moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Sophia”: druga zmiana po certyfikacji

Prawie stu żołnierzy II zmiany Polskiego Kontyngentu Wojskowego „Sophia” pomyślnie przeszło certyfikację zorganizowaną przez Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych. Oznacza to, że są gotowi na misję, której celem jest ograniczenie nielegalnej migracji do Europy. Na Sycylię wyjadą w połowie sierpnia.

Samolot Bryza wystartował z lotniska w Siemirowicach i skierował się nad Zatokę Gdańską. Jego załoga wiedziała, że nieco wcześniej port w Gdyni opuścił jeden z holowników należących do 3 Flotylli Okrętów. Lotnicy musieli go namierzyć, przeprowadzić rozpoznanie, obfotografować. Na tym jednak nie koniec. – W tym samym czasie na morzu znajdował się również jeden z jachtów marynarki wojennej. I to już dla załogi było zaskoczeniem – przyznaje pilot kmdr por. Mariusz Konopka, dowódca II zmiany PKW EU „Sophia”. Organizatorom certyfikacji zależało, by lotnicy znaleźli się w sytuacji zbliżonej do tych, z którymi mogą mieć do czynienia nad Morzem Śródziemnym. A jacht do pewnego stopnia przypomina jednostki, na których z Afryki do Europy usiłują przedostawać się nielegalni imigranci. Załoga Bryzy powtórzyła procedurę zastosowaną w przypadku holownika. – Musiała też odnotować obecność innych jednostek przebywających na Zatoce Gdańskiej. Tego dnia na akwenie panował spory ruch. Wystarczy wspomnieć, że port w Gdyni opuszczała akurat chińska fregata FFG „Binzhou”, która wcześniej wzięła udział w paradzie morskiej z okazji 100-lecia naszej marynarki – wspomina kmdr por. Konopka. Zebrane podczas lotu informacje trafiły do zespołu rozpoznania, który poddał je szczegółowej analizie.

Ostatecznie certyfikacja zakończyła się pomyślnie. A to oznacza, że żołnierze są gotowi do wyjazdu na misję. – Tak naprawdę przygotowywaliśmy się do niej od chwili certyfikowania pierwszej zmiany – tłumaczy kmdr por. Sebastian Rak, pilot Bryzy. – Wymagało to od nas na przykład odbycia kursów SERE na poziomie C – dodaje. Podczas tych zajęć żołnierze uczą się, jak przetrwać po zestrzeleniu czy rozbiciu się nad terytorium wroga. – Zwykle jadący na misję przechodzą tego typu szkolenie na poziomie B. Jednak decydujący o tym specjaliści uznali, że lotnicy są bardziej narażeni na to, że nagle znajdą się w warunkach izolacji – zaznacza kmdr por. Rak. O szczegółach kursu mówić nie może. – Dla mnie było to jednak najtrudniejsze i najbardziej wyczerpujące szkolenie, z jakim miałem do czynienia. Zarówno pod względem psychicznym, jak i fizycznym – przyznaje.

REKLAMA

Kmdr por. Rak w lotnictwie morskim służy od 21 lat. Przyznaje jednak, że nad Morzem Śródziemnym zadań jeszcze nie wykonywał. – Pamiętać jednak trzeba, że nasz personel ma spore doświadczenie w przeprowadzaniu lotów rozpoznawczych, i to w różnych warunkach. No i że na Sycylię jedziemy jako druga zmiana. Koledzy, którzy służą tam od lutego, przetarli nam szlaki – podkreśla kmdr por. Rak. – Kiedy dotrzemy na miejsce, będziemy musieli odbyć kilka lotów treningowych, zapoznać się z danymi dotyczącymi głównego lotniska oraz zapasowych, rozkładem stref zakazanych, gdzie z różnych względów nie można prowadzić operacji lotniczych, i... możemy przystępować do działania – zapewnia. Nie oznacza to jednak, że specyfika zadań będzie dokładnie taka sama, jak podczas pierwszej zmiany. – Z pewnymi różnicami należy się liczyć. Nasza część misji przypada na inną porę roku. A to może się wiązać z tym, ilu nielegalnych migrantów pojawi się na morzu, czy też jakie będą pory ich aktywności – przypomina kmdr por. Konopka.

W skład II zmiany PKW EU „Sophia” wejdzie około stu żołnierzy. Jej główną siłę stanowią specjaliści z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Ale na południe wyruszy także komponent wojsk specjalnych oraz żołnierze z 10 Brygady Logistycznej, 9 Brygady Wsparcia Dowodzenia czy Centrum Operacji Morskich. PKW będzie miał do dyspozycji samolot rozpoznawczy Bryza. – Nasze główne siły powinny się zameldować w bazie Sigonella mniej więcej w połowie sierpnia. Obowiązki obejmiemy z początkiem września – zapowiada kmdr por. Konopka. Wówczas też do kraju ma powrócić pierwsza zmiana PKW EU „Sophia”.

Tymczasem misja nad Morzem Śródziemnym to nie tylko okazja do zdobycia nowych doświadczeń i wypełnienia sojuszniczych zobowiązań, lecz też do modernizacji sprzętu. – W trakcie działań pierwszej zmiany PKW dostrzeżono potrzebę doposażenia samolotu w dodatkowe systemy: łączności satelitarnej SATCOM, automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS oraz dodatkowe radiostacje dla nawigatorów – informuje kmdr ppor. Marcin Braszak, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. W taki sprzęt została doposażona Bryza o numerze 1017, zwana Białą Damą. Wkrótce podobne prace w PZL Mielec przejdzie maszyna o numerze 1008.

Misja „Sophia” została zainicjowana przez Unię Europejską w maju 2015 roku. Jej cel to walka z przemytem ludzi, towarów i surowców, a także wspieranie i szkolenie morskich sił bezpieczeństwa Libii – to właśnie z tego kraju wiodą najpopularniejsze szlaki przerzutu nielegalnych migrantów do Europy. Uczestnicy misji ściśle współpracują z Sojuszem Północnoatlantyckim, który w tym samym rejonie prowadzi operację NATO „Sea Guardian”.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: PKW Sophia

dodaj komentarz

komentarze


„Wostok”, czyli pokaz sztuczek wojennych
Przełajowcy z 12 Dywizji Zmechanizowanej najlepsi
Testament geopolityczny prezydenta
Mistrz sztangi
Generalskie gwiazdki na 11 listopada
Cel – Fort Trump
Bezpieczny powrót myśliwców
Sto lat niepodległości
Wojsko szuka pielęgniarek
Kolejne Jelcze dla armii
„Anakonda” w Orzyszu
Kto zbiera burzę
Our efforts passed muster
Nothing Can Stop Our Tanks
Polsko-amerykańskie negocjacje
The United States of America Have It Their Way
Wolna Polska na gruzach starego świata
Wyślij paczkę do PKW
Oddawali krew dla Niepodległej
„Ślązak” na morskiej próbie
W Sejmie o formowaniu nowej dywizji
Obronne wyzwania fotoniki
Kawalerzyści na górskich trasach
Wyjątkowe Święto Niepodległości
WIW częścią obchodów 100-lecia odzyskania niepodległości
Rząd za kluczowymi zmianami
Bądźmy razem dla niepodległej Polski
He Who Awaken Poles to Arms
Konwój dotarł do celu
Trzy medale dżudoczek na wojskowych mistrzostwach świata
Luzowanie na „Anakondzie”
Amerykanie będą mieli wojska kosmiczne
Europejski Fundusz Obronny, czyli pieniądze (nie) do wzięcia?
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Konwój idzie przez Bałtyk
Żołnierz zwyciężył w tegorocznym Biegu Niepodległości
Zmiany w powołaniach do służby wojskowej
Wybitni Polacy odznaczeni Orderem Orła Białego
Śmigłowce w chmurach
Radary dla programu „Wisła”
Morskie kły na „Anakondzie”
Polscy zwiadowcy na walijskich szczytach
„Niepodległą mamy we krwi”: czas na nagrody
Rakiety Homara
Prezydent złożył podpis pod reformą dowodzenia
Zmiany w ustawie o weteranach
Tak działa magia Invictusa
Film Frames from the War Front
Amerykańskie dowództwo przyszłości
Polki mistrzyniami świata w maratonie
Polska Casa nad Irakiem
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Invictus Games Sydney 2018 zakończone!
Gorzki finisz wielkiej wojny
We Build the World of Details

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO