moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Sukces negocjacyjny MON-u

Wszystkie samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie będą fabrycznie nowe. Polska nie poniesie z tego tytułu żadnych dodatkowych kosztów – tak wynegocjowali przedstawiciele MON-u z firmą Boeing. – Zaoszczędzimy dziesiątki milionów złotych – mówi wiceminister Bartosz Kownacki. Według poprzedniej umowy jedna z trzech kupionych maszyn miała być używana.

Kontrakt na dostawę samolotów dla VIP-ów został podpisany w marcu 2017 roku przez Inspektorat Uzbrojenia MON z koncernem Boeing. Warta 2,5 miliarda złotych umowa przewidywała dostawę trzech maszyn Boeing 737-800. Dwie z nich miały być nowe, jedna – używana. Jako pierwszy Amerykanie zgodzili się dostarczyć samolot używany w konfiguracji pasażerskiej (zdolny do przewozu 132 osób). W następnej kolejności do Polski miały trafić dwa nowe Boeingi w konfiguracji tzw. biznesowej (czyli model BBJ2), zabierające na pokład po 65 osób (resztę miejsca zajmuje salonka).

Kilka tygodni temu pojawiła się szansa na renegocjacje umowy i otrzymanie zamiast starej maszyny nowej. Rozmowy, które prowadzili przedstawiciele MON-u, zakończyły się sukcesem. – Zaoszczędzimy dziesiątki milionów złotych – mówi wiceminister Bartosz Kownacki. – To duży sukces negocjacyjny i jednocześnie dowód na to, że warto prowadzić nawet bardzo trudne rozmowy biznesowe – dodaje. Sekretarz stanu podkreśla, że amerykański koncern zgodził się na dostarczenie nowego samolotu bez żadnych dopłat ze strony Polski.

Maszyna przyleci do Polski w listopadzie. Będzie nosić imię Piłsudskiego. Z kolei na patronów dwóch pozostałych Boeingów 737-800 w wersji BBJ2 wybrano Dmowskiego i Paderewskiego.

Przetarg na zakup samolotów tzw. średniej wielkości (do przewozu VIP-ów) ogłoszono 30 sierpnia 2016 roku. Do walki o zlecenie stanęły: konsorcjum Glomex MS s.r.o. z Czech i Lufthansa Technik AG z Niemiec; konsorcjum Aerospace International Group s.r.o i ASSA-POLAND Zdzisław Kondrat, Boeing (USA); Megmar Logistics & Consulting. Do złożenia ofert dopuszczono dwa podmioty – czeski Glomex i amerykański Boeing.

9 marca IU MON ogłosił, że przetarg musi zostać unieważniony, gdyż obie złożone oferty miały błędy formalne i przekraczały przyjęty przez MON budżet. Dzień później, 10 marca, Inspektorat Uzbrojenia uruchomił kolejny przetarg na samoloty, tym razem w trybie z wolnej ręki, zapraszając do niego jedynie koncern Boeinga.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Sławomir Mrowiński/ IWsp SZ

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1509294300
Sukcesem który warto byłoby odtrąbić to byłby np zakup 100 szt. F16 w przyzwoitej cenie. no może dostarczenie pierwszych baterii systemu Wisła, no może przybycie pierwszych egzemplarzy Homara. Na pewno pierwszy rejs kilku Orek. Ale to o czym piszecie to po prostu przyzwoita wiadomość i pewnie z serii tych "coś za coś" i tyle.
31-66-FC-D7
~Luke
1509016320
No bo Boeing musi odrobic straty za problemy poczatkowe z 787 albo MON zamuwi jeszcze cos wojskowego od Boeinga jak AH64E i UH-53
89-B5-6E-3D

Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
 
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
„Operacja Wuhan”: Boks, judo kobiet i zapasy
Nowa misja i nowy sprzęt
Jani, cudem ocalony
Niechciany traktat
Kolejne Raki dla wojska
Groty i VIS-y dla armii
Rescue Like You Would in a War
Fort zagłady
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie
Gavia na Atlantyku
Iranian Chess Game
Wyjątkowa operacja minerów
W drodze po zwycięstwo
Bożeny do modyfikacji
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
„Operacja Wuhan”: Strzelectwo
Wojskowe szkolenie dla studentów
Sosnkowski przywrócony
Wypadek saperów
„Operacja Wuhan”: Pięciobój nowoczesny i szermierka
Thin Blue Line
Rusza budowa szpitala w Legionowie
68W znaczy ratownik
Maraton po bieszczadzkich szlakach
Aviation Detachment, czyli F-16 w akcji
Stan poszkodowanych saperów jest poważny
„Sophia” – certyfikacja zaliczona!
Niezwyciężeni znowu trenują
Wabik z WAT-u
Trening medyczny przed misją
Życie po zdjęciu munduru
Lotem przeciw bolszewikom
Raki strzelały na Bałkanach
Nowy wiceminister w MON
Materiały wybuchowe trzeba „czuć”
Osa na patrole
Wsparcie dla saperów
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
„Operacja Wuhan”: Pływanie
Nowe odrzutowce dla pogotowia lotniczego
Piotr Naimski: w 2022 roku Polska uniezależni się od rosyjskiego gazu
Snajper walczy także z wiatrem
Cienka niebieska linia
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
68W Means Lifesaver
„Albatros” już na wodzie
Klasy wojskowe po nowemu
„Operacja Wuhan”: Lekka atletyka
Ponad 520 miliardów zł na uzbrojenie Wojska Polskiego
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Amerykański żołnierz z … pilotem w ręku
Nowe spojrzenie na 1939 rok – debata historyków
Zmarł trzeci z rannych saperów
Na strzelnicy w szczytnym celu
Rozpoczynamy nową erę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO