moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Jak most Syreny

Na Narwi w Ostrołęce stanie tymczasowy most. Konstrukcja, którą wybudują saperzy z 2 Pułku Inżynieryjnego, będzie miała 240 metrów długości. Ma służyć mieszkańcom miasta przez dwa lata, dopóki nie zostanie wyremontowany stary most. Przeprawa będzie podobna do mostu Syreny w Warszawie, zbudowanego przez wojsko w 1985 roku.

Do zadania zostało wyznaczonych 30 wojskowych specjalistów, którymi kieruje kpt. Łukasz Kowalik, dowódca kompanii mostowej. Saperzy podczas pracy będą korzystać aż z 20 pojazdów i jednostek specjalistycznego sprzętu, m.in. dźwigów, samochodów ciężarowych, wózka widłowego, kutra holowniczego KH-200 i promu.

Po przygotowaniu zaplecza dla swojego zgrupowania, żołnierze w pierwszych dniach października ruszyli z budową.

REKLAMA

Stalowa konstrukcja

Na początek z bloków pontonowych zbudowali prom o wyporności 40 t. Z niego właśnie po zakotwiczeniu w różnych miejscach koryta rzeki będą montować podpory mostu. Elementy konstrukcji mostu DMS-65 saperzy przywieźli z magazynu Agencji Rezerw Materiałowych z Kazunia Nowego, a pale wbijane w koryto rzeki przygotowała na zlecenie władz miasta firma cywilna.

Na brzegu Narwi powstał plac montażowy do przygotowywania poszczególnych części konstrukcji.

Aby zbudować most, wojskowi inżynierowie będą musieli połączyć ze sobą ponad 10 tys. różnych elementów o łącznej wadze ponad 500 t. Montaż wykonają na lądzie, a następnie konstrukcja przęsłowa będzie nasuwana na podpory, które znajdują się na palach.

– Moi żołnierze mają bardzo duże doświadczenie w tego typu pracy. To ci sami specjaliści, którzy w ubiegłym roku w Wieliczce budowali most na Światowe Dni Młodzieży – mówi kpt. Kowalik.

Po zakończeniu prac cała konstrukcja dwujezdniowego mostu będzie miała ponad 8 m szerokości i około 120 m długości. Ponieważ tworzyć będzie dwupasmowy przejazd, staną obok siebie dwie przeprawy o łącznej długości około 240 m oraz nośności 40 t każda.

Jak most Syreny

Ze względu na rozmiary oraz nasilenie ruchu most w Ostrołęce będzie największą i najważniejszą przeprawą wybudowaną przez wojska inżynieryjne w ciągu ostatnich 30 lat. Specjaliści porównują ją do słynnego mostu Syreny w Warszawie, który wojsko postawiło w 1985 roku.

– Co prawda 11 lat temu budowaliśmy ważniejszy obiekt, wiadukt na Trasie Toruńskiej, jednak odbywało się to na lądzie (nad torami kolejowymi), a nie na wodzie. Jeżeli chodzi o inwestycje w korycie rzeki, to rzeczywiście daje się zauważyć tu podobieństwo z mostem Syreny – mówi ppłk Piotr Pytel, dowódca Batalionu Drogowo-Mostowego z Inowrocławia, nadzorujący prace saperów.

Potrwają one najprawdopodobniej do końca listopada. Później wynajęte przez władze miasta firmy pokryją metalową nawierzchnię mostu asfaltem i po niezbędnych próbach przeprawa zostanie oddana do użytku.

Za około dwa lata, gdy stary most w Ostrołęce zostanie wyremontowany, wojsko rozbierze tymczasową konstrukcję.

Przeprawę na Narwi wojsko buduje w ramach zadań szkoleniowych. Na czas prac żołnierze zostali zakwaterowani w jednym z miejskich hoteli.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: kpt. Łukasz Kowalik

dodaj komentarz

komentarze


Kobiety na misjach obserwacyjnych
Przetarg na wroga
Polski podchorąży na West Point
Gala MMA w Siedlcach
„Proobronni 2017” w Lublińcu
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Narażali życie, by ratować innych
Jak most Syreny
Miliard więcej na modernizację
Polska w grze o amerykańską brygadę
Posłowie o wspólnej polityce obronnej Unii Europejskiej
W weekend – NATO Days w Polsce
Bohaterowie z lilijkami
Rosja i deja vu
Sześć medali zapaśników na wojskowych mistrzostwach świata
Łączymy siły
„Wieniec” na drodze niemieckiego transportu
Eksportowy sukces Nitro-Chemu
Minister obrony o szkoleniu wojskowym studentów
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
Wsparcie dla weteranów będzie większe
Amerykańscy żołnierze uczą się polskiej historii
Generał Kościuszko – przyjaciel wolności
Legioniści w boju
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Biegacze walczyli o Nóż Komandosa
Zwycięstwo pięcioboistów z Czarnej Dywizji
Najsilniejsi w służbach mundurowych
Polsko-gruziński test specjalsów
Wojskowe uczelnie nie powinny żebrać
Nowy sprzęt do obsługi samolotów
Drugie życie Challengerów
Generał „Tysiąc” świętowałby dziś 110 urodziny
Konflikt bratanków
Minister Macierewicz z wizytą w Waszyngtonie
Fort zagłady
Pustelnik, czyli nowe rakiety dla polskiej armii
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Modernizacja Bergepanzerów 2
Nowa instrukcja lotów HEAD do końca roku
Wsparcie dla misji Air Policing
„Kormoran” przebadany
Czternastka polata dłużej
Polowa akademia „Combat Alert”
Specjalsi z Gruzji wykonali zadanie
Techniki wspinaczkowe w walce, czyli „górale” atakują
Centrum Kontrwywiadu NATO działa w Krakowie
W co gra Kim?
Amerykańskie Herculesy wylądowały w Powidzu
Przedsiębiorcy na rzecz obronności
Takiej wieży nie ma nikt
Jastrzębie wracają z Litwy do domu
Posłowie rozmawiali o sytuacji materialnej wojskowych
Islamski feniks
Weryfikacja Czesława Juźwika to nie zadanie MON

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO