moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pretorianin

Waży 13 ton i można nim przewozić ponad 30 pasażerów w trudnych warunkach terenowych. Pojazd opracowany przez polskich inżynierów z firmy Szczęśniak Pojazdy Specjalne oraz Czechów ze spółki Torsus to pierwszy na świecie opancerzony, dwuosiowy autobus terenowy o napędzie na wszystkie koła. Pretorianin był jedną z nowości na targach zbrojeniowych w Kielcach.

Jednym z najtrudniejszych wyzwań, z jakimi musi mierzyć się każda służba mundurowa na świecie, nie tylko wojsko, ale również straż graniczna czy policja, jest sprawny transport funkcjonariuszy (żołnierzy) w trudnych warunkach terenowych. Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest odpowiednio do tego przystosowana ciężarówka, na której naczepę można nie tylko wrzucić ładunek – w tym uzbrojenie oraz bagaże – lecz także załadować kilkunastu żołnierzy lub funkcjonariuszy. Taki środek transportu ma jednak jedną zasadniczą wadę. – Każdy kto spędził na takiej ciężarówce choć pół godziny w czasie jazdy po bezdrożach, wie doskonale, jakie jest to niewygodne i męczące. A co dopiero, gdy trzeba jechać kilka godzin. Wtedy po zejściu na ziemię marzymy, aby położyć się i odpocząć, a nie brać się za czekające nas zadanie – przyznaje Grzegorz Szczęśniak, prezes firmy Szczęśniak Pojazdy Specjalne.

Polska firma podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach zaprezentowała wóz rozwiązujący ten problem. To Pretorianin, czyli pierwszy na świecie opancerzony, terenowy autobus klasy 4x4. Opracowany został wspólnie przez Polaków oraz czeskich inżynierów z firmy Torsus. – Tego typu konstrukcji, a mamy chyba dobrą wiedzę o ofercie koncernów samochodowych z całego globu, nie ma obecnie żadna firma na świecie– zapewnia Szczęśniak.

Pojazd w wersji podstawowej waży 13,5 t, ma ponad 8 m długości, 3,7 m wysokości i może zabrać na pokład 31 pasażerów (plus kierowca). Za bazę Pretorianina posłużyło podwozie MAN-a (model TGM 13.240 4x4). Niemiecki jest również silnik. To sześciorzędowy, wysokoprężny motor MAN-a, model D0836LFL40, o pojemności 6,9 l i mocy 240 KM (176 kW), który generuje 925 Nm. Osiągający prędkość prawie 120 km/h autobus może bez przygotowania pokonywać przeszkody wodne o głębokości 70 cm, a prześwit w wozie – pod przednią osią – wynosi 389 mm.

Największą zaletą Pretorianina jest to, że na życzenie klienta można go opancerzyć do poziomu Stanag-1, czyli zapewniającego ochronę przed ostrzałem z karabinów kalibru 5,56 mm i 7,62 mm, a także wybuchami min czy granatów. W ten sposób staje się on pojazdem, którym można poruszać się w strefie działań wojennych.

Twórcy pojazdu deklarują, że Pretorianin jest przeznaczony nie tylko dla wojska czy formacji mundurowych. Mogą się nim zainteresować na przykład firmy wydobywcze, które muszą dowozić górników do kopalni położonych w niedostępnym terenie nawet kilkadziesiąt kilometrów.

Jak się dowiedział portal polska-zbrojna.pl, Pretorianinem jest zainteresowana armia ukraińska, która mogłaby używać tego typu wozów do przewozu żołnierzy w strefie działań zbrojnych na wschodzie kraju.

 

 

Z okazji tegorocznej edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego wydaliśmy specjalny 140-stronicowy numer „Polski Zbrojnej” zawierający artykuły o żywotnych problemach naszych sił zbrojnych. Piszemy m.in. o tym, jak bardzo potrzebne są naszym siłom zbrojnym nowe śmigłowce i gruntownie analizujemy koncepcję modernizacji czołgu Twardy.

 

 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Nowe horyzonty medyków
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Koniec dzieciństwa
Para ratowników i pies w kopalni złota
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Polski „Wiking” dla Danii
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Sk@rp do ochrony wybrzeża
Przedwczesny triumf
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Logistycy świętują
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
W poszukiwaniu majora Serafina
W crossie w Lublińcu powtórka sprzed roku
Historia jest po to, by z niej czerpać
Wyzwaniem – czas
Cios w plecy
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Speczespół wybierze „Orkę”
Kircholm 1605
Brytyjczycy na wschodniej straży
Europa ma być zdolna do obrony
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
„Road Runner” w Libanie
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Pływali jak morscy komandosi
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Rekompensaty na nowych zasadach
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Koniec pewnej epoki
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Komandosi szkolą cywilnych medyków
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Owad z drukarki
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Jednym głosem w sprawie obronności
15 lat pomocy i pamięci
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Apache i Chinook a sprawa polska
Baltexpo ‘25 wystartowały
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Maratońskie święto w Warszawie
Abolicja dla ochotników
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
Drony w natarciu
Medycyna na trudne czasy
W obronie gazoportu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO