moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Jak most Syreny

Na Narwi w Ostrołęce stanie tymczasowy most. Konstrukcja, którą wybudują saperzy z 2 Pułku Inżynieryjnego, będzie miała 240 metrów długości. Ma służyć mieszkańcom miasta przez dwa lata, dopóki nie zostanie wyremontowany stary most. Przeprawa będzie podobna do mostu Syreny w Warszawie, zbudowanego przez wojsko w 1985 roku.

Do zadania zostało wyznaczonych 30 wojskowych specjalistów, którymi kieruje kpt. Łukasz Kowalik, dowódca kompanii mostowej. Saperzy podczas pracy będą korzystać aż z 20 pojazdów i jednostek specjalistycznego sprzętu, m.in. dźwigów, samochodów ciężarowych, wózka widłowego, kutra holowniczego KH-200 i promu.

Po przygotowaniu zaplecza dla swojego zgrupowania, żołnierze w pierwszych dniach października ruszyli z budową.

REKLAMA

Stalowa konstrukcja

Na początek z bloków pontonowych zbudowali prom o wyporności 40 t. Z niego właśnie po zakotwiczeniu w różnych miejscach koryta rzeki będą montować podpory mostu. Elementy konstrukcji mostu DMS-65 saperzy przywieźli z magazynu Agencji Rezerw Materiałowych z Kazunia Nowego, a pale wbijane w koryto rzeki przygotowała na zlecenie władz miasta firma cywilna.

Na brzegu Narwi powstał plac montażowy do przygotowywania poszczególnych części konstrukcji.

Aby zbudować most, wojskowi inżynierowie będą musieli połączyć ze sobą ponad 10 tys. różnych elementów o łącznej wadze ponad 500 t. Montaż wykonają na lądzie, a następnie konstrukcja przęsłowa będzie nasuwana na podpory, które znajdują się na palach.

– Moi żołnierze mają bardzo duże doświadczenie w tego typu pracy. To ci sami specjaliści, którzy w ubiegłym roku w Wieliczce budowali most na Światowe Dni Młodzieży – mówi kpt. Kowalik.

Po zakończeniu prac cała konstrukcja dwujezdniowego mostu będzie miała ponad 8 m szerokości i około 120 m długości. Ponieważ tworzyć będzie dwupasmowy przejazd, staną obok siebie dwie przeprawy o łącznej długości około 240 m oraz nośności 40 t każda.

Jak most Syreny

Ze względu na rozmiary oraz nasilenie ruchu most w Ostrołęce będzie największą i najważniejszą przeprawą wybudowaną przez wojska inżynieryjne w ciągu ostatnich 30 lat. Specjaliści porównują ją do słynnego mostu Syreny w Warszawie, który wojsko postawiło w 1985 roku.

– Co prawda 11 lat temu budowaliśmy ważniejszy obiekt, wiadukt na Trasie Toruńskiej, jednak odbywało się to na lądzie (nad torami kolejowymi), a nie na wodzie. Jeżeli chodzi o inwestycje w korycie rzeki, to rzeczywiście daje się zauważyć tu podobieństwo z mostem Syreny – mówi ppłk Piotr Pytel, dowódca Batalionu Drogowo-Mostowego z Inowrocławia, nadzorujący prace saperów.

Potrwają one najprawdopodobniej do końca listopada. Później wynajęte przez władze miasta firmy pokryją metalową nawierzchnię mostu asfaltem i po niezbędnych próbach przeprawa zostanie oddana do użytku.

Za około dwa lata, gdy stary most w Ostrołęce zostanie wyremontowany, wojsko rozbierze tymczasową konstrukcję.

Przeprawę na Narwi wojsko buduje w ramach zadań szkoleniowych. Na czas prac żołnierze zostali zakwaterowani w jednym z miejskich hoteli.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: kpt. Łukasz Kowalik

dodaj komentarz

komentarze


W sporcie nie ma mocnych na 11 LDKPanc
Zielone światło dla stoczni
Twórcy SPO odznaczeni
Szkolenie ogniowe podhalańczyków
Na ASzWoj o wyzwaniach bezpieczeństwa międzynarodowego
Wypadek lotniczy w Dęblinie
Wsparcie dla misji Air Policing
Świętowali na sportowo
Zwiad w oparach iperytu
Zielone światło dla Pilicy
Rząd Mateusza Morawieckiego zaprzysiężony
Resort obrony opracował zmiany w ustawie o weteranach
Bałtyckie ciemności
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Skandal wokół Caracali i Tigerów
Żołnierze 25 Brygady Kawalerii Powietrznej szkolą się w Wędrzynie
Więcej pieniędzy na obronność
Podchorążowie Szkoły Orląt wylądowali
Nowa współpraca wojskowa UE
MON zapowiada: strzelnica w każdym powiecie
Skrycie i pod osłoną nocy, czyli zwiadowcy na poligonie
Minister Macierewicz wygrał w sądzie z gen. Dukaczewskim
Raport MON o książce Tomasza Piątka
Piłkarska jesień wojskowych drużyn – czas na podsumowania
PKW Łotwa – druga zmiana wyrusza na misję
Wojsko pomogło komunistom utrzymać monopol władzy
Wyjątkowa kolekcja
Wojskową ciężarówką na górskich stokach
Siła ognia
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Pierwsze paszporty przyznane!
Spartakiada: Zmechanizowani ze Szczecina kontra Czarna Dywizja
Wilki morskie na suchym lądzie
Drugie życie Challengerów
Wyższe dodatki dla żołnierzy
„Bechowiec” – karabin prosto z kuźni
Jastrzębie wracają z Litwy do domu
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Pod błękitną flagą NATO
Wojsko zaangażowane w „Szlachetną Paczkę”
Rezerwiści opanowali poligon
Podziękować bohaterom
Kombatanci na spotkaniu opłatkowym
O co walczą Polki w mundurze
Z okazji urodzin wielkiego Polaka
Wierzba do dowodzenia
MON i MSZ o katastrofie smoleńskiej
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Żołnierze najlepsi w szachowych mistrzostwach kraju
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Pożegnanie ofiar stalinizmu
Kawaleryjski trening na koniach
Czołgi T-72 będą modernizowane
Świąteczne paczki dla żołnierzy na misjach
Rano żołnierz, po południu student
Jeszcze mobilniejsze NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO