moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Piloci, którzy latają z VIP-ami

Zanim usiądą za sterami Boeinga, na pokładzie którego znajdzie się najważniejsza osoba w państwie, muszą dokładnie poznać tę maszynę. Piloci z 1 Bazy Lotnictwa Transportowego przez sześć tygodni szkolili się w Londynie, a od dwóch miesięcy wykonują loty szkoleniowe już w Polsce. Wszystko po to, by o Boeingu 737-800 wiedzieć wszystko.

Czas na zadawanie pytań

Polscy piloci pojechali na sześciotygodniowy kurs do Boeing Company w Gatwick pod Londynem. – To był jeden z najbardziej wyczerpujących okresów w mojej karierze zawodowej – mówi Michał, jeden z uczestników szkolenia (personalia pilotów samolotów Gulfstream i Boeing nie są podawane do publicznej wiadomości ze względów bezpieczeństwa). Kurs był podzielony na dwa etapy: część teoretyczną, podczas której omawiano m.in. budowę samolotu oraz część, która obejmowała naukę na symulatorach. Pierwszy etap trwał dwa tygodnie. Zajęcia teoretyczne były połączone z ćwiczeniami na sprzęcie treningowym. – Choć urządzenie wygląda bardzo podobnie jak symulator, czyli jest po prostu kadłubem Boeinga, to szkolenie w nim odbywa się na zupełnie innych zasadach. To jest czas gdy możemy zadawać pytania, zapoznawać się z systemami, z procedurami.

Instruktorzy dokładnie wszystko omawiają, bo przecież za sterami samolotu nie możemy już mieć żadnych wątpliwości – mówi Michał. Natomiast podczas szkolenia w symulatorach każde wejście do urządzenia jest traktowane jak prawdziwy lot. – Tam piloci są już załogą, która ma wykonać lot z jednego lotniska na drugie. Gdy wchodziliśmy do symulatora musieliśmy po prostu wykonać misję, a nie dyskutować o niej czy zastanawiać się jak to zrobić. Od tego była część teoretyczna – wspomina Michał.

Z czego wynika taki system szkolenia? – Obciążenie symulatorów w ośrodku jest bardzo duże. Kiedy jedni kończyli szkolenie w symulatorze, inni rozpoczynali już briefing przed „lotem” tak, by nie było żadnych opóźnień – mówi ppłk Robert Mieszaniec, dowódca Eskadry Lotniczej 1 Bazy Lotnictwa Transportowego. Jedna sesja szkolenia w symulatorze trwała około trzech godzin. Do tego dochodził dwugodzinny briefing przed lotem oraz omówienie lotu.

Co lot, to awaria

Instruktorzy nie szczędzą pilotom „kłopotów”. Wszystko po to, by nauczyć ich właściwej reakcji na kryzysowe sytuacje. – Jeśli chodzi o same loty na symulatorze, to każdy, naprawdę każdy był awaryjny. Pożar czy awaria silnika zdarzają się właściwie za każdym razem. Prócz tego mamy różne warunki pogodowe: śnieg, deszcz, wysokie temperatury. Te czynniki wpływają na wydajność samolotu i trzeba wziąć to pod uwagę – tłumaczy pilot.

Niektóre z sytuacji awaryjnych wymagają tzw. memory items, czyli czynności, które wykonuje się z pamięci. – Na przykład w przypadku pożaru silnika nie posługujemy się żadnymi materiałami pomocniczymi, takimi jak lista kontrolna czy instrukcja. Po prostu musimy krok po kroku wykonać pewne czynności z pamięci – mówi pilot. Ale są również awarie, które tego nie wymagają. – Wówczas wyszukujemy w specjalnych systemach odpowiednią listę kontrolną i realizujemy wszystkie jej punkty – wyjaśnia ppłk Mieszaniec.

Szkolenie kończy się lotem egzaminacyjnym na symulatorze, który trwa cztery godziny. Egzaminowany pilot musi wykonać wszystkie standardowe procedury: odlot, wejście na odpowiedni pułap i lądowanie. W tym czasie zdarzają się sytuacje awaryjne. Egzamin zostaje przerwany, gdy zostanie popełniony błąd krytyczny. – Załóżmy, że straciliśmy silnik numer jeden i zamiast wyłączyć właśnie ten, wyłączamy drugi – działający. Do takiej sytuacji doszło 4 lutego 2015 roku podczas lotu tajwańskiego samolotu TransAsia Airways 235, co skończyło się katastrofą – mówi Michał.

Egzamin w Londynie zdali wszyscy polscy piloci. Dziś kontynuują szkolenie w Polsce.

Szkolenie w Polsce

Od 1 grudnia codziennie odbywają loty szkoleniowe z instruktorami Boeinga. – To dawni piloci wojskowi, którzy latali między innymi samolotami o statusie air force one, czyli z prezydentem USA na pokładzie – mówi płk Robert Mieszaniec. Polacy osiągnęli już ten poziom wyszkolenia, że znajdujący się w kokpicie instruktorzy tylko obserwują ich działania. Kiedy pozwolą im na samodzielne loty? – Jeden z instruktorów powiedział mi: „muszę być pewny twoich umiejętności na tyle, by na pokład samolotu, który pilotujesz, wpuścić moją żonę i córkę” – opowiada Michał.

Piloci podkreślają, że instruktorzy w każdym kolejnym locie chcą widzieć postępy. – Nie interesuje ich, że robię coś dobrze setki razy. Chcą żebym robił dobrze kolejne rzeczy – mówi Michał. Szczególny nacisk kładą na umiejętności kapitanów statku powietrznego. Zwracają uwagę na to jakie decyzje podejmują, czy są zdyscyplinowani i skoncentrowani. Opinie o pilotach wysyłają dowódcy eskadry.

Szczególni pasażerowie, szczególni piloci

W przypadku transportu VIP-ów liczy się nie tylko bezpieczeństwo, ale także komfort pasażerów. Lot musi być płynny, trzeba na przykład unikać użycia hamulców aerodynamicznych, które powodują drganie całego statku powietrznego. – Nasz pasażer musi w spokoju dokończyć naradę czy konferencję – wyjaśnia pilot. Ale załoga samolotu VIP-owskiego powinna brać pod uwagę coś jeszcze. – Z reguły pasażerowie tych lotów mają być na lotnisku w ściśle określonym czasie, ani wcześniej ani później. To jest związane z zasadami protokołu dyplomatycznego, które też musimy znać – mówi dowódca Eskadry.

Kapitan Anna Żuchowska, rzeczniczka Bazy podkreśla, że od pilotów Gulfstreama i Boeinga z 1 Bazy Lotnictwa Transportowego, wymaga się „więcej”. – Trzeba pamiętać, że to ludzie, którzy będą latali z najważniejszymi ludźmi w państwie. Mało tego, pilotują samoloty, które w razie potrzeb, mogą się zamienić w centrum dowodzenia, w którym podejmuje się najważniejsze decyzje dotyczące Polski – dodaje Żuchowska.

Szkolenie jest już na półmetku. Piloci 5 dni w tygodniu latają codziennie na dwie zmiany, jedna załoga wykonuje dwa lub trzy odcinki (czyli lot z jednego lotniska na drugie i z powrotem), potem kolejna. – Nie chcemy rozmawiać o liczbach, o tym ile godzin wylataliśmy. Dla nas ważniejsze jest to, ile sytuacji kryzysowych przećwiczyliśmy, ile lotnisk i procedur poznaliśmy – wyjaśnia ppłk Mieszaniec – Mogę tylko powiedzieć, że pięć dni w tygodniu Boeing właściwie nie stygnie.

Czego im trzeba? – Mamy fantastyczne szkolenie i świadomość, że otwieramy nowy rozdział w historii lotnictwa transportowego. Potrzebujemy jak najwięcej czasu na doskonalenie umiejętności. Tak żeby pierwsze loty operacyjne były bezpieczne i komfortowe dla naszych pasażerów – mówi ppłk Robert Mieszaniec.

Czym będą latać VIP-y?

Pierwszy z trzech kupionych w marcu 2017 roku Boeingów 737-800 wylądował w Polsce 15 listopada zeszłego roku. Maszyna jest przystosowana do przewozu 132 osób. – Wkrótce w samolocie zostanie wydzielona salonka dla 12 pasażerów VIP. Z przodu samolotu znajdzie się wydzielona cześć VIP z zamykaną kabiną dla 4 osób siedzących przy stole konferencyjnym w kabinie HEAD oraz 8 miejscami Bussines Class – mówi kpt. Anna Żuchowska. W kabinie o standardzie „premium economy”, czyli klasie ekonomicznej o podwyższonym standardzie będzie 120 miejsc siedzących, w tym część składanych, tak by można było przewieźć na przykład niewielkie ładunki lub nosze. Kolejne dwa samoloty mają zostać odebrane w 2020 roku.

Wszystkie samoloty będą wyposażone w system identyfikacji bojowej IFF, system nawigacji Szakal, łączność satelitarną z możliwością przesyłania danych o klauzuli „tajne” i odbiorniki GPS. Na pokładzie znajdzie się także system podtrzymywania życia.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Paweł Przybyszewski, Wojciech Mazurkiewicz

dodaj komentarz

komentarze


Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Historia jest po to, by z niej czerpać
Kircholm 1605
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Czarna taktyka terytorialsów
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Deterrence in Polish
Priorytetowe zaangażowanie
Młodzi i bezzałogowce
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Speczespół wybierze „Orkę”
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Koniec dzieciństwa
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
W wojsku orientują się najlepiej
Medicine for Hard Times
Brytyjczycy na wschodniej straży
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Abolicja dla ochotników
Czarnomorski szlif minerów
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Jednym głosem w sprawie obronności
Terytorialsi w akcji
Kopuła nad bewupem
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
Polski „Wiking” dla Danii
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Pasja i fart
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Okiełznać Borsuka
Carl-Gustaf przemówił
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Jelcz się wzmacnia
Czarna taktyka terytorialsów
Weterani pamiętają
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Pływali jak morscy komandosi
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Drugi wojskowy most
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Poligon dla medyków w mundurach
W poszukiwaniu majora Serafina
Mity i manipulacje
Medycy na start
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Maratońskie święto w Warszawie
Koniec pewnej epoki
„Road Runner” w Libanie
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Polskie Bayraktary nad Turcją
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO