moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jak most Syreny

Na Narwi w Ostrołęce stanie tymczasowy most. Konstrukcja, którą wybudują saperzy z 2 Pułku Inżynieryjnego, będzie miała 240 metrów długości. Ma służyć mieszkańcom miasta przez dwa lata, dopóki nie zostanie wyremontowany stary most. Przeprawa będzie podobna do mostu Syreny w Warszawie, zbudowanego przez wojsko w 1985 roku.

Do zadania zostało wyznaczonych 30 wojskowych specjalistów, którymi kieruje kpt. Łukasz Kowalik, dowódca kompanii mostowej. Saperzy podczas pracy będą korzystać aż z 20 pojazdów i jednostek specjalistycznego sprzętu, m.in. dźwigów, samochodów ciężarowych, wózka widłowego, kutra holowniczego KH-200 i promu.

Po przygotowaniu zaplecza dla swojego zgrupowania, żołnierze w pierwszych dniach października ruszyli z budową.

REKLAMA

Stalowa konstrukcja

Na początek z bloków pontonowych zbudowali prom o wyporności 40 t. Z niego właśnie po zakotwiczeniu w różnych miejscach koryta rzeki będą montować podpory mostu. Elementy konstrukcji mostu DMS-65 saperzy przywieźli z magazynu Agencji Rezerw Materiałowych z Kazunia Nowego, a pale wbijane w koryto rzeki przygotowała na zlecenie władz miasta firma cywilna.

Na brzegu Narwi powstał plac montażowy do przygotowywania poszczególnych części konstrukcji.

Aby zbudować most, wojskowi inżynierowie będą musieli połączyć ze sobą ponad 10 tys. różnych elementów o łącznej wadze ponad 500 t. Montaż wykonają na lądzie, a następnie konstrukcja przęsłowa będzie nasuwana na podpory, które znajdują się na palach.

– Moi żołnierze mają bardzo duże doświadczenie w tego typu pracy. To ci sami specjaliści, którzy w ubiegłym roku w Wieliczce budowali most na Światowe Dni Młodzieży – mówi kpt. Kowalik.

Po zakończeniu prac cała konstrukcja dwujezdniowego mostu będzie miała ponad 8 m szerokości i około 120 m długości. Ponieważ tworzyć będzie dwupasmowy przejazd, staną obok siebie dwie przeprawy o łącznej długości około 240 m oraz nośności 40 t każda.

Jak most Syreny

Ze względu na rozmiary oraz nasilenie ruchu most w Ostrołęce będzie największą i najważniejszą przeprawą wybudowaną przez wojska inżynieryjne w ciągu ostatnich 30 lat. Specjaliści porównują ją do słynnego mostu Syreny w Warszawie, który wojsko postawiło w 1985 roku.

– Co prawda 11 lat temu budowaliśmy ważniejszy obiekt, wiadukt na Trasie Toruńskiej, jednak odbywało się to na lądzie (nad torami kolejowymi), a nie na wodzie. Jeżeli chodzi o inwestycje w korycie rzeki, to rzeczywiście daje się zauważyć tu podobieństwo z mostem Syreny – mówi ppłk Piotr Pytel, dowódca Batalionu Drogowo-Mostowego z Inowrocławia, nadzorujący prace saperów.

Potrwają one najprawdopodobniej do końca listopada. Później wynajęte przez władze miasta firmy pokryją metalową nawierzchnię mostu asfaltem i po niezbędnych próbach przeprawa zostanie oddana do użytku.

Za około dwa lata, gdy stary most w Ostrołęce zostanie wyremontowany, wojsko rozbierze tymczasową konstrukcję.

Przeprawę na Narwi wojsko buduje w ramach zadań szkoleniowych. Na czas prac żołnierze zostali zakwaterowani w jednym z miejskich hoteli.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: kpt. Łukasz Kowalik

dodaj komentarz

komentarze


W Brukseli o Afganistanie i pieniądzach
Sukces Trumpa czy Kima?
WOT zmodyfikuje zasady organizacji ćwiczeń poza poligonami
Motywacja przez sport
PGZ i Leonardo chcą zbudować Kruka
Pożegnanie pilota MiG-a-29
Z Danii po „Orła”
Szkoła Orląt będzie Akademią
Pierwszy nowoczesny okręt II Rzeczypospolitej
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Francja inwestuje w obronność
Spadochroniarze skakali po medale
Sojusz jak wspólna pięść
MON na lato dla dzieci żołnierzy
Szkolenie Legii Akademickiej we Wrocławiu
NATO utworzy nową strukturę dowodzenia
WOT: zacieśniamy współpracę z Estonią
„Kormoran” opuścił Bałtyk
Polak znaczy skazaniec
Polscy bohaterowie Ankony
Polskie Bryzy nad Afryką
34 medale żołnierzy na mistrzostwach Polski
„Sophia”: druga zmiana po certyfikacji
Serbskie Homary i Kryle
Inwestycje w Pionki
Polityka fałszywego uśmiechu
Trump: „Polska nie jest zakładnikiem”
Kotwica Polski Walczącej dla WOT
Unitarka terytorialsów
16–31 lipca – polskie oddziały na rosyjskiej ziemi
Polski komandos szkolił afgańskich nawigatorów naprowadzania
Bohaterowie wciąż inspirują! Finał konkursu literackiego „Polski Zbrojnej”
Eastern Flank Pillar
Polska delegacja w drodze do Brukseli
„Kościuszko” na oceanie
Pancerne starcie w Orzyszu
Powitanie kuwejckiego kontyngentu
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Groty na rynku cywilnym
Prezydent i szef MON-u na Łotwie
Płonący tor przeszkód
Cel – wybrać najlepszych
Kawaleryjskie święto w Hrubieszowie
Polscy piloci wracają z Kuwejtu
„Milion zza oceanu”, czyli Polacy w armii USA
Cel: bezpieczne lotnisko
Sukcesy lekkoatletów w Pucharze Świata i Diamentowej Lidze
Powietrzny pokaz Orlików i Harvardów
Terytorialsi w urzędach
Strzał ze śmigłowca
Dwa medale kajakarki na Młodzieżowych Mistrzostwach Europy
Armia zyskała 323 nowych oficerów
Więcej pieniędzy dla cywilów w wojsku
Ankona – samodzielna operacja 2 Korpusu
Czarna Dywizja najlepsza na spartakiadzie

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO