moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Darłowska Anakonda uratowała trzyosobową rodzinę żeglarzy z Niemiec

W trakcie nocnej akcji na Bałtyku załoga śmigłowca ratownictwa morskiego W-3WARM Anakonda z Grupy Lotniczej w Darłowie uratowała trzyosobową rodzinę z Niemiec, która dryfowała niesterowanym jachtem.

Wczoraj, o godzinie 22.43 załoga dyżurna darłowskiej grupy lotniczej 44 Bazy Lotnictwa Morskiego otrzymała zadanie startu do rejonu ok. 30 mil morskich na północ od Kołobrzegu. Na określonej pozycji znajdował się jacht LINA, z trzyosobową rodziną narodowości niemieckiej, który stracił sterowność i nabierał wody.

Śmigłowiec W-3WARM Anakonda, dowodzony przez kpt. Tomasza Gierczyńskiego wystartował z lotniska w Darłowie o godzinie 22.59 i po dwudziestu sześciu minutach lotu znalazł się w wyznaczonym rejonie działań. Natychmiast nawiązano łączność ze znajdującym się w rejonie frachtowcem ADRIATA, płynącym pod banderą portugalską, który asystował uszkodzonemu jachtowi.

Duże falowanie powierzchni morza, olinowanie jachtu i jego wysokie maszty oraz pogłębiający się przechył spowodowały, że podjęto decyzję o ewakuacji załogi jachtu, w asyście ratownika z załogi Anakondy, st. chor. szt. Tomasza Witkowskiego, z jachtu na frachtowiec, do burty którego zacumowano jacht. Dopiero z pokładu frachtowca żeglarze, kolejno, podjęci zostali na pokład śmigłowca.

Dziesięć minut po północy załoga Anakondy, wraz z uratowaną żeglarską rodziną rozpoczęła powrót na macierzyste lotnisko w Darłowie, gdzie lądowała o godzinie 0.43. Uratowanym żeglarzom zapewniono nocleg i posiłek. Uszkodzony, dryfujący jacht został odholowany przez służby duńskie na Bornhom.

***

Była to jedenasta akcja poszukiwawczo – ratownicza przeprowadzoną przez załogę samolotu lub śmigłowca BLMW w 2018 roku. Od momentu powstania Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej, lotnicy morscy przeprowadzili 628 takich akcji, udzielając pomocy 334 osobom. Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest obecnie jedyną w Polsce formacją lotniczą utrzymującą ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi w ramach polskiej strefy odpowiedzialności "Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim". Strefa ta obejmuje obszar ponad 30 000 km2; powierzchni morza. W ramach Krajowego Systemu Ratownictwa Morskiego i Lotniczego w strefie odpowiedzialności BLMW znajduje się także 100 km pas lądu przyległy do wybrzeża morskiego. Całodobowy dyżur pełniony jest przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach oraz śmigłowców Mi-14PŁ/R lub W-3WARM w 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. System ratownictwa w polskiej strefie odpowiedzialności SAR na Bałtyku, wspiera także załoga samolotu patrolowego M28B 1R Bryza, pełniąca całodobowy dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

Tekst: kmdr ppor. Marcin Braszak

red. PZ

autor zdjęć: kmdr ppor. Marcin Braszak

dodaj komentarz

komentarze


Daglezje poszukiwane
 
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Pilecki ucieka z Auschwitz
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Święto stołecznego garnizonu
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wojna w świętym mieście, część druga
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wytropić zagrożenie
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Pytania o europejską tarczę
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
NATO on Northern Track
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Rekordziści z WAT
Wojna w świętym mieście, epilog
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Szybki marsz, trudny odwrót
NATO na północnym szlaku
Posłowie dyskutowali o WOT
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Gunner, nie runner
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Ameryka daje wsparcie
Tragiczne zdarzenie na służbie
Pierwsi na oceanie
25 lat w NATO – serwis specjalny
Pod skrzydłami Kormoranów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Zmiany w dodatkach stażowych
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Kadisz za bohaterów
W Italii, za wolność waszą i naszą
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Metoda małych kroków
W obronie wschodniej flanki NATO
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO