moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Sukces negocjacyjny MON-u

Wszystkie samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie będą fabrycznie nowe. Polska nie poniesie z tego tytułu żadnych dodatkowych kosztów – tak wynegocjowali przedstawiciele MON-u z firmą Boeing. – Zaoszczędzimy dziesiątki milionów złotych – mówi wiceminister Bartosz Kownacki. Według poprzedniej umowy jedna z trzech kupionych maszyn miała być używana.

Kontrakt na dostawę samolotów dla VIP-ów został podpisany w marcu 2017 roku przez Inspektorat Uzbrojenia MON z koncernem Boeing. Warta 2,5 miliarda złotych umowa przewidywała dostawę trzech maszyn Boeing 737-800. Dwie z nich miały być nowe, jedna – używana. Jako pierwszy Amerykanie zgodzili się dostarczyć samolot używany w konfiguracji pasażerskiej (zdolny do przewozu 132 osób). W następnej kolejności do Polski miały trafić dwa nowe Boeingi w konfiguracji tzw. biznesowej (czyli model BBJ2), zabierające na pokład po 65 osób (resztę miejsca zajmuje salonka).

Kilka tygodni temu pojawiła się szansa na renegocjacje umowy i otrzymanie zamiast starej maszyny nowej. Rozmowy, które prowadzili przedstawiciele MON-u, zakończyły się sukcesem. – Zaoszczędzimy dziesiątki milionów złotych – mówi wiceminister Bartosz Kownacki. – To duży sukces negocjacyjny i jednocześnie dowód na to, że warto prowadzić nawet bardzo trudne rozmowy biznesowe – dodaje. Sekretarz stanu podkreśla, że amerykański koncern zgodził się na dostarczenie nowego samolotu bez żadnych dopłat ze strony Polski.

Maszyna przyleci do Polski w listopadzie. Będzie nosić imię Piłsudskiego. Z kolei na patronów dwóch pozostałych Boeingów 737-800 w wersji BBJ2 wybrano Dmowskiego i Paderewskiego.

Przetarg na zakup samolotów tzw. średniej wielkości (do przewozu VIP-ów) ogłoszono 30 sierpnia 2016 roku. Do walki o zlecenie stanęły: konsorcjum Glomex MS s.r.o. z Czech i Lufthansa Technik AG z Niemiec; konsorcjum Aerospace International Group s.r.o i ASSA-POLAND Zdzisław Kondrat, Boeing (USA); Megmar Logistics & Consulting. Do złożenia ofert dopuszczono dwa podmioty – czeski Glomex i amerykański Boeing.

9 marca IU MON ogłosił, że przetarg musi zostać unieważniony, gdyż obie złożone oferty miały błędy formalne i przekraczały przyjęty przez MON budżet. Dzień później, 10 marca, Inspektorat Uzbrojenia uruchomił kolejny przetarg na samoloty, tym razem w trybie z wolnej ręki, zapraszając do niego jedynie koncern Boeinga.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Sławomir Mrowiński/ IWsp SZ

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1509294300
Sukcesem który warto byłoby odtrąbić to byłby np zakup 100 szt. F16 w przyzwoitej cenie. no może dostarczenie pierwszych baterii systemu Wisła, no może przybycie pierwszych egzemplarzy Homara. Na pewno pierwszy rejs kilku Orek. Ale to o czym piszecie to po prostu przyzwoita wiadomość i pewnie z serii tych "coś za coś" i tyle.
31-66-FC-D7
~Luke
1509016320
No bo Boeing musi odrobic straty za problemy poczatkowe z 787 albo MON zamuwi jeszcze cos wojskowego od Boeinga jak AH64E i UH-53
89-B5-6E-3D

Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Combat 56 u terytorialsów
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Noc na „pasku”
Sojusznicza obrona
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Pancerniacy jadą na misję
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
„Burza” nabiera kształtów
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Dzień wart stu lat
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
W hołdzie poległym
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Wisła dopłynęła
Koniec bezkarności floty cieni?
Historyczna „Wisła”
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Kto zostanie Asem Sportu?
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
Szukali zaginionych w skażonej strefie
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Plan na WAM
Panczeniści na podium w Hamar
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Najdłuższa noc
Polski Rosomak dalej w produkcji
Niebo pod osłoną
Przygotowani na każdy scenariusz
Gala Boksu na Bemowie
Kolejne AW149 nadlatują
Astronauta w Szkole Orląt
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Odpalili K9 Thunder
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Piątka z czwartego wozu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Snowboardzistka i pływacy na medal
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Przełomowy czas dla WZL-2
Paczka dla bohatera już w drodze!
Gdy ucichnie artyleria
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
MON przejmuje Hutę Częstochowa
The Taste of Military Service
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Wojsko ma swojego satelitę!
Mundurowi z benefitami
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO