moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Tygrysy w Poznaniu

Loty w dużych ugrupowaniach, rywalizacja w powietrzu i na ziemi, a wszystko pod znakiem... tygrysa. Bo właśnie tego drapieżnika mają w logo eskadry, które biorą udział w NATO Tiger Meet. W przyszłym roku po raz pierwszy gospodarzem tych prestiżowych ćwiczeń będzie Polska. W „tygrysich” manewrach wezmą udział lotnicy z 10 państw, m.in. USA, Francji i Niemiec.

– Dla nas to prawdziwy zaszczyt i kolejny dowód na to, że nasi piloci są cenieni w świecie – przyznaje kpt. Grzegorz Jasianek, rzecznik prasowy 2. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu. W stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości, a zarazem setną rocznicę utworzenia polskiego lotnictwa, w Krzesinach pojawi się kilkadziesiąt samolotów i śmigłowców z dziesięciu państw. W połowie maja przyszłego roku do 31. Bazy przylecą maszyny ze Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Francji, Włoch, Norwegii oraz Belgii. Wszystkie samoloty należą do eskadr, które mają w logo tygrysa. Przez kilka dni będą ćwiczyć wspólnie z Polakami z „tygrysiej” 6 Eskadry Lotniczej.

Mjr Łukasz Gradziński, pilot F-16, który dwukrotnie uczestniczył w NATO Tiger Meet, przyznaje, że to niezwykła impreza. – W Polsce wielu osobom nadal błędnie kojarzy się z pokazami lotniczymi. Tymczasem to jedno z flagowych ćwiczeń Sojuszu Północnoatlantyckiego, prestiżem dorównujące „Red Flag” na Alasce, czy „Blue Flag” w Izraelu – podkreśla mjr Gradziński. – Jego celem jest przede wszystkim zgrywanie komponentów lotniczych NATO w działaniach połączonych COMAO. Pod tą nazwą kryją się misje realizowane przez duże ugrupowania samolotów różnych typów – tłumaczy. Ćwiczenia mają w sobie jednak również element współzawodnictwa. Eskadry z poszczególnych państw rywalizują na przykład, która z nich zdoła uzbierać największą liczbą wylotów. – NATO Tiger Meet to test dla sprzętu, ale też pokaz sprawności personelu technicznego i samych pilotów – podkreśla mjr Łukasz Gradziński. Impreza jest wyjątkowa także z innego powodu. Biorące w niej udział statki powietrzne oraz sprzęt naziemny ozdabiane są okazyjnymi malunkami, których motywem przewodnim jest oczywiście tygrys. Do tego dochodzą liczne eventy. – Stały element stanowią zawody sportowe pod nazwą „Tiger Games”, często nawiązujące do lokalnej specyfiki – mówi mjr Gradziński. I tak, podczas ćwiczeń w Norwegii piloci jeździli na nartorolkach. Częścią tradycji jest też uroczysty obiad. – Piloci przychodzą na niego w galowych mundurach. Po posiłku muszą zjeść deser, tyle że nie używając łyżeczek. Sztuka polega na tym, by się nie ubrudzić – opowiada mjr Gradziński. – NATO Tiger Meet to doskonała okazja, by się lepiej poznać, nawiązać nieformalne kontakty. Często ma to swój ciąg dalszy. Z Grekami na przykład polscy piloci dwukrotnie ćwiczyli potem podczas „Squadron Exchange” w Araxos – dodaje.

Ale NATO Tiger Meet to również nie lada gratka dla miłośników lotnictwa oraz spotterów. Część imprezy jest bowiem otwarta dla widzów. Tak będzie także w Poznaniu. – Program nie został jeszcze ustalony w szczegółach. Na pewno jednak będziemy chcieli zorganizować specjalny dzień dla VIP-ów, a drugi właśnie dla spotterów, którzy będą mogli wejść na teren bazy po uprzednim akredytowaniu się – zapowiada kpt. Grzegorz Jasianek. Na tym jednak nie koniec. W tym samym czasie bowiem w Poznaniu odbędzie się inna duża impreza lotnicza – „Aerofestival”. – Na płycie lotniska Ławica zaprezentuje się około 30 statków powietrznych. Oprócz tego około stu maszyn weźmie udział w pokazach powietrznych. Będą to zarówno maszyny cywilne, jak i wojskowe – informuje Dariusz Wawrzyniak, dyrektor wydarzenia. Jak przyznaje kpt. Jasianek, przedstawiciele wojska i organizatorów „Aerofestivalu” prowadzą rozmowy o możliwości czasowego przebazowania części maszyn z NATO Tiger Meet na Ławicę. – Dzięki temu więcej widzów miałoby okazję obejrzeć je – podkreśla rzecznik 2 Skrzydła. Zastrzega jednak, że na razie jest zbyt wcześnie, by tę sprawę przesądzać. W początkach października w Poznaniu odbyła się pierwsza z konferencji planistycznych poprzedzających ćwiczenia. Kolejna planowana jest na początek przyszłego roku.

Historia NATO Tiger Meet sięga 1961 roku. Wtedy to 79 Dywizjon Myśliwski Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych w Europie zaprosił do wspólnych ćwiczeń eskadry z Francji i Wielkiej Brytanii. W ten sposób Amerykanie odpowiedzieli na apel francuskiego ministra obrony Pierre’a Messmera. Wnioskował on o zbliżenie wojsk poszczególnych państw NATO. Jednostki, które zaczęły razem trenować, miały w logo tygrysa. W tym samym roku powołały one NATO Tiger Association. Organizacja rozrastała się z każdym rokiem. Regularnie też organizowała „tygrysie” manewry. Dziś liczy ona ponad 30 lotniczych jednostek. 24 spośród nich to pełnoprawni członkowie, 10 ma status członków honorowych, jedna zaś jest na okresie próbnym.

W Polsce wizerunek tygrysa po raz pierwszy pojawił się na samolotach Su-22 z nieistniejącego już 6 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego w Pile. Do NATO Tiger Association nasi piloci dołączyli jednak dopiero w 2013 roku. Dwa lata wcześniej F-16 z biało-czerwoną szachownicą brały udział w NATO Tiger Meet we Francji, ale 6 Eskadra nie była jeszcze wówczas pełnoprawnym członkiem. Dziś ma mocną pozycję wśród „tygrysich” jednostek. Dowodem jest statuetka „Best Flying Squadron” zdobyta podczas jednego z ćwiczeń.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Katsuhiko Tokunga / NATO Tiger Association

dodaj komentarz

komentarze

~Pablo
1510502580
Masir - nie opowiadaj bzdur: https://historialotnictwa.pl.tl/6-Pu%26%23322%3Bk-Lotnictwa-My%26%23347%3Bliwsko-_-bombowego-w-Pile-.htm .
A1-C8-AB-CA
~Masir
1510140780
Bzdura. Su-22 w Tygrysie barwy pomalowany został w 6. eskadrze lotnictwa taktycznego w Powidzu. Pułko w Pile miał zaledwie tygrysa na naszywce.
DB-A8-CD-2B

Szabla hubalczyków
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Medycyna na morzu
Pod żaglami – niepokonani z AMW
W Ełku wykuwają charaktery
Double Eagle – podwodny tropiciel
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Rex Bolizlavus
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Piękny przykład patriotyzmu
Rodzina na wagę złota
Prezydent wręczył awanse generalskie
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Poznać rakietowego Homara
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Zwycięstwo mordercy
Pilecki ucieka z Auschwitz
Viva Polaki! Viva liberatori!
Zatopiony problem
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Pracowity dyżur Typhoonów
„Pułaski” na Atlantyku
Trzy dekady DGW
Podniebne wsparcie sojuszników
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Więcej na mieszkanie za granicą
Wyścig zbrojeń wystartował
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Baltic Sea Under Control
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Święto ludzi z pasją
Strażnik nieba
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Więcej polskiego trotylu dla USA
Wyrok za tragiczny wypadek
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Pierwsza misja Gripenów
Powstaje armia dronów
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Składy wysokiego ryzyka
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Henry Szymanski na tropie prawdy
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Podniebny Pegaz
Debiut polskiego AW149
Polskie F-16 w służbie NATO
Kolejowy sabotaż udaremniony
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Więcej amunicji do Rosomaków
Sport kształtuje mentalność
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO