moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

PT-17, czyli modernizacja Twardych

Postawiliśmy sobie trzy cele modernizacji czołgów PT-91 Twardy oraz T-72: zwiększenie zdolności trakcyjnych, siły ognia oraz bezpieczeństwa załogi – mówi Krzysztof Papliński, pełnomocnik zarządu Bumar-Łabędy. Założenia pakietu ulepszeń polska spółka przygotowała wspólnie z ukraińskim UkrOboronProm. Prototyp maszyny PT-17 pokazano podczas MSPO w Kielcach.

Bumar-Łabędy, będący obecnie częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej, od lat oferuje polskiej armii pakiety modernizacyjne czołgów T-72 i PT-91 Twardy. Stało się już tradycją, że kolejne demonstratory technologii w tej dziedzinie firma pokazuje podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego. Po zaprezentowanych w ubiegłych latach modelach PT-91Ex, PT-91P, PT-72U/PT-91U, także najnowsza propozycja – oznaczona jako PT-17 – zadebiutowała publicznie w czasie kieleckich targów.

– Postawiliśmy sobie trzy cele modernizacji czołgów PT-91 Twardy oraz T-72: zwiększenie zdolności trakcyjnych, siły ognia oraz bezpieczeństwa załogi – mówi Krzysztof Papliński, pełnomocnik zarządu Bumar-Łabędy. Założenia pakietu ulepszeń polska spółka przygotowała wspólnie z ukraińskim holdingiem obronnym UkrOboronProm.

Papliński wyjaśnia, że w ramach pierwszego celu, w czołgu PT-17 nie tylko zainstalowano nowe, wzmocnione zawieszenie, ale przede wszystkim silnik S1000R z przekładnią ESM-350M. – Mamy świadomość ograniczeń konstrukcyjnych czołgów rodziny T-72 i udało nam się zainstalować w nich nowy, znacznie mocniejszy napęd, bez konieczności kosztownej ich przebudowy – podkreśla Krzysztof Papliński.

Jeśli chodzi o zwiększenie bojowych możliwości, to PT-17 wyposażony został w opracowaną przez ukraińską zbrojeniówkę wieżę, w której zainstalowano tamtejszej produkcji gładkolufową armatę KBM-2 kalibru 120 mm o długości lufy L50 oraz automat ładowania w niszy wieży mieszczący 22 sztuki amunicji scalonej. – Elektronika i optoelektronika w wieży PT-17 to podzespoły opracowane przez polskie firmy. Stabilizowane obserwacyjno-celownicze głowice optoelektroniczne to produkty GOC-1 Nike i GOD-1 Iris, a dzienno-nocna kamera cofania – PCO KDN-1 Nyks. Wszystkie z naszego PCO S.A. – wyjaśnia Papliński. Zaznacza jednocześnie, że to co zainstalowano na pokazywanym w Kielcach prototypie, to tylko propozycja. – Możemy w nim zainstalować dowolne podzespoły wskazane nam przez wojsko – mówi.

Jednym z największych wyzwań stojących przed projektantami PT-17 było zwiększenie jego „przeżywalności” na polu walki, przy jednoczesnym zachowaniu dość niskiej wagi jak na czołgi podstawowe, czyli mniej niż 50 t. Dla porównania amerykański Abrams waży około 65 t. – PT-17 został wyposażony w pancerz składający się z szeregu głowic kumulacyjnych, które zapewniają wysoki poziom ochrony nawet przed nowoczesnymi pociskami podkalibrowymi. Mówiąc bardzo ogólnie, głowice te wybuchają i tną trzpień podkalibrowy tak skutecznie, że ten uderzając w pancerz właściwy, rozpryskuje się, a nie penetruje w głąb – wyjaśnia Papliński.

Przedstawiciele Bumaru-Łabędy podkreślają, że PT-17 to ciekawa propozycja nie tylko dla polskiej armii, która analizuje obecnie, co zrobić z posiadanymi czołgami PT-91 Twardy oraz T-72 , ale również projekt eksportowy. – Wiele krajów posiada czołgi z rodziny T-72 i my oferujemy im produkt o bardzo dobrym wskaźniku koszt-efekt – podkreśla Papliński.

Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy” to jedyny krajowy producent czołgów. Istniejąca od ponad sześćdziesięciu lat gliwicka firma wyprodukowała i dostarczyła dla polskiej armii nie tylko setki maszyn T-72, ale również ponad dwieście trzydzieści czołgów PT-91 Twardy. Bumar był autorem największego do tej pory sukcesu eksportowego polskiej zbrojeniówki, jakim był (z powodzeniem zrealizowany) wart prawie 300 mln dolarów kontrakt na 48 czołgów PT-91M dla Malezji (plus wozy zabezpieczenia technicznego oraz mosty towarzyszące).

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze

~QS
1528520160
Te gumowe fartuszki z przodu po bokach i chlapacze na gąsienicach przykręcone blachowkrętami daje to wrażenie jakby to szwagry w garażu robiły albo projektant walczył z błotem.
FF-A4-5A-D0
~ja
1505069580
Zadziwiające, że wszyscy wiedzieli, że potrzeba nam czołgów których nic nie zastąp i że: - albo nas nie stać na nowe zagraniczne bo drogie, - albo marzyli o wozie wsparcia Gepard którego projekt zawieszono, a nikt nie pomyślał o dobrej modernizacji tego co już mamy (poprzestano na rysunkach) i o dobrej amunicji do tego czegoś. Teraz propozycja aż 2 wersji modernizacyjnych. Zakładam jednak, że wybrana zostanie jeszcze tańsza wersja modernizacyjna czołgu (czyli mocno zubożona) i znów w oczekiwaniu na nowy czołg pozostaniemy z ręką w nocniku.
C7-26-E1-CA
~fff
1504905960
Wygląd rzecz wtórna , wyposażenie najważniejsze.
B0-AA-7F-A9
~JA
1504782960
PT 16 miał lepszy wygląd. Bardziej drapieżny.
80-AB-16-01

Nasz Hercules
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Statuetki dla tuzów biznesu
StormRider na fali
Finisz programu „Orlik”?
Kikimora o wielu twarzach
„Żelazna Dywizja” na Narwi
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Wielkie zbrojenia za Odrą
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Nocne ataki na Ukrainę
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Orlik na Alfę
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Lepsza efektywność
Wyczekiwane przyspieszenie
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Spotkanie Trump-Nawrocki
„Żelazny obrońca” wkracza w decydującą fazę
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Beret „na rekinka” lub koguta
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Zwycięska batalia o stolicę
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Piorun 2 coraz bliżej
Agencja Uzbrojenia na zakupach. Kieleckie targi to dopiero początek
„Road Runner” w Libanie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Świetne występy polskich żołnierzy
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Czas nowych inwestycji
Detect & Classify: satelity z AI
Salwa z wysokości
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Brytyjczycy żegnają Malbork
Dwie agresje, dwie okupacje
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Gen. Nowak: Pilotom wolno mniej
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Grot A3 w drodze do linii
„Był twarzą sił powietrznych”
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Towarzysze czołgów
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Laury MSPO przyznane
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Współpraca z Koreą ma wymiar strategiczny
Z najlepszymi na planszy
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Łódź na granicy
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
Hekatomba na Woli
„Pamięć o nim będzie szybować wysoko”
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Morski Drozd, czyli polski ekranoplan
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Startuje „Żelazny obrońca”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO