moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mistrzowie zmiany planów

Adrenalina jest nieodłącznym elementem ich służby. Dlatego muszą mieć nie tylko podzielną uwagę i umiejętności organizatorskie, lecz także wyjątkowy refleks i nerwy ze stali. W ciągu doby potrafią obsługiwać do 400 operacji lotniczych. O pracy kontrolerów ruchu lotniczego z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej można przeczytać w najnowszej „Polsce Zbrojnej”.

– Podstawą naszej pracy jest to, by nie doprowadzić do zbliżenia do siebie statków powietrznych – wyjaśnia kpt. Bartłomiej Miksa, zastępca szefa pionu służby ruchu lotniczego. Aby nie doszło do tak niebezpiecznej sytuacji pilot dostaje od kontrolerów dokładne instrukcje. Przy czym odległość trzeba zachować zarówno w poziomie, jak i pionie, bo śmigłowce mogą latać jeden nad drugim. – Oczywiście nie ma potrzeby, by ciągle ją mierzyć, bo dzięki systemom radarowym jesteśmy informowani o możliwości zbliżenia się dwóch statków powietrznych. Włączają się odpowiednie sygnały ostrzegające. Jest wówczas jeszcze czas, by zareagować – mówi kapitan. Kontrolerzy są jak dodatkowe oczy i uszy dla pilota. – On jest skupiony na swojej maszynie i zadaniu, które ma wykonać. My zaś widzimy znacznie więcej i przekazujemy mu niezbędne informacje – wyjaśnia Miksa.

Praca kontrolerów jest trochę jak układanie wielu klocków w całość. Na lotnisku nie tylko znajdują się statki powietrzne, lecz także odbywają skoki spadochronowe, żołnierze ćwiczą desant, a po płycie poruszają się oczyszczarki czy odśnieżarki. – Rzadko mamy do kontrolowania tylko jeden statek powietrzny. Z reguły jest tego znacznie więcej. I chodzi o to, by tak wszystko uporządkować, poukładać kolejność startów, lądowań, żeby było bezpiecznie, sprawnie i bez opóźnień – opowiada Miksa.

REKLAMA

Najważniejsza cecha dobrego kontrolera? Umiejętność szybkiego planowania. – Zauważyłem, że doświadczona osoba, gdy tylko otrzyma informację o locie, od razu myśli, jak wykona zadanie, o której godzinie znajdzie się wolne miejsce, kiedy będzie możliwe lądowanie, kto i ile czasu będzie musiał poczekać. Czasami młodzi kontrolerzy patrzą na taką pracę z niedowierzaniem i pytają: tak się da? Owszem, da się tego nauczyć – mówi kpt. Miksa, sam kontroler lotu od 12 lat.

Kontroler musi mieć kilka planów. Nie tylko A i B, ale też C, D, E i jeszcze kilka wariantów. – Różne rzeczy mogą się zdarzyć i niekoniecznie chodzi o jakąś awarie. Czasami wystarczy minutowe spóźnienie i trzeba modyfikować plany – przyznaje jeden z naszych rozmówców.

– Kiedy myślę o idealnym kontrolerze, widzę osobę potrafiącą sobie poradzić z taką sytuacją z którą wcześniej nie miał do czynienia, bo nie da się przygotować na każdy scenariusz – zaznacza mjr Mariusz Bugaj, szef pionu służby ruchu lotniczego.

Pełna wersja artykułu Ewy Korsak dostępna w lutowym numerze miesięcznika „Polska Zbrojna”.

PZ

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Tygrysy nad Poznaniem
Europejska Harpia?
Pedro ze Stalowej Woli
1-15 czerwca 1918 – 1 Pułk Strzelców Polskich na pierwszej linii frontu
Weterani na macie
Gala konkursu o żołnierzach wyklętych
NATO i USA – dwa filary bezpieczeństwa Polski
Większa flota Szkoły Orląt
Polacy na straży pokoju na Półwyspie Koreańskim
Bryza już lata nad Morzem Śródziemnym
Bojowa operacja u brzegów Estonii
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Sąd zdecyduje o losach pomnika katyńskiego w Jersey City
Pomnik katyński w Jersey City. Prawda historyczna kontra polityczna poprawność
Pod Monte Cassino walczyli o Polskę
Bliski Wschód – definicja chaosu
Zgromadzenie Parlamentarne NATO podsumowało projekt eFP
Centralne obchody Dnia Weterana
Jak kupować skutecznie i szybko
Szkolimy następców
Nowy polski samolot
Cadet Camp w wojskowej uczelni
Huta celuje w miliard
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Wojska specjalne świętują
Powinność państwa
Na jakich zasadach powrót do armii?
Operacja „Ku wolności”, czyli Abwehra kręci w Polsce film
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
„Kabul VIII” – gotowi do misji
Warszawa miejscem debaty o przyszłości NATO
Kpr. Marcin Lewandowski trzeci w Szanghaju
Afgańska misja z nowymi siłami
Dziewczyny na medal
ORP „Piorun” w pogoni za „Bismarckiem”
Udana misja tygrysów
Francja inwestuje w obronność
40 lat misji UNIFIL
108 twardzieli na mecie Ultramaratonu Kaszubskiego
Szef MON przed Zgromadzeniem Parlamentarnym NATO
Argentyńska zagadka
Ustawa degradacyjna przyjęta przez rząd
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Pierwszy maraton biegłam z Polą
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Prezydent podpisał ustawę budżetową na 2018 rok
Atak terrorystyczny w Radomiu
W Sejmie międzynarodowa debata o bezpieczeństwie
Wzajemne wsparcie
Drugi dzień obrad NATO w Brukseli
Trzy medale żołnierzy w mistrzostwach zapaśników
Kolejna zmiana żołnierzy leci do Afganistanu
Terror na Majorce
16-31 maja 1918 – Amerykanie przystępują do walki

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO