moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?

Żołnierze, którzy w wojsku zdobyli uprawnienia do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych, nie mogą korzystać ze swoich kwalifikacji poza służbą bez ukończenia specjalnego kursu. Tymczasem takie prawo mają m.in. strażacy i policjanci. – Żołnierze zostali pominięci w przepisach, dlatego podjąłem działania, aby to naprawić – mówi poseł Paweł Szramka, który z interpelacją w tej sprawie wystąpił do MON.

Według obowiązujących przepisów kierowcą pojazdu uprzywilejowanego (np. ambulansu) może być osoba, która ukończyła 21 lat, ma prawo jazdy odpowiednie dla danego rodzaju pojazdu oraz uzyskała orzeczenia lekarskie i psychologiczne o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem uprzywilejowanym. Wymogiem jest także posiadanie zezwolenia na kierowanie takim pojazdem w zakresie określonej kategorii prawa jazdy (w przypadku żołnierzy zezwolenie takie jest wydawane przez odpowiedni organ jednostki, w której pełnią oni służbę) oraz ukończony kurs dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi.

Jest jednak jedno „ale”, na które zwrócił uwagę poseł Paweł Szramka (Kukiz ’15). – Przepisy mówią, że przedstawiciele innych niż wojsko służb, na przykład strażacy, policjanci i funkcjonariusze Straży Granicznej, mogą prowadzić cywilne pojazdy uprzywilejowane na podstawie uprawnień zdobytych w czasie służby. Tymczasem żołnierze, aby móc korzystać ze swoich kwalifikacji w cywilu, mają obowiązek ukończenia odpowiedniego kursu dla kierujących takimi pojazdami – tłumaczy poseł.

REKLAMA

Podkreśla, że z problemem zwróciło się do niego wielu wojskowych. Wśród nich kierowca-ratownik, który uprawnienia do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych ma od 2008 roku. – Żołnierz ten przez dziewięć lat prowadził uprzywilejowany pojazd ciężarowy. Nierzadko w trudnych warunkach terenowych, na przykład podczas szkolenia poligonowego. Teraz, chcąc podjąć pracę, musi na nowo zdobywać uprawnienia – mówi poseł.

Wśród zgłaszających problem byli jednak głównie żołnierze, którzy w wojsku służą na etatach kierowców-ratowników medycznych (zgodnie z przepisami mogą oni na zlecenie podejmować pracę na przykład w pogotowiu), a także byli już wojskowi, którzy po zdjęciu munduru chcieli podjąć pracę w charakterze kierowcy-ratownika.

– Problemem jest nie tylko nieuznawanie kalifikacji i zdobytego doświadczenia, lecz istotne są także koszty, które zainteresowany musiałby ponieść, płacąc z własnej kieszeni. Dla każdej kategorii obowiązuje oddzielny kurs. Na przykład ukończenie kursu kategorii C nie upoważnia do prowadzenia pojazdu uprzywilejowanego kategorii B. W pogotowiu są jednak różne karetki, co w praktyce oznacza, że ratownik medyczny musi uczestniczyć w dwóch kursach – dodaje poseł. Koszty szkolenia są niemałe, wahają się bowiem od 650 do nawet tysiąca złotych.

Na problem braku odpowiednich rozwiązań prawnych poseł Szramka zwrócił uwagę w interpelacji poselskiej. Zapytał, czy resort obrony narodowej jest gotów poprzeć zmiany w rozporządzeniu, które zrównają prawa żołnierzy z prawami przedstawicieli innych służb i formacji. W imieniu ministra obrony narodowej odpowiedzi udzielił Wojciech Skurkiewicz, sekretarz stanu w MON. – Resort obrony narodowej uznaje za zasadne podjęcie prac legislacyjnych nad zmianą obowiązujących przepisów w zakresie wskazanym w interpelacji – napisał wiceminister Skurkiewicz.

– Cieszę się, że ze strony MON jest dobra wola, aby zmienić przepisy. Teraz czekamy na stanowisko ministra infrastruktury. Dobrze by się stało, aby kierowcy pojazdów uprzywilejowanych w wojsku mogli także w cywilu wykorzystywać swoje umiejętności – mówi poseł Szramka.

Paulina Glińska

autor zdjęć: por. Tomasz Cyga

dodaj komentarz

komentarze


Minister Błaszczak u żołnierzy w Bośni i Hercegowinie
Polskie święta na misjach
Józef Dowbor-Muśnicki: generał potrzebny od zaraz
Kapelan na misji
Ogniowy sprawdzian zmotoryzowanych
Technologiczne inwestycje HSW
13 Desperadoes
Lekcja zimowego przetrwania
Cel – bezpieczna Europa
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
Antoś, symbol Lwowa
Testament geopolityczny prezydenta
Centrum w zawieszeniu
Między młotem a sierpem 12 stycznia 1944 roku
Znana wysokość podwyżek dla żołnierzy
„Sophia” do końca marca
Pułkownik, który stworzył „Wojownika”
Panie bez taryfy ulgowej
Szer. rez. Justyna Święty-Ersetic czwartym sportowcem w kraju
Bal na rzecz weteranów
Buzdygan Internautów – rusza głosowanie
Proobronna „Anakonda”
Playing the World
Pierwsze Leopardy 2PL już w Polsce
Czy cywil z bronią wesprze armię w czasie „W”?
Poszukiwana Harpia
Pilot z precyzją chirurga
Więcej pieniędzy dla kombatantów
Polsko-niemieckie strzelanie w Jägerbrück
IV zmiana PKW Rumunia rozpoczyna misję
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
Curse of the Black Gold
Szpadzistki drugie w Pucharze Świata, a szpadziści tuż za podium
JFTC rośnie w siłę
Lotnisko Chopina zyska tereny od wojska
Śmigłowiec marynarki szukał rozbitka
W Brukseli o bezpieczeństwie
Granice są po to, by je przekraczać
Legenda pilota Pniewskiego
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
II edycja „Legii Akademickiej” dla studentów
Morze niezgody
Klątwa czarnego złota
ORP „Drużno” po nowemu
Pierwsze pomruki nadciągającej „Burzy”
Węzły dla wojska
Kolejna zmiana PKW „Orlik” już na Litwie
Żołnierze zdominowali mistrzostwa Polski w biatlonie
„Snipy” to oczy...
Jak zostać żołnierzem? Dowiesz się w górach
Widzimy się na macie
II Rzeczpospolita była Polską z wizji Dmowskiego
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Cybernetyczna foka lustruje dno
Pielęgniarka spod Monte Cassino
See You On The Mat
We Are Warriors
Dzieląc się tym, co najcenniejsze
W Sejmie o formowaniu nowej dywizji
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Spadochroniarze na kanadyjskich szlakach
Wspólny konkurs resortów obrony i edukacji
Na jednej narcie po nagrodę fair play
Komandosi z Agatu na Kaukazie

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO