moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Mistrzowie zmiany planów

Adrenalina jest nieodłącznym elementem ich służby. Dlatego muszą mieć nie tylko podzielną uwagę i umiejętności organizatorskie, lecz także wyjątkowy refleks i nerwy ze stali. W ciągu doby potrafią obsługiwać do 400 operacji lotniczych. O pracy kontrolerów ruchu lotniczego z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej można przeczytać w najnowszej „Polsce Zbrojnej”.

– Podstawą naszej pracy jest to, by nie doprowadzić do zbliżenia do siebie statków powietrznych – wyjaśnia kpt. Bartłomiej Miksa, zastępca szefa pionu służby ruchu lotniczego. Aby nie doszło do tak niebezpiecznej sytuacji pilot dostaje od kontrolerów dokładne instrukcje. Przy czym odległość trzeba zachować zarówno w poziomie, jak i pionie, bo śmigłowce mogą latać jeden nad drugim. – Oczywiście nie ma potrzeby, by ciągle ją mierzyć, bo dzięki systemom radarowym jesteśmy informowani o możliwości zbliżenia się dwóch statków powietrznych. Włączają się odpowiednie sygnały ostrzegające. Jest wówczas jeszcze czas, by zareagować – mówi kapitan. Kontrolerzy są jak dodatkowe oczy i uszy dla pilota. – On jest skupiony na swojej maszynie i zadaniu, które ma wykonać. My zaś widzimy znacznie więcej i przekazujemy mu niezbędne informacje – wyjaśnia Miksa.

Praca kontrolerów jest trochę jak układanie wielu klocków w całość. Na lotnisku nie tylko znajdują się statki powietrzne, lecz także odbywają skoki spadochronowe, żołnierze ćwiczą desant, a po płycie poruszają się oczyszczarki czy odśnieżarki. – Rzadko mamy do kontrolowania tylko jeden statek powietrzny. Z reguły jest tego znacznie więcej. I chodzi o to, by tak wszystko uporządkować, poukładać kolejność startów, lądowań, żeby było bezpiecznie, sprawnie i bez opóźnień – opowiada Miksa.

REKLAMA

Najważniejsza cecha dobrego kontrolera? Umiejętność szybkiego planowania. – Zauważyłem, że doświadczona osoba, gdy tylko otrzyma informację o locie, od razu myśli, jak wykona zadanie, o której godzinie znajdzie się wolne miejsce, kiedy będzie możliwe lądowanie, kto i ile czasu będzie musiał poczekać. Czasami młodzi kontrolerzy patrzą na taką pracę z niedowierzaniem i pytają: tak się da? Owszem, da się tego nauczyć – mówi kpt. Miksa, sam kontroler lotu od 12 lat.

Kontroler musi mieć kilka planów. Nie tylko A i B, ale też C, D, E i jeszcze kilka wariantów. – Różne rzeczy mogą się zdarzyć i niekoniecznie chodzi o jakąś awarie. Czasami wystarczy minutowe spóźnienie i trzeba modyfikować plany – przyznaje jeden z naszych rozmówców.

– Kiedy myślę o idealnym kontrolerze, widzę osobę potrafiącą sobie poradzić z taką sytuacją z którą wcześniej nie miał do czynienia, bo nie da się przygotować na każdy scenariusz – zaznacza mjr Mariusz Bugaj, szef pionu służby ruchu lotniczego.

Pełna wersja artykułu Ewy Korsak dostępna w lutowym numerze miesięcznika „Polska Zbrojna”.

PZ

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Technologiczne inwestycje HSW
Wspólny konkurs resortów obrony i edukacji
ORP „Drużno” po nowemu
Węzły dla wojska
Szer. rez. Justyna Święty-Ersetic czwartym sportowcem w kraju
„Snipy” to oczy...
Lotnisko Chopina zyska tereny od wojska
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Znana wysokość podwyżek dla żołnierzy
Józef Dowbor-Muśnicki: generał potrzebny od zaraz
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Komandosi z Agatu na Kaukazie
Między młotem a sierpem 12 stycznia 1944 roku
Polskie święta na misjach
Kolejna zmiana PKW „Orlik” już na Litwie
Cybernetyczna foka lustruje dno
Pielęgniarka spod Monte Cassino
Minister Błaszczak u żołnierzy w Bośni i Hercegowinie
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
Zostań żołnierzem Żelaznej Dywizji
See You On The Mat
We Are Warriors
Granice są po to, by je przekraczać
Lekcja zimowego przetrwania
Buzdygan Internautów – rusza głosowanie
Polscy generałowie w strukturach NATO
Centrum w zawieszeniu
Dzieląc się tym, co najcenniejsze
Cel – bezpieczna Europa
„Sophia” do końca marca
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
II Rzeczpospolita była Polską z wizji Dmowskiego
Ogniowy sprawdzian zmotoryzowanych
Proobronna „Anakonda”
Spadochroniarze na kanadyjskich szlakach
Morze niezgody
Szpadzistki drugie w Pucharze Świata, a szpadziści tuż za podium
13 Desperadoes
Kapelan na misji
Bal na rzecz weteranów
Polsko-niemieckie strzelanie w Jägerbrück
Więcej pieniędzy dla kombatantów
Panie bez taryfy ulgowej
Playing the World
W Brukseli o bezpieczeństwie
Śmigłowiec marynarki szukał rozbitka
Widzimy się na macie
Jak zostać żołnierzem? Dowiesz się w górach
Jakie zmiany w programie „Legii Akademickiej”?
Poszukiwana Harpia
Powrót lekkich czołgów w US Army
Antoś, symbol Lwowa
Pilot z precyzją chirurga
Pułkownik, który stworzył „Wojownika”
II edycja „Legii Akademickiej” dla studentów
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Pierwsze pomruki nadciągającej „Burzy”
JFTC rośnie w siłę
Curse of the Black Gold
Na jednej narcie po nagrodę fair play
W Sejmie o formowaniu nowej dywizji
Żołnierze zdominowali mistrzostwa Polski w biatlonie
Testament geopolityczny prezydenta
Klątwa czarnego złota
IV zmiana PKW Rumunia rozpoczyna misję

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO