moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Mastery wylądowały w Krzesinach

Przećwiczą walki powietrzne w różnych konfiguracjach, przechwycenia oraz atakowanie celów naziemnych. To część zadań, które czekają pilotów M-346 oraz F-16. – Będziemy latać razem, by wypracować jak najlepsze metody szkolenia podchorążych, którzy docelowo mają usiąść za sterami Jastrzębi – mówi płk pil. Konrad Madej z 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego.

 

Siedem samolotów M-346, piloci, technicy i specjaliści obsługi naziemnej, którzy na co dzień stacjonują w Dęblinie, na początku września zameldowali się w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach. Pod Poznaniem będą stacjonować do końca października. – Przebazowaliśmy ludzi i samoloty z dwóch powodów. Po pierwsze,w Dęblinie mamy teraz remont drogi startowej, przez co nie możemy wykonywać lotów. Po drugie,od dawna planowaliśmy wspólne szkolenie M-346 i F-16 – mówi płk pil. Konrad Madej, szef szkolenia 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Wspólne treningi pilotów samolotów szkolnych i bojowych są niezbędne, by właściwie przygotować plan szkolenia podchorążych. Chodzi tu o wojskowych studentów Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych, którzy docelowo mają służyć w eskadrach bojowych wyposażonych w F-16 dodał.

Przylecieliśmy do Krzesin, by ujednolicić procedury dotyczące szkolenia podstawowego i taktycznego. Chodzi tu na przykład o walki powietrzne czy misje typu Air Policing – podkreśla płk Madej. – Po dwóch miesiącach wspólnego treningu będziemy mieli wiedzę, która pozwoli przygotować podchorążych do lotów na F-16. Będziemy wiedzieli także, jak wykorzystać M-346, by szkolenie na Jastrzębiach było znacznie krótsze niż dotychczas – podkreślił.

Jak zatem będzie wyglądała współpraca M-346 i F-16? Przez pierwsze dwa tygodnie piloci z Dęblina przechodzą szkolenie zapoznawcze. – Muszą zaznajomić się z procedurami obowiązującymi na naszym lotnisku, poćwiczyć loty w dzień i w nocy w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez cywilnych kontrolerów zbliżania z portu Poznań-Ławica. Ale już za kilka dni rozpoczniemy wspólne działanie – mówi „Rattler”, szef sekcji szkolenia lotniczego 31 BLT. Oficer podkreśla, że zgodnie z planem loty będą się odbywać także w załogach mieszanych. Chodzi o to, by pilot F-16 usiadł w drugiej kabinie M-346 i odwrotnie – pilot samolotu szkolnego poleciał w „efie”. – Tylko w ten sposób dobrze poznamy możliwości obu platform, co tylko poprawi współpracę pomiędzy jednostką szkolną a bojową – przyznaje „Rattler”. – Bielik ma zaawansowany system generowania symulowanych celów, który powinien współpracować z systemem symulacji walki powietrznej zamontowanym w F-16. Musimy sprawdzić, czy rzeczywiście to działa – dodaje.

Piloci F-16 i M-346 będą ćwiczyć m.in. walkę powietrzną w konfiguracji jeden na jeden, dwa na jeden oraz przechwycenia powietrzne. Pod koniec października przećwiczą także atakowanie celów naziemnych formacją samolotów. – To pierwsze takie przedsięwzięcie szkoleniowe, ale na pewno nie ostatnie. Mam nadzieję, że na wspólnych treningach piloci F-16 i M-346 będą się spotykać przynajmniej raz na dwa lata – zaznacza płk Madej.

W Dęblinie stacjonuje osiem samolotów M-346 kupionych od włoskiego koncernu Leonardo (do 2020 roku do Dęblina trafią kolejne cztery maszyny tego typu). Samoloty są jednym z elementów zakupionego przez polskie siły zbrojne zintegrowanego systemu szkolenia zaawansowanego (Integrated Training System – ITS). W jego skład wchodzą także symulatory, komputerowy system wspomagania szkolenia oraz wyposażenie naziemnej obsługi samolotów, w tym części zamienne, materiały eksploatacyjne, wsparcie techniczne.

Piloci wyszkoleni na M-346 będą mogli bez problemów przesiąść się do wielozadaniowego myśliwca F-16. Obie maszyny mają bowiem zbliżoną awionikę i zamontowany spadochron hamujący. Piloci na M-346 będą mogli ćwiczyć elementy, które dotąd możliwe były tylko w „efach”. Mowa na przykład o szkoleniu w warunkach długotrwałych i dużych przeciążeń, przyspieszeń i szybko zmieniającej się sytuacji taktycznej oraz wykorzystaniu radaru i zasobnika celowniczego w połączeniu z nowoczesną amunicją precyzyjną powietrze-powietrze i powietrze-ziemia.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: st. chor. sztab. mar. Arkadiusz Dwulatek

dodaj komentarz

komentarze


Polscy biatloniści wygrali wojskowe zawody
Odliczanie do majowej defilady
Wsparcie Państwa Podziemnego dla zrywu w getcie
Żołnierskie podium mistrzostw Polski w maratonie
Prezydent Duda z wizytą na Bałkanach
Irackie zapiski gen. Bieńka
Żandarmeria współpracuje z Muzeum Katyńskim
Zajrzyj do poniemieckich bunkrów
Błękitna Armia przybywa do Polski
Wodowanie „Artemisa”
Natowscy żołnierze w Dolinie Rospudy
Silni w sojuszach – 3 maja defilada w Warszawie
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
Do Dęblina przylecą nowe Bieliki
Leopards in a Trap
Karbala – ikona polskich misji zagranicznych
Ducha nie wolno tracić
Panie bez taryfy ulgowej
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Bieliki wystartowały. Za sterami podchorążowie
Wilno w polskich rękach
Więcej wojska w Łomży
Kampania wyborcza poza armią
Świadczyli o zbrodni Sowietów
Bliski Wschód. Region bez klucza
„Bukowo” u brzegów Łotwy
Ostatnie dni na oświadczenia żołnierzy
Komandosi uczcili we Włoszech swoich poprzedników
„Marsz ’19”. Systemy rakietowe wyjechały na ulice
Katyńskie pamiątki
Jakie egzaminy dla kandydatów na podchorążych
Zwiadowcy wkroczyli do miast
Życie zaklęte w gablotach
Selekcja do Agatu. Zobacz sam!
„Strzelnica w powiecie” – MON czeka na wnioski o dotacje
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
Umowa offsetowa na śmigłowce ZOP/CSAR
Załoga „Kaszuba” zdała test z obsługi nowej armaty
Defilada 3 maja. Kogo zobaczymy na Wisłostradzie?
Cel – bezpieczna Europa
Sportowcy podsumowali 2018 rok i czekają na igrzyska w Chinach
Żołnierze z medalami w biegach przełajowych
Remont „Piasta” na finiszu
Święto stołecznego garnizonu
NATO i kosowska łamigłówka
Kolejka dostawców niszczycieli
Wojna w świętym mieście, epilog
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
Minister Błaszczak w Drawsku Pomorskim
Żołnierzem możesz się stać, nie musisz się nim urodzić!
Szef NATO w Warszawie
Życzenia od zwierzchnika sił zbrojnych i szefa MON
Premier złożył żołnierzom życzenia świąteczne
„Sophia” z nową zmianą
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Tarcza przeciwko agresji
Life Enchanted in Museum Display Case
Alarm dla Jastrzębi
Leopardy w pułapce
Tryumf w cieniu Jałty
Sukcesy biegających żołnierzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO