moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rosjanie zrywają z NATO

Rosyjska firma Wołga-Dniepr poinformowała w kwietniu, że nie będzie już udostępniać swych samolotów transportowych An-124 Rusłan na potrzeby ministerstw obrony państw należących do NATO i Unii Europejskiej. Potężne rosyjskie maszyny były czarterowane przez konsorcjum, w którego skład wchodziło 14 krajów, w tym Polska. Korzystanie z samolotów należących do prywatnych przewoźników z Rosji i Ukrainy, zapewniających strategiczny transport, traktowano jako rozwiązanie przejściowe, do czasu pojawienia się w siłach powietrznych europejskich członków Sojuszu nowoczesnych transportowców. Pomimo swej tymczasowości program SALIS funkcjonuje już ponad dziesięć lat.

W NATO rozwiązania prowizoryczne bywają wyjątkowo trwałe. Tak było chociażby z barakami w Brukseli, do których w latach 60. przeniosła się z Paryża Kwatera Główna NATO. W założeniach baraki miały być wykorzystywane najwyżej przez kilka lat, do czasu zbudowania nowej siedziby. Jednak otwarcie nowoczesnego budynku Kwatery Głównej odbyło się dopiero w maju 2017 roku.

Podobnie było z programem znanym pod akronimem SALIS, który funkcjonuje od 2006 roku i zakłada współpracę z firmami rosyjską i ukraińską. W ramach umowy zawartej z Rusłan SALIS GmbH, będącej spółką zależną rosyjskiej kompanii Wołga-Dniepr, kilkanaście państw członkowskich NATO, w tym Francja, Wielka Brytania, Niemcy i Polska, oraz kraje partnerskie Szwecja i Finlandia czarterowało sześć wielkich samolotów transportowych An-124-100 Rusłan. Początkowo umowa miała obowiązywać przez trzy lata, ale potem ją przedłużono. Wprawdzie w nazwie programu – Strategic Airlift Interim Solution – jest informacja, że to rozwiązanie tymczasowe, niemniej jednak owa prowizoryczność była bardzo trwała. W ostatnich latach umowy czarteru odnawiano co roku.

Drugim operatorem czarterowanych An-124 jest Antonow SALIS GmbH, spółka zależna ukraińskiej firmy Antonow Airlines. Z Rosjanami i Ukraińcami są podpisane odrębne umowy.

Lotniskiem operacyjnym SALIS został Lipsk w Niemczech, gdzie zwykle znajdowały się dwa samoloty. To rozwiązanie było niezwykle przydatne w czasie, gdy trwała potężna operacja wojskowa NATO w Afganistanie. Uczestnicy SALIS zyskali zdolność do transportu strategicznego. Transportowce woziły też sprzęt dla misji w Afryce oraz pomoc humanitarną dla ofiar trzęsienia ziemi, które w 2007 roku nawiedziło Pakistan.

Według wcześniejszych ustaleń, w latach 2017–2019 rosyjski przewoźnik miał zapewnić 60 proc. czarterów. Jednak Wołga-Dniepr postanowiła zakończyć swą aktywność w ramach SALIS z końcem tego roku. Uczestnicy programu będą nadal korzystać z transportowców firmy ukraińskiej, ale ta ma tylko siedem Rusłanów.

Pewnym pocieszeniem może być to, że obecnie NATO czy UE nie prowadzą wielkich wojskowych operacji zewnętrznych. Poza tym część państw ma już nowe transportowce C-17 Globemaster III i A400M Atlas, aczkolwiek z tymi ostatnimi są pewne problemy. Do transportu ludzi i zaopatrzenia mogą być wykorzystane wielozadaniowe samoloty tankowania powietrznego A330 MRTT. W projekcie wspólnej floty latających tankowców, zainicjowanym w 2016 roku przez Holandię i Luksemburg, uczestniczy obecnie pięć państw NATO, które zadeklarowały zakup ośmiu maszyn. Dostawy tych A330 MRTT przewidziane są w latach 2020–2024. Jeśli do tego projektu dołączą następne kraje, liczba maszyn się zwiększy. Poza tym własne A330 MRTT mają lub będą miały Francja (docelowo 15), Wielka Brytania (leasing 14) i Hiszpania (3).

Oświadczenie firmy Wołga-Dniepr, że wycofuje się ona z rynku wojskowego transportu logistycznego, być może stanie się impulsem do rozwoju inicjatywy zdolności strategicznego transportu, czyli SAC. Około dekady temu w jej ramach dziesięć państw NATO, w tym USA, Polska, Holandia i Norwegia wraz ze Szwecją i Finlandią, postanowiło powołać wspólną jednostkę transportu strategicznego. Ciężkie Skrzydło Lotnictwa Transportowego stacjonuje w bazie lotniczej Tata na Węgrzech. Wbrew szumnej nazwie ma tylko trzy samoloty C-17, podczas gdy eskadry transportowe w US Air Force mają ich osiem lub dziewięć. Jednak rozwój SAC nie jest wcale przesądzony, bo dla części z uczestników programu transport strategiczny po zakończeniu misji ISAF w Afganistanie nie jest priorytetem. Oprócz tego potężne transportowce są drogie, zarówno gdy chodzi o zakup, jak i późniejsze utrzymanie.

Tadeusz Wróbel , publicysta „Polski Zbrojnej”

dodaj komentarz

komentarze


Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
 
Podniebny Pegaz
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Szabla hubalczyków
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Składy wysokiego ryzyka
Wiedza na trudne czasy
Gra o kapitulację
Więcej polskiego trotylu dla USA
Więcej na mieszkanie za granicą
Podniebne wsparcie sojuszników
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Henry Szymanski na tropie prawdy
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Obierki z błotem
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Wspólna wola obrony
Historyczna umowa z Francją
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Koniec wojny, którego nie znamy
Walka pod napięciem
Misja PKW „Olimp” doceniona
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Nowy prezes PGZ-etu
Sport kształtuje mentalność
Na pomoc po katastrofie
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Pierwsza misja Gripenów
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Więcej amunicji do Rosomaków
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Pracowity dyżur Typhoonów
Nasi czołgiści najlepsi
Czołgi końca wojny
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
DriX – towarzysz okrętu
Pegaz nad Europą
Ukwiał z Gdańska
Polskie F-16 w służbie NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rodzina na wagę złota
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Ustawa bliżej żołnierzy
Apache’e na horyzoncie
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Ogień z nabrzeża
Początek „Burzy”
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Mamy pierwszych pilotów F-35
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Nowa siła uderzeniowa
Gdy sekundy decydują o życiu
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO