moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Śmigłowcowe zlecenie warte setki miliardów dolarów

Prędkość ponad 500 km/h i możliwość transportu 12 żołnierzy w pełnym ekwipunku – to podstawowe wymagania amerykańskiej armii wobec śmigłowca, który ma zastąpić ikonę tamtejszych jednostek aeromobilnych, czyli maszyny UH-60 Black Hawk. Obecnie największe szanse w wyścigu o wielomiliardowy kontrakt ma zmiennowirnikowiec V-280 Valor.

Amerykańskie siły zbrojne mają największą na świecie liczbę śmigłowców – prawie 5 tys., ale mają również najwięcej ich typów – około 30. To efekt daleko posuniętej specjalizacji poszczególnych rodzajów wojsk. Osobne konstrukcje ma bowiem nie tylko US Army (wojska lądowe), ale również siły powietrzne (Air Force), marynarka wojenna (Navy) oraz marines (US Marine Corps) i siły specjalne. Ponieważ posiadanie tak wielu odmian śmigłowców znacząco zwiększa koszty utrzymania (części, serwis, naprawy), kilka lat temu Pentagon postanowił, że nowe typy wiropłatów (mające od 2025 roku zastępować obecnie używane konstrukcje) będą maszynami uniwersalnymi dla wszystkich rodzajów wojsk.

Program ich opracowania, który otrzymał nazwę Joint Multi-Role (JMR) zakłada skonstruowanie pięciu typów śmigłowców: JMR Light (najlżejsze) – mają zastąpić w służbie m.in. maszyny OH-58 Kiowa; JMR Medium-Light (średnio-lekkie); JMR Medium Utility (średnie) – zastąpiłyby m.in. UH-60 Black Hawk oraz AH-64 Apache; JMR Heavy (ciężkie transportowe) – mające zastąpić w służbie CH-47 Chinook; JMR Ultra (superciężkie transportowe) – stanowiłyby alternatywę dla samolotów transportowych C-130J lub Airbus A400M.

Z racji planowanych tak dużych zakupów – około 4 tys., największą uwagę zbrojeniowych koncernów przyciąga projekt JMR Medium Utility. Nad maszyną, która ma zastąpić ikonę amerykańskich sił powietrznych, czyli UH-60 Black Hawk, pracują wszystkie liczące się koncerny lotnicze zza oceanu. Boeing i Sikorsky Aircraft (obecnie część Lockheed Martin) nad modelem SB-1 Defiant, a Bell nad zmiennowirnikowcem V-280 Valor.

I to właśnie ta druga firma jest obecnie bliżej w wyścigu o liczone w setkach miliardów zlecenie dla amerykańskiej armii. W przeciwieństwie bowiem do konkurencji, która jest na etapie budowy prototypu, a który być może (tak zapewniają przedstawiciele firm Boeing i Sikorsky) będzie oblatany na przełomie 2018 i 2019 roku, Bell swoją maszynę już testuje w powietrzu.


Film: Bell

V-280 Valor to zmiennowirnikowiec, czyli konstrukcja, której wirniki mogą się obracać w pionie, zmieniając śmigłowiec w samolot. – Valor będzie przełomem w segmencie statków powietrznych pionowego startu i będzie wykorzystywany we wszelkich wymagających misjach, jakie będą wykonywać nasze siły zbrojne – przekonywał Mitch Snyder, prezes Bell Helicopter, podczas pionierskiego oblotu maszyny w grudniu 2017 roku. Podkreślał, że V-280 będzie nie tylko prawie dwa razy szybszy od obecnie używanych śmigłowców US Army, ale również będzie miał dwa razy większy zasięg, co znacząco podniesie możliwości operacyjne armii.

Jak podkreślają konstruktorzy V-280, w Valorze, w odróżnieniu od już będącego na wyposażeniu amerykańskiej armii zmiennopłata V-22 Osprey, poruszają się tylko śmigła, a nie cała gondola silnika. Dzięki temu strzelcy pokładowi mają mieć lepsze pole ostrzału, a żołnierze desantu nie będą narażeni na gazy wylotowe z silników. Prototypowy V-280 przechodzi obecnie zakładowe testy i próby. 7 lutego br. za jego sterami zasiadł pilot z amerykańskiej armii. Na bazie zebranych wniosków i doświadczeń Bell planuje pod koniec roku zbudować ulepszoną wersję Valora.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: bellhelicopter.com

dodaj komentarz

komentarze


Żołnierz poprowadził reprezentację lekkoatletów do triumfu w mistrzostwach Europy
Brąz Rudyka w mistrzostwach świata w kolarstwie torowym
„Gra o tron”, sezon I – Dymitriada
Kampania wyborcza poza armią
General Anders Joins NATO
Szef NATO w Warszawie
Trzecia Setka Komandosa
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
W poszukiwaniu fregat ekspedycyjnych
Brunssum, or welcome to the Netherlands
Trening na wieżowcu i nad wodą
MON uspokaja: „Wisła” zgodnie z harmonogramem
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
Urodziny „Zo”– napisz scenariusz o życiu generał Zawackiej
Mistrzynie z Glasgow w szeregach armii
Fuzja w ramach PGZ
PGZ wyremontuje ORP „Czernicki”
201 maratonów w 201 krajach
W Brukseli o bezpieczeństwie
To był realny plan odbudowy Polski
Jastrzębie widzą w ciemności
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Wnioski z „Anakondy ‘18”
Rusza program „cyber.mil z klasą”
A Biting and Tracking Commando
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
Nowi generałowie w Wojsku Polskim
Jastrzębie dyscyplinują rosyjskie myśliwce
Iceman Challenge. Do złota zabrakło niewiele
Drugie życie Wilczego Szańca
Okrętowa grupa zadaniowa ćwiczyła na Bałtyku
„Spirit of Ostra Brama” już na Cytadeli
Panie bez taryfy ulgowej
Polacy dzielą się doświadczeniem logistycznym
12 Brygada 20 lat w NATO
Generała Andersa akces do NATO
Wizja marszałka prysła w Rydze
Co dalej w relacjach z Iranem po konferencji bliskowschodniej?
„Dysk” – kobieca strona Armii Krajowej
19 medali żołnierzy
„Northern Sojourn ’19” z Polakami
Żołnierze gotowi do misji „Sophia”
„Zoom na proobronność”
Niezwykłe spotkanie weteranów afgańskiej misji
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
Szczyt USA–Korea bez porozumienia
MP5: pierwszy z NATO
Podwyżki dla pracowników wojska
Jak uzdrowić zbrojeniówkę?
Odwiedź „kuźnię generałów”
PKW „Pułaski”: pierwszy sprawdzian w zespole NATO
Artylerzyści na „Dynamic Front ‘19”
Cel – bezpieczna Europa
Hunt for “the Butcher of Vukovar”
Pogromcy czołgów poszukiwani
Pancerna walka w mieście
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Wybieramy mistrzów sportu powszechnego w 2018 roku
Step ahead in a different world
Spotkanie ministrów obrony państw NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO