moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowy sprzęt do obsługi samolotów

Armia stopniowo wymienia zagraniczne urządzenia do obsługi technicznej samolotów na polskie konstrukcje. Dotyczy to przede wszystkim obsługi myśliwców F-16 i samolotów Hercules. Kilka dni temu MON podpisało umowę na kupno nowych dystrybutorów prądu, tlenu i powietrza. Nowy sprzęt wart 10 mln zł dostarczy Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne.

Nasze siły powietrzne mają 48 wielozadaniowych myśliwców F-16 wyprodukowanych przez koncern Lockheed Martin. Z czego 36 jest w wersji jednomiejscowej (bojowej) F-16C Block52+, a 12 to dwumiejscowe (szkolne) F-16D Block52+. Do ich technicznej obsługi, czyli m.in. dostarczania przed startem prądu, tlenu i powietrza, są używane przede wszystkim urządzenia amerykańskie. Podobnie jest w przypadku wyprodukowanych w Stanach Zjednoczonych samolotów transportowych C-130 Hercules (wojsko ma ich pięć).

Jednak tego typu urządzenia powinny być z przyczyn strategicznych (np. dostępu do serwisu i części zamiennych) krajowej produkcji. Dlatego Ministerstwo Obrony Narodowej od kilku lat stopniowo wymienia zagraniczny sprzęt na konstrukcje produkowane przez polskie firmy.

We wrześniu podczas targów zbrojeniowych w Kielcach Inspektorat Uzbrojenia podpisał z Wojskowym Centralnym Biurem Konstrukcyjno-Technologicznym umowę na dostawę dla polskiej armii lotniskowego urządzenia do zasilania elektroenergetycznego samolotów LUZES V/N. Kontrakt wart jest 2,7 mln zł. Natomiast na początku października MON zamówił w spółce należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej kolejnego LUZES-a, który służy do zasilania w prąd samolotów przed startem, a także cztery inne urządzenia. Kupiono: dwa lotniskowe dystrybutory tlenu LDT/N oraz dwa lotniskowe dystrybutory powietrza LDP/N. Kontrakt, który ma być zrealizowany do końca roku, wart jest ponad 10 mln zł.

Przedstawiciele WCBKT podkreślają, że spółka oferuje szeroki asortyment urządzeń do obsługi nowoczesnych samolotów i wciąż pracuje nad nowymi rozwiązaniami. Lotniskowy zasilacz hydrauliczny LZH/N 2, opracowany przez inżynierów z Warszawy, został nagrodzony Defenderem podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego. – To jedyne polskie urządzenie, które może z powodzeniem zastąpić amerykańskie zasilacze hydrauliczne przeznaczone dla instalacji o bardzo wysokim ciśnieniu, które montuje się w samolotach produkowanych w USA – podkreślał Jan Adam Dolaniecki, szef Działu Sprzedaży WCBKT SA. Dodał, że polskie rozwiązania są zdecydowanie tańsze od zagranicznych, również w codziennej eksploatacji.

Polska armia została już wyposażona w zasilacze LZH/N 2.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. mar. Arkadiusz Dwulatek/ Combat Camera DORSZ, Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~Rafels
1508394180
Samolotom F-16 PRZED startem niczego się nie dostarcza. To konstrukcja samowystarczalna. Wspomniane w artykule elementy potrzebne są przy obsłudze technicznej. Jak coś piszecie, róbcie to rzetelnie...
BC-FE-BD-10
~Azuxet
1508319060
F-16D to wersja Szkolno-Bojowa a nie Szkolna.
D7-8E-4D-9A

„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Koniec pewnej epoki
Priorytetowe zaangażowanie
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Wojny na rzut kostką
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Pływali jak morscy komandosi
Polski „Wiking” dla Danii
Jelcz się wzmacnia
Pasja i fart
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Speczespół wybierze „Orkę”
Czarnomorski szlif minerów
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Terytorialsi w akcji
W wojsku orientują się najlepiej
Kawaleria w szkole
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
„Droga do GROM-u”
Kopuła nad bewupem
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Brytyjczycy na wschodniej straży
W poszukiwaniu majora Serafina
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Maratońskie święto w Warszawie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Drugi wojskowy most
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Młodzi i bezzałogowce
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Deterrence in Polish
Pocisk o chirurgicznej precyzji
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Człowiek jest najważniejszy
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Abolicja dla ochotników
Polskie Bayraktary nad Turcją
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Medicine for Hard Times
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Kircholm 1605
Dywersanci atakują
Koniec dzieciństwa
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Mity i manipulacje
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
„Road Runner” w Libanie
Medycy na start

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO