moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
ORP „Drużno” po nowemu

Trałowiec ORP „Drużno” zyska nowe życie. A wszystko za sprawą wymiany sowieckiego układu napędowego na niemiecki, oparty na silnikach firmy MTU Friedrichshafen. Prace prowadzone są właśnie w gdyńskiej stoczni Nauta. Jeśli przyniosą zadowalające rezultaty, mogą zostać powtórzone na kolejnych dziewięciu jednostkach tego typu.

ORP „Drużno” to jeden z 17 trałowców projektu 207. Do służby wszedł we wrześniu 1990 roku. Cztery lata później reprezentował Polskę w pierwszych ćwiczeniach przeciwminowych Partnerstwa dla Pokoju, które zorganizowane zostały w Zatoce Lubeckiej. Potem brał udział w kolejnych edycjach manewrów Baltops i Northern Coasts. Teraz czeka go wielka zmiana. – Okręt stanął w gdyńskiej stoczni Nauta. Tam przechodzi naprawę główną i dokową, podczas której wymieniany jest cały układ napędowy – informuje ppłk Marek Chmiel, rzecznik Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

Dotychczas jednostka korzystała z dwóch sowieckich silników wysokoprężnych M401 – z mocą tysiąca koni mechanicznych. Teraz zostaną one zastąpione przez silniki wyprodukowane przez firmę MTU Friedrichshafen z Niemiec. Stare silniki były już znacząco wyeksploatowane. Poza tym sprawiały problemy specjalistom, którzy zajmowali się ich serwisowaniem. – Ze względu na wiek i fakt, że nie są już produkowane, trudno zdobyć części zamienne. Co więcej, należy ich szukać przede wszystkim w Rosji. A armia generalnie dąży do tego, by pozbywać się sprzętu sowieckiej produkcji – tłumaczy kmdr por. Andrzej Janik, zastępca szefa sztabu ds. wsparcia 8 Flotylli Obrony Wybrzeża.

REKLAMA

Wkrótce ORP „Drużno” zyska silniki fabrycznie nowe.  – Ich parametry są zbliżone do starych. Dysponują jednak znacznie dłuższym resursem. Silniki M401 mogły pracować 9 tys. godzin. Po ich upływie można podjąć próbę przedłużenia resursu o 25 proc. Ale nie jest to żelazna reguła. Wszystko zależy od konkretnego silnika – wyjaśnia kmdr Janik. Tymczasem mechanizmy MTU pierwszy remont muszą przejść dopiero po upływie 14 tys. godzin.  – Poza tym, w wyniku wymiany, co równie ważne, układ napędowy zostanie uproszczony – tłumaczy oficer. A to oznacza, że dla serwisantów stanie się łatwiejszy w obsłudze.

Zgodnie z planem, prace powinny zostać sfinalizowane do 31 lipca tego roku.  – Po zakończeniu naprawy rozpocznie się eksploatacja nadzorowana okrętu. Pozwoli ona określić zasadność montażu wybranego układu napędowego na kolejnych jednostkach projektu 207 – wyjaśnia ppłk Chmiel. Wstępnie do takich prac zostało wytypowanych kolejnych dziewięć trałowców.  – Na kilku okrętach docelowy resurs został już wyczerpany. Na kilku innych był przedłużany – przyznaje kmdr por. Janik.

Obecnie w stoczni Nauta modernizację przechodzi również trałowiec ORP „Hańcza”. Prace na tym okręcie nie obejmują jednak wymiany układu napędowego.

Trałowce projektu 207 zostały zbudowane przez stocznię Marynarki Wojennej w Gdyni. Prototypowa jednostka, ORP „Gopło”, oznaczona jako 207D, weszła do linii w 1983 roku. Potem było 12 trałowców 207P (do nich zalicza się ORP „Drużno”), wreszcie cztery trałowce 207M. Ostatni, ORP „Wdzydze” rozpoczął służbę pod koniec 1994 roku.

Jednostki te marynarze potocznie nazywają „plastikami”. Wszystko za sprawą laminatu poliestrowo-szklanego, z którego zostały skonstruowane ich kadłuby i nadbudówki. Budulec obniża wartości emitowanych przez nie pól fizycznych, a co za tym idzie – lepiej chroni je przed rozstawionymi przez nieprzyjaciela minami. Okręty mają 38,5 m długości i nieco ponad 7 m szerokości. Ich wyporność to 216 t. Zostały wyposażone w różne typy armat morskich „Wróbel” oraz trały kontaktowe i niekontaktowe. Mogą stawiać miny i zrzucać bomby głębinowe. Dodatkowo ORP „Gopło” posiada holowaną stację hydrolokacyjną, zaś trałowce 207M po dwie wyrzutnie rakiet przeciwlotniczych Strzała S-2M.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: chor. mar. Marcin Purman

dodaj komentarz

komentarze


Szpadzistki drugie w Pucharze Świata, a szpadziści tuż za podium
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
Więcej pieniędzy dla kombatantów
Proobronna „Anakonda”
Śmigłowiec marynarki szukał rozbitka
Polscy generałowie w strukturach NATO
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Morze niezgody
„Snipy” to oczy...
ORP „Drużno” po nowemu
Playing the World
Centrum w zawieszeniu
Polsko-niemieckie strzelanie w Jägerbrück
We Are Warriors
Józef Dowbor-Muśnicki: generał potrzebny od zaraz
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Kapelan na misji
W Sejmie o formowaniu nowej dywizji
Cel – bezpieczna Europa
Antoś, symbol Lwowa
Pilot z precyzją chirurga
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Na jednej narcie po nagrodę fair play
Panie bez taryfy ulgowej
Jakie zmiany w programie „Legii Akademickiej”?
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
See You On The Mat
Pierwsze pomruki nadciągającej „Burzy”
Lotnisko Chopina zyska tereny od wojska
II edycja „Legii Akademickiej” dla studentów
Minister Błaszczak u żołnierzy w Bośni i Hercegowinie
„Sophia” do końca marca
IV zmiana PKW Rumunia rozpoczyna misję
Dzieląc się tym, co najcenniejsze
Ogniowy sprawdzian zmotoryzowanych
W Brukseli o bezpieczeństwie
Powrót lekkich czołgów w US Army
Curse of the Black Gold
Bal na rzecz weteranów
Klątwa czarnego złota
JFTC rośnie w siłę
Żołnierze zdominowali mistrzostwa Polski w biatlonie
Granice są po to, by je przekraczać
Wspólny konkurs resortów obrony i edukacji
Pielęgniarka spod Monte Cassino
Polskie święta na misjach
Znana wysokość podwyżek dla żołnierzy
Szer. rez. Justyna Święty-Ersetic czwartym sportowcem w kraju
II Rzeczpospolita była Polską z wizji Dmowskiego
Pułkownik, który stworzył „Wojownika”
Lekcja zimowego przetrwania
Widzimy się na macie
Testament geopolityczny prezydenta
Jak zostać żołnierzem? Dowiesz się w górach
Spadochroniarze na kanadyjskich szlakach
Komandosi z Agatu na Kaukazie
Między młotem a sierpem 12 stycznia 1944 roku
Buzdygan Internautów – rusza głosowanie
Poszukiwana Harpia
Cybernetyczna foka lustruje dno
Technologiczne inwestycje HSW
Zostań żołnierzem Żelaznej Dywizji
13 Desperadoes
Kolejna zmiana PKW „Orlik” już na Litwie
Węzły dla wojska

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO