moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Sukces negocjacyjny MON-u

Wszystkie samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie będą fabrycznie nowe. Polska nie poniesie z tego tytułu żadnych dodatkowych kosztów – tak wynegocjowali przedstawiciele MON-u z firmą Boeing. – Zaoszczędzimy dziesiątki milionów złotych – mówi wiceminister Bartosz Kownacki. Według poprzedniej umowy jedna z trzech kupionych maszyn miała być używana.

Kontrakt na dostawę samolotów dla VIP-ów został podpisany w marcu 2017 roku przez Inspektorat Uzbrojenia MON z koncernem Boeing. Warta 2,5 miliarda złotych umowa przewidywała dostawę trzech maszyn Boeing 737-800. Dwie z nich miały być nowe, jedna – używana. Jako pierwszy Amerykanie zgodzili się dostarczyć samolot używany w konfiguracji pasażerskiej (zdolny do przewozu 132 osób). W następnej kolejności do Polski miały trafić dwa nowe Boeingi w konfiguracji tzw. biznesowej (czyli model BBJ2), zabierające na pokład po 65 osób (resztę miejsca zajmuje salonka).

Kilka tygodni temu pojawiła się szansa na renegocjacje umowy i otrzymanie zamiast starej maszyny nowej. Rozmowy, które prowadzili przedstawiciele MON-u, zakończyły się sukcesem. – Zaoszczędzimy dziesiątki milionów złotych – mówi wiceminister Bartosz Kownacki. – To duży sukces negocjacyjny i jednocześnie dowód na to, że warto prowadzić nawet bardzo trudne rozmowy biznesowe – dodaje. Sekretarz stanu podkreśla, że amerykański koncern zgodził się na dostarczenie nowego samolotu bez żadnych dopłat ze strony Polski.

Maszyna przyleci do Polski w listopadzie. Będzie nosić imię Piłsudskiego. Z kolei na patronów dwóch pozostałych Boeingów 737-800 w wersji BBJ2 wybrano Dmowskiego i Paderewskiego.

Przetarg na zakup samolotów tzw. średniej wielkości (do przewozu VIP-ów) ogłoszono 30 sierpnia 2016 roku. Do walki o zlecenie stanęły: konsorcjum Glomex MS s.r.o. z Czech i Lufthansa Technik AG z Niemiec; konsorcjum Aerospace International Group s.r.o i ASSA-POLAND Zdzisław Kondrat, Boeing (USA); Megmar Logistics & Consulting. Do złożenia ofert dopuszczono dwa podmioty – czeski Glomex i amerykański Boeing.

9 marca IU MON ogłosił, że przetarg musi zostać unieważniony, gdyż obie złożone oferty miały błędy formalne i przekraczały przyjęty przez MON budżet. Dzień później, 10 marca, Inspektorat Uzbrojenia uruchomił kolejny przetarg na samoloty, tym razem w trybie z wolnej ręki, zapraszając do niego jedynie koncern Boeinga.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Sławomir Mrowiński/ IWsp SZ

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1509294300
Sukcesem który warto byłoby odtrąbić to byłby np zakup 100 szt. F16 w przyzwoitej cenie. no może dostarczenie pierwszych baterii systemu Wisła, no może przybycie pierwszych egzemplarzy Homara. Na pewno pierwszy rejs kilku Orek. Ale to o czym piszecie to po prostu przyzwoita wiadomość i pewnie z serii tych "coś za coś" i tyle.
31-66-FC-D7
~Luke
1509016320
No bo Boeing musi odrobic straty za problemy poczatkowe z 787 albo MON zamuwi jeszcze cos wojskowego od Boeinga jak AH64E i UH-53
89-B5-6E-3D

Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rekompensaty na nowych zasadach
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Kurs dla najlepszych w SERE
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Debiut polskich Patriotów
Husarz z polskim instruktorem
„Road Runner” w Libanie
Black Hawki nad Warszawą
Trenują przed „Zapadem ‘25”
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Cios w plecy
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Orlik na Alfę
Brytyjczycy żegnają Malbork
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Krok ku niezależności
Wielkie zbrojenia za Odrą
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
NATO – jesteśmy z Polską
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Czołgiści w ogniu
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Pożegnanie z Columbią
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
W poszukiwaniu majora Serafina
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Dwie agresje, dwie okupacje
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Święto Wojsk Lądowych
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Defendery skompletowane
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
17 września 1939. Nigdy więcej
Z najlepszymi na planszy
Hekatomba na Woli
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Największy transport Abramsów w tym roku
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Zwycięska batalia o stolicę
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
H145M – ciekawa oferta dla Polski

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO