moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Pretorianin

Waży 13 ton i można nim przewozić ponad 30 pasażerów w trudnych warunkach terenowych. Pojazd opracowany przez polskich inżynierów z firmy Szczęśniak Pojazdy Specjalne oraz Czechów ze spółki Torsus to pierwszy na świecie opancerzony, dwuosiowy autobus terenowy o napędzie na wszystkie koła. Pretorianin był jedną z nowości na targach zbrojeniowych w Kielcach.

Jednym z najtrudniejszych wyzwań, z jakimi musi mierzyć się każda służba mundurowa na świecie, nie tylko wojsko, ale również straż graniczna czy policja, jest sprawny transport funkcjonariuszy (żołnierzy) w trudnych warunkach terenowych. Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest odpowiednio do tego przystosowana ciężarówka, na której naczepę można nie tylko wrzucić ładunek – w tym uzbrojenie oraz bagaże – lecz także załadować kilkunastu żołnierzy lub funkcjonariuszy. Taki środek transportu ma jednak jedną zasadniczą wadę. – Każdy kto spędził na takiej ciężarówce choć pół godziny w czasie jazdy po bezdrożach, wie doskonale, jakie jest to niewygodne i męczące. A co dopiero, gdy trzeba jechać kilka godzin. Wtedy po zejściu na ziemię marzymy, aby położyć się i odpocząć, a nie brać się za czekające nas zadanie – przyznaje Grzegorz Szczęśniak, prezes firmy Szczęśniak Pojazdy Specjalne.

Polska firma podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach zaprezentowała wóz rozwiązujący ten problem. To Pretorianin, czyli pierwszy na świecie opancerzony, terenowy autobus klasy 4x4. Opracowany został wspólnie przez Polaków oraz czeskich inżynierów z firmy Torsus. – Tego typu konstrukcji, a mamy chyba dobrą wiedzę o ofercie koncernów samochodowych z całego globu, nie ma obecnie żadna firma na świecie– zapewnia Szczęśniak.

REKLAMA

Pojazd w wersji podstawowej waży 13,5 t, ma ponad 8 m długości, 3,7 m wysokości i może zabrać na pokład 31 pasażerów (plus kierowca). Za bazę Pretorianina posłużyło podwozie MAN-a (model TGM 13.240 4x4). Niemiecki jest również silnik. To sześciorzędowy, wysokoprężny motor MAN-a, model D0836LFL40, o pojemności 6,9 l i mocy 240 KM (176 kW), który generuje 925 Nm. Osiągający prędkość prawie 120 km/h autobus może bez przygotowania pokonywać przeszkody wodne o głębokości 70 cm, a prześwit w wozie – pod przednią osią – wynosi 389 mm.

Największą zaletą Pretorianina jest to, że na życzenie klienta można go opancerzyć do poziomu Stanag-1, czyli zapewniającego ochronę przed ostrzałem z karabinów kalibru 5,56 mm i 7,62 mm, a także wybuchami min czy granatów. W ten sposób staje się on pojazdem, którym można poruszać się w strefie działań wojennych.

Twórcy pojazdu deklarują, że Pretorianin jest przeznaczony nie tylko dla wojska czy formacji mundurowych. Mogą się nim zainteresować na przykład firmy wydobywcze, które muszą dowozić górników do kopalni położonych w niedostępnym terenie nawet kilkadziesiąt kilometrów.

Jak się dowiedział portal polska-zbrojna.pl, Pretorianinem jest zainteresowana armia ukraińska, która mogłaby używać tego typu wozów do przewozu żołnierzy w strefie działań zbrojnych na wschodzie kraju.

 

 

Z okazji tegorocznej edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego wydaliśmy specjalny 140-stronicowy numer „Polski Zbrojnej” zawierający artykuły o żywotnych problemach naszych sił zbrojnych. Piszemy m.in. o tym, jak bardzo potrzebne są naszym siłom zbrojnym nowe śmigłowce i gruntownie analizujemy koncepcję modernizacji czołgu Twardy.

 

 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Na misjach święta inne niż zwykle
 
Zostań w domu i czytaj „Polskę Zbrojną”
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
„Nagroda specjalna” dla płk. Tomasza Bartkowiaka
Święto żołnierzy służących na misjach
W tym roku weterani stawiają na rehabilitację
Pancerniacy szykują się do misji w Afganistanie
F-16 kończą misję w Estonii
Akcja krwiodawstwa proobronnych
Online z mistrzami sportu
Sukcesy sportowców w mundurach
Na zakupy do sklepu AMW
Gotowi na „Defendera”
Rosyjskie zagrożenie w kosmosie
Czas na praktyczne szkolenie studentów Legii
„Spartan” znów na Mazurach
Podchorążowie za sterami Bielików
Agent w generalskich szlifach
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
Polskie porty bardziej otwarte
Wojsko wspiera pensjonariuszy placówek opiekuńczych
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Army of Medics
Dunkierka, czyli 80 lat od operacji „Dynamo”
Nowy wiceminister w MON
Kierunek: Drawsko Pomorskie
„Ratownik” od nowa
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
NATO walczy z koronawirusem
Rubiny w walce z epidemią
Granatniki dla GROM-u poszukiwane
Ćwiczenia z torpedą
Ostatnie prace przed „Defenderem”
Wirtualne strzelanie w Błękitnej Brygadzie
Pierwsze Leopardy 2PL odebrane
Białe noce podhalańczyków
Nowa strategia z podpisem prezydenta
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Gen. Andrzejczak na wschodniej granicy
Pracowity tydzień flotylli
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Amerykanie odmładzają F-16
„Harpun” do walki
Prawdziwi wojownicy
Kontrakty na Raki i nowe mundury
Wojsko przeciw wirusowi
MON nie wycofuje się z MSPO
Widzieć i nie być widzianym
Specjalsi świętują
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
NATO pozostaje w Iraku, Polska także
Terytorialsi nie stracą dodatku
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
Patrioty z polskimi przyczepami
Partyzanci rozgromili ubeków
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Co z tegorocznym MSPO?
Witold Pilecki: twórca konspiracji w obozie Auschwitz
Hełm pomoże oddychać chorym na COVID-19
Obradowała Rada Gabinetowa
Wirtualny bieg na Monte Cassino na ostatniej prostej
Koniec kijowskiego snu
Przeciwlotnicza Sona

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO