moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Posłowie o przemyśle stoczniowym

Sytuacja polskiego przemysłu stoczniowego jest lepsza niż była, ale jeszcze przed nami dużo pracy – mówił wiceminister obrony Bartosz Kownacki w Sejmie. Na wspólnym posiedzeniu komisji obrony oraz gospodarki morskiej rząd przedstawił posłom stan sektora stoczniowego. Przedstawiciele MON zapowiedzieli, że w najbliższym czasie wojsko zamówi 19 nowych okrętów wojennych. 

Dyskusja o sytuacji polskiego przemysłu stoczniowego zajęła posłom kilka godzin. – Największym problemem jest gigantyczne zadłużenie tego sektora. Wynosi ono obecnie około 500 mln złotych. Rozwiązaniem jest konsolidacja aktywów stoczniowych w jeden podmiot – mówił Konrad Konefał, prezes spółki PGZ Stocznia Wojenna, który w imieniu ministra obrony przedstawiał sytuację państwowych stoczni. Podporządkowana MON Polska Grupa Zbrojeniowa zarządza aż dwiema polskimi stoczniami: gdyńską Nautą, szczecińską Gryfią, a niedługo przejmie kontrolę nad Stocznią Marynarki Wojennej.

Konefał zapewnił posłów z Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, że konsolidacja kapitałowa spółek stoczniowych pod marką Polskiej Grupy Zbrojeniowej nie oznacza połączenia państwowych stoczni w jeden podmiot. – Tego absolutnie nie zakładamy. Nauta, Gryfia i Stocznia Marynarki Wojennej powinny działać razem, ale nie jako jedna firma – podkreślił Konefał.

REKLAMA

Prezes PGZ Stocznia Wojenna mówił, że stocznie należące do Grupy realizują obecnie wiele kontraktów. – Najważniejsze to umowa dla stoczni w Gdyni dotycząca budowy okrętu wojennego ratownik, a dla stoczni ze Szczecina promu pasażersko-samochodowego. To projekty o podobnej wartości i o podobnym strategicznym znaczeniu – komentował.

O tym, że kolejne kontrakty dla krajowych stoczni to tylko kwestia czasu, przekonywał posłów wiceminister obrony Bartosz Kownacki. Poinformował, że w ostatnich dwóch latach MON złożyło w stoczniach krajowych zlecenia o wartości prawie 800 mln złotych, z czego zdecydowana większość, bo około 590 mln złotych, trafiła do spółek państwowych.

Najbliższe lata mają być jeszcze lepsze dla przemysłu stoczniowego. – Przed nami realizacja największego, bo wycenianego na około 10 mld złotych, kontraktu na nowe okręty podwodne. Choć wykonawcą będzie podmiot zagraniczny: niemiecki, francuski bądź szwedzki, to robimy wszystko, aby jak najwięcej zleceń dotyczących tego projektu skierować do polskich stoczni – zapewnił Kownacki.

Płk Karol Dymanowski, dyrektor Departamentu Polityki Zbrojeniowej MON, wyjaśnił, że w najbliższych dwóch latach MON chce zamówić aż 19 nowych jednostek wojennych. – Poza wspomnianymi już okrętami podwodnymi, mają to być m.in. kolejne Kormorany, Ratowniki, okręt wsparcia logistycznego Bałtyk, zbiornikowiec paliwowy Supply, a także mniejsze konstrukcje – wymienił płk Dymanowski.

MON chce również przywracać sprawność jednostkom, które są obecnie użytkowane. Jak wyjaśniał generał brygady Dariusz Łukowski, szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych RP, instytucji, która nadzoruje remonty wojskowego sprzętu, w tym roku na naprawy okrętów przewidziano 322 mln zł. W kolejnych latach sumy mają być podobne. Wiceminister Bartosz Kownacki dodał, że dzięki procedurze przetargowej polegającej na wyłączeniu prawa zamówień publicznych ze względu na podstawowy interes bezpieczeństwa państwa, około 90% tych zamówień ma trafiać do państwowych spółek.

Takie plany zdecydowanie skrytykowała opozycja. – Nie rozumiem, dlaczego odbudowywanie potencjału państwowych stoczni ma odbywać się poprzez projekty, które nie są konkurencyjne – komentował Czesław Mroczek, były wiceminister obrony, sugerując, że więcej zleceń powinno być dostępnych również dla prywatnych firm.

Parlamentarną debatę zakończyły wyjaśnienia przedstawicieli PGZ na temat niedawnych wypadków w państwowych stoczniach – przewrócenia się jednego z remontowanych okrętów oraz pożaru na okręcie podwodnym ORP „Orzeł”.

– Sytuacja polskiego przemysłu stoczniowego jest lepsza niż była, ale wymaga jeszcze dużo pracy. Czegoś, co było w Polsce niszczone przez 25 lat, nie da się od razu, za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, naprawić – stwierdził Kownacki.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Leoniak

dodaj komentarz

komentarze

~boss oksywie
1509030120
ha ha 19 nowych okretow a 1 buduja juz 16 lat tylko potrafia emerytom tego resortu zabierac prawo do korzystania z obiektow sportowych tego resortu ,chca z nas zrobic Kiepskich Ferdkow na czas ,,W,,
96-B4-81-A7

Drugie życie Challengerów
Radary na aerostacie
Nowa instrukcja lotów HEAD do końca roku
Więcej pieniędzy na obronność
Język współpracy
W sporcie nie ma mocnych na 11 LDKPanc
Nowa współpraca wojskowa UE
Limity służby czynnej w 2018 roku
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Świętowali na sportowo
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Wsparcie dla misji Air Policing
Tragedia SS „Wigry”
Autosan sprzedaje autobusy do Niemiec
Na kongresie o klasach wojskowych
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
MON odzyska narzędzia analizy planów operacyjnych
Wojsko kupiło drony uderzeniowe
Co dalej z polsko-ukraińskim dialogiem historycznym?
Spartakiada: Zmechanizowani ze Szczecina kontra Czarna Dywizja
Grot i Ragun zakwalifikowane do służby
Twórcy SPO odznaczeni
Trzy medale przełajowców na wojskowych mistrzostwach świata
Patrioty o krok bliżej
Twierdze nie do zdobycia
Służba w WOT nie tylko dla dwudziestolatków
„Dunaj ’17” – test przed misją
Polacy pojechali do Kanady po zwycięstwo
Nurkowie ćwiczą na Zalewie Sulejowskim
Wypadek na poligonie
Jeszcze mobilniejsze NATO
Zabytkowy silnik do Renault FT
Armia Czerwona zamyka kleszcze
Przyjedź na święto podkarpackich terytorialsów!
Studenci Akademii Wojsk Lądowych pomagają weteranom
Ćwiczenia Maple Arch '17 w Nowej Dębie
Żołnierz WOT-u mistrzem wojska w szachach
Rozbrajanie kontrolowane, Warszawa, listopad 1918
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
Żołnierze kruczego pióra
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Podziękuj bohaterom!
Posłowie rozmawiali o sytuacji materialnej wojskowych
„Narew” za dwa lata
Cztery kilometry walki
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Posłowie o przemyśle stoczniowym
Raport MON o książce Tomasza Piątka
Jastrzębie wracają z Litwy do domu
Szkoła Orląt otwiera się na zwiedzających
Piłkarska jesień wojskowych drużyn – czas na podsumowania
Pamiątki po polskich żołnierzach trafią do ich rodzin
Bandera nad „Kormoranem”
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO