad 30 śmigłowcami W-3 Sokół oraz siedmioma zmodernizowanymi maszynami W-3PL Głuszec. Poza nimi mają jeszcze Mi-2 (prawie 50 sztuk), siedemnaście wielozadaniowych Mi-8 i trzynaście śmigłowców Mi-17 oraz prawie 30 uderzeniowych Mi-24. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. sztab. mar. Arkadiusz Dwulatek/CC DORSZ

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1537592460
w sumie nie trzeba daleko szukać , zważywszy na dotacje jakie wcześniej dostaliśmy z europy ( miliardy euro) warto rozważyć zakup tych pocisków. Operational range Brimstone II: 60+ km (37+ mi) from fixed wing, 40+ km (25+ mi) from rotor wing[3][N 1] źródło : Wikipedia en
DB-3F-9C-53
~ja
1537539000
Jaka miła wiadomość! Oby tylko modernizacja była kompleksowa: nowe mocniejsze silniki, nowa przekładnia, nowe łopaty, nowe pociski (70mm zamiast 57 i 80), opancerzenie itd
9A-6D-08-0C
~Scooby
1537506480
śmigłowce doskonale naddają się do niszczenia OPL. Niskie podejście , czy nawet zawis dają znaczne możliwości, które to USA wykorzystało w Iraku. Czy potrzebny jest im pancerz na współczesnym polu walki? Lepiej , żeby był . Czołgi niszczyć śmigłowcami trochę drogo. Lepiej ludzi podwieźć ( np. ze spike) nie narażając maszyny. Oprócz roli transportowej ( cargo) = dowolne śmigłowce , potrzebujemy maszyn stosunkowo szybkich, do uderzeń punktowych w pierwszej fazie konfliktu , stacjonujących blisko strefy działania , Tutaj skłaniam się do uzbrojenia je w pociski klasy Spike NLOS . przy 30 śmigłowcach można by w pierwszej fazie zniszczyć część infrastruktury krytycznej będącej ok 50 km od naszej granicy - myślę tutaj o stacjach radiolokacyjnych, walki elektronicznej, wyrzutniach Iskander, Toczka, systemów Pancyr-S1 i S-400 dla których to śmigłowiec lecący bardzo nisko nad ziemią jest trudno wykrywalny - zależnie od ukształtowania terenu a zasięg 25 -cio kilometrowy pocisków daje taką możliwość. Reasumując z takim pancerzem i silnikiem tylko cargo lub kierowane pociski o zasięgu z poza echa radarowego odnoszącego się do działań nad lądem dla śmigłowca.
DB-3F-9C-53

Krok ku niezależności
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
W poszukiwaniu majora Serafina
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Czołgiści w ogniu
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Debiut polskich Patriotów
Zwycięska batalia o stolicę
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Dwie agresje, dwie okupacje
Brytyjczycy żegnają Malbork
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
„Road Runner” w Libanie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Orlik na Alfę
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Trenują przed „Zapadem ‘25”
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Pożegnanie z Columbią
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Hekatomba na Woli
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Żandarmeria skontroluje także cywilów
NATO – jesteśmy z Polską
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Z najlepszymi na planszy
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Kurs dla najlepszych w SERE
Wielkie zbrojenia za Odrą
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Największy transport Abramsów w tym roku
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Black Hawki nad Warszawą
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Święto Wojsk Lądowych
Defendery skompletowane
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Husarz z polskim instruktorem
Cios w plecy
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rekompensaty na nowych zasadach
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Triumf żołnierzy-lekkoatletów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO