moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowy polski samolot

Instytut Lotnictwa chce razem z Polską Grupą Zbrojeniową skonstruować samolot turbośmigłowy nowej generacji. Maszyna nosząca kryptonim ILX-34 ma być wykonana z kompozytów, ważyć nie więcej niż 5670 kg i zabierać na pokład maksymalnie 9 pasażerów. ILX-34 może trafić do wojska jako sanitarka lub patrolowiec. Pieniądze wyłoży Agencja Rozwoju Przemysłu.

– Wierzymy, że Instytut Lotnictwa i polski przemysł są w stanie opracować samolot turbośmigłowy nowej generacji, który nie będzie tylko prezentacją w power poincie czy projektem na deskach kreślarskich, ale produktem, na który jest zapotrzebowanie – podkreślała Jadwiga Emilewicz. Minister przedsiębiorczości i technologii wzięła dziś udział w uroczystości podpisania listu intencyjnego w sprawie budowy ILX-34, czyli polskiego samolotu turbośmigłowego nowej generacji. Odbyła się ona podczas 18. Polsko-Amerykańskiej Konferencji Nauki i Technologii. Podpisy pod listem złożyli Paweł Stężycki, dyrektor Instytutu Lotnictwa; Jakub Skiba, prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej oraz Andrzej Kensbok, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu.

Inicjatorem i pomysłodawcą projektu ILX-34 jest Instytut Lotnictwa z Warszawy. – Nasi inżynierowie będą odpowiedzialni za testy aerodynamiczne, opracowanie konstrukcji kompozytowej samolotu oraz implementację opracowanego w Europie, przy naszym udziale, nowoczesnego silnika turbinowego – wyjaśnia dr Paweł Stężycki. – Chcemy zbudować samolot, który będzie mógł latać szybciej, na wyższym pułapie i dalej niż inne samoloty w swojej klasie – dodał. ILX-34 ma być maszyną klasy CS-23, czyli ważyć nie więcej niż 5670 kg. Na pokład ma zabierać maksymalnie 9 osób – w wersji pasażerskiej. Poza tym może występować jako samolot szkolny, transportowy, medevac lub patrolowy.

REKLAMA

Za produkcję ILX-34 ma odpowiadać Polska Grupa Zbrojeniowa. – Zamierzamy w ten projekt zaangażować jak najwięcej firm z naszej grupy, ale pierwsze skrzypce będą oczywiście grały Wojskowe Zakłady Lotnicze, przede wszystkim WZL nr 2 z Bydgoszczy – wyjaśnia Jakub Skiba, prezes PGZ. Dodał, że choć ILX-34 ma być głównie przeznaczony na rynek cywilny, to konstrukcją interesuje się również wojsko i służby podległe MSWiA.

Pieniądze na opracowanie i później uruchomienie produkcji ILX-34 wyłoży (ale nie 100 procent) Agencja Rozwoju Przemysłu. – To projekt, w który na pewno powinniśmy, jako państwo, zainwestować – podkreślał Andrzej Kensbok.

Na razie nie wiadomo, kiedy powstanie prototyp maszyny. Nieoficjalnie mówi się, że w ciągu trzech lat. Eksperci branżowi oceniają, że to bardzo optymistyczny termin. Przedstawiciele Instytutu Lotnictwa podkreślają jednak, że w IL wykonano już pierwszą fazę prac badawczych nad ILX-34. Po przeanalizowaniu rynku pod kątem potrzeb, opracowano komputerowy model maszyny i dokonano obliczeń jej osiągów, struktury, aerodynamiki. Po weryfikacji i ocenie powstał w drukarce 3D model samolotu w skali 1:20, który poddany został testom w tunelu aerodynamicznym. – Naprawdę zrobiliśmy sporo, aby nie mówić o tym projekcie jak tylko o wizji – podkreślał dyr. Stężycki.

Wsparciem naukowym inżynierów z Instytutu Lotnictwa w pracach nad ILX-34 są naukowcy z Uniwersytetu Stanu Ohio z USA, który był współorganizatorem „18. Polsko-Amerykańskiej Konferencji Nauki i Technologii – 100 lat współpracy nauki z przemysłem”.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Instytut Lotnictwa

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1528474500
Wolałbym przeczytać: Nowa polska rakieta przeciwlotnicza o zasięgu 25km i pułapie 10km.
40-68-8E-DC
~kubek
1527631320
Kochani jestem tak sceptycznie nastawiony na te nasze prace badaniowo-rozwojowe że lepiej już nie wyważajmy otwartych drzwi, lepiej kupmy coś sprawdzonego, okaże się później że będzie i taniej i szybciej i nowocześniej to dotyczy też nowego pomysłu na kooperację na tworzenie nowego samolotu w zastępstwie F-16
BF-FE-40-E6

Z ziemi widzą więcej niż piloci
Koszykarze z Czarnej Dywizji mistrzami Wojska Polskiego
Eurosatory – osobiste wymogi
Dzieci wyśpiewały i wytańczyły Niepodległą
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
W Radomiu o przygotowaniach do Air Show
Srebrny medal st. szer. Mateusza Polaczyka
Patrioty bronią nieba na „Saber Strike”
Nowy inspektor marynarki wojennej
Kierunek – wschodnia flanka
Szachiści najlepsi w mistrzostwach NATO
Terytorialsi na kursie dla ratowników wodnych
Legenda polskiej partyzantki
Starcie pancernych plutonów
Pomnik katyński w Jersey City. Prawda historyczna kontra polityczna poprawność
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
NATO utworzy nową strukturę dowodzenia
Eurosatory 2018 zakończone
Wojskowi judocy na tatami
Żandarmeria świętuje
LOT Szkoły Orląt
Polski komandos szkolił afgańskich nawigatorów naprowadzania
Świnoujście świętowało 100-lecie marynarki
Francja inwestuje w obronność
Naukowcy przypomnieli dorobek Wyższej Szkoły Wojennej
Eurosatory – królestwo militarnych pojazdów
GROM, jak rodziła się legenda
Sąd zdecyduje o losach pomnika katyńskiego w Jersey City
Ławka, która łączy tradycję z nowoczesnością
Porządki w programach śmigłowcowych
Akademia Wojsk Lądowych otwiera drzwi
„Bękarty wojny” w Dachau
Scenariusze dla Tygrysów
Ustawa degradacyjna przyjęta przez rząd
Pomoc potrzebującym żołnierzom
Więcej pieniędzy dla cywilów w wojsku
Trening z koktajlami Mołotowa
Polscy piloci wracają z Kuwejtu
Eurosatory 2018: Robotyzacja pola walki
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
Egzamin „Kormorana” na Świnie
IPN szuka szczątków polskich żołnierzy na Litwie
Porady z paragrafem
Gen. Sokołowski: Judo świetnie kształtuje charakter
Sukces Trumpa czy Kima?
Na jakich zasadach powrót do armii?
„Saber Strike ’18” – decydujące starcie
Polskie skrzydła w Afryce
Polityka fałszywego uśmiechu
15–30 czerwca 1918 – Błękitna Armia pod polskimi sztandarami
Puma i Kuguar na Mazurach
Jak polscy partyzanci zdobyli niemiecki garnizon
IPN odnalazł szczątki kolejnego niezłomnego
Wyjątkowa misja
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Bliski Wschód – definicja chaosu

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO