moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym

Trwają prace nad nowelizacją ustawy o drogach publicznych. Projekt przewiduje, że do dróg o znaczeniu obronnym będzie można zaliczyć, poza krajowymi i wojewódzkimi, także powiatowe i gminne. Resort obrony będzie też mógł finansować remonty i modernizacje dróg ważnych dla Sił Zbrojnych.

By droga lub jej odcinek zostały zaliczone do tych o znaczeniu obronnym, muszą spełniać kilka warunków. Najważniejsze są dwie kwestie: czy prowadzą one do wojskowych obiektów (np. jednostek, magazynów, poligonów itp.) oraz to czy podczas wojny lub kryzysu będą wykorzystywane do przewozu materiałów „istotnych dla obronności państwa oraz zobowiązań sojuszniczych”. Wpisanie drogi do wykazu jest poprzedzone uzgodnieniami m.in. ze Sztabem Generalnym WP, dowództwami: operacyjnym i generalnym oraz innymi przedstawicielami resortu obrony. – Ostatecznie droga lub tylko jej odcinek uznane za ważne z punktu widzenia obronności trafiają do niejawnego wykazu takich dróg – mówi płk Sławomir Łazarek, zastępca szefa Szefostwa Transportu i Ruchu Wojsk – Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk (STiRW – CKRW).

Drogi, z których korzysta wojsko

Obecnie w tym dokumencie mogą się znaleźć wyłącznie drogi krajowe i wojewódzkie. Tymczasem doświadczenia armii wskazują na konieczność rozszerzenia tego katalogu także o drogi innych kategorii. – Bywa, że niezbędne do zapewnienia dojazdu polskim żołnierzom i sojusznikom z NATO są także drogi powiatowe i gminne lub ich odcinki. Chodzi tu zwłaszcza o dojazdy między innymi do lotnisk, portów morskich, poligonów lub składów materiałowych – wymienia płk Łazarek. Jako przykład oficer podaje drogę w Krzesinach, która prowadzi z lotniska do składu lotniczych środków bojowych. Konieczna jest modernizacja drogi oraz wybudowanie nowego fragmentu, tymczasem samorząd nie chce wydać na ten cel własnych środków. – My także nie jesteśmy w stanie nic z tym zrobić, bo, zgodnie z przepisami, resort obrony może finansować budowę dróg i mostów, ale tylko na gruntach, którymi zarządza – wyjaśnia oficer.

Dlatego jedną z najważniejszych zmian w projekcie jest ta, która rozszerza katalog dróg, m.in. o powiatowe i gminne, które mogą być uznane za ważne z punktu widzenia obronności.

MON zapłaci za remont

Projekt zmian zakłada też nowy sposób finansowania modernizacji dróg o znaczeniu obronnym. Obecnie drogi krajowe [zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA)] są remontowane z budżetu Krajowego Funduszu Drogowego i rządowych dotacji. W przypadku dróg wojewódzkich prace te wykonuje się ze środków danego województwa. Natomiast drogami powiatowymi i gminnymi zajmują się samorządy powiatowe oraz gminne. Jeśli przepisy zostaną zmienione, koszty prac na drogach o znaczeniu obronnym będą mogły być sfinansowane z budżetu państwa w ramach wydatków obronnych. Czyli mówiąc wprost – z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej. Ale, jak podkreśla płk Łazarek, nie oznacza to, że resort będzie płacił za remont każdej drogi o znaczeniu obronnym. – Proponowane przepisy nie nakładają na MON obowiązku budowy, przebudowy czy remontu wszystkich dróg tego rodzaju. Będziemy finansowali tylko te zadania, które są w danej chwili niezbędne dla Sił Zbrojnych – mówi pułkownik.

W jakich sytuacjach sprawdzą się nowe przepisy? – Załóżmy, że dotychczas w danym miejscu jeździły lekkie pojazdy wojskowe, ale po tym rejonie ma się poruszać także ciężki sprzęt, na przykład ciężarówki o dużej ładowności, które przewożą czołgi na zestawach niskopodwoziowych. Stan techniczny istniejących dróg nie pozwala na ich przejazd. Samorząd nie ma jednak w planach ich przebudowy. Nowe przepisy umożliwią nam w tej sytuacji zapłacenie za prace mające na celu przygotowanie dróg pod kątem technicznym: wymogów nośności czy szerokości – tłumaczy płk Łazarek. Jeśli władze samorządowe będą chciały przy okazji wybudować dodatkowo chodnik czy ścieżkę rowerową, będą musiały partycypować w kosztach całej inwestycji.

Projekt nowelizacji przewiduje też, że zarządcy dróg o znaczeniu obronnym będą zobowiązani do przekazywania do GDDKiA – w trybie niejawnym – informacji o tych drogach. Trzeba będzie m.in. podać dopuszczalny nacisk pojedynczej osi pojazdu, a w przypadku np. mostów – wojskową klasę obciążenia obiektu.

Inicjatorem zmian było Szefostwo Transportu i Ruchu Wojsk – Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk, które odpowiada w MON za koordynację i przygotowanie transportu na potrzeby obronne. Propozycje zostały opracowane we współpracy z GDDKiA. Natomiast projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych przygotowało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Po zaakceptowaniu projektu przez Radę Ministrów dokument został przesłany do Sejmu. Nowe przepisy mogą wejść w życie jeszcze w tym roku. 

Paulina Glińska

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~Ja
1512494580
No to się zacznie! Najważniejsza będzie budowa drogi od willi oficera jednostki umiejscowionej gdzieś w cichym zakątku do najbliższej asfaltowanej drogi krajowej... co najmniej krajowej.
D0-31-4C-12

Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
 
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Dumni z munduru
Wojna w świętym mieście, epilog
Biel i czerwień łączy pokolenia
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Pytania o europejską tarczę
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pierwsi na oceanie
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
25 lat w NATO – serwis specjalny
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Szybki marsz, trudny odwrót
Wioślarze i triatlonistka na podium
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Gunner, nie runner
Patriotyczny maraton
Pilecki ucieka z Auschwitz
Tragiczne zdarzenie na służbie
Pod skrzydłami Kormoranów
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Posłowie dyskutowali o WOT
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Daglezje poszukiwane
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Święto stołecznego garnizonu
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Ameryka daje wsparcie
Pływacy i maratończycy na medal
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
NATO on Northern Track
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
W Italii, za wolność waszą i naszą
NATO na północnym szlaku
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Husarz na straży nieba
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Barwy Ojczyzny
W obronie wschodniej flanki NATO
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Weterani pod wszechstronną opieką
Wytropić zagrożenie
Awanse na Trzeciego Maja
Zmiany w dodatkach stażowych
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO