moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

ORP „Orzeł” pod okiem komisji

Biegli powołani przez Żandarmerię Wojskową oraz specjaliści z Głównej Komisji ds. Awarii Okrętowych badają przyczynę pożaru, który kilka tygodni temu wybuchł na pokładzie okrętu podwodnego ORP „Orzeł”. Do zdarzenia doszło w trakcie prac przy zasilających jednostkę akumulatorach. Nikt nie ucierpiał.

Pożar wybuchł, kiedy okręt stał w gdyńskim porcie wojennym. – Na miejsce błyskawicznie przyjechała wojskowa straż pożarna. Wezwaliśmy też jednostki cywilne. Obligują nas do tego procedury – wyjaśnia kmdr ppor. Radosław Pioch z 3 Flotylli Okrętów w Gdyni. Ogień udało się szybko opanować. – Kiedy się pojawił, na pokładzie „Orła” przebywało czterech członków załogi. Żadnemu z nich nic się nie stało. Aby jednak wykluczyć jakiekolwiek urazy, wszystkich przewieziono do szpitala. Przeprowadzone tam badania nic nie wykazały, więc marynarze zostali zwolnieni do domów – informuje kmdr ppor. Pioch.

Na razie nie wiadomo, jaka była przyczyna pożaru. – Postępowanie w tej sprawie prowadzi Żandarmeria Wojskowa, która powołała biegłych z dziedziny pożarnictwa i energetyki. Sprawę badają też eksperci z Głównej Komisji ds. Awarii Okrętowych. Działa ona przy Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych – tłumaczy kmdr por. Czesław Cichy, rzecznik DGRSZ. Na razie nie wiadomo, jak długo trzeba będzie poczekać na pierwsze ustalenia. Nie wiadomo też, jakie będą dalsze losy okrętu. – Choć ORP „Orzeł” stał w porcie, był wyłączony z eksploatacji. Trwały przy nim prace stoczniowe. Teraz eksperci muszą dojść przyczyny pożaru i ocenić zniszczenia. Następnym krokiem będzie oszacowanie zakresu prac niezbędnych, by przywrócić jednostkę do służby – zaznacza kmdr por. Cichy.

ORP „Orzeł” jest najmłodszym i największym okrętem podwodnym Marynarki Wojennej RP. To jednostka typu Kilo, zbudowana pod koniec istnienia ZSRR, a potem modernizowana tak, by odpowiadała standardom NATO. Załoga okrętu liczy 60 marynarzy, sama jednostka zaś jest uzbrojona w sześć dziobowych wyrzutni torpedowych (są też przystosowane do stawiania min). Okręty typu Kilo mogą się zanurzać na głębokość 300 metrów. Ich zasięg wynosi 6 tys. mil morskich. Zgodnie z planem ORP „Orzeł” powinien służyć w polskiej marynarce do 2022 roku.

Siły morskie posiadają też cztery inne okręty podwodne. Są to mniejsze jednostki typu Kobben. – W tej chwili jedna z nich, ORP „Sokół”, stoi w stoczni, gdzie przechodzi rewizję zbiorników ciśnieniowych. Pozostałe trzy są w stanie realizować postawione im zadania – zapewnia kmdr ppor. Pioch. Jak informuje MON, Kobbeny mają zostać wycofane ze służby do 2020 roku.

Obecnie resort obrony prowadzi prace nad pozyskaniem dla polskiej marynarki nowych okrętów podwodnych w ramach programu modernizacji technicznej Wojska Polskiego pod kryptonimem „Orka”.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Studio Iwona/ ISW

dodaj komentarz

komentarze

~BernardMalarz
1508949720
To jawna dywersja!!! Po raz kolejny pseudo fachowcy odpowiedzialni za remont doprowadzają do uszkodzeń jedynego wartościowego okrętu Marynarki Wojennej . Zero tolerancji. Niech lecą kierownicy od dołu po samego prezesa. Skoro jedni nie potrafią remontować, inni nadzorować, a jeszcze inni nie są wstanie dobrać kompetentnych kadr do nadzoru, to pora na czystkę...
67-25-85-F2

Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Pożegnanie z Columbią
Brytyjczycy na wschodniej straży
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Dwie agresje, dwie okupacje
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Rekompensaty na nowych zasadach
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Czołgiści w ogniu
Kurs dla najlepszych w SERE
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Orlik na Alfę
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
H145M – ciekawa oferta dla Polski
„Road Runner” w Libanie
Krok ku niezależności
Husarz z polskim instruktorem
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Debiut polskich Patriotów
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
NATO – jesteśmy z Polską
Defendery skompletowane
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Black Hawki nad Warszawą
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Wielkie zbrojenia za Odrą
Cios w plecy
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Brytyjczycy żegnają Malbork
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Największy transport Abramsów w tym roku
Zwycięska batalia o stolicę
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
W poszukiwaniu majora Serafina
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Święto Wojsk Lądowych
17 września 1939. Nigdy więcej
Z najlepszymi na planszy
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Hekatomba na Woli

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO