moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym

Trwają prace nad nowelizacją ustawy o drogach publicznych. Projekt przewiduje, że do dróg o znaczeniu obronnym będzie można zaliczyć, poza krajowymi i wojewódzkimi, także powiatowe i gminne. Resort obrony będzie też mógł finansować remonty i modernizacje dróg ważnych dla Sił Zbrojnych.

By droga lub jej odcinek zostały zaliczone do tych o znaczeniu obronnym, muszą spełniać kilka warunków. Najważniejsze są dwie kwestie: czy prowadzą one do wojskowych obiektów (np. jednostek, magazynów, poligonów itp.) oraz to czy podczas wojny lub kryzysu będą wykorzystywane do przewozu materiałów „istotnych dla obronności państwa oraz zobowiązań sojuszniczych”. Wpisanie drogi do wykazu jest poprzedzone uzgodnieniami m.in. ze Sztabem Generalnym WP, dowództwami: operacyjnym i generalnym oraz innymi przedstawicielami resortu obrony. – Ostatecznie droga lub tylko jej odcinek uznane za ważne z punktu widzenia obronności trafiają do niejawnego wykazu takich dróg – mówi płk Sławomir Łazarek, zastępca szefa Szefostwa Transportu i Ruchu Wojsk – Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk (STiRW – CKRW).

Drogi, z których korzysta wojsko

REKLAMA

Obecnie w tym dokumencie mogą się znaleźć wyłącznie drogi krajowe i wojewódzkie. Tymczasem doświadczenia armii wskazują na konieczność rozszerzenia tego katalogu także o drogi innych kategorii. – Bywa, że niezbędne do zapewnienia dojazdu polskim żołnierzom i sojusznikom z NATO są także drogi powiatowe i gminne lub ich odcinki. Chodzi tu zwłaszcza o dojazdy między innymi do lotnisk, portów morskich, poligonów lub składów materiałowych – wymienia płk Łazarek. Jako przykład oficer podaje drogę w Krzesinach, która prowadzi z lotniska do składu lotniczych środków bojowych. Konieczna jest modernizacja drogi oraz wybudowanie nowego fragmentu, tymczasem samorząd nie chce wydać na ten cel własnych środków. – My także nie jesteśmy w stanie nic z tym zrobić, bo, zgodnie z przepisami, resort obrony może finansować budowę dróg i mostów, ale tylko na gruntach, którymi zarządza – wyjaśnia oficer.

Dlatego jedną z najważniejszych zmian w projekcie jest ta, która rozszerza katalog dróg, m.in. o powiatowe i gminne, które mogą być uznane za ważne z punktu widzenia obronności.

MON zapłaci za remont

Projekt zmian zakłada też nowy sposób finansowania modernizacji dróg o znaczeniu obronnym. Obecnie drogi krajowe [zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA)] są remontowane z budżetu Krajowego Funduszu Drogowego i rządowych dotacji. W przypadku dróg wojewódzkich prace te wykonuje się ze środków danego województwa. Natomiast drogami powiatowymi i gminnymi zajmują się samorządy powiatowe oraz gminne. Jeśli przepisy zostaną zmienione, koszty prac na drogach o znaczeniu obronnym będą mogły być sfinansowane z budżetu państwa w ramach wydatków obronnych. Czyli mówiąc wprost – z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej. Ale, jak podkreśla płk Łazarek, nie oznacza to, że resort będzie płacił za remont każdej drogi o znaczeniu obronnym. – Proponowane przepisy nie nakładają na MON obowiązku budowy, przebudowy czy remontu wszystkich dróg tego rodzaju. Będziemy finansowali tylko te zadania, które są w danej chwili niezbędne dla Sił Zbrojnych – mówi pułkownik.

W jakich sytuacjach sprawdzą się nowe przepisy? – Załóżmy, że dotychczas w danym miejscu jeździły lekkie pojazdy wojskowe, ale po tym rejonie ma się poruszać także ciężki sprzęt, na przykład ciężarówki o dużej ładowności, które przewożą czołgi na zestawach niskopodwoziowych. Stan techniczny istniejących dróg nie pozwala na ich przejazd. Samorząd nie ma jednak w planach ich przebudowy. Nowe przepisy umożliwią nam w tej sytuacji zapłacenie za prace mające na celu przygotowanie dróg pod kątem technicznym: wymogów nośności czy szerokości – tłumaczy płk Łazarek. Jeśli władze samorządowe będą chciały przy okazji wybudować dodatkowo chodnik czy ścieżkę rowerową, będą musiały partycypować w kosztach całej inwestycji.

Projekt nowelizacji przewiduje też, że zarządcy dróg o znaczeniu obronnym będą zobowiązani do przekazywania do GDDKiA – w trybie niejawnym – informacji o tych drogach. Trzeba będzie m.in. podać dopuszczalny nacisk pojedynczej osi pojazdu, a w przypadku np. mostów – wojskową klasę obciążenia obiektu.

Inicjatorem zmian było Szefostwo Transportu i Ruchu Wojsk – Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk, które odpowiada w MON za koordynację i przygotowanie transportu na potrzeby obronne. Propozycje zostały opracowane we współpracy z GDDKiA. Natomiast projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych przygotowało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Po zaakceptowaniu projektu przez Radę Ministrów dokument został przesłany do Sejmu. Nowe przepisy mogą wejść w życie jeszcze w tym roku. 

Paulina Glińska

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~Ja
1512494580
No to się zacznie! Najważniejsza będzie budowa drogi od willi oficera jednostki umiejscowionej gdzieś w cichym zakątku do najbliższej asfaltowanej drogi krajowej... co najmniej krajowej.
D0-31-4C-12

Wsparcie dla misji Air Policing
Łączka oddała komandorów
Zwiad w oparach iperytu
Siła ognia
Minister Macierewicz wygrał w sądzie z gen. Dukaczewskim
Rano żołnierz, po południu student
Wojskową ciężarówką na górskich stokach
Dołącz do najprzystojniejszego batalionu
MON zapowiada: strzelnica w każdym powiecie
Koncert w Centrum Zdrowia Dziecka
Rząd Mateusza Morawieckiego zaprzysiężony
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Zielone światło dla Pilicy
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Język współpracy
PKW Łotwa – druga zmiana wyrusza na misję
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Specżandarmi szkolą się z antyterrorystami
Świętowali na sportowo
Drugie życie Challengerów
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Bałtyckie ciemności
Komandosi wybrali najlepszych
Skrycie i pod osłoną nocy, czyli zwiadowcy na poligonie
Więcej pieniędzy na obronność
Świąteczne paczki dla żołnierzy na misjach
Zginął pracownik SUFO
„Bechowiec” – karabin prosto z kuźni
Zielone światło dla stoczni
Kawaleryjski trening na koniach
Wyjątkowa kolekcja
Twórcy SPO odznaczeni
Resort obrony opracował zmiany w ustawie o weteranach
Jeszcze mobilniejsze NATO
Czołgi T-72 będą modernizowane
Wierzba do dowodzenia
Wojsko zaangażowane w „Szlachetną Paczkę”
Raport MON o książce Tomasza Piątka
Somosierra – słynne osiem minut polskiej kawalerii
Pamiątki z misji
Piłkarska jesień wojskowych drużyn – czas na podsumowania
Zmiany kadrowe w MON
Spartakiada: Zmechanizowani ze Szczecina kontra Czarna Dywizja
Trzy medale przełajowców na wojskowych mistrzostwach świata
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Jastrzębie wracają z Litwy do domu
Pierwsze paszporty przyznane!
W sporcie nie ma mocnych na 11 LDKPanc
Zatrzymanie generała Pytla
Z okazji urodzin wielkiego Polaka
Kombatanci na spotkaniu opłatkowym
Nowa współpraca wojskowa UE
Wilki morskie na suchym lądzie
MON i MSZ o katastrofie smoleńskiej

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO