moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Solo ze Świdnika

Wystartował, spędził w powietrzu 45 minut, podczas których pokonał wyznaczoną trasę, a potem samodzielnie wylądował. Podczas lotu osiągnął prędkość 60 węzłów i wzbił się na wysokość 1500 stóp. Bezzałogowy śmigłowiec SW-4 Solo RUAS, zbudowany na bazie produkowanego w Polsce od 2004 roku śmigłowca SW-4 Puszczyk, odbył swój pierwszy, w pełni autonomiczny lot.

Podczas lotu, który odbył się 27 lutego na terenie lotniska Taranto-Grottaglie we Włoszech, SW-4 Solo RUAS/OPH spędził w powietrzu 45 minut. Nie długość lotu była jednak ważna. Maszyna, której prototyp pokazano publicznie po raz pierwszy w 2013 roku na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach, wszystkie zadania – od startu aż po lądowanie – wykonała bez obecności w kabinie tzw. pilota bezpieczeństwa. Do tej pory loty SW-4 Solo odbywały się z człowiekiem na pokładzie – w razie problemów mógł on natychmiast przejąć stery.

Nad opracowaniem bezzałogowego śmigłowca SW-4 Solo RUAS/OPH (Rotary Unmanned Air System/ Optionally Piloted Helicopter) od kilku lat pracują inżynierowie z największego włoskiego holdingu zbrojeniowego Leonardo. Zaangażowani w projekt są także specjaliści z PZL Świdnik. SW-4 Solo RUAS/OPH powstał bowiem na bazie produkowanego tam od 2004 roku śmigłowca SW-4 Puszczyk, którego Wojsko Polskie używa do szkolenia swoich pilotów (mamy ponad 20 tych maszyn).

REKLAMA

Jak podkreślają przedstawiciele grupy Leonardo, w czasie pionierskiej próby SW-4 Solo RUAS/OPH wykonał szereg skomplikowanych zadań. Maszyna musiała m.in. wykonać lot po zaprogramowanej wcześniej trasie – wzbiła się m.in. na wysokość 1500 stóp i osiągnęła prędkość 60 w. (ponad 110 km/h). Wzięła też udział w tzw. misji obserwacyjnej, podczas której bezzałogowiec zbierał dane wywiadowcze przy użyciu systemów optoelektronicznych.

Zainteresowanie zakupem SW-4 Solo RUAS/OPH, który jest obecnie największym bezzałogowym śmigłowcem na świecie, poza armią włoską, wyraziły także siły zbrojne Wielkiej Brytanii. Eksportowy sukces wiropłatu to szansa dla Świdnika, w którym ma być on produkowany.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Leonardo, Grafika PZ

dodaj komentarz

komentarze


Zmiany w powołaniach do służby wojskowej
Minister Błaszczak podsumował trzy lata działalności resortu
Klątwa czarnego złota
Świąteczna paczka dla powstańca
Judocy z 16 Dywizji zdobyli Puchar Wojska Polskiego
Głosujcie na sportowców w mundurach!
Krew na wagę zwycięstwa
Rosjanie zaatakowali ukraińskie okręty wojenne
Pokazy od kuchni
Pomoc dla bohaterów
Europejski Fundusz Obronny, czyli pieniądze (nie) do wzięcia?
Testament geopolityczny prezydenta
Nothing Can Stop Our Tanks
Kompania pełna braci
Nagroda dla medyka GROM-u
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Natowska dywizja gotowa do działania
Wyślij paczkę do PKW
Pływacy z 12 Dywizji Zmechanizowanej na medal
Wyjątkowy Vis
Okręty NATO w polskich portach
Raki u podhalańczyków
Zmiany w ustawie o weteranach
Homar wyceniony
Shows from the backstage
W Sejmie o formowaniu nowej dywizji
Polska Casa nad Irakiem
Natowska dywizja na straży wschodniej flanki
Nowy etap programu „Cross Attachment”
Wojna zaczyna się w czwartek
Surdyn pierwszym mistrzem AFN
Lampart testuje współpracę sił Grupy Wyszehradzkiej
Komiks o katyńskich bohaterach
100 miast na 100 lat
Who Reaps the Whirlwind
Triumf polsko-holenderskiego teamu
Vis 100 nowy pistolet dla żołnierzy
Fly Eye dla terytorialsów
Miła sercu epoka Periniego
W Bydgoszczy – o wyzwaniach dla bezpieczeństwa
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Ekspresowa przeprawa przez Wisłę
Curse of the Black Gold
Playing the World
One step ahead of the enemy
Nominacje generalskie
Our efforts passed muster
Rząd za kluczowymi zmianami
Peowiacy. Pretorianie Piłsudskiego
Cel – bezpieczna Europa
Wojna zaczyna się w czwartek
Tułacza droga Franciszka Ślusarza
Orliki kupione
Stępka pod „Albatrosa”
Żołnierze najlepsi w sportach walki
Betar, Hagana i Irgun w polskiej szkole
W Brukseli o bezpieczeństwie
Kawalerzyści na górskich trasach
Cywile trafią na kurs Jata

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO